Gå til innhold

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten


Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

  1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

    • Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

    • Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
    • Ingen formening/vet ikke
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

    • Ja
      234
    • Nei
      37
    • Ingen formening/vet ikke
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

    • Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
    • Ingen formening/vet ikke
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

    • Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
    • Ingen formening/vet ikke
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

    • Ja
      159
    • Nei
      57
    • Ingen formening/vet ikke
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

    • Ja
      128
    • Nei
      141
    • Ingen formening/vet ikke
      39


Anbefalte innlegg

Israel kommer til å forsvare seg mot Iran, om ikke så lenge. Det er ett tidspørsmål, med andre ord. Det er ett rent taktisk spill å si til Iran og verden forøvrig, at de liksom ikke planlegger å forsvare seg mot Iran nå. Så dere "fienden" trenger ikke å forberede seg så steike mye på noe snarlig forsvars trekk fra Israels side.

 

Hadde ikke Israel planlagt noe i nærmeste fremtid, så hadde det sansynlegvis ikke giddet å "strø ut" informasjon ang. Iran, der de liksom hinter til at de sikkert ikke kommer til å komme å forsvare seg mot dem.

 

...men samtidig gi ett aller så lite tolkningsrom om at det jo kan bli forandringer "over natten". Dato og klokkeslett er nok ikke klar enda, så når begivenheten skal skje er nok ikke planlagt. Sansynlegvis er selve den millitære planrn allerede ferdig, med nattflygning over Saudi Arabia som stor sansynleghet.

 

...jeg for min del, tror det kommer ett trekk allerede nå i 2009. Det er uansett bare ett tidspørsmål, om det skjer i 2009 eller 2011.

 

Israel er en fredelig nasjon, og går ikke til krig eller angrep på noen. Derimot forsvarer det seg om nødvendig, mot seriøse farlige direkte trussler og angrep.

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da tar vi frem den største teskjeen jeg har:

DET ER INGENTING SOM TILSIER AT DET ER SPLITTELSE INNAD I REGJERINGEN ETTERSOM DE TO UTSAGNENE IKKE ER I KONFLIKT MED HVERANDRE. DEN ENE PERSONEN SIER AT DET FOR ØYEBLIKKET IKKE ER NOEN PLANER OM ANGREP PÅ IRAN, MENS PERSON NUMMER 2 SIER AT DET IKKE UTELUKKER FREMTIDIGE ANGREP PÅ IRAN.

 

 

Jeg kan sikkert øke skriftstørrelsen i tillegg hvis det fortsatt ikke er så enkelt å forstå.

 

Enkelt og greit så sa han det fordi han ikke ville at Peres`s uttalelser skulle bli missforstått.

 

Israel kommer til å angripe Iran, om ikke så lenge. Det er ett tidspørsmål, med andre ord. Det er ett rent taktisk spill å si til Iran og verden forøvrig, at de liksom ikke planlegger noe angrep nå. Så dere "fienden" trenger ikke å forberede seg så steike mye på noe snarlig angrep.

 

Hadde de ikke planlagt noe angrep i nærmeste fremtid, så hadde det sansynlegvis ikke giddet å "strø ut" informasjon ang. Iran, der de liksom hinter til at de sikkert ikke kommer til å angripe dem

 

...men samtidig gi ett aller så lite tolkningsrom om at det jo kan bli forandringer "over natten". Dato og klokkeslett er nok ikke klar enda, så når angrepet skal skje er nok ikke planlagt. Sansynlegvis er selve angrepsplanen allerede ferdig, med natt flygning over Saudi Arabia.

 

...jeg for min del, tror det kommer ett forsvarsangrep i 2009. Det er uansett bare ett tidspørsmål, om det skjer i 2009 eller i 2011.

 

Ikke så overaskende om Israel angriper Iran nei! Alt Israel er ute etter er jo blodtørst og krig!

Lenke til kommentar
Da tar vi frem den største teskjeen jeg har:

DET ER INGENTING SOM TILSIER AT DET ER SPLITTELSE INNAD I REGJERINGEN ETTERSOM DE TO UTSAGNENE IKKE ER I KONFLIKT MED HVERANDRE. DEN ENE PERSONEN SIER AT DET FOR ØYEBLIKKET IKKE ER NOEN PLANER OM ANGREP PÅ IRAN, MENS PERSON NUMMER 2 SIER AT DET IKKE UTELUKKER FREMTIDIGE ANGREP PÅ IRAN.

 

 

Jeg kan sikkert øke skriftstørrelsen i tillegg hvis det fortsatt ikke er så enkelt å forstå.

 

Enkelt og greit så sa han det fordi han ikke ville at Peres`s uttalelser skulle bli missforstått.

 

Det kan godt være, men det forandrer ikke mitt standpunkt. Essensen er at det ikke har noe med løgn å gjøre.

Lenke til kommentar
Det kan godt være, men det forandrer ikke mitt standpunkt. Essensen er at det ikke har noe med løgn å gjøre.

 

Når en ser det på engelsk blir det klart at det Medvedev har oppfattet, er at Peres har sagt at de kommer ikke til å angripe Iran :

 

"President Shimon Peres told his Russian counterpart, Dmitry Medvedev, that Israel would not launch an attack on Iran, the Russian leader said in an interview with CNN released on Sunday."

 

http://www.haaretz.com/hasen/spages/1115711.html

 

Men israelske "officials" iler til for å brannslukke :

 

"Israeli Officials Insist Medvedev Misunderstood "

 

http://news.antiwar.com/2009/09/21/israeli...l-iran-attacks/

Lenke til kommentar
Det kan godt være, men det forandrer ikke mitt standpunkt. Essensen er at det ikke har noe med løgn å gjøre.

 

Uinteressangt uansett. Poenget er at Israel aldri kan stoles på når de sier at angrep og krig ikke er i deres interesse. En ting man bør merke seg er at disse uttalelsene fra forsvarsministeren kommer i en tid der iran har åpnet for nye forhandlinger om atomprogrammet. Men det er ikke nok for Israel! De ønsker å bombe!

Lenke til kommentar
Israel er en fredelig nasjon, og går ikke til krig eller angrep på noen. Derimot "forsvarer" det seg om nødvendig, mot seriøse farlige direkte trussler og angrep.

 

Fredlig nasjon ja? Like fredlig som USA da eller? Landet du her snakker om okkuperer, har kriget samtlige ganger siden staten ble opprettet.

 

Norge = Fredlig, Israel = Ikke akkurat fullt så fredlig.

 

Men mener du virkelig at Israel behøver å forsvare seg ovenfor Palestinerne? Det er snakk om nr 4/5 største militærmakt mot et undertrykkt og okkupert folk. Merkelig at det ikke vekker noen klokke mellom sammehengen av alt hatet mot Israel, merkelig at de skal være så naive!

Lenke til kommentar
Joda, gjør de sikkert. Samtidig som de støtter Israels okkupasjon, startet 2 kriger siden 2001, torturerte folk på Guantanamo, fengslet folk uten lov og dom, bombet masse sivile. Det kan hende at USA er mere, men de er ingen fredfull og god nasjons sånn sett..

 

At de forsvarer terrornasjonen Israel er den største feilen de gjør! Når det gjelder innvasjonen og okkupasjonen av Afghanistan var den helt legitim og forstålig selvom den ble utført på en klønette måte. Irak igjen var bare basert på propaganda og løgn, men hvis man virkelig skal se på situasjonen så er det tvilsomt om uenighetene mellom Irak og verden forøvrig vill ha løst seg så lenge Saddam Hussein og Baathregimet satt ved makten i Irak. Og den irakiske befolkningen ville heller ikke ha fått det bedre selvom de heller ikke har fått det nå. Guateno er heller ikke noe å skyrte av, men de foregår langt værre fengslinger andre steder i verden og nå ønsker det nye regimet å bli kvitt hele greia. Samtidig kan det nevnes at USA bruker mer enn noe annet land i verden på u-hjelp. Israel ville ikke engang bidra til å gjennoppbygge Gazastripen etter at de selv ødela den!

Lenke til kommentar

Ja, det var også en av grunnene til terrorangrepet i New York kan jeg tenke meg. Afghanistan har Norge ingenting å gjøre i, Afghanistan truet aldri USA eller resten av verden. Og å startet en krig der flere millioner blir involvert ser jeg ikke på som legitimt selvom det som skjedde i New York kan linkes til Bin Laden i Afghanistan. Irak var det rene tragiske å innvadere, folk har det ikke noe bedre i dag enn før invasjonen.

 

At det skjer verre fengslinger og mere tortur ute i verden rettferdiggjør da aldri det USA har bedrevet med og for tiden bedriver med!

Selvom det skjer verre ting så er det vel ikke fritt fram for USA å gjøre hva de vil, evt gjøre det på en måte som ikke er så "ille".

 

Er det noen USA burde ta oppgjør med er det sine egne, blandt annet Israel og Saudi Arabia. Saudi Arabia undertrykker jo folket og spesielt kvinnene sine så til de grader, og jeg syns det er merkelig siden USA snakker så pent om demokrati og menneskeverdt. Er nok bare oljen som får disse hyklerne til å være stille..Israel bryter jo som kjent intl regler og lover, så nei, de bør helst ta ett oppgjør med sine egne før de begynner å klager på alle andre.

Lenke til kommentar

Foreslår å skyte ned israelske fly

 

Den amerikanske president Jimmy Carters nasjonale sikkerhetsrådgiver Zbigniew Brzezinsky som også har vært en solid støttespiller for sittende president Barack Hussein Obama, sa i et intervju i USA at dersom israelske fly angriper mål i Iran, så bør USA skyte ned flyene når de flyr over Irak. USA kontrollerer dette luftrommet.

 

Brzezinzky tilhører venstrefløyen i USA som mener man ikke bør konfrontere Iran over atomvåpenprogrammet med militær makt. Men heller å f.eks ta en telefon til Iran og be dem om å slutte å tulle. Han var også en kandidat til å bli Obamas rådgiver men ble vraket på grunn av opposisjon fra konservative i USA.

 

http://www.karmel.net/

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...