Gå til innhold

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten


Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

  1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

    • Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

    • Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
    • Ingen formening/vet ikke
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

    • Ja
      234
    • Nei
      37
    • Ingen formening/vet ikke
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

    • Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
    • Ingen formening/vet ikke
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

    • Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
    • Ingen formening/vet ikke
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

    • Ja
      159
    • Nei
      57
    • Ingen formening/vet ikke
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

    • Ja
      128
    • Nei
      141
    • Ingen formening/vet ikke
      39


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så det var altså bare menn som ble bortvist? Ingen kvinner og barn ble kastet ut?

Hvis du faktisk hadde lest det jeg skriver hadde du visst svaret.

Jo, jeg har lest det du skriver, slutt å prate deg bort. Du påstår at det bare var mennesker som utgjorde en trussel mot Israel som ble deportert, jeg finner ikke det bevist.

 

Dette klarte finnene i 1918. Men Israel klarte det ikke i 1948?

Israel sto i fare for å bli utslettet. De hadde nok WWII friskt i minne, og gjorde alt som var nødvendig for å hindre en gjentakelse av Holocaust.

Finland var ikke i en bedre posisjon.

 

Det var ikke avstraffelse. Det var et resultat av at Israel var i en desperat situasjon og sto i fare for å bli utslettet. Det var selvforsvar. Så kan du mene at de burde brukt masse tid på "finsortering", og rettet ressurser innover, og dermed heller latt seg gå til grunne, men det får være din sak.

Jo, det var straff. Å kalle det noe annet enn straff blir feil på alle måter.

Jeg har nettopp forklart hvorfor det ikke er straff. Du har ikke noe motargument, ser jeg.

Dersom du må flytte fra hjemmet ditt under tvang er dette straff. Det føles som straff, det oppleves som straff, og de som ble rammet ser på det som straff.

 

Det er mulig en kan sette opp en filosofisk logikk for hvorfor det ikke var straff, men det var straff.

 

Hva mener du om den siste utviklingen i Jerusalem, da? Er det faren for Israels utslettelse som ligger bak at et femtitalls palestinere kastes ut av hjemmene sine for å gi plass til jødiske bosettere?

 

Og for ordens skyld, er det hensynet til israelsk sikkerhet som gjør at ikke-jøder ikke kan flytte inn i de jødiske kvarterene av Øst-Jerusalem, mens det ikke er noe som hindrer jøder i å flytte inn i ikke-jødiske områder i Øst-Jerusalem?

 

Ønsker du å forsvare den praksisen, eller vil du for første gang ta avstand fra en israelsk handling?

Lenke til kommentar
Du påstår at det bare var mennesker som utgjorde en trussel mot Israel som ble deportert

Nei, jeg sa at det var mennesker som hadde tilknytning til de som utgjorde en trussel ble fjernet. Hvis f.eks. mange menn fra en landsby drev med geriljakrig mot Israel innenfra, så er det ikke rart Israel bare fjernet alle sammen for å ikke bruke for mye tid på det, siden de hadde mektige fiender utenfra som prøvde å utslette landet.

 

Dersom du må flytte fra hjemmet ditt under tvang er dette straff. Det føles som straff, det oppleves som straff, og de som ble rammet ser på det som straff.

Det var altså ikke straff, da poenget var å kvitte seg med indre fiender. Andre arabere som var fredelige og ikke tilknyttet geriljakrigere på noen måte ble f.eks. oppfordret av myndighetene til å bli der de var, og la dagliglivet gå så normalt som mulig.

Lenke til kommentar
Du påstår at det bare var mennesker som utgjorde en trussel mot Israel som ble deportert

Nei, jeg sa at det var mennesker som hadde tilknytning til de som utgjorde en trussel ble fjernet. Hvis f.eks. mange menn fra en landsby drev med geriljakrig mot Israel innenfra, så er det ikke rart Israel bare fjernet alle sammen for å ikke bruke for mye tid på det, siden de hadde mektige fiender utenfra som prøvde å utslette landet.

Det er logisk nok, enda mer logisk hadde det vært å skyte dem, det hadde fjernet problemet, men det er ER IKKE LOV.

 

Dersom du må flytte fra hjemmet ditt under tvang er dette straff. Det føles som straff, det oppleves som straff, og de som ble rammet ser på det som straff.

Det var altså ikke straff, da poenget var å kvitte seg med indre fiender. Andre arabere som var fredelige og ikke tilknyttet geriljakrigere på noen måte ble f.eks. oppfordret av myndighetene til å bli der de var, og la dagliglivet gå så normalt som mulig.

Har du virkelig problemer med å forstå at de som BLE RAMMET OG MÅTTE FLYTTE vil føle det som straff?

 

Forstår jeg deg slik at de som ble deportert burde være fornøyde og glade?

 

-

 

Og som jeg spurte i forrige innlegg, hva er din respons til Israels utkastelse av palestinere i Øst-Jerusalem? Ønsker du å kommentere denne saken, i så tilfelle, støtter du Israels handlinger?

 

Dersom du ikke ønsker å besvare spørsmålet kan du bare si det rett ut. Men jeg forstår ikke hvorfor du ikke skulle ønske å besvare spørsmålet, det er et enkelt spørsmål.. :)

Lenke til kommentar
Hmm, finns det noe tynnere grunnlag/argument som Israel har brukt for en krig i Libanon?

 

Libanon har gått igjennom fordi Israel og Syria har brukt landet som lekegrind for sine uoppgjorte tvister etter 1967 og 1973. Etter at PLO ble jaget ut av Jordan under svarte september 1970 så gjorde ikke det situasjonen bedre for Cedarlandet. Å skylde alt på Israel er ikke korrekt, men ei heller å skyve ansvaret fra det de gjorde, og spesielt hvordan de oppførte seg i Libanon.

Lenke til kommentar
Neida, vet at Syria var inblandet. Men nå mente jeg mere mellom konflikten mellom Israel og Libanon, og når Israel har gått til kriger mot Libanon.

 

Vel, man kan nok ikke diskutere krigene Israel har ført mot Libanon utenom å ta med Syria. I tillegg til alle de forskjellige grupperingene internt i Libanon, inklusive PLO.

Men et godt grunnlag er å starte med invasjonen Israel hadde i 1978, og generelt den libanesiske borgerkrig som startet "offisielt" i 1975.

Lenke til kommentar
Jeg tror Hizbollah kidnappet 2 IDF soldater. Sikkert noe mer som lå i grunn, men syns nesten det var for latterlig til å være sant.

 

Aldra sikter nok til hendelser tidligere enn 2006. Dvs 1982.

Dessuten var det ikke PFLP, men ANO som utførte det i London.

Sikker? Odd Karsten Tveit attributerer det til PFLP i boken "Nederlag".

 

Men poenget er uansett at det ikke var PLO.

 

Det er også verdt å nevne at Libanon ble Israels Vietnam. Og i Libanon opptrådte IDF så brutalt som enkelte tror de opptrer i dag. I dag er de langt mer siviliserte.

 

Det var også i Libanon Israel gjorde en av sine største strategiske brølere, de behandlet libanererne som dritt, og en av konsekvensene var.. Hizbollah.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...