Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten

Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

• Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

• Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

• Ja
      234
    • Nei
      37
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

• Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

• Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

• Ja
      159
    • Nei
      57
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

• Ja
      128
    • Nei
      141
      39

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pricks: Planlegger du en respons til dette innlegget, eller vil du bare overse det?

Jeg ser ikke relevansen, og det er allerede en lang diskusjon i en annen tråd.

Nei, nå må du faktisk gi deg. Det har en klar relevanse, og det er et faktum du åpent bestred som galt. Du skylder Kubin å faktisk lese hans post, og du skylder med å gi meg et svar på innlegget mitt. Det er i høyeste grad relevant. Når du anklager noen for løgn, og din påstand avsløres som soleklar feilinformasjon må du forsvare ditt standpunkt.

Jeg siterer for sikkerhets skyld innlegget mitt enda en gang, du slipper ikke unna uten å svare:

De opprinnelige jødene er i dag palestinere.

Det er totalt feil. Arabere er ikke jøder.

For å være jøde må du i følge jødisk lov ha en jødisk mor. Men nå sa jeg ikke at palestinerne var jøder, der legger du ord i munnen min.

Det jeg sa var at de opprinnelige jødene er i dag palestinere, du burde kanskje lese Kubins post om temaet.

Den må du gjerne utdype!

"After years of research, Misinai says that he can declare with certainty that nearly 90 percent of all Palestinians are descended from the Jews. "And what's more, about half of them know it," he says."

http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid...icle%2FShowFull

På denne linken kan du se et 13-minutters israelsk fjernsynsprogram om dette.

5 minutter ut, kommer de inn på hva genetikerne har funnet ut om dette. Og det er veldig overbevisende :

http://www.mideastyouth.com/2009/08/30/wer...ginally-jewish/

(Egen utheving.)

I følge forskere, ikke teologer, har altså palestinerne bodd i det hellige land siden Abraham ankom Israel for, tja, 5-6000 år siden?

At en religiøs gruppe skal ha rett til å fortrenge et landområdes urinnvånere, ikke bare innvånerne, men urinnvånerne, fordi de tilhører en religion som har tilknytning til regionen. De opprinnelige jødene ble fortrengt av en fiendtlig innstilt minoritet som reiste inn i det hellige land.

Før den jødiske innvandringen tok av etter sionismens første åpenbaring på 1890-tallet, var de opprinnelige jødene altså enten muslimer, kristne eller for den saks skyld jøder.

Såå.. Om du skal komme med løgnaktige påstander om løgn, får du gå til noen andre.

Ok? :)

Lenke til kommentar
Det er tydelig at man skal være forsiktig med hva man sier i denne konflikten:

Gud har siste ordet, og det nærmer seg slutten på denne konflikten kan man lett lese fra profetiene.

Er kun det verrste som gjenstår, men altså ikke mange år igjen. Befrielses timen er nær, halleluja dere. Det er så deilige og betryggende. Jerusalem har en fantastisk fremtid forann seg, med selveste Jesus vår ekte og levende helt som konge. Jødenes konge, verdens konge. Det hele kommer til å overgå matrix mange ganger, der det skal skje store omveltninger og forandringer på jorden når denne tidshusholdningsepoke snart er forbi. Bibelen har ikke tatt feil i noen profeti til nå, fordi vi kan stole på Gud, din allmektige skaper om du tror det eller ei.

Lenke til kommentar
Det finnes ingen gud!

Men om man skal finne en løsning på konflikten, hva synes du om initsiativet fra Den arabiske liga? Det går ut på at hele ligaen vil anerkjenne Israel og normalisere forholdet i bytte mot at Israel trekker seg tilbake fra områdene de okkuperte under Seksdagerskrigen i 1967.

Elendig forslag.

Araberene blir bare enda mer aggresiv når jødene gir de land mot fred, da får de såkallt blod på tann.

Nei vettu ka.

Å gi strategiske svært viktige plasser til fienden, og bråkmakere er jo totalt idioti mot bytte mot at fienden liksom skal "annerkjenne" staten Israel.

Tiberias ble massivt terrorisrt forrige gang Syria hadde Golan, befolkningen holdt på å "gi opp" både psykisk og fysisk og måtte rømme til andre plasser. Så tror ikke Israel er så steike interessert i det. Og visst en ikke er "dum", så er det faktisk ingenting som tyder på at fienden til Israel egentlig ønsker permanent fred med jødestaten...

...men det ønsker midlertidige fredsavtaler og samtaler for å styrke sin egen posisjon, det sier araberne selv også til sine egne, så det er ingen hemmelighet engang.

En krig er en krig, og ett land har rett til å beholde områdene det vinner i en krig. Hadde Hitler vunnet krigen, så hadde det blitt ett "stor Tyskland", der Hitler riket hadde regjert over enorme området. Men han tapte. Romerene tok "nesten hele" verden og hadde ett kjempe imperium. Det fleste land beholder områdene det vinner i en krig.

Seksdagerskrigen var enn grusom krig der araberstatene prøvde å utslette hele Israel og utrydde jødestaten fra kartet. Israel forsvarte seg bra til arabernes store fortvilelse, og kunne tatt mye mer visst de ville. Men det var nådige mot fienden, og tok mye mindre, og det på tross for at arabernes plan var å øydelegge hele jødestaten.

...itillegg var det strategiske viktige områder Israel tok i krigen, som er viktig å ha kontroll over med tanke på neste krig der araberne eller andre skal prøve å erobre jødestaten. Ifølge Bibelen så blir det mye uro og krig fremover der, så bare tull å gi viktig strategiske områder til fienden.

Jødestaten er merkelig nok ikke interessert i å samarbeide om sin egen utslettelse.

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Hvorfor er det et elendig forslag når hele ligaen pluss Hamas har sagt at det er frigjøring av områdene fra Seksdagerskrigen de kjemper for? De eneste som ikke har sagt noe om å slutte seg til dette initsiativer er Iran.

At Iran ikke gidder å følge den strategien ovenfor jødestaten, kommer jo ikke som en bombe akkuratt.

Fordi Iran gidder ikke å ta Israel skritt for skritt, land område for land område. Iran har jo planer om å ta hele Israel på 1 sekund, med 1 bombe i ett overraskelse angrep. Effektivt og raskt. Landet gidder ikke engang å skjule sin strategi. Og gjenntar offentlig med gjevne mellom rom at de skal utslette Israel fra kartet.

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Jeg spurte hvorfor initsiative fra Den arabiske liga var dårlig. Det er som sagt det samme som initsiativet fra Hamas.

Jeg har allerede svart på det fire poster ovenfor.

Visst du ikke var fornøyd med svaret, eller visst du ikke godkjente svaret eller annerkjente svaret, eller kanskje syntes svaret var så dårlig at du ikke ser på det som ett svar, eller visst du føler at jeg ikke engang svarte på spørsmålet - så er faktisk ikke det mitt problem. Fordi jeg har gitt mitt svar til det, uansett hva du syntes eller mente om det.

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Saken er at folk har moderert seg og situasjonen har forandret seg! man kan ikke ta utgangspunkt i Den arabisk-israelske krig, Seksdagerskrigen eller Youm Kippurkrigen nå som vi er i slutten av år 2009. Hele Den arabiske liga samt Hamas er villige til å anerkjenne og leve i fred med Israel med normalisert forhold dersom Israel trekker seg tilbake fra de områdene de okkuperte under Seksdagerskrigen i 1967. Dersom Israel gjør dette og slutter fred med alle som er innvolvert vil det bare være Iran igjen som ikke har anerkjennt dem. Muligens også Hizbollah og noen andre militante grupper, men kansje vil også de være fornøyd med løsningen.

Det hadde ikke skadd å prøve!

Lenke til kommentar
Helt enig. Hva synes du om initsiativet fra Den arabiske liga? Jeg for min del synes det er glimrende.

Var den til meg? I såfall:

Jeg er ikke 100% inneforstått med hele forslaget men jeg forstår det som om Israel skulle trekke seg tilbake til en tidligere grense (67'?) annerkjenne Palestina, og til gjengjeld få full annerkjennelse fra de arabiske landene og Hamas? Stemmer det eller har jeg misforstått?

Lenke til kommentar

Var til deg ja.

Hamas har ikke nevnt noe om dette forslaget, men de har sagt at de godtar en palestinsk stat innenfor Gazastripen, vestbredden og Øst-jerusalem så de har i praksis sagt det samme. Dette forslaget ble satt ut i livet fra kronprinsen i Saudi-Arabia. Tror det var i 2001 eller 2002 første gangen og hvert eneste land i ligaen har sluttet seg til det. Det går ut på full anerkjennelse av Israel fra Den arabiske liga dersom Israel trekker seg tilbake fra områdene de okkuperte under Seksdagerskrigen i 1967. jeg synes det er et glimrende forslag! :thumbup:

Lenke til kommentar

Spørs hvem som sitter med makten der neste gang slike forhandlinger blir aktuelt. kadimapartiet ledet av Tzipi Livni har vært inne på en deling av jerusalem. Nå har de vel ikke nevnt deling av selve gamlebyen. Å trekke seg ut av alt okkupert var det kun Olmert som nevnte og han er ute av bildet nå. men har større tro på en enighet mellom Kadima og palestinerne uansett.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...