Gå til innhold

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten


Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

  1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

    • Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

    • Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
    • Ingen formening/vet ikke
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

    • Ja
      234
    • Nei
      37
    • Ingen formening/vet ikke
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

    • Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
    • Ingen formening/vet ikke
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

    • Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
    • Ingen formening/vet ikke
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

    • Ja
      159
    • Nei
      57
    • Ingen formening/vet ikke
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

    • Ja
      128
    • Nei
      141
    • Ingen formening/vet ikke
      39


Anbefalte innlegg

Nå var det ikke vold mot jødene vi snakket om, men vold mot arabere, og det var mer enn nok vold mot arabere før frigjøringen, under krigen og etter krigen.

Det er ikke relevant for det jeg skrev.

Jødisk vold mot arabere er ikke relevant for Israels behandling av arabere? Og det er ikke relevant for hvordan araberlandene oppfattet dannelsen av staten Israel?

 

Du har heller ikke besvart det andre elementet i mitt innlegg, jeg setter pris på et svar, problemstillingen jeg stilte var rettet til deg.

Hvilken? Jeg har ikke sett noe det er relevant å svare på.

Jeg burde kanskje formulert det som et spørsmål:

 

"Dette har vært debattert opptil flere ganger Pricks, og du kjenner vel mitt standpunkt om at en jødisk stat var nødvendig. Men som du også vet er jeg klart skeptisk til prosessen rundt delingen, jeg er skeptisk til selve delingen, og jeg aksepterer ikke araberne i Palestina i 1947 på noen måte skulle kunne påstås å få fordeler av at andre fikk et eget land. Det er en grunn til at araberne ikke bare etablerte arabia, men skapte flere nasjsoner. En kan derfor ikke si at araberne i det som var igjen av mandatområdet, som på dette tidspunktet uansett var et eget mandatområde i mange av Jordan, kunne holdes til inntekt for opprettelsen av staten Jordan.

 

[...]

 

Men til syvende og sist er det ikke rimelig å påstå at araberne i Palestina skulle ha rett til mindre land fordi andre arabere fikk andre landområder, det er helt urimelig."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det var et feilgrep å opprette en egen stat for jøder. De har opp gjennom historien klart seg fint med å bo i de landene de kommer fra. Afrikanske, asiatiske, europeiske og arabiske jøder.

 

Klarte de seg fint? :wow:

 

De ble utsatt for massedrap. Forfulgt i mange land. Beskyldt for å påføre de representative landene alskens styggedommer. De ble beskyldt for å få tvinge Roosevelt til å gå bort gullstandarden slik at de kunne beholde alt gullet selv. De ble beskyldt for å bringe spanskesyken til landene. De russiske pogromene var jo et vakkert kapitell. Holocaust kan jo også nevnes.

 

Å si at de klarte seg bra er rett og slett feil.

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar

Joda, det er nok rimelig unøyaktig.

 

For å være litt djevelens advokat er det kanskje verdt å påpeke at det ennå ikke er noen stat for Romanifolket, ei heller for kurdere.

 

Dog, en egen jødisk stat var nødvendig. Om den burde være lokalisert i Midtøsten er et spørsmål, men det som definitivt er klart som blekk er at prosessen forut for opprettelsen av staten Israel var mangelfull, problematisk og klønete. Det var en etterlevning fra den tiden da britene og franskmennene delte Midtøsten med linial.

Lenke til kommentar
Holocaust kan jo også nevnes.

 

Å si at de klarte seg bra er rett og slett feil.

Jo da de har stort sett klart seg fint. Knee-jerk reaksjonen (opprettelse av Israel) etter 2. verdenskrig var vel for å spa unna litt skyldfølelse. Men akk og ve. For en fiasko det har blitt. Det er vel svært få (untatt indremisjon o.l.) som nå synes synd på jødene lenger. Det har man jo Israel å takke for. Men er jødene like glad for sitt nyvunnede image verden rundt tro?

Lenke til kommentar
Fordi jødene bor i Israel, og Israel er jødenes land? Det går litt hånd i hånd, syns du ikke?

 

Haha, dagens beste. Det går unektelig litt hånd i hånd. Du har rett i det. Vi snakker tross alt om en jødisk stat, selv om enkelte rasister ikke liker det faktum at jødene overlevde 2.verdenskrig....tja overlevde å overlevde fru.blom.

Lenke til kommentar
Vi snakker tross alt om en jødisk stat

Ja akkurat. Da synes jeg ikke det er forbausende at jødene blir et tema. Det er tross alt de som lager all kvalmen der nede. Selve landet Israel (altså bakken; stein og vegetasjon) er jo ikke i seg selv ondt. De som bor der er.

Lenke til kommentar
Fordi jødene bor i Israel, og Israel er jødenes land? Det går litt hånd i hånd, syns du ikke?

Israel er jødenes land. De fleste som støtter okkupasjonen av de palestinske områdene i Israel er jøder (palestinere er de definitivt ikke). De fleste som stemte på Avigor Lieberman er jøder, og jøder utgjør nesten hele den israelske forsvarsmakten, i tillegg til et mindre antall drusere.

 

Men det betyr ikke at jøder som sådan støtter Israel, det betyr ikke at jøder som sådan er sionister, det betyr ikke at jøder som sådan er rasister som hater arabere og det betyr ikke at jøder som sådan stemte på avigor Lieberman.

 

Å generalisere jøder er like fåfengt som å generalisere mørkhudede, muslimer, kristne, kommunister, liberalister og folk som kjører Opel Ascona B.

 

Nyansene mister en i alle tilfeller.

 

Fordi jødene bor i Israel, og Israel er jødenes land? Det går litt hånd i hånd, syns du ikke?

 

Haha, dagens beste. Det går unektelig litt hånd i hånd. Du har rett i det. Vi snakker tross alt om en jødisk stat, selv om enkelte rasister ikke liker det faktum at jødene overlevde 2.verdenskrig....tja overlevde å overlevde fru.blom.

Nå vil jeg få lov til å påpeke at jeg ikke er så alt for glad i alle Israels politiske valg, men det er derfra langt til å si at jeg dermed ønsket å se jødene dø under krigen.

 

Jeg kan også nevne at min bestefar satt i tysk konsentrasjonsleir i fire år, han var ikke jøde, men jeg tror jeg kan forstå jødenes sjebne litt bedre gjennom hans lidelser.

 

Det betyr ikke at jeg anklager alle som ikke liker dønnaværinger for å ønske min bestefar død under krigen, for å sette det litt på spissen.

 

Til syvende og sist er det alt for enkelt å redusere motstand mot staten Israel til et spørsmål om et rasistisk ønske om jødenes utryddelser, det antar jeg du også innser. :)

Lenke til kommentar
Selve landet Israel (altså bakken; stein og vegetasjon) er jo ikke i seg selv ondt. De som bor der er.

 

Hahaha. Så du mener at jødene er representanter for all ondskap?

 

Så jeg regner med at du mener en god jøde, er en jøde som putter hendene i lommen, slik at Hamas kan plyndre dem med Hitlers "drep jødene" i handen.

 

Joda det virker jo som ett virkelig glad budskap, som representerer alt det gode, herlige og samvittighetsfulle. Du er vel en glad og smilende tilhenger av Iran sine planer om å fullføre Holocoust? Joda, det virker jo virkelig som noe som representerer alt det gode og koselige.

 

...for at dagen skal bli en perfekt og god solskinnsdag på torget i Terhan ifølge landets regelverk, så må Iran gjerne piske noen mindreårige uten fornuftig vestlig grunn, for å avslutte det hele med å henge dem i ett tau, slik at dem dør. Ja like greit det, mener Iran. Før torg kundene kan fortsette å skrelle sine Jaffa appelsiner...nei det kan de ikke...for å spise jøde appelsiner da blir en dømt til helvete av Allah og Muhammed.

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Til syvende og sist er det alt for enkelt å redusere motstand mot staten Israel til et spørsmål om et rasistisk ønske om jødenes utryddelser, det antar jeg du også innser. :)

 

Tenkte ikke på deg :yes: Men det er ikke en hemmelighet, at svært svært SVÆRT mange islamister (og rasister) skulle likt å sett jødene bli utryddet under 2.verdenskrig.

 

...en rasist som snakker åpent om det hele, er Mr.Kosebamsen i Iran. Hamas i Gaza skjuler heller ikke at de ønsker å jage jødene på havet, hele gjengen. Og...ja...la oss ikke være idioter...fordi en får store fellestrekk med idioter, visst en tror det er en hemmelighet at det fleste muslimer hadde jublet høyt om det hadde havnet en atombombe i hjertet av Tel Aviv.

 

...koselige disse folkene der vet du. Som representerer alt det gode og sunne. Menst jødene er rene helvetes fotballag som er roten til alt ondt, ifølge slike som Hitler og hans følgesvenner, skikkelig gode folk altså.

 

Nei som jeg har sagt før, verden kan hyyyle mot jødene til brystkasse går tom for luft. Israel og jødene vil leve videre i beste velgående. Intelligente folk, har igjennomsnittet høyere IQ en andre folk. Og det er ikke uten grunn at Gud har utstyrt dem med det, så mye som jødene har måttet forsvare seg mot jævelskap og alle taperne som vil øydelegge for dem.

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Joda, det er nok rimelig unøyaktig.

 

For å være litt djevelens advokat er det kanskje verdt å påpeke at det ennå ikke er noen stat for Romanifolket, ei heller for kurdere.

 

Romanifolket er greit nok, men Kurdistan kan vel betegnes som en stat for kurdere. :)

Lenke til kommentar
Jo da de har stort sett klart seg fint.

 

Nei, de har ikke det. Jeg ramset akkurat opp et knippe tilfeller som taler mot din sak, men de klippet du elegant ut. Hva med å servere noen mot-argumenter i motsetning til å bare fortsette med konklusjon ut argumentasjon. ;)

Lenke til kommentar
Til syvende og sist er det alt for enkelt å redusere motstand mot staten Israel til et spørsmål om et rasistisk ønske om jødenes utryddelser, det antar jeg du også innser. :)

 

Tenkte ikke på deg :yes: Men det er ikke en hemmelighet, at svært svært SVÆRT mange islamister (og rasister) skulle likt å sett jødene bli utryddet under 2.verdenskrig.

 

...en rasist som snakker åpent om det hele, er Mr.Kosebamsen i Iran. Hamas i Gaza skjuler heller ikke at de ønsker å jage jødene på havet, hele gjengen. Og...ja...la oss ikke være idioter...fordi en får store fellestrekk med idioter, visst en tror det er en hemmelighet at det fleste muslimer hadde jublet høyt om det hadde havnet en atombombe i hjertet av Tel Aviv.

 

...koselige disse folkene der vet du. Som representerer alt det gode og sunne. Menst jødene er rene helvetes fotballag som er roten til alt ondt, ifølge slike som Hitler og hans følgesvenner, skikkelig gode folk altså.

 

Nei som jeg har sagt før, verden kan hyyyle mot jødene til brystkasse går tom for luft. Israel og jødene vil leve videre i beste velgående. Intelligente folk, har igjennomsnittet høyere IQ en andre folk. Og det er ikke uten grunn at Gud har utstyrt dem med det, så mye som jødene har måttet forsvare seg mot jævelskap og alle taperne som vil øydelegge for dem.

Det er så, det er også mange jøder som gjerne skulle sett araberne utryddet, husker jeg ikke feil foreslo den israelske hærens hovedrabbi å sprenge moskeene på tempelhøyden da Israel tok Jerusalem, det er ikke akkurat en fredelig handling det også.

 

Poenget er at du finner ekstremister og rasister blant alle folk. Det er ikke bare jødene som opplever diskrimminering og som ønskes fjernet, arabere opplever mye av det samme, spesielt i Israel. Si hva du vil om lover og regler i Israel, men slik er situasjonen.

 

Joda, det er nok rimelig unøyaktig.

 

For å være litt djevelens advokat er det kanskje verdt å påpeke at det ennå ikke er noen stat for Romanifolket, ei heller for kurdere.

 

Romanifolket er greit nok, men Kurdistan kan vel betegnes som en stat for kurdere. :)

Det er vel litt unøyaktig å si at kurdistan oppfyller betingelsene for "selvstendig stat". :)

Lenke til kommentar
Romanifolket er greit nok, men Kurdistan kan vel betegnes som en stat for kurdere. :)

 

Nei, det kan det ikke! I Irak har kurderne selvstyre i de tre nordligste guvernentene pga. at Saddam Husseinog Baathregimet måtte gi seg etter at de hadde slått ned det kurdiske opprøret etter Golfkrigen og verden begynte å reagere. De har eget flagg og vil ikke oppgi noe av selvstyre sitt og er i praksis løsrevet fra Irak, men er ikke på noen måte en annerkjent stat. De er enda mindre annerkjent enn det Kosovo er som selvstendig stat.

 

Nå har heller ikke palestinerne eg eget land selvom de har et begrenset selvstyre. Når kan man argumentere for at det finnes andre folkeslag som ikke har egne, suverene stater slik som druseere og beduiner, men nå er engang Gazastripen, Vestbredden og Øst-Jerusalem annsett som palestinernes rettmessige land. Og druseere og beduiner har vel ikke uttrykket et ønske om en egen stat. Det har heller ikke samene for den saks skyld. Når det gjelder palestinerne så trenger de et eget sted å leve som de rettmessig kan kalle Staten Palestina etter alt det de har vært igjenom!

Lenke til kommentar
Hasbara-brigaden fornekter seg ikke ser jeg.

 

_42345177_ahmadinejad_afp416.jpg

 

Er det denne rasisten du snakker om IDF ?

 

Haha, er det dummeste jeg har sett. Skinnet kan bedra. Visst en lar seg forføre av sjarmTROLLET til høyre.

 

En kunne like godt byttet han ut med Hitler. Hm, da skjønner en kanskje litt mer, at noe ikke helt stemmer. Med det forbehold om at noen kan være litt naiv.

 

Uansett ett koselig førsteinntrykk bilde du delte med oss, Ebeneser. :)

 

Ser jo ut som de er bestekompiser jo, må da være en ren misforståelse at det er krangling der i gården. Kunne ikke alle bare smilt og vært hyggelig slik som dette der da? Så hadde en unngått spetakkel. Iallefall visst en stod slik å smilte hele tiden...

 

....hadde ikke hatt tid til å trykke på noen "atomknapp" da.

 

Men tipper det er nettopp han karen til venstre der, som smiler bredest. Etter at Israel har rævkjørt Iran sitt atomprogram litt senere i år. Smiler nok ikke fullt så bredt da, den karen til høyre der...

 

...bortsett fra litt sporadiske latter anfall, da han fyrer løs resten av sitt våpen arsenal i ren desperasjon.

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Du burde se Death in Gaza (Journalisten ble skutt av israelske soldater mens de lagde filmen)

Vet om en annen dokumentar som er laget av en journalist som har oppholdt seg i gaza lenge. Viss det er av interesse kan jeg finne den..

Du burde legge ifra deg fight terror,suport israel holdningen og fundere over om israel er så fantastiske som det virker som du tror...

Hva du legger i fight terror kan jeg bare spekulere over, tror du på det enkle bildet israel good guys som kjemper mot the bad guys finnes det og en rekke dokumentarer som tar opp hendelser som burde gi deg bildet av at situasjonen ikke er så svart og hvitt som du kanskje tror...

Legg og fra deg religion nå du tenker over slike konflikter vil du kanskje og kunne se ting i ett annet perspektiv.

Ikke ta dette som ett personangrep. :p

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar

En delegasjon med Tromsø-orføreren i spissen skulle overlevere en sjekk til proteseverkstedet i gaza, men har blitt nektet innreise :

 

"(Dagbladet): Hele denne uka har Tromsø-ordfører Arild Hausberg, Ingrid Evertsen fra Berg kommune på Senja og Astrid Eriksen fra ungdomshuset Tvibit i Tromsø ventet på å komme inn i Gaza. I morges kom det endelige avslaget fra Israel:

 

- Avslaget fra høyeste hold i Israel ble meddelt oss fra ambassaden, og det var ingen ankemuligheter. Bagrunnen var at dette ikke var humanitært nok for Israel, men det er jo en prestasjon i seg selv. Vi kommer ned som representanter for det som ble stor norsk innsamlingsaksjon, sier en skuffet Tromsø-ordfører til Dagbladet."

 

http://www.dagbladet.no/2009/05/08/nyheter...i_gaza/6118261/

 

---------------

 

Israeler får trolig fengselsstraff, etter en oppkonstruert anklage etter at han protesterte mot rivingen av husene til beduiner.

 

Ta en titt på videoklippet på linken her. ( 3 min )

 

http://desertpeace.wordpress.com/2009/05/0...egal-in-israel/

 

Det er umulig å se dette, uten å tenke på spådommen til Ehud Olmert, om at motstanden mot Israel vil bli mer og mer lik kampen mot Apartheid.

Endret av Kubin
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...