Gå til innhold

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten


Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

  1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

    • Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

    • Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
    • Ingen formening/vet ikke
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

    • Ja
      234
    • Nei
      37
    • Ingen formening/vet ikke
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

    • Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
    • Ingen formening/vet ikke
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

    • Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
    • Ingen formening/vet ikke
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

    • Ja
      159
    • Nei
      57
    • Ingen formening/vet ikke
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

    • Ja
      128
    • Nei
      141
    • Ingen formening/vet ikke
      39


Anbefalte innlegg

Du benekter altså stadige raketter over Israel?

 

Alle mener ikke at det er Israel som står i veien for fred, nei. Faktum er at palestinerne kunne ha kuttet ut angrepene for lengst, og dermed skapt fred.

 

Stadig rakett angrep? Hvor har du det i fra? Så vidt jeg vet har det ikke forekommet noen form for terroraksjoner i det siste.

 

De fleste mener det, det er jo klart at Israels politikk står i veien for fred.

 

-De nekter da blandt annet å snakke/forhandle med konfliktparten.

 

-De fortsetter/støtter denne usmakelige bosettingen

 

Sånn baller det på seg, så slikt jeg og de fleste andre ser på det så virker det ikke som at Israel tar noe som helst initiativ til fred.

Endret av Nipps
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan du si. Anntar at pågripelser og rettsprossedyrer er ganske forskjellige fra jøder til palestinere i Israel selvom landet i utgangspunktet skal være et demokrati. Og lurer også på hva som er grensen for når palestinere kan arresteres. Holder det å kaste stein mot israelsk politi eller soldater? Eller bare å demonstrere med ord? Eller bare for nærme israelske kontrollposter? Eller for nært noen av overgangene i muren? Og er det noen aldersgrense eller kan hvem som helst av palestinerne arresteres? hvem vet?

Lenke til kommentar
Du må gjerne deffinere "terrorister"!

Jeg forstår ikke hvorfor du angriper selv de som i hovedsak er enig med deg når det fremmes et fnugg av kritikk mot palestinere..

 

Men ok. Denne gangen kan du merke deg hvordan jeg definerer en terrorist, og du kan dermed slippe å spørre om det neste gang jeg benytter begrepet.

 

- En terrorist er en person som med vitende og vilje angriper sivile for å drepe dem og for å spre frykt blant andre sivile.

 

Ok?

 

Altså regner jeg en person som skyter på jødiske skolebarn på Vestbredden som en terrorist, mens en som skyter på israelske soldater ikke er en terrorist. Klart nok?

 

Og jeg orker ikke spørsmål som "er det ikke en passende beskrivelse av israelske soldater under Gaza-krigen" eller lignende.

 

Jeg vet dette er vanskelig å innrømme, men det ER faktisk palestinske terrorister.

Lenke til kommentar
Du må gjerne deffinere "terrorister"!

Jeg forstår ikke hvorfor du angriper selv de som i hovedsak er enig med deg når det fremmes et fnugg av kritikk mot palestinere..

 

Men ok. Denne gangen kan du merke deg hvordan jeg definerer en terrorist, og du kan dermed slippe å spørre om det neste gang jeg benytter begrepet.

 

- En terrorist er en person som med vitende og vilje angriper sivile for å drepe dem og for å spre frykt blant andre sivile.

 

Ok?

 

Altså regner jeg en person som skyter på jødiske skolebarn på Vestbredden som en terrorist, mens en som skyter på israelske soldater ikke er en terrorist. Klart nok?

 

Og jeg orker ikke spørsmål som "er det ikke en passende beskrivelse av israelske soldater under Gaza-krigen" eller lignende.

 

Jeg vet dette er vanskelig å innrømme, men det ER faktisk palestinske terrorister.

 

Du trenger ikke å orke spørsmål om hvorvidt deffinisjonen din på en terrorist passer på de israelske soldatene under krigen på Gazastripen for det er ikke noe å diskutere! Men med den definisjonen kan man sammenligne handlingene til terrorister med handlingene til krigsforbrytere! Og det er ingen tvil om hvorvidt Israel har bedrevet og fortsatt bedriver krigsforbrytelser og dermed kan man si det samme om Israel ang. terrorisme!

Lenke til kommentar
Helt sikkert. Det gjelder heller ikke bare fengslene. Feks. så har de noe å skjule på Gazastripen! Hvorfor skulle de ellers nekte alle leger og journalister fri tillgang?

 

Exactly. Israel er en sær stat, som gir faen i intl regler og lover. Ikke rart de er upopulære i verden.

 

Upopulære? Hadde det det ikke vært for støtten Israel for av USA hadde de vært tvunget til til å oppgi all okkupasjon, diskriminering, terror og tortur som de bedriver for lenge siden! Og flere av dem hadde blitt stilt for den internasjonale krigsforbryterdomstolen og måtte svare for seg!

 

Men man skal ikke glemme at det fin nes gode israelere:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2363423.ece

Lenke til kommentar

Men nå snakker vi ikke om israelske overgrep, vi snakker om reelle palestinske overgrep. De finnes, de er omfattende, og de rammer mange. Det er en grunn til at de er pokker så paranoide på f.eks. det jødiske markedet i Jerusalem, og at det tar fem-seks timer å kommer seg gjennom sikkerhetskontrollen på Ben Gurion.

 

Man kan gjerne diskutere bakgrunnen for disse angrepene, og det gjør vi også, men det som ble diskutert her var palestinske fanger i israelske fengsel.

 

I den sammehengen påpekte jeg at det sitter mange palestinske terrorister i israelske fengsel, noe jeg ikke har noe problem med, men jeg påpekte også at det er ganske mange uskyldige palestinere i israelske fengsel.

 

Jeg vet ikke hvorfor det var så viktig for deg å angripe utsagnet om terroristene i israelske fengsel, når det var det soleklart minst viktige i innlegget. Det viktige var den andre gruppen jeg omtale, de uskyldige.

 

Det er faktisk veldig frustrerende.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...