Gå til innhold

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten


Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

  1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

    • Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

    • Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
    • Ingen formening/vet ikke
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

    • Ja
      234
    • Nei
      37
    • Ingen formening/vet ikke
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

    • Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
    • Ingen formening/vet ikke
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

    • Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
    • Ingen formening/vet ikke
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

    • Ja
      159
    • Nei
      57
    • Ingen formening/vet ikke
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

    • Ja
      128
    • Nei
      141
    • Ingen formening/vet ikke
      39


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig. Men det forbauser meg etter ettertanke ikke så mye. Fatah er, og har alltid vært, en rimelig sekulær organisasjon (de er ikke humanetisk forbund, men du forstår hva jeg sikter til). Det har alltid vært kristne og muslimer i Fatah, for ikke å snakke om venstreorienterte ateister.

 

Så det er, etter ettertanke, egentlig ikke så merkelig at Fatah finner plass til en jøde i sitt styre.

 

:)

Lenke til kommentar

Først sier du at det overasker deg og så overasker det deg ikke... :hmm:

 

Fatha er vel delt opp i to grupper, eller det finnes iallefall en utbryter/ undergruppe under fatha. men når man til dagligdags snakker om Fatha mener man selvsagt den delen som Yassir Arafat styrte før og som Marmoud Abbas styrer nå.

 

Det er kansje ikke så rart at de tar inn en israelsk jøde i styret, men jeg synes det er litt rart at de gjør det nå i en tid der den israelske regjeringen er mer Palestinafindelige enn på lenge!

 

Kansje det er for å rekke ut en hånd til jødene...

Lenke til kommentar
Først sier du at det overasker deg og så overasker det deg ikke... :hmm:

Nå må du virkelig gi deg. Min første respons var overraskelse, men etter å ha tenkt over det virket det ikke så merkelig. Dette har jeg allerede forklart, så det burde være ganske klart?

 

Fatha er vel delt opp i to grupper, eller det finnes iallefall en utbryter/ undergruppe under fatha. men når man til dagligdags snakker om Fatha mener man selvsagt den delen som Yassir Arafat styrte før og som Marmoud Abbas styrer nå.

 

Det er kansje ikke så rart at de tar inn en israelsk jøde i styret, men jeg synes det er litt rart at de gjør det nå i en tid der den israelske regjeringen er mer Palestinafindelige enn på lenge!

 

Kansje det er for å rekke ut en hånd til jødene...

Der tror jeg du misforstår litt. Hamas har i mye større grad en offisiell policy overfor 'jødene' enn det Fatah har. Fatah forholder seg mer til Israel som stat enn til jødene som folk. De gjør det vel fordi denne jøden var kompetent og sto for holdninger Fatah kan si seg enig i. Og det har sikkert litt med PR å gjøre, det ser unektelig bra ut, men det er nok ikke hovedgrunnen. Og selv om Israel har et regime som helst ser Israel rensket for arabere gjør Fatah klokt i å ikke gi skylden for det på jødene som folk. Demokrati er et finurlig system, og det har ført til mange merkelige resultater.

Lenke til kommentar
Israels rasisme, brutalitet og blodtørst understrekes nok en gang med en ny rapport om krigen på Gazastripen:

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=556820

Slike "rapporter" må tas med en klype salt. De blir som regel avslørt som ren fabrikering etter hvert som fakta kommer frem.

Det er kanskje på tide å innse at Israel faktisk ikke oppfører seg som en nonne.

Lenke til kommentar
Jeg har heller ikke sett deg kritisk til utsagn som støtter opp om Israel. :)

Det er nok av folk som skriker opp om det. De fleste i Norge (og dette forumet) blir jo foret med anti-Israel-propaganda.

Pft, det er en ganske lik fordeling av pro-Israel og pro-Palestina i denne tråden. Jeg kunne liste opp fem brukere som er veldig klare hver vei, men syns ikke det passer seg helt.

 

Jeg er pro-Palestina. Jeg er også pro-Israel. For meg utelukker ikke det ene det andre, og derfor ser jeg det som nødvendig å se de positive og de negative sidene hos begge parter.

 

Polarisering av debatten er det største problemet, men skylden for den polariseringen ligger på både de som er litt for naive overfor Israel, og de som er litt for naive overfor palestinerne.

 

Det dreper debatten.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...