Gå til innhold

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten


Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

  1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

    • Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

    • Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
    • Ingen formening/vet ikke
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

    • Ja
      234
    • Nei
      37
    • Ingen formening/vet ikke
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

    • Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
    • Ingen formening/vet ikke
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

    • Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
    • Ingen formening/vet ikke
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

    • Ja
      159
    • Nei
      57
    • Ingen formening/vet ikke
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

    • Ja
      128
    • Nei
      141
    • Ingen formening/vet ikke
      39


Anbefalte innlegg

Islam gir seg aldri, ikke før Gud setter en stopper for alle som terroriserer jødene sin lille stat. Og aldri klarer å la jødene få bo i fred i sitt eget lille land.

 

Bare slutt å plag jødene, så trenger ikke Israel å beskytte seg mot "plageånder" og terror i alle dets former og strategier over lange tidsperioder ti år etter ti år. Hvor mange titusener av raketter var det f.eks Hisbolla nå har klart å samlet opp? Med den hensikt å sende det inn over jødeland før eller siden!

 

Allah har sviktet "sine barn" flere ganger. Araber-landene har gang på gang gått til Hellig krig (Jihad) mot Israel og prøvd å utslette og oppløyse jødestaten i flere kriger og terror metoder, men de har mislykket hver gang. Allah muslimenes Gud er nok svært skuffet over sine "barn", som aldri klarer å få bukt med jødelandet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glimti: Gilbert er og blir en propagandamaker som forkaster fakta med vilje.

 

 

Israels kamp var legitim, men det var også motstanden fra de menneskene som ville bli rammet av opprettelsen av Israel.

Nei, forsøket på å utslette Israel var ikke legitimt. Som du kanskje har fått med deg, prøvde faktisk israelske myndigheter å oppfordre Israel-arabere til å bli der de var og prøve å holde dagliglivet i gang. Samtidig oppfordret arabiske ledere alle arabere å dra fra Israel, for da ble et enklere å slakte jøder uten tap av arabiske liv.

Lenke til kommentar

 

Jeg regner med at du ser på Gilbert og Fosses kritikk av Israel som propaganda fordi de er venstre orienterte. Det er en ting, men å prøve å motbevise dette med å vise til document.no, som er en veldig farget side. Gilbert og Fosse var der og så all elendigheten, og har vist både bilder, kilder, video. Dette er mer troverdig en at synesere på document.no.

Lenke til kommentar
Benekter du faktaene som fremkommer på document.no?

 

Jeg kan sikkert finne like sikre "fakta" i en sosialistblekke. Av alle artiklene jeg har lest på document.no er det ingen som kritiserer Israel, og da er ikke siden veldig objektiv. Enhver side kan kritiseres i en konflikt, men det er tydeligvis ikke tilfelle på document.no. Hadde jeg vist deg en link til palestinakomiteen hadde du gitt akkurat samme respons som det jeg gjør nå.

Lenke til kommentar

Palestinsk stat - nei ifølge loven.

 

I all den "pro palestinismen" som dessverre florerer, overser de at det ikke finnes en eneste resolusjon, med lovs kraft, som gir palestinaaraberne rett til en stat med faste grenser innenfor Israels lovlige grenser.

 

Når det fra arabisk hold påstås at Judea med Øst-Jerusalem og Samaria er okkupert av Israel, selv om Willoch og en rekke andre sier det samme, så er dette i strid med 1. Geneve-konvensjon, art. 2.

 

Betingelsen for at en okkupasjon skal kunne kalles for okkupasjon, i følge Genevekonvensjonen og folkeretten, er at de okkuperte områdene ikke på lovlig vis tilhørte en annen nasjon da okkupasjonen fant sted. Det gjorde nemlig ikke Judea med Øst-Jerusalem, Samaria og Gaza.

 

Det såkalte Vestbredden er jødefolkets gamle kjerneland fra så langt som 3400 år tilbake.

 

Hilsen den gamle vise pensjonerte presten, Olav "YODA" Dovland.

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Først og fremst så tror jeg mer på dem som har opplevd situasjonen slik feks. Mads Gilbert og Erik Fosse har gjort samt folk som har studer og er eksperter på Midtøsten slik feks. Hilde Henriksen Waage har gjort enn på folk som sitter på en pc hjemm og finner partiske artikkler. Utenom det så er det for lengst bevist at Israel brukte hvitt fosfor i sivle områder og dette har de selv innrømmet og i tillegg har israelske soldater fortalt sine skrekkhistorier om hvordan krigen deres mot Gazastripen ble gjennomført.

 

Å beskylde alle som kritiserer Israel for ødeleggelsene av Gazastripen og drapene på sivile for løgn er komplett latterlig! Det er også komplett latterlig å beskylde alle som sier at Israel ikke ønsker en palestinsk stat for løgn!

Lenke til kommentar

Hva Norge bør si til Goldstone-rapporten?

 

Norge bør foreslå å opprette "Fact Finding"-komiteer for alle væpnede konflikter siden 1999, hvor statlige aktører har vært involvert og hvor dødstallene overstiger 500. Det kan ikke stilles strengere krav til generaler og politikere som forsvarer en jødisk nasjonalstat enn til andre

 

Conrad Myrland (med israel for fred)

Lenke til kommentar

IDF

 

Vestbredden ble okkupert av Jordan under Den israelsk-arabiske krig og av Israel under Seksdagerskrigen. Hvem det området nå egentlig tillhører så er det iallefall ikke Israel? Og grunnen til at så mange jøder til slutt endte opp i det området som var Det britiske mandatområdet palestina var at de ble flyttet der for å unngå depotasjon fra Nazi-Tyskland og de områdene som Nazi-Tyskland okkuperte. At de fikk plass i Det britiske mandatområdet burde de bare være glade o takknemlige for!

Lenke til kommentar
Først og fremst så tror jeg mer på dem som har opplevd situasjonen slik feks. Mads Gilbert og Erik Fosse har gjort samt folk som har studer og er eksperter på Midtøsten slik feks. Hilde Henriksen Waage har gjort enn på folk som sitter på en pc hjemm og finner partiske artikkler. Utenom det så er det for lengst bevist at Israel brukte hvitt fosfor i sivle områder og dette har de selv innrømmet og i tillegg har israelske soldater fortalt sine skrekkhistorier om hvordan krigen deres mot Gazastripen ble gjennomført.

 

Å beskylde alle som kritiserer Israel for ødeleggelsene av Gazastripen og drapene på sivile for løgn er komplett latterlig! Det er også komplett latterlig å beskylde alle som sier at Israel ikke ønsker en palestinsk stat for løgn!

 

Kom over en artikkel fra da Hamas sprengte grensegjerdet mellom Egypt og Gazastripen ang. uttalelser om at Israel ikke ønsker fred med palestinerne:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/mi...icle2216484.ece

Lenke til kommentar
At de fikk plass i Det britiske mandatområdet burde de bare være glade o takknemlige for!

 

Visste ikke at vestbredden har vert ett britisk mandatområde det siste 3400 årene. Det var helt nytt for meg. Men det som ikke er nytt for meg og historikerne, er at dette området som blir kallt vestbredden har vert jødenes gamle kjerneland fra så langt som 3400 år tilbake. Visste du det du? tydeligvis ikke ikke det nei. Eller kanskje du bare driter i det, kanskje vi bare skal ta å gi Norge til Russerne i samme slengen. Eller i det minste la muslimene i Oslo opprette sin egen stat og land i Norge, det er jo mange nok nå. Halve Oslo kan de få til sin hovedstad, og vi kan sikkert gi dem 10 fylker av Norge som de kan danne til sitt eget nye muslim land...

 

...eller vent litt, kanskje vi skal ta å vente til de begynner med selvmordsbombere her, la dem sprenge i luften noen titalls skolebusser, billjard salonger og litt slikt før vi kan ta å begynne å diskutere hvor grensene skal gå for deres nye stat i Norge. Eller vent litt, vi kan jo ta å protestere litt først, og vente til Hisbolla 2 og Hamas 2 blir opprettet og for godt fotfeste her i gården, slik at vi kan føle hvordan det er å få noen tusen raketter haglende ned over Norge når som helst og hvor som helst. Så kan vi ta å teste om vi har sterke nerver i samme slengen, når rakettene lander både her og der, menst barna våre er på vei til skolen.

 

Eller vent litt kanskje vi skal ta å prøve å avvæpne disse terroristene jo før jo betre. Bare synd det gjemmer seg så steike godt blandt den muslimske sivil befolkningen i Oslo, og bruker ambulanser til å frakte sin våpen med og har hovedbaser både i sivile hus, moskeer og sykehus.

 

Tja, ikke enkelt dette. Vi får vel bare gi dem halve Oslo, og 10 fylker av landet vårt. Og bare folde hendene våre og be om at de ikke vil fortsette å terrorisere Norge etter at de har fått alt dette.

 

Nå var riktig nok dette bare ett "bilde" på hvordan det kan bli i fremtiden, og jeg tror at nordmenn hadde reagert på oppførselen til muslimene. Spesielt visst på Sverige, Finland Danmark og Island var muslimske land, og hadde prøvd å utslette den Norske stat i mange kriger det siste 60 årene, til stor jubel for muslimene som allerede bodde I Oslo og ellers i kjerneområdet til nordmennene igjennom "tusenvis av år."

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Glimrende! Du klarer å quote en enkelt linje der jeg skriver at jødene, nå israelerne, burde være glade og takknemlige for at de fikk plass i Det britiske mandatområde Palestina da jødene ble undertrykket som verst i områder kontrollert av Nazi-Tyskland og så får du det til at jeg har skrevet at det utelukket var Vestbredden jeg siktet til... :roll:

 

Prøv igjen.

Lenke til kommentar
Glimrende! Du klarer å quote en enkelt linje der jeg skriver at jødene, nå israelerne, burde være glade og takknemlige for at de fikk plass i Det britiske mandatområde Palestina da jødene ble undertrykket som verst i områder kontrollert av Nazi-Tyskland og så får du det til at jeg har skrevet at det utelukket var Vestbredden jeg siktet til... :roll:

 

Prøv igjen.

 

 

Var ikke meningen å få det til at du utelukkene hadde skrevet om Vestbredden, det var en glipp fra min side. Jeg skulle selvsagt sagt hele området, det skulle jo bare mangle.

 

Du skrev nå uansett om Vestbredden en eller annen plass, og det var nå liksom Vestbredden greiene jeg av en eller annen hjernevaskende grunn beit meg merke ved, å svarte dermed med Vestbredden støyp langt inni hjernen.

 

Men det er nå egentlig ett fett forsåvidt, om det var utelukkende Vestbredden eller "Palestina" forøvrig jeg hadde siktet til. Siden mer eller mindre hele "Palestina" har vert kjerneområdet til jødene, eller israelerne om du vil. Ikke bare vestbredden.

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...