Gå til innhold

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten


Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

  1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

    • Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

    • Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
    • Ingen formening/vet ikke
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

    • Ja
      234
    • Nei
      37
    • Ingen formening/vet ikke
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

    • Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
    • Ingen formening/vet ikke
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

    • Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
    • Ingen formening/vet ikke
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

    • Ja
      159
    • Nei
      57
    • Ingen formening/vet ikke
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

    • Ja
      128
    • Nei
      141
    • Ingen formening/vet ikke
      39


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ah, sånn sett.

 

Ja, det er nok til dels sant. Det er en god del kristne i Jerusalem, både palestinere og armenere (men også en del andre). Stort sett går det nok greit å leve sammen, men det er åpenbare problemstillinger. Siden byen har begrenset plass, spesielt gamlebyen, oppstår et åpenbart plassproblemer der alle partene er ute etter å ekspandere sine områder i byen, palestinerne og armenerne er ikke nødvendigvis direkte fattige, men det er en gang en kjennsgjerning at mange amerikanske jøder ser på det som en hellig oppgave å gjøre størst mulige områder av gamlebyen jødisk, og derfor finansierer oppkjøp av bygninger og hele nabolag.

 

En armener jeg besøkte opplevde en gang det som kalles blank-sjekk-taktikken. Under en eller annen politioperasjon kom det politifolk inn i leiligheten hans, de likte den, og ga ham en blankosjekk. Fyll ut hva du vil ha, og vi betaler, med andre ord. *

 

Slike ting er ikke populære, det sier seg selv. Andre ting som er verdt å nevnte er at de ennå ikke har klart å få i gang et fungerende renovasjonsvesen i gamlebyen. Jeg tror FN har prøvd å tredve år nå, men de klarer det likevel ikke. Det har nok i alle fall noe med interne stridigheter å gjøre.

 

Men Jerusalem bør definitivt oppleves. En labyrint av uforståelige gater, blindgater og smug, fullt av butikker (du har de vanlige turistfellene som du finner uavhengig av hvor du er), men også litt av hvert lokalt.

 

Noe annet er at du aldri bør svare folk som stiller deg spørsmål på gata. Jeg gjorde feilen å si hvor jeg var fra til en armensk kjøpmann. Han hadde en onkel som hadde kjent en norsk FN-offiser ganske godt (:p) og ville gjerne vise meg butikken hans slik at vi kunne utveksle (garantert obskøne) fraser på armensk-norsk.

 

Det er en armensk vits jeg liker godt.

 

- En armener var lei av armenere og reiste til nordpolen. Der så han en suvernirbutikk. Selgeren spurte ham prompte "where do you come from?". Han svarte følgelig "I'm an Armenian.". "Really? I'm also from Armenia!".

 

Ellers anbefales en runde i det ortodokse kvarteret, mye interessant å se.

 

(* Jeg vil gjene spesifisere at jeg her sikter til en politimann som ønsket å kjøpe huset, ikke staten Israel.)

Lenke til kommentar
Det begynner å bli en del poster så jeg kan dessverre ikke vise til noen innlegg. Du har bevist det ved å argumenter mot blandt annet det jeg har skrivd, slike ting osv. For ente gang er dette avsporing av tema og jeg har fått med meg at du/dere mener at jeg tillegger dere meninger. Noe som jeg ikke er helt enig i, og siden det ikke virker som at vi blir enig så foreslår jeg at vi lar det ligge så lenge det ikke dreier seg om tema i posten.

 

Jeg vil gjerne la det ligge og slippe og snakke mer om det. Men jeg vil også slippe å bli tillagt meninger i fremtiden også og dette er jo ikke første gangen du blir konfrontert med dette. Men for all del, bare oppfør deg du, så er jeg mer enn fornøyd.

 

Hva med å være seriøse og holde oss til tema?

 

Jeg vet om et viktig og interessangt tema å diksutere?

 

Hva synes dere alle sammen om fredsinitsiativet fra Den arabiske liga om full anerkjennelse av Israel dersom Israel trekker seg tilbake fra områdene de okkuperte under Seksdagerskrigen i 1967?

 

Jeg synes initsiativet er flott! :thumbup:

 

(Områdene som ble okkupert var Sinaihalvøyen, Gazastripen, Vestbredden, Golanhøydene og Øst-Jerusalem. Sinaihalvøyen ble levert tilbake til Egypt etter fredsavtalen mellom Egypt og Israel og Israel trakk seg ut av Gazastripen i år 2006, men de har fortsatt mildt sagt nakketak på området).

Lenke til kommentar
Fordi med litt logisk tenkning så kommer angrepene som et svar på okkupasjon og undertrykkelse.

Nå var det angrepene som kom først. Israel okkuperte ingenting før de ble angrepat av andre araberland og arabere inne i selve Israel.

 

Joda, soldater har jo gått ut å sakt at de også bruker menneskelig skjold.

Ja, det har vært tilfeller av slikt, og de har også blitt dømt i israelske rettssaler. Staten Israel godtar ikke bruk av menneskelige skjold. Derimot bruker Hamas dem aktivt, og ønsker til og med å få slaktet ned så mange som mulig av sine egne.

Lenke til kommentar
La oss si at finnmark er okkupert av et land kalt Dusstland.

Igjen er sammenligningen ubrukelig fordi du "glemmer" å nevne at Finnmark angrep Dusstland først, og til og med hadde som mål å utslette Dusstland.

 

Faktum er at Israel er for Palestina hva Tyskland var for Norge under andre verdenskrig.

Helt feil. Israels okkupasjon er et direkte resultat av angrep mot landet. Det er araberne som er den aggressive parten her, og som er ute etter å oppfylle Hitlers ønske.

 

1: TREKK ISRAEL UT AV PALESTINA.

Da må palestinerne først kutte ut angrepskrigen sin mot Israel.

 

2: OPPRETT EN PALESTINSK STAT -- SLIK AT FOLKET I PALESTINA HAR INTERNASJONALT ANSVAR OG PLIKTER.

Det er palestinerne selv som står i veien for en palestinsk stat, i og med at de ikke engang greier å slutte å slakte ned hverandre.

Lenke til kommentar
Da må palestinerne først kutte ut angrepskrigen sin mot Israel.

 

Nå har vel ikke Israel så vidt jeg vet tatt noe initiativ i det hele tatt til en fredsavtale. De bygger fortsatt ulovlige bosettinger, og okkuperer Palestinsk land ulovlig. De har vel brutt det som finnes av menneskerettigheter. Da er det ikke rart at Palestinerne blir aggressive.

 

 

Det er palestinerne selv som står i veien for en palestinsk stat, i og med at de ikke engang greier å slutte å slakte ned hverandre.

 

Det er Israel om står i veien. Nevn en ting de har gjort for å oppnå fred.

Lenke til kommentar
Nå var det angrepene som kom først. Israel okkuperte ingenting før de ble angrepat av andre araberland og arabere inne i selve Israel.

 

 

Ja, det har vært tilfeller av slikt, og de har også blitt dømt i israelske rettssaler. Staten Israel godtar ikke bruk av menneskelige skjold. Derimot bruker Hamas dem aktivt, og ønsker til og med å få slaktet ned så mange som mulig av sine egne.

 

 

Jødene startet å eksludere Palestinere, drepe og kaste de ut fra landsbyer, det kunne man ikke sitte å se og det var en av grunnen for at Israel ble angrepet.

 

 

Tull, ingen av soldatene er blitt dømt etter Gazakrigen, ennå det ble begått krigsforbrytelser. En annen ting er at Israel ikke annerkjenner menneskerettighets domstolen i Haag grunnet at de vil bli tiltalt for krigforbrytelser.

Lenke til kommentar
Et fint initiativ. Gjerne for meg.

 

Noen som stemmer i mot?

 

Helt enig, synes det er et glimrende forslag. :thumbup:

 

Dersom dette hendte ville den eneste potensielle finden for Israel være Iran ettersom Iran ikke er medlem av ligaen. Men mulig Iran ville kastet seg på anerkjennelsen sammen med ligaen.

 

Hvem vet?

Lenke til kommentar
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=564084

 

Får håpe dette blir gjennomført.

 

Det er noe som kommer inn i bildet her. En ganske fryktelig dynamikk. Settlerne har nå tatt opp den taktikken at hver gang israelske myndigheter jager vekk noen av settlerne, så lar settlerne det gå utover palestinerne. ( Med de reneste Ku Klux Klan-metoder, som du kan lese om under her. )

 

Og det som synes å skje, er at disse mest ekstreme settlerne blir jaget bort. Dermed kjører de sitt Ku Klux Klan-opplegg mot palestinerne. Og noen uker senere, så har de samme settlerne funnet seg en ny plass der de kan sette opp skur og campingvogner. Igjen blir de jaget. Og igjen kjører de Ku Klux Klan-linja mot palestinerne.

 

---------------------------------

 

"Israeli settlers on horseback set fire on Monday to at least 1,500 Palestinian-owned olive trees in the occupied West Bank and others stoned cars, a Palestinian security official said.

 

(...)

 

He said 10 settlers riding horses and carrying torches set fire to between 1,500 and 2,000 olive trees. Olives are an important cash crop for Palestinians, who have complained of frequent attacks on their groves by settlers.

 

Israeli military and police spokesmen had no immediate comment. Israeli media reports said the rampage was a response by settlers to the army's destruction hours earlier of a caravan at a settlement outpost built without Israeli government approval."

 

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/conte...9072001045.html

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at det paradoksalt nok er få ting som gjør meg så forbannet som når bosettere hugger ned/brenner ned/høster/whatnot palestinske oliventrær. Det er ikke som om palestinske bønder på Vestbredden ikke har nok problemer med økonomien allerede.

 

Det er forkastelig, ondskapsfullt og en skam for landet Israel.

Lenke til kommentar
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=564084

 

Får håpe dette blir gjennomført.

 

Får håpe det ja, men det er neppe noe å håpe på! Israel har som du kan lese sagt dette før og nå sier de det igjen. Men ord er en ting og handling er en annenn. Tviler på at de ønsker noe annet enn å kjøpe seg tid!

 

Får håpe de får skufflet vekk flest mulig så fort som mulig. Skjønner i grunnen ikke at de ikke har gjort mer med dette for lenge siden.

 

Grunnen er selvsagt at de ikke vil gjøre noe! Israel ønsker ikke å oppgi okkupert jord eller se en palestinsk stat bli opprettet!

Lenke til kommentar

Israel går ikke til krig mot Iran alene. Israel kan vinne den krigen rent taktisk, men det ville være strategiske feilgrep.

 

Finland vant taktiske seiere under vinterkrigen, men tapte strategisk. Man kan definere Pearl Harbor som en taktisk seier for japanerne, men det var en strategisk tabbe.

 

Israel har et strategisk overtak på grunn av et taktisk overtak, som virker som en deterrant mot krig. Men så snart det taktiske overtaket er utnyttet har Israel, som et mindre land med mindre mennesker et klart strategisk problem.

 

Israel har kun et strategisk overtak så lenge de ikke benytter sitt taktiske overtak.

 

Så nei, det blir nok ingen krig.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...