Gå til innhold

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten


Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

  1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

    • Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

    • Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
    • Ingen formening/vet ikke
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

    • Ja
      234
    • Nei
      37
    • Ingen formening/vet ikke
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

    • Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
    • Ingen formening/vet ikke
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

    • Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
    • Ingen formening/vet ikke
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

    • Ja
      159
    • Nei
      57
    • Ingen formening/vet ikke
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

    • Ja
      128
    • Nei
      141
    • Ingen formening/vet ikke
      39


Anbefalte innlegg

Israel har liten eller ingen makt inne i Gaza for øyeblikket. De kontrollerer hva som kommer inn og ut, men det stopper der.

 

hahahahaha

De kontrollerer samfunnet, hvorfor ellers tror du de styrer alt av ut- og innbevegelser?

Ved å hindre hendelse x så kontrollerer de valgmulighetene Gaza har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hahahahaha

De kontrollerer samfunnet, hvorfor ellers tror du de styrer alt av ut- og innbevegelser?

Ved å hindre hendelse x så kontrollerer de valgmulighetene Gaza har.

 

De styrer hva som beveger seg ut og inn, men de har ingen faktisk makt over befolkningen på Gaza og deres bevegelser. Har befolkningen på Gaza lyst til å lage en menneskelig pyramide er det ingen som stanser dem. Tror du det samme var tilfellet i konsentrasjonsleirene?

Lenke til kommentar
Så linkene er at Israelerne ikke er så glad i palestinere? De har jo vert i krig i masser av år, samme kan du jo si om Palestinerne.

 

Israel er ett demokrati der arabere også har de samme rettighetene. Ett lands behandling av ett annet lands folk har lite med Nazistenes utryddelse av jødene å gjøre. Palestinere har ikke samme rettigheter som Israelere i Israel. Akuratt som Israelere ikke har samme rettigheter som Nordmenn i Norge. Man er ikke undertrykt av den grunn. Jødeghettoene ble laget for å effektivisere utryddelsen av jødene. Gaza er en by der befolkningen har anngrepet naboen over lengre tid og naboen har sett seg nødt til å avskjære dennes forsyninger (noe som har spart mange Israelske liv). Forksjellen er enorm.

 

De klare paralellene du snakker om er så svake at man kan dra lignende mot så å si alle land man ikke liker.

 

 

Mor Lille kan ikke fly, en gråstein kan ikke fly, ergo er Mor Lille en gråstein. (Var det ikke noe sånn?).

 

Det eneste jeg sier er at jødene, av alle verdens folkeslag, burde ha lært av hva grusomheter mot et annet folk fører til. De har brutt alle menneskerettigheter som finnes, og det gjorde også Nazi-Tyskland. Tyskerne tok eiendommen fra jødene; hva kaller du bosettingene på vestbredden? Selvsagt er ikke Israel på langt nær like ille som Nazi-Tyskland, og jeg beklager hvis jeg ga det inntrykket, men de burde passe seg. Israel er heller ikke noe demokrati å skryte av:

 

http://www.dagbladet.no/2009/01/12/nyheter...i_gaza/4348751/

 

Det er mulig jeg dro en Erasmus montanus, men det er fortsatt noe i det som er blitt sagt om Nazi-Tyskland/Israel parallellen.

 

 

De har vell kanskje ikke brutt alle menneskerettigheter, men jeg er helt enig i at de gjør mye galt. Selv om jeg kan forstå at de velger å okkupere av sikkerhetshensyn har jeg ingen forståelse for bosetningspolitikken. Det er jeg enig i, er rent tyveri. Poenget mitt er bare at de debatantene som sammenligner Israel med Nazityskland (ikke nødvendigvis deg) ofte drar diskusjonen over på et mer useriøst plan som vi ikke trenger.

Lenke til kommentar
De har vell kanskje ikke brutt alle menneskerettigheter, men jeg er helt enig i at de gjør mye galt. Selv om jeg kan forstå at de velger å okkupere av sikkerhetshensyn har jeg ingen forståelse for bosetningspolitikken. Det er jeg enig i, er rent tyveri. Poenget mitt er bare at de debatantene som sammenligner Israel med Nazityskland (ikke nødvendigvis deg) ofte drar diskusjonen over på et mer useriøst plan som vi ikke trenger.

 

Dette er en veldig følelsesladet diskusjon. Støtter man den ene parten støtter man dem blindt. Og du har nok også rett i at parallellen strekkes for langt og glir over i det useriøse planet.

Lenke til kommentar
Å tvangsflyttes fra sine hjem er avstraffelse. Det var tyveri, og må oppfattes som det.

Nei, det var nødverge. Israel sto i fare for å bli utslettet. Desperate tider krever desperate løsninger.

 

Jeg har lest det du skriver, og ønsker svært gjerne at du svarer på spørsmålet, og ikke forsøker å skifte tema.

Jeg har aldri påstått at alle deltok i volden. Derfor ba jeg deg om å lese det jeg skriver.

 

 

 

Hamas`s forsøk på å ta kontakt med Israel

Hvis noen står og sparker deg gjentatte ganger i skritte samtidig som de sier at de vil snakke med deg (og du vet at vedkommende har som mål å ødelegge skrittet ditt), ønsker du da å snakke med dem?

 

FN:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=747911

 

 

 

Goy

Hvorfor skriver du dette hele tiden?

Lenke til kommentar
De styrer hva som beveger seg ut og inn, men de har ingen faktisk makt over befolkningen på Gaza og deres bevegelser. Har befolkningen på Gaza lyst til å lage en menneskelig pyramide er det ingen som stanser dem. Tror du det samme var tilfellet i konsentrasjonsleirene?

 

Spørsmålet er om de faktisk fysiologisk er istand siden ernæringen går ad dundas pga Israels kontroll på matimport.

Det finnes mange former for kontroll, den er ikke alltid i form av en batong.

 

 

Goy

Hvorfor skriver du dette hele tiden?

 

Bare en beskrivelse som sjekker om man har en smule kunnskap fra området.

Så da kan du lure på hva det betyr.

Lenke til kommentar
Er det noen som troller her så må det vel være deg? Du fortsetter jo å fornekte at Israel begikk overgrep ennå jeg ga deg beviser via dagbladet på at Israelske soldater selv innrømmet overgrep.

 

Det er jo faktisk en enorm forskjell på om Israelske soldater, på eget eller egnes initiativ, begår overgrep, og at den israelske staten driver det.

Lenke til kommentar

Joda, men strengt tatt så representerer disse soldatene Israel. Nå har det vært litt for mange episoder til å kun kalle det enkelt tilfeller, drap og vold trenger nødvendigvis ikke bare være overgrep alene. Israel bygger en ulovlig mur, de okkuperer ulovlig, de straffer kollektivt folket i Gaza, de fengsler masse barn under 18år, og sånn fortsetter det. Som sakt mange ganger tidligere så finner du mere grums om staten Israel enn de radikale islamistene.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvem som er ansvarlig for soldatene jeg? Noen må vel ta ansvar her? Første omgang bør vel soldaten/soldatene straffes og i andre omgang må man kanskje gå litt høyere opp. Soldater som innrømmet overgrep, innrømmet også at det kom ordre fra høyere hold når det gjaldt å skyte på sivile osv.Høyere hold er vel de som sitter høyere opp i ledelsen i militæret, men uansett så forteller det litt om moralen i IDF. Kanskje på tide å også gå ennå høyere opp fordi til syvende og sist var det politikkerne som startet det hele.

 

Israel represterer alt det jeg sa angående okkupasjon, kollektiv avstraffelse og fengsling av barn under 18. Det gjør ikke akkurat staten noe bedre enn disse soldatene som begår overgrep.

Endret av Nipps
Lenke til kommentar
Å tvangsflyttes fra sine hjem er avstraffelse. Det var tyveri, og må oppfattes som det.

Nei, det var nødverge. Israel sto i fare for å bli utslettet. Desperate tider krever desperate løsninger.

Utslettet av kvinner og barn? Tull og tøys.

 

Jeg har aldri påstått at alle deltok i volden. Derfor ba jeg deg om å lese det jeg skriver.

Dersom vi sier at det er tre landsbyer, landsby a, b og c.

 

Dersom det er mange i landsby a som tar til våpen, er det ikke legitimt å eskludere hele landsby a. Vi kan også se det på en annen måte. Dersom landsby a, b og c er del av en form for definert område, og handlinger fra enkelte individer i landsby a tas til inntekt for hele dette området, vil det heller ikke være legitimt.

 

Kollektive avstraffelser er ikke lov, uansett situasjon. Det fastslo Nürnbergprosessene om ikke annet.

 

-

 

Når det kommer til ansvar ang. israelske overgrep i Gaza.

 

Kommandostrukturen er ansvarlig for de handlinger enkeltsoldater står for. Men ansvaret blir kriminelt først når slik opptreden er kjent, men det ikke reageres. Dersom slik opptreden oppmuntres blir det enda værre.

 

Dersom det i ettertid ikke gjøres noe forsøk på å forfølge ansvarlige, havner også et ansvar på kommandostrukturen.

Lenke til kommentar
Nei, det var nødverge. Israel sto i fare for å bli utslettet. Desperate tider krever desperate løsninger.

Utslettet av kvinner og barn? Tull og tøys.

Når har jeg sagt det? Det blir selvsagt tull og tøys når du ikke forholder deg til det jeg skriver, men fortsetter å dikte opp ting.

 

Jeg har aldri påstått at alle deltok i volden. Derfor ba jeg deg om å lese det jeg skriver.

Dersom vi sier at det er tre landsbyer, landsby a, b og c.

 

Dersom det er mange i landsby a som tar til våpen, er det ikke legitimt å eskludere hele landsby a.

Som sagt: Desperate tider krever desperate løsninger. Israel hadde nok å gjøre om ikke de skulle bruke alle ressursene på å "finsortere" inne i selve landet. Derfor kastet de f.eks. alle sammen som var tilknyttet terroristene på en eller annen måte, selv om de ikke deltok direkte i terrorhandlinger.

 

Kollektive avstraffelser er ikke lov, uansett situasjon.

Det var ikke avstraffelse. Det var et resultat av at Israel var i en desperat situasjon og sto i fare for å bli utslettet. Det var selvforsvar. Så kan du mene at de burde brukt masse tid på "finsortering", og rettet ressurser innover, og dermed heller latt seg gå til grunne, men det får være din sak.

Lenke til kommentar
Nei, det var nødverge. Israel sto i fare for å bli utslettet. Desperate tider krever desperate løsninger.

Utslettet av kvinner og barn? Tull og tøys.

Når har jeg sagt det? Det blir selvsagt tull og tøys når du ikke forholder deg til det jeg skriver, men fortsetter å dikte opp ting.

Så det var altså bare menn som ble bortvist? Ingen kvinner og barn ble kastet ut?

 

Som sagt: Desperate tider krever desperate løsninger. Israel hadde nok å gjøre om ikke de skulle bruke alle ressursene på å "finsortere" inne i selve landet. Derfor kastet de f.eks. alle sammen som var tilknyttet terroristene på en eller annen måte, selv om de ikke deltok direkte i terrorhandlinger.

Eventuelt kan en gjøre som Finland, som var i en brutal (Israel 1948 kan ikke sammenlignes med Finland 1918) borgerkrig.

 

Man sloss ikke mellom religioner eller etnisiteter, men mellom politiske ytterpunkter, de røde og de hvite. Men da de hvite vant valgte de ikke å sende familiene til de røde ut av Finland. I løpet av de neste årene var det en del uro, men det roet seg.

 

Dette klarte finnene i 1918. Men Israel klarte det ikke i 1948? Tull. De ville ikke.

 

Det var ikke avstraffelse. Det var et resultat av at Israel var i en desperat situasjon og sto i fare for å bli utslettet. Det var selvforsvar. Så kan du mene at de burde brukt masse tid på "finsortering", og rettet ressurser innover, og dermed heller latt seg gå til grunne, men det får være din sak.

Jo, det var straff. Å kalle det noe annet enn straff blir feil på alle måter.

Lenke til kommentar
Når det kommer til ansvar ang. israelske overgrep i Gaza.

 

Kommandostrukturen er ansvarlig for de handlinger enkeltsoldater står for. Men ansvaret blir kriminelt først når slik opptreden er kjent, men det ikke reageres. Dersom slik opptreden oppmuntres blir det enda værre.

 

Dersom det i ettertid ikke gjøres noe forsøk på å forfølge ansvarlige, havner også et ansvar på kommandostrukturen.

 

Ja, ser den. Noen må jo ha/ta ansvaret, fordi disse soldatene represterer tross alt staten Israel. Lurer på om noen kommer til å straffet jeg, kan ikke si det virker slik. Fordi myndighetene har fornektet en god del av utspillene til disse enkelt soldatene angående overgrep og diverse negative ting som ikke skulle oppstått.

Lenke til kommentar

Hehe, nei. De bryr seg også lite om regler og den slags, de mener de kan gjøre hva de vil etter det som skjedde under 2. Verdenskrig.

 

Edit : Fant dette på dagbladet, har ingenting med krigsituasjonen i midtøsten å gjøre. Men er veldig relevant når vi er inne på regler og moral.

 

http://www.dagbladet.no/2009/07/31/sport/f...israel/7447642/

Endret av Nipps
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...