Gå til innhold

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten


Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

  1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

    • Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

    • Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
    • Ingen formening/vet ikke
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

    • Ja
      234
    • Nei
      37
    • Ingen formening/vet ikke
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

    • Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
    • Ingen formening/vet ikke
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

    • Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
    • Ingen formening/vet ikke
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

    • Ja
      159
    • Nei
      57
    • Ingen formening/vet ikke
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

    • Ja
      128
    • Nei
      141
    • Ingen formening/vet ikke
      39


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bomber Israel Gaza hele tiden da? Når de først gjør det, så er det jo for å ta ut nettopp rakettramper som brukes mot israelske sivile.

 

Israel bomber ikke Gaza hele tiden, men de gjør det med jevne mellomrom, og det er fortsatt deres ansvar å slutte. både fordi de er de mektigste, og fordi det tross alt er de som ødelegger for de 1.5 millioner menneskene i Gaza.

 

Men hvorfor klager du ikke på at Egypt stenger sine grenser?

 

Selvsagt er ikke Egypt uten skyld, men jeg trodde at man i den vestlige verden hadde mer tillit til et demokratisk land (Israel), fremfor et totalitært (Egypt). Egypt bedriver heller ikke bombing av Gaza, og har heller ikke okkupert store deler av Palestinsk land.

 

Som vi har sett, er FN kuppet av diktaturer som dikter opp løgner om Israel for å fjerne fokus fra egen mishandling av egen sivilbefolkning. Og sidene du linket til sa ingenting om det diskusjonen handlet om. De artiklene handlet om episoden der Israel angrep terrorister nær skolen, hvorpå terroristene fyrte av sekundære ladninger på selve skolen da de ble angrepet, og det for å skylde på Israel.

 

Har du en link som bekrefter at FN er kuppet av diktatorer, for det er en ganske drøy påstand. De linkene jeg viste til er heller ikke irrelevante. Det sto klart og tydelig at Israel plasserte sivile inne i skoler, for så å bombe den skolen bare timer senere.

Lenke til kommentar

Ja det skal jeg sannelig si, konflikten i Israel er ett krystall klart ende tid tegn iflg. Bibelen.

 

Alle verdens nasjoner skal samle seg mot nasjonen Israel, etter at jødefolket har vendt tilbake på "ørnevinger" fra alle verdens hjørner for å få fedrelandet landet sitt igjen. Verden skal til slutt samlet føre krig mot Israel og de skal bl.a hærsette øst-jerusalem. Hvem er det som sier dette?? Det er profetene i Bibelen, bl.a sakarja. Men det fleste er så "blindet" av satans åndehær i himmelrommet, at de ikke tror det profetene i Bibelen snakker sant, selv når det skjer og har skjedd.

 

"Alle verdens nasjoner" sier Bibelen, kan det tenkes at det er FN?

 

FN, har i dag faktisk hovud kvarteret sitt i Israel i "josafatt-dalen", som ligger utenfor Jerusalem. Tar jeg ikke helt feil, sier Bibelen faktisk at alle verdensnasjoner skal samle seg i josafatt dalen.

 

Det står også hva som skal hende etter at "alle verdens nasjoner" har hærsatt Israel, og det egner seg knapt å skrive her. Bl.a det skal oppstå forvirring i verden, og de skal begynne å angripe hverandre i stedet,

der huden bl.a skal etse bort på mennesker og dyr (dette skriver bl.a profeten sakarja om). Tror dere det blir atomkrig eller? Tror dere Bibelen sine profetier om Midtøsten konflikten i den såkallte endetiden er tøys og tull?

 

De skal ikke bli ustraffet di som fordømmer Israel iflg. Bibelen!

 

All profeti frem til dagsdato som står i bibelen har gått i oppfyllelse, dermed er det neppe noe "folke-eventyr" som enkelte mener! Og eg ser ingen grunn til å tvile på at "resten" av bibelens profeti også skal gå i oppfyllelse.

 

Bibelens Gud holder sine løfter, det har vist seg gang på gang i Bibelen (også som vitenskaps.folket kan bekrefte).

Israelerne er tidsklokken på hvor verden er i tiden, sier Bibelen. Se på hva som foregår der og med jødefolket.

 

Vitenskap folket er faktisk enige om at ingen religion/bok er så sammensatt og oppriktig som Bibelen, de sier at det er helt klare beviser for at det er sannhet i Bibelen og at profetier har gått i oppfyllelse.

 

Grunnen til at det er så mange som er anti-Israel og anti jøder (sjekk historien, den er fullt av jødehat)

er iflg.bibelen at satans håndehær forblinder denne verden !

 

Iflg. bibelen er vi nær slutten av denne tidshus holdning epoke!

 

Så blir det opp til kvar enkelt om de tror på hva Bibelen sier ang at Midtøsten konflikten som vi er vitne til, er store ende tid tegn. Akkuratt det som nå foregår der nede. Alt fra at David sin fallne hytte skulle gjennoppstå (1948) til at jødene skulle vende tilbake til sitt fedreland på "ørnevinger" som Bibelen sier. Når det skjer er det ikke lenge får opprykkelsen skjer og litt senere Messias Guds sønn kommer ned på oljebergen i Jerusalem, samtidig med at fjellet deler seg i to. Det skal skje ikke lenge etter at verden nasjoner har angrepet Israel, og jødene roper ut i nød til Gud om hjelp. Da braker det løs, og Messias kommer. Halleluja dere.

 

Er det ikke rart å tenke på, at forskerne sier at det er ett tid spørsmål før det kommer ett større jordskjelv der nede. Under oljeberget ligger det latent, det er ett tid spørsmål sier forskerne, som ikke engang er religiøse.

 

Til alle dere som sier at dere kan da ikke blande religion med politikk:

Midtøsten-konflikten har absolutt sine røtter nettopp i religion, derfor blir det meget naturlig å trekke inn den delen,i konflikten som hele verden retter sine øyner mot, Midtøsten konflikten. Akkuratt som Bibelen sier skal skje i ende tiden, nemlig at hele verden skal fokusere på Israel og midtøsten konflikten. Verdens ledere rundt i hele verden, skal prøve å løse den, men hvor mer de prøver jo verre skal det bli. Og til slutt skal verdens ledere oppføre seg som de har blitt fulle ovenfor Israel, og lederne skal knekke sine egne rygger på det uten at de kommer noen vei. Det står at Israel skal bli urettferdig hatet i hele verden. Men verden er blitt "blindet" og forstår ikke hvor urettferdige verden er blitt ovenfor jødene.

 

Våkn opp, og ikke sovn inn eller bli forblindet sier Bibelen til oss. Trøst og støtt Israel i slike vanskelige situasjoner, det skal gi stor velsignelse.

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Våkn opp, og ikke sovn inn eller bli forblindet sier Bibelen til oss. Trøst og støtt Israel i slike vanskelige situasjoner, det skal gi stor velsignelse.

 

Og hva skjer med din kone, forutsatt at hun er jøde, når endetiden er omme?

Ellers forsvant du kjapt ut i religiøs tåkelandskap, like raskt som en shakshouka blir dårlig.

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar
Våkn opp, og ikke sovn inn eller bli forblindet sier Bibelen til oss. Trøst og støtt Israel i slike vanskelige situasjoner, det skal gi stor velsignelse.

 

Og hva skjer med din kone, forutsatt at hun er jøde, når endetiden er omme?

Ellers forsvant du kjapt ut i religiøs tåkelandskap, like raskt som en shakshouka blir dårlig.

 

Er ikke min kone. Vi er ikke sammen som ett par. Det ble for store uoverkommelige forskjeller. Aggresiv marrokko jøde + bleik rolig nordmann = dårlig match.

 

Jeg skrev ett større innlegg her. Men jeg tok det vekk det aller meste, fordi jeg synest det ble for mye off-topic der.

 

Kunne kanskje puttet den i spoiler tekst, men hovedpoenget var uansett at Gud har en plan med alle. Både muslimer, jøder, katolikker, kristne, buddister og resten av gjengen.

 

Jerusalem er den byen i verden som representerer flest religioner. Er veldig mange forskjellige religioner som har "baser" der. I tillegg til verdens størrste religioner, som jødedomm, kristendom, islam og katolikker. Det er nok ikke uten grunn. Gud har større kontroll en hva vi er klar over. For midt i denne kjernen, skal sannheten komme frem. Til vitne for hele verden og verdens religioner.

 

Jesus var også i dødsriket for å forkynne for menneskene som hadde bodd på jorden før, han misjonerte og forkynte om at han har vunnet over Satan på korset. Slik at alle som tror på han, ikke skal bli kastet i ildsjøen etter 1000 årsriket, men få evig liv i Guds nye rike. Han skal skape en ny himmel og ny jord, der løver og sauser skal beite på samme sted. Han har adskillt det onde og det gode engang for alltid. Lucifer og det som representerer det onde, smerte og elendighet blir kastet i ildsjøen sammen med alle ufrelste sjeler som har levd på denne jorden.

 

Det er ikke uten grunn at jødene har blitt jaget opp igjennom hele historien, det er ikke bare bare å være Guds utvalgte. Ett folk Satan har prøvd og prøver på å utslette, nå sammen med deres nye land og stat som Gud lovet det skulle få vende tilbake til. Hvor dere forfedre bodde og ett land Gud gav til jødefolket. Nett som han har tildelt Kina til kinesere og England til engelskmenn.

 

Når det gjelder nasjonen Israel, står det at den skal bli omvendt som nasjon over natta. Til å tro på Jesus som sin konge og frelser. Det skal skje helt på slutten av trengseltiden, midt i ett enormt kaos på jorden. Etter at de har skreket om hjelp til Gud om å berge dem, når de ser at det israelske millitæret ikke klarer å forsvare seg når hele verden går til krig mot jødene. Da skal Gud skape forvirring, slik at verdens nasjoner angriper hverandre istedet. Midt i kaoset kommer Messias jødenes konge dalene ned fra himmelen, og Israel bli omvendt over natta til å tro på Jesus. Det skal gråte hardt over han de spyttet på og snudde ryggen til. Deretter er hedninge tiden over i verden, og jødene skal styre og å makten i verden i 1000 år sammen med Jesus Kristus. Lover og regler skal lages å komme fra Jerusalem. Verdens våpner skal bli omsmidd til fredelig redskaper, det skal bli 1000 års med fred på jorden. Med andre ord Gud skal lenge fast ondskapen, satan og hans åndehær i 1000 år. Er ikke lenge til folkens, men før den tid blir det 3.verdenskrig og mye elendighet.

 

Okey, men tror dette blir i overkant off-topic. Så jeg må stoppe her.

Skrev ett enormt stort innlegg her, men har kortet det ned 80 prosent. Pga. for mye off-topic ifølge moderatorene vil jeg tro. Selv om det er strekte røde linjer mellom Midtøsten konflikten, Israel og religion. Alt har en sammenheng, som det blir naturlig å snakke om på ett Midtøsten konflikten tema. Men som sagt, blir vel regnet som off.topic for mange. Så jeg må stoppe her.

 

Kan avslutte med at Gud vil frelse å omvende flest mulig mennesker og nasjoner i hele verden. Han bruker Israel som sitt redskap, les i Bibelen hvor den har sine røtter og kommer fra. Hele Bibelen er skrevet av jøder. Han bruker jødene til å gi velsignelse og få frem sannheten til hele verden.

 

...ikke minst når snart tiden kommer, da jødene skal begynne med omfattene misjon i hele verden. Gud skal ha flest mulig frelst før han må adskille det onde og det gode engang for alltid. Hvilken side velger du? Lucifer som vil ha deg fortapt eller Jesus som kan føre deg tryggt i havn.

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Ebeneser: Du tror ikke dine stadige utfall mot jødene med all verdens konspirasjonsteorier og slikt kan oppfattes som rasistisk?

 

 

Israel er for det første ikke et totalitært dikatur, det er et demokrati som liker å kalle seg vestlig. Mener du at vi skal forvente like lite av Israel som vi skal forvente av Egypt? :)

Det er ikke snakk om hva vi forventer oss. Det er snakk om at alle messer om Israel, og "glemmer" Egypt, som om Israel er den eneste som stenger grensene mot terroristene.

Endret av Pricks
Lenke til kommentar
Sannheten om at israelerne ikke er så fryktelig onde skal jo ikke frem, skal den vel? Og at palestinerne ikke lider så mye likevel, den sannheten skal jo heller ikke frem, skal den vel? Nei verden er blitt sprø, ja kom igjen skyld alt på jødene, så skal dere få se hvordan det ender med dere til slutt.

 

"Ender med dere til slutt"...

 

Kan du la være å gjøre dette personelig og holde deg til en generell, seriøs debatt?

 

Skal vi se litt bakover. At Staten Israel ble angrepet kort etter opprettelsen eller blitt angrepet noen ganger etter denne første krigen igjen er det vel ingen som har benektet, men du kommer ingen vei ved å se på hendelsene fra 40,50 og 60-tallet og andre fortidsminner den dag i dag! De siste to avgåtte presidentene i USA, Bill Clinton og George W. Bush, prøvde begge å forhandle fram en løsning på konflikten selvom de begynte så altfor sent. Og i år 2000 var det også forhandlinger om en endelig fredsavtale mellom Syria og Israel, men alle disse forhandlingene har feilet. Det har feilet gang på gang av samme grunn, nettopp av den grunnen til at Den palestinske selvstyremyndigheten ikke vil starte forhandlinger nå igjen - nemlig at Israel ikke vil gi fra seg de okkuperte områdene! Israel vil beholde alt de har okkupert om drømmer om et Stor-Israel som bare kan fortsette å undertrykke palestinerne og de arabiske landene etter si egen interesse! De trakk seg ut av Sinaihalvøyen, men det var bare på grunn av at Israel på den tiden hadde en statsminister som greide å svelge noe av stoltheten og rekke ut hånden til USA som ledet forhandlingene! Mange var imot denne fredsavtalen, bla. Ariel Sharon! Hadde han vært statsminister allerede den gang hadde det aldri blitt noen fredsavtale mellom Egypt og Israel! Og under den tiden han faktisk hadde manten så utviklet konflikten mellom palestinerne og Israel seg til å bli mer brutal enn den noen gang hadde vært. Selv Sharons tilbaketrekkning fra Gazastripen hadde en baktanke da han ville opprette en ny bosettning mellom Vestbredden og Øst-Jerusalem og samtidig håpet å slippe kritikk pga. tilbaketrekkningen fra Gazastripen. Noen, slik som rasistene Netanyahu og Lieberman som er statsminister og utenriksminister nå forsvant fra Sharons regjering nettopp pga. denne tilbaketrekkningen! Og de fortsetter den samme linjen som før med motvilje mot å trekke seg vekk fra de okkuperte områdene!

Men oppi alt dette er det en ting terrorstaten Israel har glemt: Folk kan moderere seg! Som med Yassir Arafat og tillhengerne hans som anerkjennte Israel har Hamas gått ut og sagt at problemet ikke er Israels eksistens, men manglen på en palestinsk stat samt at de godtar grensene fra 1967 og dermed har de gått vekk fra kravet om at Staten Palestina skal utgjøre også det som i dag er Staten Israel! Og de har sendt et brev til barack Obama. Den arabiske liga har i flere år tilbudt Israel full anerkjennelse i bytte mot at Israel trekker seg tilbake fra områdene de okkuperte under Seksdagerskrigen i 1967 og Iran har sagt at de ikke har noe problem med jøder, men med dem som okkuperer palestinernes land!

 

Men Israel nekter å høre på at motpartene modererer seg og velger fortsatt å holde på sin egen, harde linje og motsetter seg dermed ethvert forsøk på å skape fred!

Lenke til kommentar
Israel bomber ikke Gaza hele tiden, men de gjør det med jevne mellomrom, og det er fortsatt deres ansvar å slutte.

Jeg har allerede forklart hvorfor de bomber: Fordi det sendes raketter mot israelske sivile.

 

Men hvorfor klager du ikke på at Egypt stenger sine grenser?

Selvsagt er ikke Egypt uten skyld, men jeg trodde at man i den vestlige verden hadde mer tillit til et demokratisk land (Israel), fremfor et totalitært (Egypt). Egypt bedriver heller ikke bombing av Gaza, og har heller ikke okkupert store deler av Palestinsk land.

Men nå snakker vi altså om all klagingen på Israel pga. stengte grenser. Da er det ganske lite ærbart å glemme å nevne Egypt!

 

Har du en link som bekrefter at FN er kuppet av diktatorer, for det er en ganske drøy påstand.

Se gjennom trådene jeg har startet. Jeg linket til den tidligere. Leste du den ikke, altså?

 

De linkene jeg viste til er heller ikke irrelevante. Det sto klart og tydelig at Israel plasserte sivile inne i skoler, for så å bombe den skolen bare timer senere.

Nei, det gjorde de ikke. De omhandlet en helt annen episode så vidt jeg kunne se. Dette med at Israel skal ha plassert sivile og så bombet dem er bare tull.

Lenke til kommentar
Jeg har allerede forklart hvorfor de bomber: Fordi det sendes raketter mot israelske sivile.

 

Men det er jo en grunn til at Hamas sender raketter. Når de vant et demokratisk valg, nektet Israel og den vestlige verden å snakke med dem. Da de så endelig inngikk et forlik med Fatah, tok Fatah de viktigste stillingene og Hamas ble satt på sidelinjen. Det hele endte med at de ble delt mellom Gaza (Hamas) og Vestbredden (Fatah). Etter dette har Gaza vært helt isolert, de får ikke nok mat, vann, medisiner, strøm, materiale til å bygge infrastrukturen. Hva kan da Hamas gjøre, jo de kan enten slutte å skyte raketter, men det som da er uvisst er om Israel vil oppheve noe som helst. Eller de kan fortsette å skyte, noe som i lengden ikke hjelper det heller. Da kan man spørre seg om Israel ikke har en ansvar. De er for det første den mektigste staten, og har da et klart ansvar overfor både Palestinerne og Israelerne. Det skal også sies at Hamas har sagt seg villig til å snakke med Israel, men det nekter de plent.

 

Men nå snakker vi altså om all klagingen på Israel pga. stengte grenser. Da er det ganske lite ærbart å glemme å nevne Egypt!

 

Jeg sier ikke at Egypt er uten skyld, men det var tross alt ikke de som satte Hamas i en slik situasjon, og det er ikke de som startet en 22 dager lang krig i Gaza.

 

Se gjennom trådene jeg har startet. Jeg linket til den tidligere. Leste du den ikke, altså?

 

Ja jeg leste den, men synes ikke det gjorde det noe klarere. FN har lenge vært Israels støttespiller, men ser nå endelig at det faktisk er Palestinerne som lider under en okkupasjonsmakt.

 

http://z.about.com/d/middleeast/1/0/v/8/-/...israel-pale.jpg

 

Det skal vel heller ikke mye til å forstå det når man har slike fakta.

 

Nei, det gjorde de ikke. De omhandlet en helt annen episode så vidt jeg kunne se. Dette med at Israel skal ha plassert sivile og så bombet dem er bare tull.

 

Da får du bevise at det er tull. Det er litt merkelig også at det skal være tull, når både FN, HRW og tilogmed Israelske organisasjoner sier at det faktisk skjedde.

Lenke til kommentar

Selvsagt må dere få lov til å kritisere Israelsk politikk, men endel av det dere snakker om og fokuserer på er jo "løgn", som bl.a inneholder vrængning av sannheten som ser ut til å bli gjort både uvitende og vitende. Våkn opp da gode landsmenn.

 

Hverken jeg eller Israel gleder seg når en palestiner blir drept!

 

Israel arrangerer heller ikke folke dans i gatene når en palestiner araber

blir drept, i motsetning til hva palestinerne gjør når en uskyldig sivil jøde blir drept f.eks når en Israelsk-konfirmasjon blir sprængt i lufta og omgjort til et blod bad! Ikke nok med det, men selvmords bomberen får lovet 72 jomfruer for å utføre "selvmords terror"mot uskyldige sivile (iflg deres religion som bl.a Arafat trodde på)

 

Situasjonen i Israel har begynt å bli ganske innviklet og omfattende kan en få inntrykk av, så viss et "palestinsk barn" blir drept så skal en være ganske "blind" viss en tror at det er Israel og jødene sitt store ønske! Det er faktisk palestiner-araberne sitt ønske at f.eks en liten palestinsk jente blir drep, fordi de er uttalige eksempler på at de offrer sine egne barn (menneske skjold) slik at verden skal fordømme, og dermed er pal-arab ettskritt nærmere "palestina", i alle fall tror dem det.

 

Selvsagt ønsker Israel å "utrydde" flest mulig selvmordsbombere og ledere som står bak denne terroren som blir ført mot jødene sitt land i ulike former, skal ikke jødene også få ha sin egen stat også ? Nei fordi da kommer det en gjeng med "gærninger" med destruktive ledere i spissen, som har ett mål, nemlig å "utslette" Israel som nasjon, koste hva det koste vil. Å jage jødene på havet, som islam og koranen faktisk pålegger muslimene å gjøre. Det kan en lese om i sura delen av Koranen, men nok om det.

 

Det er ikke Israel sitt forsvar som lager problemer her, selvsagt er de ikke ufeilbare.

 

En palestiner :ph34r: araber kan sprenge en hel buss med skolebarn :cry: i luften visst han bare fikk sjansen, takket være sikkerhetsgjerde og god overvåkning så er det heldigvis lenge siden siste selvmordsaksjon. Israel fakker palestiner arabere kontinuerlig, til slutt ble det roligere da palestinere visste at sjansen for å nå frem til målet var svært liten blitt.

Selvmords terroren og kriminaliteten for øvrig stupte rett ned, etter at Israel satte opp sikkerhetsgjerde.

 

Så hvorfor måtte Israel sitte opp dette gjerdet? Fordi det gikk maks ”få dager” mellom hver gang bar, resturant, buss, diskotek, markedsplass osv ble sprengt i luften utelukkene for å skape frykt å uro bland sivile jøder, og på den måten prøve å få samfunnet til å gå i oppløsning. Selvsagt var det statens rett til å bygge ett gjerde, skulle bare mangle.

 

Det er ikke Israel og det israelske folket som er problemet, det er alle disse ”dårlige islamske-lederne” som vil utslette Israel, fordi de står i koranen.

Endret av IDF
Lenke til kommentar

IDF, jeg forstår din frustrasjon, som en person med en viss sterk knytning til Israel.

 

Jeg føler den sammen frustrasjonen, for hver eneste som dør i terrorangrep. Vi er i så måte ganske like, vi to.

 

Men dersom terrorismen skal stoppe må man tross alt gjøre noe som fungerer. Det som fungerer er å fjerne roten til terrorisme. Fjerner du årsaken fjerner du terroristen. Ikke over natta, men på sikt.

 

Fjern bosetningene, fjern muren, fjern kontrollpostene på palestinsk jord og aksepter en palestinsk stat. Kanskje like viktig, skap et regulativ for hvordan israelske soldater på kontrollposter kan opptre og klare regler for når og hvordan de kan holde tilbake mennesker i kontrollposter inn til Israel. Jeg kjenner folk som har blitt holdt tilbake fordi den soldaten som der og da hadde kommandoen hadde en dårlig dag. Slik er fullstendig destruktivt for forholdet mellom de to folkene på lengre sikt. Ikke slik å forstå at forholdet er bra i dag, men det hjelper ikke akkurat.

Lenke til kommentar
Men det er jo en grunn til at Hamas sender raketter.

Ja, grunnen er at de er blodtørstige beist som ikke evner å tenke rasjonelt. Vi ser jo bl.a. hvordan de slakter ned og torturerer motstandere blant sine egne.

 

Men nå snakker vi altså om all klagingen på Israel pga. stengte grenser. Da er det ganske lite ærbart å glemme å nevne Egypt!

Jeg sier ikke at Egypt er uten skyld, men det var tross alt ikke de som satte Hamas i en slik situasjon, og det er ikke de som startet en 22 dager lang krig i Gaza.

Men de sperrer fortsatt grensen, så det blir for dumt å kun klage over Israel.

 

Se gjennom trådene jeg har startet. Jeg linket til den tidligere. Leste du den ikke, altså?

Ja jeg leste den, men synes ikke det gjorde det noe klarere. FN har lenge vært Israels støttespiller, men ser nå endelig at det faktisk er Palestinerne som lider under en okkupasjonsmakt.

Nei, det tråden viser er at FN er kuppet av diktaturer som bruker Israel for å fjerne fokus fra egne grusomheter.

 

http://z.about.com/d/middleeast/1/0/v/8/-/...israel-pale.jpg

 

Det skal vel heller ikke mye til å forstå det når man har slike fakta.

For det første er kartet feil, og for det andre er Israels okkupasjon et direkte resultat av at de ble angrepet. Hadde de ikke blitt angrepet, hadde de ikke måttet okkupere for å forsvare seg. Dessuten viser det ikke de 70% av Palestina-mandatet som gikk til araberne.

Lenke til kommentar
Fjern bosetningene, fjern muren, fjern kontrollpostene på palestinsk jord og aksepter en palestinsk stat.

Metodene Israel bruker til å beskytte egne sivile vil nok aldri forsvinne uten at grunen til at de må beskytte seg i utgangspunktet forsvinner. Israel har gått inn for en egen palestinsk stat for lengst. Det er palestinernes egen feil at de ikke får det til, i og med at de ikke engang klarer å slutte med å slakte ned hverandre.

Lenke til kommentar
Fjern bosetningene, fjern muren, fjern kontrollpostene på palestinsk jord og aksepter en palestinsk stat.

Metodene Israel bruker til å beskytte egne sivile vil nok aldri forsvinne uten at grunen til at de må beskytte seg i utgangspunktet forsvinner. Israel har gått inn for en egen palestinsk stat for lengst. Det er palestinernes egen feil at de ikke får det til, i og med at de ikke engang klarer å slutte med å slakte ned hverandre.

Israel har gått inn for en palestinsk stat med betingelser som er helt utenfor realismens rammer. Det er intet annet enn en diplomatisk innrømmelse.

 

Israel har et behov for å beskytte egne sivile. Men muren er som å bandasjere en skuddskade i mageregionen. Det holder sikkert blodet på plass en stund, men noen varig løsning er det vitterlig ikke.

Lenke til kommentar
"Fjern bosetningene, fjern muren, fjern kontrollpostene på palestinsk jord og aksepter en palestinsk stat."

Problemet er at palestina-araberne og resten av araber gjengen der nede, anseer palestina som hele Israel.

 

De har vert åpne om, visst en følger litt med hva som foregår internt der nede, at dem ikke gir opp før staten staten Israel er oppløyst og jødene jaget vekk derfra - fordi muslimene ser på hele Israel som islamsk land.

 

Ifølge Koranen pålegger Allah sine muslimer om å ha å ha full kontroll over det området som heter Israel, det har allerede prøvd flere ganger med kriger å oppløyse staten Israel. Uten å lykkest til nå, araberne ser og det er ikke bare palestinerne, det ser at må sterke styrker og metoder til for å få Israel vekk fra kartet som dem ikke skjuler engang at dem vil prøve å gjøre.

 

...visst de blir opprettet en palestinsk stat der nede, så er det bare en midlertidig stat frem til dem har klart å få jødestaten helt fjernet og overtatt av islam. Dette er ikke noen hemmelighet. Så en er ekstemt naiv visst en tror at en får fred, bare en oppretter en palestinsk stat og fjerner sikkerhetsgjeret som gjorde at det ble stopp på nesten all selvmords terror.

 

Alle araber naboene til Israel ligger ikke skjul på det at jødestaten må vekk ifølge Koranen og Allah. Og dem prøver med jevne mellom rom når dem tror at dem er sterke nok til å ta jødestaten. Nå er det engang slik at Israel har blitt en super makt, og derfor er ikke oppgaven like enkel for muslimene. Israel brukte kun få prosenter av sin millitære styrke i Libanon krigen, noe kanskje ikke folk er klar over.

 

Fjern muren sier du? Javel, men virker som du ikke er klar over at "90 prosent" av denne såkallte muren faktisk ikke er en mur, men ett piggtrå gjerde med overvåkingsutstyr. Kallt sikkerhetgjerde av dem som faktisk vet hva dem snakker om, dem som kaller ett gjerde for en mur trenger å sjekke faktaopplysninger om at en mur ikke er ett gjerde.

 

Våkn opp!

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Israel har gått inn for en palestinsk stat med betingelser som er helt utenfor realismens rammer.

De gikk inn for Oslo-avtalen. Det er Hamas som forkastet den.

 

Israel har et behov for å beskytte egne sivile. Men muren er som å bandasjere en skuddskade i mageregionen. Det holder sikkert blodet på plass en stund, men noen varig løsning er det vitterlig ikke.

Det er bedre å la være å legge på bandasje, og bare la pasienten dø?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...