Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten

Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

• Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

• Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

• Ja
      234
    • Nei
      37
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

• Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

• Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

• Ja
      159
    • Nei
      57
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

• Ja
      128
    • Nei
      141
      39

Anbefalte innlegg

De har ikke vann, mat, medisiner, strøm etc.

Bullshit. Du er jo tydeligvis hjernevasket av anti-jøde verdensmedia.

Vi kan ofte få inntrykk av at dine palestinske venner bor i det verste nabolaget i verden, men det stemmer overhodet ikke.

Når FN rangerer verdens land ut fra variabler som forventet levelengde, lese- og skriveferdigheter, utdanningsnivå, bruttonasjonalprodukt per innbygger og kjøpekraft, kommer palestinerne på Vestbredden og Gaza-stripen på en 106. plass.

Til sammenligning kommer de arabiske brødrene som bor vegg i vegg, syrerne og egypterne, på henholdsvis 105. og 116. plass. Palestinerne scorer bedre enn gjennomsnittet av arabiske land på alle hovedtall når det gjelder levelengde og utdanning.

Folk i over 70 stater i verden kommer dårligere ut enn Gaza folket.

Dersom du har inntrykk av at palestinernes har det helt for jævlig grusomt, så er det enten fordi du er blitt offer for skjev nyhetsdekning eller antisemittisk propaganda av type europeisk eller islamistisk

(Hovedkilde: FN).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi kan ofte få inntrykk av at dine palestinske venner bor i det verste nabolaget i verden, men det stemmer overhodet ikke.

Når FN rangerer verdens land ut fra variabler som forventet levelengde, lese- og skriveferdigheter, utdanningsnivå, bruttonasjonalprodukt per innbygger og kjøpekraft, kommer palestinerne på Vestbredden og Gaza-stripen på en 106. plass.

Til sammenligning kommer de arabiske brødrene som bor vegg i vegg, syrerne og egypterne, på henholdsvis 105. og 116. plass. Palestinerne scorer bedre enn gjennomsnittet av arabiske land på alle hovedtall når det gjelder levelengde og utdanning.

Dersom du har inntrykk av at palestinernes har det helt for jævlig grusomt, så er det enten fordi du er blitt offer for skjev nyhetsdekning eller antisemittisk propaganda av type europeisk eller islamistisk

Jeg tviler på at FN baserer de tallene på levestandarden i Gaza, heller Vestbredden. Det er heller ikke bullshit at de ikke får nok mat, vann, medisiner og strøm. Selv FRP-ere blir Palestinavenner når de ser ødeleggelsene på Gazastripen og hvor grusomt de har det. De må bygge husene sine av gjørme fordi Israel ikke slipper inn byggmateriale, og mange dør på sykehuset fordi de ikke får medisiner, og FN, din hovedkilde, har også konstatert at Israel med vilje bombet flere skoler med sivile, og at leveforholdene i Gaza er jævlige.

Lenke til kommentar
De har ikke vann, mat, medisiner, strøm etc.

Har du vært på Vestbredden?

Lenke til kommentar
Har du vært på Vestbredden?

Visst du ikke tror på FN levevilkårene til gaza folket, så får du sende en klage til FN som har ført opp denne statistikken.

Jeg har vert over 10 ganger i Israel det siste 4 årene, itillegg til å ha drukket kaffi med en israelsk millitær leder og sett på topp hemmelige millitære filmer. Jeg har 2 israelske barn som bor 1 time fra Gaza. Jeg har møtt på flere palestiner arabere i Israel og mor til mine to barn har vert i Gaza flere ganger som soldat.

Jeg vil påstå at jeg vet ganske nøyaktig hvordan hverdagen til palestinerne flest er i million byen Gaza. Den er langt fra så forferdelig grusom som enkelte påstår. Der dem hverken har mat eller vann, hehe jeg må bare le fordi det er latterlige påstander.

Jeg sa isted at det var bullshit at dem sulter ihjel uten mat og vann. Det må jeg visst ikke si igjen, for jeg fikk advarsel om utestengelse pga. det. Interessant politikk som blir kjørt her igården. Men nok om det.

Jeg kan også nevne at det er svært få mennesker på denne jorden som får så mye internasjonal økonomisk støtte per.hode som gaza folket. Oops det skulle jeg kanskje ikke ha sagt, jeg får vel ny advarsel om utestengelse.

Sannheten om at israelerne ikke er så fryktelig onde skal jo ikke frem, skal den vel? Og at palestinerne ikke lider så mye likevel, den sannheten skal jo heller ikke frem, skal den vel? Nei verden er blitt sprø, ja kom igjen skyld alt på jødene, så skal dere få se hvordan det ender med dere til slutt.

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Jeg har 2 israelske barn som bor 1 time fra Gaza. Jeg har møtt på flere palestiner arabere i Israel og mor til mine to barn har vert i Gaza flere ganger som soldat.

1 time unna du...tja...hvor langt kommer man da oppover. Netanya?

Kommer ann på om en bruker fly, helikopter, bil, tog, båt eller buss.

For folk flest er det vel bil eller buss. Tror det skal holde hardt å kjøre fra Gaza til Netanya på en time.

Du såg jo hvordan det gikk, når den israelske buss sjåføren skulle prøve å kjøre til Eilat på en time. Det endte med russisk spagetti.

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Det har vært en utbredt oppfatning at på et tidspunkt i historien ble det jødiske folket jaget vekk fra området som i dag er Israel, og at palestinerne er etterkommere av arabere som flyttet inn i området på et senere tidspunkt.

Men nå går det opp for stadig flere, at det faktisk ikke er slik. De som ble jaget ut, var eliten av det jødiske folket, ikke hele folket. En stor prosent ble værende igjen, under nye herskere. Og hva skjedde med dem? De fleste av dem konverterte ( ble tvangskonvertert ) til islam. Av det som er palestinere i dag, blir det her hevdet at 80% ( fjernsynsprogramlinken ) er etterkommere av jøder som konverterte til islam :

----------------------------------

"After years of research, Misinai says that he can declare with certainty that nearly 90 percent of all Palestinians are descended from the Jews. "And what's more, about half of them know it," he says.

Not only that, many Palestinians retain Jewish customs, including mourning rituals, lighting Shabbat or memorial candles and even wearing tefillin. "

http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid...icle%2FShowFull

På denne linken kan dere se et israelsk fjernsynsprogram om dette :

http://www.mideastyouth.com/2009/08/30/wer...ginally-jewish/

Lenke til kommentar
Jeg er ikke noen fan av at Israelerne dreper sivile, selvfølgelig ikke. Jeg sier bare at det ikke bør kalles forsvar når man skyter raketter, bk mm. for å drepe sivile, uansett om det er Israel eller Palestinere. En israelsk granat som er ment for ett militært mål (eks. misilrampe) kan jeg godta som selvforsvar, om den faktisk avgir/har avgitt ild. En gjeng som skyter krumbane uten å ha noen defensiv nytte av dette forstår ikke jeg hvordan skal kunne kalles forsvar.

Kanskje ikke du ser på det som forsvar/motstandskamp. Men kan jo hende Hamas har en annen oppfatning av ordet "forsvar". Dessuten har ikke man ikke tanks osv, så man må inprovisere på enklest mulig måte.

Lenke til kommentar
Kanskje ikke du ser på det som forsvar/motstandskamp. Men kan jo hende Hamas har en annen oppfatning av ordet "forsvar". Dessuten har ikke man ikke tanks osv, så man må inprovisere på enklest mulig måte.

Godt poeng. Israel har tanks, jagerfly etc, mens Hamas kun har raketter. Det er klart at de vil gjøre det de kan for å få oppmerksomhet i verdensmedia, og hva som helst for å skade Israel.

Når Israel bomber en bygning med sivile og unnskylder seg med at de prøvde å treffe en terrorist, hva er da forskjellen når Hamas skyter en rakett inn i Israel og sier de prøvde å treffe militære mål?

Lenke til kommentar
Når Israel bomber en bygning med sivile og unnskylder seg med at de prøvde å treffe en terrorist, hva er da forskjellen når Hamas skyter en rakett inn i Israel og sier de prøvde å treffe militære mål?

Exactly. Jeg er forøvrig sikker på at Hamas ville brukt andre metoder/alternativer i stede for å sikte seg mot sivile om de da hadde hatt muligheten. Jeg mener ikke at metodene som brukes i dag er forsvarlig, men dog jeg skjønner situasjonen til araberne og da skjønner jeg også at de ikke har problemer med å rekruttere nye terrorister.

Lenke til kommentar
Exactly. Jeg er forøvrig sikker på at Hamas ville brukt andre metoder/alternativer i stede for å sikte seg mot sivile om de da hadde hatt muligheten. Jeg mener ikke at metodene som brukes i dag er forsvarlig, men dog jeg skjønner situasjonen til araberne og da skjønner jeg også at de ikke har problemer med å rekruttere nye terrorister.

Hvis jeg hadde sett min familie bli drept av en Israelsk rakett, geværild eller lignende, men at det var Israels feil og jeg hadde levd i den situasjonen som 1,5 mill mennesker gjør på Gaza nå hadde nok jeg også tydd til terrorisme. Det som er problemet er jo at dette er noe Israel nekter å innse, og da kommer verken Palestinerne eller Israelerne noen vei.

Ingen av metodene kan forsvares, verken Hamas sin terrorisme eller Israels krigføring, men Hamas har min fulle forståelse.

Lenke til kommentar

Forskjellen er at Hamas aktivt og bevisst går inn for å angripe og drepe sivile (andres og egne), mens Israel prøver å unngå å drepe sivile:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/in_pictures/6166998.stm

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6166362.stm

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6162494.stm

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6164666.stm

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6173850.stm

Lenke til kommentar
Hvis jeg hadde sett min familie bli drept av en Israelsk rakett, geværild eller lignende, men at det var Israels feil og jeg hadde levd i den situasjonen som 1,5 mill mennesker gjør på Gaza nå hadde nok jeg også tydd til terrorisme. Det som er problemet er jo at dette er noe Israel nekter å innse, og da kommer verken Palestinerne eller Israelerne noen vei.

Ingen av metodene kan forsvares, verken Hamas sin terrorisme eller Israels krigføring, men Hamas har min fulle forståelse.

Agree. Tiden vil vise hva som skjer.

mens Israel prøver å unngå å drepe sivile:

Da vil jeg si at de ikke har lyktes i det, da det faktisk er Israel som har drept flest sivile og terrorisert mest.

Endret av Nipps
Lenke til kommentar
mens Israel prøver å unngå å drepe sivile:

Da vil jeg si at de ikke har lyktes i det, da det faktisk er Israel som har drept flest sivile

Det kommer som kjent av at Hamas aktivt prøver å få sine egne sivile drept. Som linkene mine beviser. Linkene mine beviser også at Israel prøver å unngå å drepe sivile. Det kan man ikke si om Hamas.

Lenke til kommentar

At Hamas bruker menneskeligskjold er jo klart noe Israel vil hevde siden de får dårlig omdømme om de aktivt dreper sivile. Om det uheldigvis skulle befinne seg 50 sivile samt 5 terrorister i en og samme blokk, da skal man også unngå å bombe den blokka. Nato nekter nå oftere flystøtte grunnet av at det er drept så mange sivile i flyangrep i Afghanistan.

Lenke til kommentar

Nå har jo Hamas kun raketter. Israel derimot som har et av verdens mest moderne teknologi innen militære burde ihvertfall ikke ta sivile liv, men gjør det likevel. Det er også feil at de ikke prøver å drepe sivile:

http://www.nettavisen.no/utenriks/article2497950.ece

Lenke til kommentar

Mistanke om smugling, men det er nok også en svært velkommen bieffekt (for Israels del) at det skader økonomien i Gaza.

Det er et mål for Israel å skape forhold som til slutt vil skape nok intern motstand mot Hamas til at organisasjonen svekkes.

Det er kanskje ikke en klok måte å operere på. Smugling klarer det ikke å hindre, mens det styrker hat og motstand mot Israel. Det kan sammenlignes med bombingen av tyske byer som ikke førte til noen svekket moral. Uten sammenligning forøvrig.

Lenke til kommentar

Noe som hadde vært interessant å vite var hvor stor støtte Hamas får fra Palestinerne. Dette hadde vist om Israels taktikk virkelig fungerte eller ikke. Personlig tviler jeg på at en slik taktikk virkelig fungerer. Deres situasjon i dag er til tider helt, beklager uttrykket, jævlig. Når man må bygge husene sine av gjørme, og de knapt nok har infrastruktur, mangel på mat, vann, medisiner og elektrisitet tror jeg de ser hvem den slemme er. Når de atpåtil ikke vil la fiskerne være i fred, som faktisk kan sørge for mat til deler av befolkningen, er det for ille.

Det skal også sies at Hamas' sine rakettangrep ikke akkurat hjelper på situasjonen, men hva annet kan de gjøre?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...