Gå til innhold

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten


Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

  1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

    • Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

    • Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
    • Ingen formening/vet ikke
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

    • Ja
      234
    • Nei
      37
    • Ingen formening/vet ikke
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

    • Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
    • Ingen formening/vet ikke
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

    • Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
    • Ingen formening/vet ikke
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

    • Ja
      159
    • Nei
      57
    • Ingen formening/vet ikke
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

    • Ja
      128
    • Nei
      141
    • Ingen formening/vet ikke
      39


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Han skriver at å okkupere et fremmed land er en findelig holdning.

Ja, de allierte var også fiender av Tyskland da de okkuperte landet. Gjør det at okkupasjonen var gal?

Nei, ikke nødvendigvis. Men de allierte var kloke nok til å ikke forsøke å bryte ned Tyskland etter krigen.

 

Jeg ser heller ikke hvor de allierte bygde bosetninger i det okkuperte Tyskland. I alle fall ikke de vestallierte.

 

Enkelt og greit så har ikke Israel noen interesse av å okkupere noen av disse områdene bortsett fra å bedrive okkupasjon i seg selv!

Tull.

Utvilsomt. De bygger tross alt bosetninger der. Men det skaper unektelig mer vold, ikke mindre.

 

Minner ellers om at vi bør argumentere, og å avfeie et argument med ett ord er heller svakt.

Lenke til kommentar

- Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

 

Helt klart, dette må til for at muligheten for en palestinsk stat

 

- Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

 

Absolutt!

 

- Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

 

Vansklig å si, hvis dette fører til mer kaos, da er det nei!

 

- Er en deling av Jerusalem nødvendig og/eller nyttig?

 

unødvendig

 

- Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

 

desverre er ikke muligheten der lenger, Hamas ble erklært terroistgruppe før de fikk reel makt (noe som jeg mener er urettferdig) de har blitt valgt demokratisk av det palestinske folket.

 

- Var Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten fremskritt?

 

jeg kan ikke nok om Oslo avtalen for å kommentare denne saken.

 

- Var opprettelsen av staten Israel i 1948 legitim?

 

absolutt ikke, ikke misforstå, jeg har all sympati for jødene, men dette var helt klart feil framgangsmåte.

Lenke til kommentar
Yes da, ennå mere overgrep fra den israelske hæren.

 

http://www.dagbladet.no/2009/06/09/nyheter...israel/6629357/

 

Det kom ikke som noe sjokk på meg, moralen til disse soldatene er elendig og forkastelig!

Hvorfor blir jeg ikke overasket...

Må si dere er ganske desperate når eksemplene dere trekker frem er fra en militær granskning utført av den israelske stat mot påståtte overgrep utført av enkeltsoldater! Dette eksemplet viser jo nettopp IKKE overgrep fra HÆREN, men fra enkeltindivider som opererer på egen hånd, snarere enn policy fra ledelsen i landet.

Lenke til kommentar
- Er en deling av Jerusalem nødvendig og/eller nyttig?

 

unødvendig

 

Jerusalems status er det definitivt vanskligste og mest betente av alle spørsmålene i denne konflikten!

Da Camp Davidforhandlingene ikke førte fram var det vel "Den arabiske leder som vil oppgi Jerusalem er ikke født enda" Yassir Arafat sa til Bill Clinton.

Det Ariel Sharon sa under valget som gjorde ham til statsminister var bla. "Stem på et udelt Jerusalem".

Hver gang de israelske lederne har gått ut og sagt at en deling av Jerusalem er uaktuelt har palestinerne øyeblikkelig godt ut og sagt at de ikke inngår en endelig avtale med Israel uten at Øst-Jerusalem inkluderes som hovedstad i den palestinske staten.

 

Kunne nevnt mye mer.

 

En endelig enighet om Jerusalem er TOTALNØDVENDIG for at det skal bli fred, ikke bare mellom Israel og palestinerne, men mellom Israel og de arabiske landene!

Den arabiske liga har tillbudt Israel full anerkjennelse på betingelse av at Israel trekker seg tilbake fra de områdene de okkuperte under Seksdagerskrigen i 1967, hvilket inkluderer Øst-Jerusalem.

Lenke til kommentar
Yes da, ennå mere overgrep fra den israelske hæren.

 

http://www.dagbladet.no/2009/06/09/nyheter...israel/6629357/

 

Det kom ikke som noe sjokk på meg, moralen til disse soldatene er elendig og forkastelig!

Hvorfor blir jeg ikke overasket...

Må si dere er ganske desperate når eksemplene dere trekker frem er fra en militær granskning utført av den israelske stat mot påståtte overgrep utført av enkeltsoldater! Dette eksemplet viser jo nettopp IKKE overgrep fra HÆREN, men fra enkeltindivider som opererer på egen hånd, snarere enn policy fra ledelsen i landet.

Det er jeg faktisk ganske enig med deg i. Men det viser en ukultur som også tidligere har vært avdekket fra israelske soldater i de palestinske områdene.

 

Når en har et reelt problem med at israelske soldater banker opp barn, et problem som foregår år, etter år, etter år, da gjøres det ikke nok for å forhindre det.

 

Men det er likevel ikke det samme som at dette skal være offisiell policy fra den israelske hæren. Dette er dog en ukultur IDF tydeligvis har vært for skånsom mot.

Lenke til kommentar

Ikke bare er det ikke offisiell policy, men hele denne saken er jo basert på at staten Israel kjører en granskning om saken.

 

Det blir som å si at staten Norge er en gjeng med mordere hvis de stiller en morder for retten. At det at en stat etteforsker lovbrudd betyr at den faktisk går inn for å promotere slike lovbrudd!

Lenke til kommentar

Saken er at dette er noe Israel tydeligvis ikke har gjort nok - om noe - for å unngå i fortiden. Det er altså i høy grad kritikkverdig, og jeg håper de ansvarlige for at denne formen for ukultur har fått fortsette møter sanksjoner.

 

Det er selvfølgelig svært bra at IDF tar tak i dette, og jeg forventer at slik oppførsel så godt som forsvinner fra den israelske hæren. Man kan aldri få all slik oppførsel bort, men forhåpentligvis vil dette føre til færre slike hendelser i fortsettelsen.

Lenke til kommentar

Noen som fikk med seg hvordan det gikk sist gang Israel skulle gi et bidrag til mindre spenninger mellom partene og mer frihet til palestinerne?

 

Barack Obama rådet Israel til å gjøre noe konkret for at palestinerne skulle få det bedre. Israel løsnet litt på "sikkerheten" på Vestbredden så palestinerne skulle slippe alle kontrollpostene.

Det endte med at en 35 år gammel palestiner ble drept mens en 15 år gammel palestiner ble såret av israelske soldater fordi de demonstrerte mot de israelske tiltakene på Vestbredden:

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=544402

Lenke til kommentar

Det er ærlig talt helt umulig å anta noe som helst ut fra den artikkelen. Den forteller at det var en "demonstrasjon" (som kan bety alt fra fredelig protest til agitert folkemasse, til væpnet folkemasse til steinkastende folkemasse med mere), den forteller at "to kontrollposter ble opphevet" (uten å spesifisere helt hva dette rent konkret betyr, annet enn at to kontrollposter ble opphevet).

 

Om den gjør noe er det å forvirre meg.

Lenke til kommentar

Den sier iallefall i klartekst at det var Obama som hadde oppforsdret Israel til å gjøre noe konkret for å gjøre hverdagen bedre for palestinerne. Og det var helt tydelig kun det presset som fikk Israel til å åpne diisse veisperringene!

Benjamin Netanyahu har fra første stund av markert seg som motstander av en palestinsk stat og han har basert hele kanditaturet sitt på en tøff holdning mot palestinerne så vel som Syria.

 

og som vanelig er det palestinere som blir drept og såret, ikke israelere!

Lenke til kommentar
Det er også mitt poeng. Vi vet ingenting om hvordan de demonstrerte, og ærlig talt, palestinere på Vestbredden er ikke kjent for sin tilbakeholdenhet i demonstrasjoner.

 

Det værste palestinere har gjort i demonstrasjoner er vel å kaste stein eller å bruker slynger med stein!?

 

Det kommer ikke akkurat som en bombe, det er bare å forvente.

 

Og det er blitt påpekt uttallige ganger så man kan jo virkelig begynne å lure på om Israel vil ha Hamas ved makten på Gazastripen slik at de kan fortsette å holde presset på palestinerne!

Lenke til kommentar
Det er også mitt poeng. Vi vet ingenting om hvordan de demonstrerte, og ærlig talt, palestinere på Vestbredden er ikke kjent for sin tilbakeholdenhet i demonstrasjoner.

 

Det værste palestinere har gjort i demonstrasjoner er vel å kaste stein eller å bruker slynger med stein!?

Nei. Palestinere har skutt mot israelske soldater. Vi snakker om et område der det er svært mange våpen, og svært mange som både ønsker å drepe israelere og å skape martyrer.

 

Som sagt, vi vet ikke.

 

Det kommer ikke akkurat som en bombe, det er bare å forvente.

 

Og det er blitt påpekt uttallige ganger så man kan jo virkelig begynne å lure på om Israel vil ha Hamas ved makten på Gazastripen slik at de kan fortsette å holde presset på palestinerne!

De vil ha vekk Hamas. De er kynikere, men ikke onde.

 

De er bare ute av stand til å ta de skrittene som må til for å desarmere Hamas.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...