Gå til innhold

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten


Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

  1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

    • Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

    • Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
    • Ingen formening/vet ikke
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

    • Ja
      234
    • Nei
      37
    • Ingen formening/vet ikke
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

    • Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
    • Ingen formening/vet ikke
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

    • Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
    • Ingen formening/vet ikke
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

    • Ja
      159
    • Nei
      57
    • Ingen formening/vet ikke
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

    • Ja
      128
    • Nei
      141
    • Ingen formening/vet ikke
      39


Anbefalte innlegg

Kom på noe festlig angående Israels utkastelse av palestinerne nå nylig. Palestinerne stemte frem Hamas til å styre landet, og siden en god del land(inkludert USA) kategoriserte Hamas som en terroristorganisasjon, så er alle palestinere per definisjon terrorister. Med andre ord er Israel bare skyldig i å ha kastet ut en gjeng med terrorister, og det på bakgrunn av at enhver regjering skal reflektere folket.

 

 

Nå ble vel valget holdt i Gaza. Jerusalem er langt unna Gaza og Hamas har ingen kontroll der. Så utalesen din blir direkte feil uansett ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja. Nå valgte jo israelerne rasisten Lieberman til makten, så da er vel også alle israelere rasister

 

Så har jo vi i likhet valgt rasisten Stoltenberg, som viser ydmykhet for feilintegrerte innvandrere fordi de tidligere har hatt det vondt og ikke "vet bedre"(dvs er dumme, noe jeg ikke mener de er). Eller hva med Yasir Arafat? Samme dag som Osloavtalen ble underskrevet gikk han ut på arabisk tv og sa at han ikke skulle gi seg før Israel var utslettet. *Kilde: "Min tro din myte", av Walid al Qubaisi, eller "Hvorfor jeg ikke er muslim".

 

Nå er Lieberman i en helt annen liga enn både Arafat og Stoltenberg. Og om det du skriver kan kalles et forsvar av Lieberman så er det heller et labert nivå som forsvar. "X gjør også det, derfor må Y frifinnes"-argument.

Hverken Stoltenberg eller Arafat har noen gang hevdet at en del av befolkningen i sine respektive området skal f.eks strippes for alle rettigheter og statsborgerskap og tvinges til emigrering.

Men, for de som liker slikt selvsagt...da er Lieberman en valgmulighet.

En moldovisk innvandrer til Israel.

 

Arafat har ikke kasta ut og diskriminert israelere i Palestina mener du? Palestina har ikke benektet Holocaust ved flere anledninger kanskje? Israel har statsbetalte imaner, tror du derimot Palestina har statsbetalte rabbinere?

Etter at Israel hadde blitt angrepet i 1947 fikk palestinerne lov til å oppholde seg i Israel, men på bekostning av at de ikke fikk lov til å begå faenskap. Mistenkelig at såpas mange av dem dro....

 

Selvfølgelig har Israel gjort mye dritt, det benekter jeg ikke. Det eneste som derimot irriterer meg er ignorante Palestina-supportere som ikke klarer å akseptere at dems kjære Palestina har begått minst like mye ondt.

Endret av Powerpie
Lenke til kommentar
Palestinerne stemte ikke på det Hamas som vil utslette Israel, palestinerne stemte på det Hamas som sto for sosialpolitiske reformer i de okkuperte områdene, det var nemlig helsestell og barnepass Hamas gikk til valg på.

 

Så det du sier er at det er greit å stemme fram en terroristorganisasjon, så lenge den delen av organisasjonen man stemmer på står for sosialreformer? Har du lest hvor sinnsykt det du skriver faktisk er?

 

Og forskjellen er jo ikke så utrolig stor:

 

Hamas greatly contributed to the health sector, and facilitated hospital and physician services in the Palestinian territory. On the other hand, Hamas’s use of hospitals is sometimes criticised as purportedly serving the promotion of suicide bombings and other forms of violence against Israel.[citation needed] The party is also known to support families of those who have been killed (including suicide bombers), wounded or imprisoned by Israel, including providing a monthly allowance of $100. Families of militants not affiliated with Hamas receive slightly less.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Hamas

 

Noen som ser likheter med Nazi-Tyskland?

Til og med folka på wikipedia er ikke såpas tjukke i hue at de ser forbi alt som skjer bak fasaden

Å likestille Hamas med nazistene er historieløst, akkurat som det er historieløst å påstå at Israels beleiring av Gaza samsvarer med konsentrasjonsleirene. Det er bare tom luft man bruker for å dra paralleller til noe som har stor følelsesmessig betydning for en av partene (Enten "Israel burde ikke oppføre seg som nazityskland" eller "er det rart Israel frykter nazister?"). Det er kontraproduktivt.

 

Jeg foreslår også at du unngår å si at andres utsagn er "sinnsyke", det oppfatter folk på dette forumet som dårlig oppførsel.

 

Det du ikke oppfattet var at Hamas ikke gikk til valg på å utslette Israel, Hamas gikk til valg på sosialreformer. I 2006 var den politisk moderate fløyen av Hamas sterkere enn noen sinne, noe som også var grunnen til at Hamas ikke gikk til valg på å utslette Israel.

 

På grunn av boikotten av disse relativt moderate reformistene i Hamas ble ikke de reformvennlige sterkere, de militante fraksjonene som faktisk ønsket å utslette Israel ble sterkere.

 

Uansett kan ikke et folk straffes på bakgrunn av regjeringen deres. Det er kollektiv avstraffelse, og det er ikke lov.

 

Å kaste ut palestinere fra deres egne hjem for så å bosette jøder i disse hjemmene er et utvilsomt overgrep, og det blir direkte merkelig å påstå at det kan rettferdiggjøres.

 

Jeg er forsåvidt enig i at det er et problem at debatten er polarisert. Det er alt for mange som bevisst overser ugjerninger fra den siden de støtter. Det er feil. Israel har ikke rent mel i posen, og de færreste palestinske organisasjonene og fraksjonene har rent mel i posen.

 

Dersom debatten skal bevege seg fremover må man begynne å fordømme urett på alle sider, ikke bare en side.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig har Israel gjort mye dritt, det benekter jeg ikke. Det eneste som derimot irriterer meg er ignorante Palestina-supportere som ikke klarer å akseptere at dems kjære Palestina har begått minst like mye ondt.

 

Uenig. Araberne okkuperer ikke, bedriver ikke kollektiv avstraffelse, fengsler ikke masse barn under 18år, bygger ikke en ulovelig mur, dreper ikke så mange sivile. Dessuten kan du ikke dømme hele Palestinerbefolkingen, da det kun er grupper som bedriver terror, mens staten Israel som en stat og et land bedriver alle disse ulovlighetene!

Lenke til kommentar
Arafat har ikke kasta ut og diskriminert israelere i Palestina mener du?

 

Enlighten us.

 

Palestina har ikke benektet Holocaust ved flere anledninger kanskje?

 

Når har de gjort det?

Og om så en palestiner skal ha gjort det, eller flere, hva er da poenget eller argumentet?

Mang en israeler som også benekter at israelerne var svært så elskverdige å sende store deler av den opprinnelige befolkningen i området på søndagsutflukt.

 

Israel har statsbetalte imaner, tror du derimot Palestina har statsbetalte rabbinere?

 

Kanskje få en stat først....

Men samaritanerne har ingen problemer i området. Resten av gjengen har sine gjerder/murer og IDF til å dele opp VB.

 

Etter at Israel hadde blitt angrepet i 1947 fikk palestinerne lov til å oppholde seg i Israel, men på bekostning av at de ikke fikk lov til å begå faenskap. Mistenkelig at såpas mange av dem dro....

 

eeeeh,

konflikten mellom sionistene og palestinerne startet lenge før 47.

 

Selvfølgelig har Israel gjort mye dritt, det benekter jeg ikke. Det eneste som derimot irriterer meg er ignorante Palestina-supportere som ikke klarer å akseptere at dems kjære Palestina har begått minst like mye ondt.

 

Hva har det med saken å gjøre når man prater om Liebermann?

Som startet med den latterlige påstanden at siden Hamas vant valget så kan man gjøre hva man vil med palestinere. Argumentet er av samme tåplighet som om irakere nå skulle si at nå kan vi gjøre hva vi vil med amerikanere fordi de angrep landet. Ethvert menneske med et minste moralsk fiber i kroppen klarer å unngå slikt. Fremdeles har Israel langt mer på samvittigheten i Palestina enn det palestinerne har gjort mot Israel.

 

Kanskje unngå å kategorisere dine motdebattanter, da du har svært lite eller har ingen kunnskap om noen av oss her inne har familiære eller andre bindinger til landet/området.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig har Israel gjort mye dritt, det benekter jeg ikke. Det eneste som derimot irriterer meg er ignorante Palestina-supportere som ikke klarer å akseptere at dems kjære Palestina har begått minst like mye ondt.

 

Uenig. Araberne okkuperer ikke, bedriver ikke kollektiv avstraffelse, fengsler ikke masse barn under 18år, bygger ikke en ulovelig mur, dreper ikke så mange sivile.

¨

Jeg ramsa nettopp opp ei liste over hvor mange siville palestinerne hadde drept, men det la du tydeligvis ikke merke til?

 

Eller hva med de glatt over 2000 Kazzam rakettene palestinerne sendte ut over Israel under fredsperioden? De var ikke rettningsstyrte, og traff derfor for det meste SIVILLE mål. Eller skal vi gå videre til selvmordsbomberne de brukte på israelske skolebusser kanskje? For ikke å snakke om at palestinerne gjemmer seg i skoler og sykehus, der de så sender opp rakettene fra! Er ikke rart at israelerne da må angripe "siville" mål.

 

Dessuten kan du ikke dømme hele Palestinerbefolkingen, da det kun er grupper som bedriver terror, mens staten Israel som en stat og et land bedriver alle disse ulovlighetene!

 

Nå må jeg nesten grine her....

 

Palestinerne har valgt en terroristorganisasjon, som er skyldig i å ha drept over 2000 siville, til å styre landet. Og så sier du at palestinerne IKKE er skyldig i det som skjer!?!

 

Uansett kan ikke et folk straffes på bakgrunn av regjeringen deres. Det er kollektiv avstraffelse, og det er ikke lov.

 

Joda, hvorfor skal ikke folket kunne straffes for det? Det er jo selve prinsippet bak et demokrati; regjeringen er valgt for å representere folkets meninger. Ved mindre du prøver å si at palestina egentlig ikke er et demokrati da?

 

konflikten mellom sionistene og palestinerne startet lenge før 47.

 

Før 1947 var ikke palestinerne et folk, de var rett og slett arbeidskraft importert av britene fra andre arabiske nasjoner. Invasjonen av Israel startet derimot i 1947 hvis jeg ikke husker feil? Og der var "palestinerne" med.

 

Å kaste ut palestinere fra deres egne hjem for så å bosette jøder i disse hjemmene er et utvilsomt overgrep, og det blir direkte merkelig å påstå at det kan rettferdiggjøres.

 

Per definisjon er palestinerne terrorister, så jeg kunne ikke brydd meg mindre. Det var også de som var med på å starte krigen(hvorvidt på et rettferdig grunnlag eller ikke kan diskuteres), og derfor kan faktisk envher form for motoffansiv rettferdigjøres. Dessverre går enhver krig utover siville, men her føler jeg liten sympati; palestinerne bruker nemlig samme teknikk som ble brukt i Vietnam. Kommunistene hjemte seg bak siville for å begå terrorhandlinger, og en god del av disse "siville" støttet opp under disse handlingene.

 

Enlighten us.

 

Han har lovet på tro og ære foran hele det arabiske folk at han ikke skal hvile før Israel er utslettet fra kartet.... Det samme har faktisk ikke den israelske statsministeren sagt om Palestina.

 

Når har de gjort det?

Og om så en palestiner skal ha gjort det, eller flere, hva er da poenget eller argumentet?

 

August 2002, the Zayed Center for Coordination and Follow-up, an Arab League think-tank whose Chairman, Sultan Bin Zayed Al Nahayan, served as Deputy Prime Minister of the United Arab Emirates, promoted a Holocaust denial symposium in Abu Dhabi.[83] Hamas leaders have also promoted Holocaust denial; Abdel Aziz al-Rantissi held that the Holocaust never occurred, that Zionists were behind the action of Nazis, and that Zionists funded Nazism.[84] A press release by Hamas in April 2000 decried "the so-called Holocaust, which is an alleged and invented story with no basis."[85]

http://en.wikipedia.org/wiki/Holocaust_denial#Holocaust_denial_in_Arab_nations

Holocaust denial has also been resisted by prominent intellectual figures in the Arab world; in 2001, an outcry led by Palestinian poet Mahmoud Darwish, Lebanese writer Elias Khoury and others brought about the cancellation of a conference the Holocaust denial organization Institute for Historical Review had planned to hold in Beirut.[86]

 

Det beviser at palestinere er antisemittister, noe som igjen betyr at de er rasister. Kanskje du kunne starte å lese litt mer på egenhånd før du uttaler deg, siden det starter å bli slitsomt å være nødt til å linke hele tia :) Det vil være en stor tjeneste takk!

 

Som startet med den latterlige påstanden at siden Hamas vant valget så kan man gjøre hva man vil med palestinere. Argumentet er av samme tåplighet som om irakere nå skulle si at nå kan vi gjøre hva vi vil med amerikanere fordi de angrep landet. Ethvert menneske med et minste moralsk fiber i kroppen klarer å unngå slikt. Fremdeles har Israel langt mer på samvittigheten i Palestina enn det palestinerne har gjort mot Israel.

 

Palestinerne har drept israelske barn, og har i tidlige faser prøvd å utrydde Israel. Mener du at palestinerne hadde handlet riktig hvis de hadde greid det, og massemyrdet de millionene med jøder som ankom området? Tull det du sier.

 

Det irakiske folk uttrykket misnøye med sin diktator, en person de ikke hadde valgt. Palestinerne har valgt noen terrorister til å styre, det har ikke irakerne.

 

Jeg foreslår også at du unngår å si at andres utsagn er "sinnsyke", det oppfatter folk på dette forumet som dårlig oppførsel.

 

Man må da kunne få lov til å kalle en spade for en spade i et såpas sivilisert demokrati som vi lever i idag? Eller er det noe jeg har misforstått angående ytringsfriheten?

 

Kanskje unngå å kategorisere dine motdebattanter, da du har svært lite eller har ingen kunnskap om noen av oss her inne har familiære eller andre bindinger til landet/området.

 

Man trenger da slettes ikke å være kunnskapsrik eller intelligent bare fordi man kommer fra området ;)

Endret av Powerpie
Lenke til kommentar
Per definisjon er palestinerne terrorister,

Feil!

 

Per definisjon er det enkelte palestinske grupperinger som er terrorister. Det er like logisk som å si "per definisjon er katolikker i Nord-Irland terrorister".

 

så jeg kunne ikke brydd meg mindre.

Jeg blir alltid litt forbannet når jeg hører denne typen utsagn, enten det er de som forsvarer angrep mot sivile israelere med at Israel begår overgrep, eller de som rettferdiggjør overgrep mot palestinere fordi enkelte palestinere begår overgrep.

 

Har du møtt disse 'terroristene'? Jeg har møtt mange palestinere, jeg har også møtt mange israelere. For det meste er det skikkelige folk.

 

Er armenerne som gradvis utsettes for den samme politikken i Jerusalem også 'terrorister'?

 

Det var også de som var med på å starte krigen(hvorvidt på et rettferdig grunnlag eller ikke kan diskuteres), og derfor kan faktisk envher form for motoffansiv rettferdigjøres.

Nå siterer jeg folkeretten etter hukommelsen.

 

En okkupasjonsmakt skal sørge for siviles sikkerhet, behandling av syke etc., og en okkupasjonsmakt kan ikke bosette egne innbyggere på okkupert land.

 

Det kan ikke rettferdiggjøres.

 

Dessverre går enhver krig utover siville, men her føler jeg liten sympati; palestinerne bruker nemlig samme teknikk som ble brukt i Vietnam. Kommunistene hjemte seg bak siville for å begå terrorhandlinger, og en god del av disse "siville" støttet opp under disse handlingene.

Du dømmer et helt folk på bakgrunn av enkeltes handlinger? Det henger ikke på greip.

 

En holdning der en rettferdiggjør GROVE overgrep mot en sivil befolkning med platte unnskyldninger er i mine øyne en svært farlig tankegang.

Lenke til kommentar
Jeg ramsa nettopp opp ei liste over hvor mange siville palestinerne hadde drept, men det la du tydeligvis ikke merke til?

 

Eller hva med de glatt over 2000 Kazzam rakettene palestinerne sendte ut over Israel under fredsperioden? De var ikke rettningsstyrte, og traff derfor for det meste SIVILLE mål. Eller skal vi gå videre til selvmordsbomberne de brukte på israelske skolebusser kanskje? For ikke å snakke om at palestinerne gjemmer seg i skoler og sykehus, der de så sender opp rakettene fra! Er ikke rart at israelerne da må angripe "siville" mål.

 

Nei, fordi jeg siterte kun det jeg reagerte på.

 

Og poenget ditt er? Mener du at 2000 raketter og et par selvmordsbomber veier tyngere enn det jeg nevnte?

 

Israel har en sterk trang for å ta igjen 10 ganger hardere og gjerne ramme ALLE.

De bruker blandt annet kollektiv avstraffelse.

 

Det virker også som at du legitimerer drap på sivile, du drar den samme gamle om disse rakettene og skjærer alle over en kam.

 

Hadde ikke okkupasjon vært tilfellet, hadde heller ikke terroren vært et faktum.

Endret av Nipps
Lenke til kommentar
Nei, fordi jeg siterte kun det jeg reagerte på.

 

Og poenget ditt er? Mener du at 2000 raketter og et par selvmordsbomber veier tyngere enn det jeg nevnte?

 

Det virker også som at du legitimerer drap på sivile, du drar den samme gamle om disse rakettene og skjærer alle over en kam.

 

Kan du bevise alt det du nevnte om israelske ondheter kanskje? For jeg har bevist det jeg nevnte, og etter det jeg vet om israelske krigshandlinger, så er ikke de like ille nei. Terrorirsthandlinger kan _aldri_ rettferdiggjøres!

 

*Merk at jødene ikke var stort bedre _før_ de fikk Israel i 47', for ved den tiden begikk de en god del terrorhandlinger mot britene. Britene tok av og til *litt* vel hardt i vel og merke, mye værre enn det israelerne har gjort mot palestinerne. Anbefaler deg på det sterkeste å lese om skipet "Exodus".

 

Hadde ikke okkupasjon vært tilfellet, hadde heller ikke terroren vært et faktum.

 

Og nå syntes jeg du er litt hyklerisk. For hvem var det som startet krigen, dvs. invasjonen av Israel mon tro?

Hvis jeg hadde klina til den største karen jeg fant på et utested i byen midt i bakhuet, så hadde jeg vel fortjent det som hadde kommet? Palestina er som den lille tøffellen som har yppet til bråk, men som ikke gidder å gi seg. Stein skal tøffelen fortsette å kaste, og når den svære karen da blir forbanna og tar igjen, så starter tøffelen å gråte, og da blir alle andre sure på den svære karen.

 

Feil!

 

Per definisjon er det enkelte palestinske grupperinger som er terrorister. Det er like logisk som å si "per definisjon er katolikker i Nord-Irland terrorister".

 

Hvis den katolske kirke i Nord-Irland hadde væt terrorister, så hadde katolikkene der også vært det. Hvertfal hvis de øverste lederne hadde vært valgt av nettopp katolikkene. Palestinerne har valgt noen terrorister til å lede dem, og med andre ord støtter de terrorisme(ved mindre de er hykleriske). Derfor vil jeg våge å si at de også er terrorister.

Endret av Powerpie
Lenke til kommentar
Kan du bevise alt det du nevnte om israelske ondheter kanskje? For jeg har bevist det jeg nevnte, og etter det jeg vet om israelske krigshandlinger, så er ikke de like ille nei. Terrorirsthandlinger kan _aldri_ rettferdiggjøres!

 

 

Trenger jeg virkelig å bevise Israels overgrep? Alle og en hver mann burde vite den slags, men mindre man har en ekstrem tankegang.

 

Men som et plaster på såret kan jeg linke til en dokumentar som beviser dette og det jeg skrev under.

 

http://video.google.com/videoplay?docid=-2451908450811690589

 

Litt dårlig kvalitet, skal du finne bedre må du antagelivis laste ned filmen.

 

*Merk at jødene ikke var stort bedre _før_ de fikk Israel i 47', for ved den tiden begikk de en god del terrorhandlinger mot britene.

 

Ok, så nå er du plutselig kritisk til Israel?

 

 

Og nå syntes jeg du er litt hyklerisk. For hvem var det som startet krigen, dvs. invasjonen av Israel mon tro?

Hvis jeg hadde klina til den største karen jeg fant på et utested i byen midt i bakhuet, så hadde jeg vel fortjent det som hadde kommet?

 

 

Beklager å måtte fortelle deg sannheten, men jødene begynte å kaste ut araberne fra landsbyer, de drap også en god del (Uten at jeg husker antall). Det var dette som førte til et angrep, sikkert mere som veide opp for et angrep, men det jeg husker i farta.

Lenke til kommentar
Trenger jeg virkelig å bevise Israels overgrep? Alle og en hver mann burde vite den slags, men mindre man har en ekstrem tankegang.

 

Men som et plaster på såret kan jeg linke til en dokumentar som beviser dette og det jeg skrev under.

 

http://video.google.com/videoplay?docid=-2451908450811690589

 

Litt dårlig kvalitet, skal du finne bedre må du antagelivis laste ned filmen.

 

Og hvilket troverdig tv-selskap er det som har spikra sammen den video'n der?

Finner du denne like troverdig?

 

http://www.youtube.com/watch?v=eTGbP55HGi8

 

Ok, så nå er du plutselig kritisk til Israel?

 

Hvorfor skulle jeg ikke ha vært det? Bare fordi du ikke kan se en sak fra to sider, betyr ikke det at andre er nødt til å gjøre det samme. Mye av det som blir sagt i denne tråden om Israel er sant, men hvorfor er det så vanskelig å godta at det bare ikke er de som har handlet ondt i denne konflikten.

 

Beklager å måtte fortelle deg sannheten, men jødene begynte å kaste ut araberne fra landsbyer, de drap også en god del (Uten at jeg husker antall). Det var dette som førte til et angrep, sikkert mere som veide opp for et angrep, men det jeg husker i farta.

 

Les bøkene "Min tro din myte" og "Hvorfor jeg ikke er muslim". Husker ikke i hvilken bok det er, men i en av dem er det dokumentert at Palestinerne IKKE ble kasta ut og drept, slik du skal ha det til. De ble derimot tilbudt asyl mot at de ikke bedrev eller støttet voldshandlinger mot det nye Israel, og det var derfor en god del av dem flyktet.

Vel og merkes er det ikke alltid ordre fra høyeste hold følges til punkt og prikk mtp hvor mange flyktninger det var, men noen form for masseutkastelse var det ikke.

 

------

 

Politisk sett trenger man ikke å ha riktig for å vinne en diskusjon; man trenger bare å få flertallet med seg.

 

En vis person har derimot vunnet diskusjonen idet han klarer å se en sak fra motdebattantens synsvinkel.

 

Flertallet vil du uten tvil ha med deg i denne diskusjonen, så hvis det er det du er ute etter, så har du allerede vunnet.

Endret av Powerpie
Lenke til kommentar
Kan du bevise alt det du nevnte om israelske ondheter kanskje? For jeg har bevist det jeg nevnte, og etter det jeg vet om israelske krigshandlinger, så er ikke de like ille nei. Terrorirsthandlinger kan _aldri_ rettferdiggjøres!

Les litt om Israels krigføring i Libanon, du kan også sette deg litt inn i hvordan Israel knuste den palestinske motstandskampen på Vestbredden og Gaza i 1968-69, jeg anbefaler videre lesing rundt okkupasjonen generelt, politiske drap, politiske fanger, statlig terrorisme, kontrollposter, bosetninger, murer, bevisste forsøk på å rense Øst-Jerusalem for andre etniske og religiøse grupper enn jøder og en god del annet.

 

*Merk at jødene ikke var stort bedre _før_ de fikk Israel i 47', for ved den tiden begikk de en god del terrorhandlinger mot britene. Britene tok av og til *litt* vel hardt i vel og merke, mye værre enn det israelerne har gjort mot palestinerne. Anbefaler deg på det sterkeste å lese om skipet "Exodus".

Britene opptrådte faktisk rimelig humant i Palestina..

 

Og nå syntes jeg du er litt hyklerisk. For hvem var det som startet krigen, dvs. invasjonen av Israel mon tro?

Hvis jeg hadde klina til den største karen jeg fant på et utested i byen midt i bakhuet, så hadde jeg vel fortjent det som hadde kommet? Palestina er som den lille tøffellen som har yppet til bråk, men som ikke gidder å gi seg. Stein skal tøffelen fortsette å kaste, og når den svære karen da blir forbanna og tar igjen, så starter tøffelen å gråte, og da blir alle andre sure på den svære karen.

Krigen startet på bakgrunn av flere faktorer. Blant annet hadde Irgun en tid i forveien gjennomført en grufull massakre i en palestinsk landsby (navnet minnes jeg ikke), Irgun (og Hagana) var organisasjoner som åpenbart ville bli absorbert i den nye jødiske staten, og dermed er det ikke merkelig at det ble krig da Israel erklærte sin uavhengighet før noen avtale om deling ble fremforhandlet. Det forelå en delingsplan fra FNs side, men det var også alt.

 

En av Irguns ledere var forøvrig den tidligere israelske statsministeren og en av grunnleggerne av det nåværende regjeringspartiet Likud, Menachim Begin.

 

Feil!

 

Per definisjon er det enkelte palestinske grupperinger som er terrorister. Det er like logisk som å si "per definisjon er katolikker i Nord-Irland terrorister".

 

Hvis den katolske kirke i Nord-Irland hadde væt terrorister, så hadde katolikkene der også vært det. Hvertfal hvis de øverste lederne hadde vært valgt av nettopp katolikkene. Palestinerne har valgt noen terrorister til å lede dem, og med andre ord støtter de terrorisme(ved mindre de er hykleriske). Derfor vil jeg våge å si at de også er terrorister.

Den logikken du nytter deg av holder ikke mål. Den minner i så måte litt om den logikken som var rådende i det britiske utenriksdepartementet i tiden etter nasjonaliseringen av Suez-kanalen. "Click your heels together twice, and Nasser's a communist".

Lenke til kommentar
Og hvilket troverdig tv-selskap er det som har spikra sammen den video'n der?

Finner du denne like troverdig?

http://www.youtube.com/watch?v=eTGbP55HGi8

 

Det trenger nødvendigvis ikke å være BBC for at kilden skal være troverdig, om ikke vitner og fakta holder så vet ikke jeg.

 

 

Hvorfor skulle jeg ikke ha vært det? Bare fordi du ikke kan se en sak fra to sider, betyr ikke det at andre er nødt til å gjøre det samme. Mye av det som blir sagt i denne tråden om Israel er sant, men hvorfor er det så vanskelig å godta at det bare ikke er de som har handlet ondt i denne konflikten.

 

Kanskje fordi det innholdt briter og ikke arabere. Sånn som du har presentert innleggene dine, så tolker jeg det slikt.

 

 

Les bøkene "Min tro din myte" og "Hvorfor jeg ikke er muslim". Husker ikke i hvilken bok det er, men i en av dem er det dokumentert at Palestinerne IKKE ble kasta ut og drept, slik du skal ha det til. De ble derimot tilbudt asyl mot at de ikke bedrev eller støttet voldshandlinger mot det nye Israel, og det var derfor en god del av dem flyktet.

 

Ok, i den dokumentaren jeg linket til så fortelles det noe annet. Det er ikke opp til meg å dømme hvem og hva som er mest troverdig.

 

------

 

Politisk sett trenger man ikke å ha riktig for å vinne en diskusjon; man trenger bare å få flertallet med seg.

 

En vis person har derimot vunnet diskusjonen idet han klarer å se en sak fra motdebattantens synsvinkel.

 

Flertallet vil du uten tvil ha med deg i denne diskusjonen, så hvis det er det du er ute etter, så har du allerede vunnet.

 

Hæ? Jeg er ikke ut etter å vinne noe som helst. Jeg diskuterer og argumenterer bare for de sakene jeg evt måtte brenne for.

Lenke til kommentar
Les litt om Israels krigføring i Libanon, du kan også sette deg litt inn i hvordan Israel knuste den palestinske motstandskampen på Vestbredden og Gaza i 1968-69, jeg anbefaler videre lesing rundt okkupasjonen generelt, politiske drap, politiske fanger, statlig terrorisme, kontrollposter, bosetninger, murer, bevisste forsøk på å rense Øst-Jerusalem for andre etniske og religiøse grupper enn jøder og en god del annet.

 

Libanon er et spennende land :) Hørt om fangeleirene i Libanon der flere palestinere enda oppholder seg?

 

Krigen startet på bakgrunn av flere faktorer. Blant annet hadde Irgun en tid i forveien gjennomført en grufull massakre i en palestinsk landsby (navnet minnes jeg ikke), Irgun (og Hagana) var organisasjoner som åpenbart ville bli absorbert i den nye jødiske staten, og dermed er det ikke merkelig at det ble krig da Israel erklærte sin uavhengighet før noen avtale om deling ble fremforhandlet. Det forelå en delingsplan fra FNs side, men det var også alt.

 

En av Irguns ledere var forøvrig den tidligere israelske statsministeren og en av grunnleggerne av det nåværende regjeringspartiet Likud, Menachim Begin.

 

Og som jeg sa istad, rundt 47' bedrev jødene terror. Riktignok har jeg aldri hørt om noe terror begått mot palestinere(selvom britene hadde gitt palestinerne våpen for å undetrykke jødiske opprør), så noen troverdige kilder på dette hadde vært kjekt.

 

Den logikken du nytter deg av holder ikke mål. Den minner i så måte litt om den logikken som var rådende i det britiske utenriksdepartementet i tiden etter nasjonaliseringen av Suez-kanalen. "Click your heels together twice, and Nasser's a communist".

 

Etthvert demokrati har det styresettet de fortjener.

 

Britene opptrådte faktisk rimelig humant i Palestina..

 

LES! http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsourc...ion/exodus.html

 

Finner du ikke kilden troverdig nok, er det bare å søke videre på google :)

Jødene ble settet tilbake i konsentrasjonsleire voktet av tyskere idet de ble tvunget tilbake til Tyskland...

Lenke til kommentar
Det trenger nødvendigvis ikke å være BBC for at kilden skal være troverdig, om ikke vitner og fakta holder så vet ikke jeg.

 

Igjen nekter du å se ting fra mitt synspunkt. Jeg spurte om min kilde var like troverdig?

 

Ok, i den dokumentaren jeg linket til så fortelles det noe annet. Det er ikke opp til meg å dømme hvem og hva som er mest troverdig
.

 

Boken jeg leste det i henviste videre til noen offisielle dokumenter eller lignende. Ihvertfall var det kilder. Nå husker ikke jeg nøyaktig hvilken bok det var dessverre, men er ganske sikker på at det er en av de to jeg nevnte. Hvis du virkelig er interressert, så kan jeg prøve å fiske den opp, men jeg gidder ikke å lete hvis du egentlig driter i det.

 

Jeg må med hånden på hjertet si at jeg stoler mer på en bok enn en google-video.

 

Hæ? Jeg er ikke ut etter å vinne noe som helst. Jeg diskuterer og argumenterer bare for de sakene jeg evt måtte brenne for.

 

Norge var det siste landet i Europa som lot jødene få adgang til landet. I tillegg var Norge det eneste landet i Europa der politimenn frivelig leverte jødene inn til tyskerne. I Danmark derimot, ja der ble ikke en eneste jøde innlevert....

 

Nordmenn er en gjeng med antisemittister, så derfor skal det mye gjøre før noen kommer med motargumenter til dine meninger. Til nå av har du ikke erkjent en eneste ond handling palestinerne har begått, og derfor finner jeg det vanskelig å tro at du er ute etter å tillegne deg mer kunnskap ved denne diskusjonen. For meg virker det bare som om du er ute etter at argumentene dine skal slå igjennom samme fanken, men kan godt mulig være jeg har tatt feil :)

Endret av Powerpie
Lenke til kommentar
Igjen nekter du å se ting fra mitt synspunkt. Jeg spurte om min kilde var like troverdig?

 

Nekter ikke for noe jeg. Så klart er den troverdig, jeg vet jo at Hamas lærer en del barn slikt hat og utsetter de for slik beklagelige oppførsel som i videoen. Det er vel like mye hjernevasking og propaganda på begge sider.

 

Boken jeg leste det i henviste videre til noen offisielle dokumenter eller lignende. Ihvertfall var det kilder. Nå husker ikke jeg nøyaktig hvilken bok det var dessverre, men er ganske sikker på at det er en av de to jeg nevnte. Hvis du virkelig er interressert, så kan jeg prøve å fiske den opp, men jeg gidder ikke å lete hvis du egentlig driter i det.Jeg må med hånden på hjertet si at jeg stoler mer på en bok enn en google-video.

 

Beklager, men liker ikke å lese bøker :p

 

Norge var det siste landet i Europa som lot jødene få adgang til landet. I tillegg var Norge det eneste landet i Europa der politimenn frivelig leverte jødene inn til tyskerne. I Danmark derimot, ja der ble ikke en eneste jøde innlevert....

 

Nordmenn er en gjeng med antisemittister, så derfor skal det mye gjøre før noen kommer med motargumenter til dine meninger. Til nå av har du ikke erkjent en eneste ond handling palestinerne har begått, og derfor finner jeg det vanskelig å tro at du er ute etter å tillegne deg mer kunnskap ved denne diskusjonen. For meg virker det bare som om du er ute etter at argumentene dine skal slå igjennom samme fanken, men kan godt mulig være jeg har tatt feil :)

 

Hva den generelle nordmann tenker og gjør kan ikke jeg styre, jeg har mine meninger, du har dine. Jeg kan ikke ærlig si jeg føler med israelerne nei, det har du vel rett i. Hadde de ikke okkupert og bedrevet slik politikk som i dag så hadde jeg nok sett ting litt annerledes.

Kan tilføye at enkelte folk ser på det som en motstandskamp mot okkupasjonsmakten, bare så det er nevt.

Endret av Nipps
Lenke til kommentar
Les litt om Israels krigføring i Libanon, du kan også sette deg litt inn i hvordan Israel knuste den palestinske motstandskampen på Vestbredden og Gaza i 1968-69, jeg anbefaler videre lesing rundt okkupasjonen generelt, politiske drap, politiske fanger, statlig terrorisme, kontrollposter, bosetninger, murer, bevisste forsøk på å rense Øst-Jerusalem for andre etniske og religiøse grupper enn jøder og en god del annet.

 

Libanon er et spennende land :) Hørt om fangeleirene i Libanon der flere palestinere enda oppholder seg?

Det kommer ann på hva du mener med "fangeleire" og "oppholder seg".

 

Jeg har vært i Libanon, det er herlig land, og Beirut er en trivelig by. Neste gang du er der bør du ta en titt på Shatila.

 

Og som jeg sa istad, rundt 47' bedrev jødene terror. Riktignok har jeg aldri hørt om noe terror begått mot palestinere(selvom britene hadde gitt palestinerne våpen for å undetrykke jødiske opprør), så noen troverdige kilder på dette hadde vært kjekt.

Troverdig eller ei;

 

"During the Great Revolt of 1936-1939 the followers of the radical Mufti of Jerusalem Haj Amin al-Husseini (a Nazi collaborator who later fled the Nurnberg Tribunal) not only killed hundreds of Jews, but an even larger number of Palestinian Arabs from competing groups. The Zionists in Palestine (called the Yishuv) established self-defense organizations like the Haganah and the (more radical) Irgun. The latter carried out reprisal attacks on Arabs from 1936 on."

http://www.israel-palestina.info/arab-israeli_conflict.html

 

"For example, Irgun and Lehi followed a strategy of placing bombs in crowded markets and bus-stops.[21] As on 30 December, in Haifa, when members of the clandestine militant Zionist group, Irgun, threw two bombs at a crowd of Arab workers who were queueing in front of a refinery, killing 6 of them and injuring 42. An angry crowd killed 39 Jewish people in revenge, until British soldiers reestablished calm.[22][23] In reprisals, some soldiers from the strike force, Palmach and the Carmeli brigade, attacked the village of Balad ash-Sheikh and Hawassa. According to different historians, this attack led to between 21 and 70 deaths.[24]"

 

http://en.wikipedia.org/wiki/1947%E2%80%93...ise_of_violence

 

 

Hvem som begynte interesserer meg lite. Faktum er at volden gikk begge veier.

 

Den logikken du nytter deg av holder ikke mål. Den minner i så måte litt om den logikken som var rådende i det britiske utenriksdepartementet i tiden etter nasjonaliseringen av Suez-kanalen. "Click your heels together twice, and Nasser's a communist".

 

Etthvert demokrati har det styresettet de fortjener.

Betyr det at alle israelere er arrogante rasister fordi de valgte Lieberman?

 

LES! http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsourc...ion/exodus.html

 

Finner du ikke kilden troverdig nok, er det bare å søke videre på google :)

Jødene ble settet tilbake i konsentrasjonsleire voktet av tyskere idet de ble tvunget tilbake til Tyskland...

Noe som minner en del om Sveriges holdning til jøder som kom inn i Sverige fra Norge.

 

Det er også verdt å nevne at sionister i Israel samarbeidet med Himler for å få så mange jøder som mulig sendt ut av Tyskland, for å øke den jødiske befolkningen i det palestinske mandatområdet.

 

Grunnen til at britene stoppet innvandringen var ganske enkelt den at innvandringen skapte enorm ustabilititet mellom grupperinger som stort sett hadde levd fredelig sammen før, jøder, muslimer og kristne.

 

-

 

Edit: Jeg kjenner etter hvert ganske mange nordmenn (et par jøder, til og med), og har til dags dato møtt svært få antisemitter. Jeg har møtt mennesker på ytterste venstre som er litt misinformert om hva en jøde er (oppfatter en jøde som en israeler), og et par på den andre siden av aksen. Ellers er det påfallende hvor mange nordmenn som er livredde for muslimer, det er i alle fall flere enn de som er redde for jøder. Men det er likevel ikke et flertall som er redde for muslimer heller.

 

Er min omgangskrets og de jeg har møtt i løpet av mitt liv så lite representative for nordmenn flest? Det vil forbause meg.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...