Gå til innhold

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten


Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

  1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

    • Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

    • Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
    • Ingen formening/vet ikke
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

    • Ja
      234
    • Nei
      37
    • Ingen formening/vet ikke
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

    • Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
    • Ingen formening/vet ikke
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

    • Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
    • Ingen formening/vet ikke
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

    • Ja
      159
    • Nei
      57
    • Ingen formening/vet ikke
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

    • Ja
      128
    • Nei
      141
    • Ingen formening/vet ikke
      39


Anbefalte innlegg

Jeg skrev at argumentene dine var Erasmus Montanus-argumentasjon, fordi det er slik jeg oppfatter det. Jeg kan forstå at det er litt vagt, og vil derfor utdype litt.

 

Når det gjelder sammenlikningene med at Gaza er som en nazistisk konsentrasjonsleirer osv trekker man frem ting som at mange folk bor innesperret på 'små' områder (små i henhold til befolkningstetthet). Det som gjorde de nazistiske konsentrasjonsleirene så spesielle var at de drev med en industrialisert utrydning av jøder. Gasskammer og krematorium kjennetegner disse. Når man da skal trekke en sammenlikning er ikke det relevant at det bor mange mennesker innesperret på et mindre område. Skulle sammenlikningen holdt vann burde israelerne hatt et par gasskammer der inne. Palestinerne blir heller ikke systematisk utryddet, selv om mange sivile mister livet som 'collateral damage'.

 

Håper det ble litt klarere nå. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, her snakket jeg og Nipps om hvorvidt Nazisammenlikningen holdt mål. Hvordan får du det til å være det samme som at jeg 'bruker holocaust-['fabelen' som melkeku i ett ledd for å legitimere overgrepene på den palestinske befolkningen.'

 

Vi snakket om den sammenlikningen, ikke noe annet. :)

Lenke til kommentar

Det kan sammenlignes ja, men da ikke så stort omfang + at Israel bedriver det anerledes. Og Israel mener deres egne er mere verdt (guds utvalgte folk) enn alle andre. Israel behandler palestinerne som dyr (Husk man skal heller ikke behandle dyr dårlig) 0 respekt, ingenting menneskeverdt. De bomber og sender regningen til resten av verden. Fuck off sier jeg :)

Lenke til kommentar
Det er helt vanelig for støtte til Israel! Straks Israel kritiseres hyler de høyt om antisemittisme og holocaust.

Patetisk nasjon...

 

Som jeg tidligere har sagt er det som oftest pro-palestinere som drar opp denne slutning i hytt og pine selv om det kun er fraksjoner av israelske/jødiske støttespillere som faktisk bringer opp temaet Holocaust i det hele tatt.

 

Det var ikke spesielt rettet mot deg, men mot forsvarere av Israel og mot Israel i seg selv.

 

Det du tideligere har sagt er feil! Israel bruker enhver anledning der noen kritiserer Israel til å beskylde dem for å drive antisemitisme! Faktisk er det ingen her i verden som missbruker et ord mer enn Israel missbruker ordet antisemitisme!

Lenke til kommentar

En bruker så det opportunt å gå på person og ikke sak. I henhold til retningslinjene §1, påpekes det at innleggets art skal holdes i en høflig og saklig tone. Diskuter anstendig. I henhold til retningslinjene ble '1' innlegg slettet fra tråden, samt '3' svar på allerede slettet innlegg.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding".

 

:)

Lenke til kommentar
Det var ikke spesielt rettet mot deg, men mot forsvarere av Israel og mot Israel i seg selv.

 

Det du tideligere har sagt er feil! Israel bruker enhver anledning der noen kritiserer Israel til å beskylde dem for å drive antisemitisme! Faktisk er det ingen her i verden som missbruker et ord mer enn Israel missbruker ordet antisemitisme!

 

Jeg er faktisk enig i at man klager litt for mye om antisemittisme, men det er ytterst få som faktisk nevner Holocaust blant Israel-supporteren.

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar

Kan vi ikke gjøre det enkelt? Finn noen som bruker det som unnskyldning for deres handlinger mot palestinerne. Det snakkes sikkert mye om Holocaust i slike diskusjoner (på grunn av at det er en av de største årsakene til at Israel eksisterer), men tror fortsatt jeg har til gode å se det bli brukt som unnskyldning.

 

:)

Lenke til kommentar

Joda, når jeg har tid kan jeg jo lete litt her og der. Det kan jo du også dersom du er interessert. Nøyaktig når slike ting ble sagt sist vet jeg ikke så nøyaktig hvor jeg skal lete vet jeg ikke.

 

Så kan vi jo snakke om unnskyldningene for å drive okkupasjon av palestinsk og syrisk land. En av unnskyldningene er at områdene er strategisk viktige, noe som i det minste kan diskuteres.

 

Men hva synes du om Israels to andre unnsklydninger, at palestinerne allerede har en stat i Jordan samt at jødene har fått det hellige landet sitt av gud? :!: :lol::rofl:

Lenke til kommentar

Religion er bare latterlig uansett!

 

Og når de samtidig forøker å underbygge en okkupasjon som hele det internasjonale verdenssamfunnet annser som illegitim og kaller seg for guds utvalgte folk og henviser til deres hellige skrifter om Judea og Samaria latterliggjør de seg selv enda mer selvom det er vansklig å forstå at det går ann!

 

Merkel oppfattning er mildt sagt! Jordan er en suveren nasjon og alle vet at staten heter Jordan og ikke Palestina. Samtidig blir det jo enda latterligere av Israel å hevde at Jordan er nasjonen for palestinerne når de har inngått fred med Jordan og de to landene har anerkjennt hverandre!

 

Men hva forventer man av israelere...

Lenke til kommentar

En annen ting som sikkert mange av dere vil finne interessang:

 

For tiden driver jeg å leser EUROPA I KRIG 1939 - 1945 Ingen enkel seier av Norman Davies.

Han nevner litt forskjellige ting i boken. I en del der han nevner markering av Andre verdenskrig kommer han inn på Ariel Sharon. Sharon talte på uavhengihetsdagen i 2005 og trakk inn jødene som kjempet mot nazistene under krigen. Ifølge ham selv var det en og en halv million og 250 000 av dem ble drept. Han nevnte tre navn av jødiske soldater som kjempet i de sovjetske, britiske og amerikanske styrkene. Han snakket også om 200 000 jødiske soldater som kjempet i Den røde arme. Men han nevnte ikke et eneste ord om de jødene som kjempet på tysk side.

 

Ikke et eneste ord om jødene som kjempet på tysk side, men mye om dem som kjempet åpå sovjetsk, britisk og amerikansk side. Israel har det jo også med å gjøre enorme poenger utav de tyske ghettoene jøder måtte leve i, Krystallnatten, Holocaust og antisemitisme. Men de foretrekker altså å unngå fokus rundt jødene som kjempet i Wehrmacht! Og husk at Ariel Sharon selv kjempet i de jødiske selvforsvarsstyrkene. g hele resten av sitt liv kjempet han for Israel enten det var i militæret eller som politiker. Han må ha vist om de jødiske soldatene på tysk side. Men han ville altså unngå noe fokus på det. Hvorfor tror dere? Synes han det var pinlig? Mente han at det ville sværte det jødiske folkets navn? Mente han at det ville bli vanskligere å argumentere for jødenes lidelser under krigen og nødvendigheten av at Israel forsvarte seg?

Man kan undres.

 

De tre jødiske soldatene han nevnte ved navn var Paulina Gelman som var kaptein på sovjetsk side, Tommy Gould som var løytnant på britisk side og Raymond Zussman som var løytnant på amerikansk side.

Disse navnene er helt ukjente for meg. Noen som har hørt om dem?

Lenke til kommentar

Du må gjerne nevne aktuelle taler og hva som ble nevnt samt hva som ikke ble nevnt. Enkelte hadde soldater som sloss begge sider, bla. Sovjetunionen. Det var feks. Sovjetske soldater som kjempet på tysk side under slaget om Stalingrad. men nok om det.

 

Ariel Sharon kjempet som sagt i det jødiske selvforsvarsstyrkene og kjempet for Israel siden. Og han var enormt populær og gikk under kallenavnet "Arik, Israels konge" av israelerne og "Slakteren fra Beirut" av palestinerne. og han var palestinernes svorne fiende!

Israel er opptatt av at verden minnes holocaust og alt jødene ble utsatt for under krigen. Hverken nasjoner, organisasjoner eller personer kan jo nevne et kritisk ord om Israel uten at Israel farer opp og lager ramaskrik og hyler høyt om antisemitisme! Og de skal alltid gjøre et enormt poeng av at Iran og andre arabiske land fornekter holocaust! Men det at det også fantes jøder på tysk side av krigen sier de ingen ting om.

 

Nå var det foresten ikke bare lovord det var snakk om. Tviler på at han hadde priset dem slik han gjorde med dem på sovjetsk, britisk og amerikansk side dersom han hadde nevnt dem.

Lenke til kommentar

"- La det ikke være tvil: Situasjonen for palestinerne er uholdbar. USA vil ikke snu ryggen til legitime palestinske krav om verdighet, muligheter og en selvstendig stat, sa Obama, og ble avbrutt av applaus."

 

På tide, håper de stopper pengekrana fordi Israel nekter jo å gjøre det Obama vil ennå det er til alle beste, så nok engang beviser det at israel tenker utrolig kortsiktig. Kan vel i hele tatt vudere om de virkelig ønsker fred, å mene at man ikke skal ofre noe som helst er direkte latterlig.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...