Gå til innhold

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten


Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

  1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

    • Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

    • Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
    • Ingen formening/vet ikke
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

    • Ja
      234
    • Nei
      37
    • Ingen formening/vet ikke
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

    • Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
    • Ingen formening/vet ikke
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

    • Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
    • Ingen formening/vet ikke
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

    • Ja
      159
    • Nei
      57
    • Ingen formening/vet ikke
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

    • Ja
      128
    • Nei
      141
    • Ingen formening/vet ikke
      39


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den siste krigen hadde vel ingenting med Syria å gjøre. Heller ikke den "kommende" krigen. Det er mellom Hizbollah og Israel.

 

Syria var ikke noen direkte aktør nei. Men de har mang en kontakter til det man idag kaller Mars 8 alliansen.

 

2006 krigen var en bitteliten hendelse som man la for store ord i. Både fra Hezbollah sin side og Israels side. Og konflikten om Shebaa Farms var en pådriver. I tillegg til at både Libanon og Israel gjør krav på området har man også Syria som anser det som sitt. Vel Syria anser vel egentlig Libanon som syrisk territorium uansett dog.

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar
Ja, det var aldri noen fare for å bli utslettet. Mye tøv man skal få høre på en dag ja.

Aldri noen fare for å bli utslettet? Et lite land blir angrepet av mektige naboer med folketall langt over hva det lille landet har. Selvsagt er det i umiddelbar fare for å bli utslettet.

 

 

 

Nei, jeg sa at det var mennesker som hadde tilknytning til de som utgjorde en trussel ble fjernet. Hvis f.eks. mange menn fra en landsby drev med geriljakrig mot Israel innenfra, så er det ikke rart Israel bare fjernet alle sammen for å ikke bruke for mye tid på det, siden de hadde mektige fiender utenfra som prøvde å utslette landet.

Det er logisk nok, enda mer logisk hadde det vært å skyte dem, det hadde fjernet problemet, men det er ER IKKE LOV.

Nå ble de kastet ut i stedet, så jeg skjønner ikke hva du prøver å si.

 

Har du virkelig problemer med å forstå at de som BLE RAMMET OG MÅTTE FLYTTE vil føle det som straff?

Om de føler det som straff eller ikke er jo ganske irrelevant. Det var ikke ment som straff. Det var desperate metoder i en desperat tid.

 

Forstår jeg deg slik at de som ble deportert burde være fornøyde og glade?

Når sa jeg det?

 

Og som jeg spurte i forrige innlegg, hva er din respons til Israels utkastelse av palestinere i Øst-Jerusalem?

Jeg har ikke sett på saken, så jeg kan ikke kommentere det.

Lenke til kommentar
Frykt for ny krig mellom Israel og Hizbollah.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=556318

 

Hmm, kan dette føre til en ny og blodig krig?

 

Først og fremst er dette bare snakk om tomme trussler og propaganda som er ment for å skremme, men man vet aldri!

 

Iran-Irakkrigen var i utgangspunktet bare litt militære øvelser fra begges sider inne på hverandres territorium bare for å vise at de hadde styrke og var til å regne med, men det endte i full krig. Kan være at resultatet her også blir krig, men det gjennstår å se.

Lenke til kommentar
Nei, jeg sa at det var mennesker som hadde tilknytning til de som utgjorde en trussel ble fjernet. Hvis f.eks. mange menn fra en landsby drev med geriljakrig mot Israel innenfra, så er det ikke rart Israel bare fjernet alle sammen for å ikke bruke for mye tid på det, siden de hadde mektige fiender utenfra som prøvde å utslette landet.

Det er logisk nok, enda mer logisk hadde det vært å skyte dem, det hadde fjernet problemet, men det er ER IKKE LOV.

Nå ble de kastet ut i stedet, så jeg skjønner ikke hva du prøver å si.

Det jeg forsøker å si er at krig har sine lover, og det er ikke tillatt å bryte de lovene.

 

Har du virkelig problemer med å forstå at de som BLE RAMMET OG MÅTTE FLYTTE vil føle det som straff?

Om de føler det som straff eller ikke er jo ganske irrelevant. Det var ikke ment som straff. Det var desperate metoder i en desperat tid.

Dersom man utsetter noen for noe som de oppfatter som straff er det en straff.

 

Forstår jeg deg slik at de som ble deportert burde være fornøyde og glade?

Når sa jeg det?

Sier jeg at du har sagt det? Jeg spør om du kan tolkes dithen. Jeg har aldri sett deg vise noen form for sympati for andre enn en part i denne konflikten, og det får meg til å lure.

 

Og som jeg spurte i forrige innlegg, hva er din respons til Israels utkastelse av palestinere i Øst-Jerusalem?

Jeg har ikke sett på saken, så jeg kan ikke kommentere det.

Da tar vi den prinsippielt.

 

Dersom vi forutsetter at palestinere blir kastet ut av hjemmene sine i Øst-Jerusalem, og det foreligger planer om å gjøre det samme med rundt 500 palestinere, med det mål å flytte inn jødiske bosettere i samme boliger, med det overordnede mål å gjøre Øst-Jerusalem mindre arabisk og mer jødisk, ville du støtte en slik policy?

 

Rent hypotetisk, altså.

Lenke til kommentar
Det jeg forsøker å si er at krig har sine lover, og det er ikke tillatt å bryte de lovene.

Enkelt å si når du ikke er eller har vært i fare for å bli utslettet.

 

Dersom man utsetter noen for noe som de oppfatter som straff er det en straff.

Nei. Om det er straff eller ikke kommer an på grunnen til at det gjøres.

 

Dersom vi forutsetter at palestinere blir kastet ut av hjemmene sine i Øst-Jerusalem, og det foreligger planer om å gjøre det samme med rundt 500 palestinere, med det mål å flytte inn jødiske bosettere i samme boliger, med det overordnede mål å gjøre Øst-Jerusalem mindre arabisk og mer jødisk, ville du støtte en slik policy?

Det vet jeg ikke med mindre jeg vet bakgrunnen for policyen. Som kjent er det ofte slik at det som kommer frem i norske medier er et ekstremt ensidig bilde av situasjonen. Hvis man begynner å undersøke litt selv, så vil man som regel se at saken er litt annerledes enn den ble fremstilt.

Lenke til kommentar
Dersom vi forutsetter at palestinere blir kastet ut av hjemmene sine i Øst-Jerusalem, og det foreligger planer om å gjøre det samme med rundt 500 palestinere, med det mål å flytte inn jødiske bosettere i samme boliger, med det overordnede mål å gjøre Øst-Jerusalem mindre arabisk og mer jødisk, ville du støtte en slik policy?

Det vet jeg ikke med mindre jeg vet bakgrunnen for policyen. Som kjent er det ofte slik at det som kommer frem i norske medier er et ekstremt ensidig bilde av situasjonen. Hvis man begynner å undersøke litt selv, så vil man som regel se at saken er litt annerledes enn den ble fremstilt.

 

Er det ikke rimelig opplagt at Israel vil gjøre Øst-Jerusalem m/omegn palestinerrent?

Eller er bare oppspisingen av VB kun kanskje en sommerhytteutflukt.

 

http://www.lib.utexas.edu/maps/middle_east...84-wbank_08.jpg (12mb)

Lenke til kommentar

Kom på noe festlig angående Israels utkastelse av palestinerne nå nylig. Palestinerne stemte frem Hamas til å styre landet, og siden en god del land(inkludert USA) kategoriserte Hamas som en terroristorganisasjon, så er alle palestinere per definisjon terrorister. Med andre ord er Israel bare skyldig i å ha kastet ut en gjeng med terrorister, og det på bakgrunn av at enhver regjering skal reflektere folket.

Lenke til kommentar
Kom på noe festlig angående Israels utkastelse av palestinerne nå nylig. Palestinerne stemte frem Hamas til å styre landet, og siden en god del land(inkludert USA) kategoriserte Hamas som en terroristorganisasjon, så er alle palestinere per definisjon terrorister. Med andre ord er Israel bare skyldig i å ha kastet ut en gjeng med terrorister, og det på bakgrunn av at enhver regjering skal reflektere folket.

 

Det der er elendig konklusjon.

 

Hamas ble "kunngjort" terroistorganisasjon etter valget, Israel og USA fordømte dette parti lenge før den vant, ga dem ikke en sjangs.

Lenke til kommentar
Kom på noe festlig angående Israels utkastelse av palestinerne nå nylig. Palestinerne stemte frem Hamas til å styre landet, og siden en god del land(inkludert USA) kategoriserte Hamas som en terroristorganisasjon, så er alle palestinere per definisjon terrorister. Med andre ord er Israel bare skyldig i å ha kastet ut en gjeng med terrorister, og det på bakgrunn av at enhver regjering skal reflektere folket.

 

Det der er elendig konklusjon.

 

Hamas ble "kunngjort" terroistorganisasjon etter valget, Israel og USA fordømte dette parti lenge før den vant, ga dem ikke en sjangs.

 

"Since the beginning of the current wave of Palestinian violence, in September 2000, Hamas has perpetrated 425 terrorist attacks of various kinds, in which 377 Israelis were murdered and 2,076 civilians and soldiers were wounded. 

Since the beginning of the current wave of Palestinian violence, in September 2000, Hamas has perpetrated 52 suicide attacks, in which 288 Israelis were murdered and 1,646 were wounded. 

Among the more infamous Hamas suicide bombings and terrorist attacks were (the following is a representative, not exhaustive, list): 


The 1 June 2001 suicide bombing of a Tel Aviv discotheque, in which 21 people were murdered and 120 were wounded; 
The 9 August 2001 suicide bombing of a Jerusalem restaurant, in which 15 people were murdered and 130 were wounded; 
The 1 December 2001 double suicide bombing on the Ben Yehuda Street pedestrian mall in Jerusalem, in which 11 people were murdered and 188 were wounded; 
The 2 December 2001 suicide bombing of a #16 bus in Haifa, in which 15 people were murdered and 40 were wounded; 
The 9 March 2002 suicide bombing of a Jerusalem cafe, in which 11 people were murdered and 54 were wounded; 
The 27 March 2002 suicide bombing of a Netanya hotel on the first night of Passover, in which 30 people were murdered and 140 were wounded; 
The 18 June 2002 suicide bombing of a #32A bus in Jerusalem, in which 19 people were murdered and 74 were wounded; 
The 4 August 2002 suicide bombing of #361 bus at Meron junction, in which nine people were murdered and 50 were wounded; 
The 21 November 2002 suicide bombing of a #20 bus in Jerusalem, in which 11 people were murdered and 50 were wounded; 
The 5 March 2003 suicide bombing of a #37 bus in Haifa, in which 17 people were murdered and 53 were wounded; 
The 17 May 2003 suicide bombing in Hebron, in which two people were murdered; 
The 18 May 2003 suicide bombing of a #6 bus in Jerusalem, in which seven people were murdered and 20 wounded; 
The 11 June 2003 suicide bombing of #14A bus in Jerusalem, in which 11 people were murdered and over 100 were wounded; 
The 19 August 2003 suicide bombing of a #2 bus in Jerusalem, in which 23 people were murdered and over 130 were wounded; 
The 9 September 2003 suicide bombing of a hitchhiking post near the IDF base at Tzrifin, in which nine soldiers were murdered and 10 were wounded; 
The 9 September 2003 suicide bombing of a Jerusalem cafe, in which seven people were murdered and 70 were wounded; 
The 29 January 2004 suicide bombing of a #19 bus in Jerusalem, in which 11 people were murdered and 44 were wounded; 
The 14 March 2004 double suicide bombing at Ashdod port, in which 10 people were murdered and 16 were wounded. 
On Aug 31, 2004 16 people were killed and 100 wounded in two suicide bombings within minutes of each other on two Beersheba city buses, on route nos. 6 and 12. "

 

"Washington
28 January 2005



The United States Friday said it still considers the Palestinian militant group Hamas a terrorist organization despite its victory in local elections in Gaza. The State Department said the group has nothing constructive to bring to the political process as long as it maintains "a course of violence."

 

*Hamas kom til makten i 2006

 

Oh really?

 

Elendig konklusjon? Er det ikke hyklerisk å stemme på noen terrorister hvis man er imot terrorisme?

 

http://www.mfa.gov.il/MFA/Terrorism-+Obsta...22-Mar-2004.htm

 

http://www.voanews.com/english/archive/200...b3f5736c3f132f1

Endret av Powerpie
Lenke til kommentar
Kom på noe festlig angående Israels utkastelse av palestinerne nå nylig. Palestinerne stemte frem Hamas til å styre landet, og siden en god del land(inkludert USA) kategoriserte Hamas som en terroristorganisasjon, så er alle palestinere per definisjon terrorister. Med andre ord er Israel bare skyldig i å ha kastet ut en gjeng med terrorister, og det på bakgrunn av at enhver regjering skal reflektere folket.

 

Tja. Nå valgte jo israelerne rasisten Lieberman til makten, så da er vel også alle israelere rasister :)

Lenke til kommentar

Palestinerne stemte ikke på det Hamas som vil utslette Israel, palestinerne stemte på det Hamas som sto for sosialpolitiske reformer i de okkuperte områdene, det var nemlig helsestell og barnepass Hamas gikk til valg på.

 

Det jeg forsøker å si er at krig har sine lover, og det er ikke tillatt å bryte de lovene.

Enkelt å si når du ikke er eller har vært i fare for å bli utslettet.

Like enkelt som å fremheve nødvendigheten av tiltak en aldri vil bli rammet av selv.

 

Dersom man utsetter noen for noe som de oppfatter som straff er det en straff.

Nei. Om det er straff eller ikke kommer an på grunnen til at det gjøres.

Ikke at det har noen reell betydning, men vi kan kanskje heller kalle det et "overgrep" dersom det passer deg bedre.

 

Dersom vi forutsetter at palestinere blir kastet ut av hjemmene sine i Øst-Jerusalem, og det foreligger planer om å gjøre det samme med rundt 500 palestinere, med det mål å flytte inn jødiske bosettere i samme boliger, med det overordnede mål å gjøre Øst-Jerusalem mindre arabisk og mer jødisk, ville du støtte en slik policy?

Det vet jeg ikke med mindre jeg vet bakgrunnen for policyen. Som kjent er det ofte slik at det som kommer frem i norske medier er et ekstremt ensidig bilde av situasjonen. Hvis man begynner å undersøke litt selv, så vil man som regel se at saken er litt annerledes enn den ble fremstilt.

Nå snakket jeg hypotetisk.

 

For orden skyld har det vært helt klar Israelsk policy å gjøre Øst-Jerusalem mer jødisk siden 1967, og dagens regjering kan ikke akkurat beskrives som vennlig overfor de andre beboerne i Øst-Jerusalem.

 

Men er det vanskelig for deg å besvare spørsmålet på hypotetisk grunnlag? Vil du støtte utkastelse av palestinere fra egne hjem, DERSOM formålet er å på lang sikt rense Øst-Jerusalem for andre enn jøder?

 

Svar på det hypotetiske spørsmålet, du har mer informasjon om dette enn det meste andre du uttaler deg om i denne tråden. Altså, det hypotetiske spørsmålet finnes det selvfølgelig ingen tvil i, mens en del av de historiske faktumene du ofte viser til ikke er helt ubestridte.

Lenke til kommentar

Nå skal Israel være villige til å fryse prosjektene om nyebosettninger i et halvt år, men vil fortsatt bygge ferdig dem som er påbegynt. Det USA har bedt om er full frysning i alle byggeaktiviteter i et år. Det skal snart føres nye samtaler:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3204383.ece

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=556451

Lenke til kommentar
Tja. Nå valgte jo israelerne rasisten Lieberman til makten, så da er vel også alle israelere rasister

 

Så har jo vi i likhet valgt rasisten Stoltenberg, som viser ydmykhet for feilintegrerte innvandrere fordi de tidligere har hatt det vondt og ikke "vet bedre"(dvs er dumme, noe jeg ikke mener de er). Eller hva med Yasir Arafat? Samme dag som Osloavtalen ble underskrevet gikk han ut på arabisk tv og sa at han ikke skulle gi seg før Israel var utslettet. *Kilde: "Min tro din myte", av Walid al Qubaisi, eller "Hvorfor jeg ikke er muslim".

 

Palestinerne stemte ikke på det Hamas som vil utslette Israel, palestinerne stemte på det Hamas som sto for sosialpolitiske reformer i de okkuperte områdene, det var nemlig helsestell og barnepass Hamas gikk til valg på.

 

Så det du sier er at det er greit å stemme fram en terroristorganisasjon, så lenge den delen av organisasjonen man stemmer på står for sosialreformer? Har du lest hvor sinnsykt det du skriver faktisk er?

 

Og forskjellen er jo ikke så utrolig stor:

 

Hamas greatly contributed to the health sector, and facilitated hospital and physician services in the Palestinian territory. On the other hand, Hamas’s use of hospitals is sometimes criticised as purportedly serving the promotion of suicide bombings and other forms of violence against Israel.[citation needed] The party is also known to support families of those who have been killed (including suicide bombers), wounded or imprisoned by Israel, including providing a monthly allowance of $100. Families of militants not affiliated with Hamas receive slightly less.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Hamas

 

Noen som ser likheter med Nazi-Tyskland?

Til og med folka på wikipedia er ikke såpas tjukke i hue at de ser forbi alt som skjer bak fasaden

Endret av Powerpie
Lenke til kommentar
Tja. Nå valgte jo israelerne rasisten Lieberman til makten, så da er vel også alle israelere rasister

 

Så har jo vi i likhet valgt rasisten Stoltenberg, som viser ydmykhet for feilintegrerte innvandrere fordi de tidligere har hatt det vondt og ikke "vet bedre"(dvs er dumme, noe jeg ikke mener de er). Eller hva med Yasir Arafat? Samme dag som Osloavtalen ble underskrevet gikk han ut på arabisk tv og sa at han ikke skulle gi seg før Israel var utslettet. *Kilde: "Min tro din myte", av Walid al Qubaisi, eller "Hvorfor jeg ikke er muslim".

 

Nå er Lieberman i en helt annen liga enn både Arafat og Stoltenberg. Og om det du skriver kan kalles et forsvar av Lieberman så er det heller et labert nivå som forsvar. "X gjør også det, derfor må Y frifinnes"-argument.

Hverken Stoltenberg eller Arafat har noen gang hevdet at en del av befolkningen i sine respektive området skal f.eks strippes for alle rettigheter og statsborgerskap og tvinges til emigrering.

Men, for de som liker slikt selvsagt...da er Lieberman en valgmulighet.

En moldovisk innvandrer til Israel.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...