Gå til innhold

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten


Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

  1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

    • Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

    • Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
    • Ingen formening/vet ikke
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

    • Ja
      234
    • Nei
      37
    • Ingen formening/vet ikke
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

    • Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
    • Ingen formening/vet ikke
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

    • Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
    • Ingen formening/vet ikke
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

    • Ja
      159
    • Nei
      57
    • Ingen formening/vet ikke
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

    • Ja
      128
    • Nei
      141
    • Ingen formening/vet ikke
      39


Anbefalte innlegg

IDF

 

Hvis du ønsker en seriøs diskusjon så begynn å besvar hele innleggene mine istedefor en enkel linje.

 

Og jo, Israel ER en terrorstat, en okkupasjonsmakt, en rasistnasjon og et grusomt land! Blodtørsten og ondskapen syder og fråder i Israel! Hele Staten Israel er representert ved kampfly og kamphelikoptere, tankser og soldater samt palestinere som blir beskutt, drept, lemlestet og ødelagt for livet!

 

Både moderate og militante palestinere er villige til å forhandle, men Israel sier nei! Den arabiske liga er villigt il å forhandle, men Israel sier nei! Selv Iran hinter om at problemet deres ikke er jøder, men tyveri av palestinsk land, men Israel vil kun bombe Iran!

Blodtørstige monstre og brutale beist som Ariel Sharon, Benjamin Netanyahu og Avidgor Lieberman representerer alle den enorme rasisme og ekstreminismen som råder over Israel! Og ikke la deg lure av at Israel har religionsfrihet for de israelske araberne blir systematisk diskriminert og har ikke på noen måter de samme rettighetene som jødene i Israel har!

 

Israel er i seg selv bygget på at det aldri skal opprettes en palestinsk stat og at jødene skal bo i "Det hellige land" for enhver pris og de bryr seg ikke om hvor mange palestinere eller andre arabere de dreper!

Israel tar ALDRI hennsyn til sivile i krig og dreper alt de kommer over!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Israel tar ALDRI hennsyn til sivile i krig og dreper alt de kommer over!

 

Ja okey, det får være dine ord. Liker du å lyve akkuratt når det passer deg?

Men synest dette blir åpenbart teit, har du ikke en verdighet du vil ta litt vare på? Fordi dette "ubalanserte" du kommer med, blir så åpenlyst idiotisk at den eneste plassen du høster jubel er...hos...deg selv.

Lenke til kommentar

I henhold til retningslinjene §1, påpekes det at innleggets art ikke skal inneholde overdreven bruk av smilies, store bokstaver eller andre tegn er da dette er forbudt. Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes ved grove tilfeller. I henhold til retningslinjene ble '1' innlegg slettet fra tråden.

 

Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding".

 

:)

Lenke til kommentar
"Our race is the Master Race. We Jews are divine gods on this planet. We are as different from the inferior races as they are from insects. In fact, compared to our race, other races are beasts and animals, cattle at best. Other races are considered as human excrement. Our destiny is to rule over the inferior races. Our earthly kingdom will be ruled by our leader with a rod of iron. The masses will lick our feet and serve us as our slaves." (Israeli Prime Minister Menachem Begin in a speech to the Knesset [israeli Parlament], quoted by Amnon Kapeliouk, "Begin and the Beasts," New Statesman, June 25, 1982)

 

Menachem Begin, as quoted in Amnon Kapeliouk, "Begin and the Beasts,"New Statesman, June 25, 1982

 

Indeed, the radical French-Israeli journalist, Amnon Kapeliouk, did attribute such a quote to Begin in his New Statesman article criticizing Israel’s invasion of Lebanon. The author posited:

 

For this reason the government has gone to extraordinary lengths to dehumanise the Palestinians. Begin described them in a speech in the Knesset as "beasts walking on two legs".

 

However, further investigation by CAMERA reveals that the actual speech upon which Kapeliouk based his quote, as well as news reports at the time demonstrate that the journalist distorted the quote, giving it a completely different tone and meaning. Begin was talking, not about "the Palestinians" but about terrorists who target children within Israel.

 

On June 8, 1982, Begin addressed the Knesset in response to a no-confidence motion over Israel's invasion of Lebanon. He talked about defending the children of Israel, and according to a June 9, 1982 AP report, “his voice quaver[ed] with anger and sadness.” According to the minutes of the session, Begin stated:

 

The children of Israel will happily go to school and joyfully return home, just like the children in Washington, in Moscow, and in Peking, in Paris and in Rome, in Oslo, in Stockholm and in Copenhagen. The fate of... Jewish children has been different from all the children of the world throughout the generations. No more. We will defend our children. If the hand of any two-footed animal is raised against them, that hand will be cut off, and our children will grow up in joy in the homes of their parents.

 

Kapeliouk neither recanted nor apologized for his deception.

 

Er det virkelig nødvendig å poste slikt løgnaktig bunnslag? Litt kvalitet på innleggene hadde vært flott. :)

indeed

Lenke til kommentar

IDF

 

Igjen, hvis du vil ha svar så får du kommentere hele innlegget og ikke en enkelt linje. En annen bruker drev å bare kommenterte noen få linjer istedefor hele innlegg (nevner ikke navn) og det førte til at jeg sluttet å svare på innleggene til han/henne.

 

Nå gidder jeg heller ikke å besvare deg før du faktisk har svart på det forrrige innlegget mitt på ny og da på hele innlegget.

 

Boikott Israel - Fritt Palestina

Lenke til kommentar
Føler du en seriøs diskusjon er representert ved sånt som dette?

Og jo, Israel ER en terrorstat, en okkupasjonsmakt, en rasistnasjon og et grusomt land! Blodtørsten og ondskapen syder og fråder i Israel!

 

JA; IALLER HØYESTE GRAD!!! Det er slik jeg har opplevd og sett Israel helt siden Andre intifada brøt ut. Nå skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke var særlig interessert i å følge med på situasjonen rund Midtøsten før år 2000 da Andre intifada brøt ut, men var jo ikke så gammel den gang. Men siden jeg har begynt å interessere meg for denne konflikten har jeg prøvd å finne ut så mye som mulig om konflikten siden opprettelsen av Israel og spesielt konflikten mellom palestinerne og Israel, bla. Første intifada. Det eneste positive Israel har klart å gjøre gjennom sin mer enn 60 år lange eksistens så langt er fredsavtalene med Egypt og Jordan samt Oslo-avtalen! Merk deg at jeg ikke nevner tilbaketrekkningen fra Gazastripen pga. at dette var en plan Sharon hadde for å opprette en ny bosettning mellom Vestbredden og Øst-Jerusalem, flytte bosetterne til Vestbredden samt minke presset mot okkupasjonen av Vestbredden!

 

Israel

:thumbdown: - Palestina :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har noe mere dritt på Israel. De har gitt verden en del våpen til å bedriver drap og ødeleggelser, ellers kan jeg kun komme på jaffa appelsiner som jeg ikke kjøper grunnet det politiske.

 

Edit : Det er dette israelerne gjør på fritiden : http://news.no.msn.com/international/artic...entid=147657099

 

Altså spionere og stjele fra sin beste venn.

Endret av Nipps
Lenke til kommentar
Hvordan vil du underbygge at det jeg skriver er propaganda?

 

Og dersom du skal se bort fra deler til datamaskiner som du har snakket så varmt om tideligere og som andre land også produserer, hvilket enormt bidrag har Israel gitt verden utenom konflikter?

 

Propaganda-teknikker som vi ser ofte her i tråden:

 

* Appeal to prejudice

 

Using loaded or emotive terms to attach value or moral goodness to believing the proposition.

 

* Demonizing the enemy

 

Making individuals from the opposing nation, from a different ethnic group, or those who support the opposing viewpoint appear to be subhuman (e.g., the Vietnam War-era term "gooks" for National Front for the Liberation of South Vietnam aka Vietcong, (or 'VC') soldiers), worthless, or immoral, through suggestion or false accusations.

 

* Name-calling

 

Propagandists use the name-calling technique to incite fears and arouse prejudices in their hearers in the intent that the bad names will cause hearers to construct a negative opinion about a group or set of beliefs or ideas that the propagandist would wish hearers to denounce. The method is intended to provoke conclusions about a matter apart from impartial examinations of facts. Name-calling is thus a substitute for rational, fact-based arguments against the an idea or belief on its own merits.[4]

 

* Slogans

 

A slogan is a brief, striking phrase that may include labeling and stereotyping. Although slogans may be enlisted to support reasoned ideas, in practice they tend to act only as emotional appeals. Opponents of the US's invasion and occupation of Iraq use the slogan "blood for oil" to suggest that the invasion and its human losses was done to access Iraq's oil riches. On the other hand, "hawks" who argue that the US should continue to fight in Iraq use the slogan "cut and run" to suggest that it would be cowardly or weak to withdraw from Iraq. Similarly, the names of the military campaigns, such as "enduring freedom" or "just cause", may also be regarded to be slogans, devised to influence people.

 

* Stereotyping

 

This technique attempts to arouse prejudices in an audience by labeling the object of the propaganda campaign as something the target audience fears, hates, loathes, or finds undesirable. For instance, reporting on a foreign country or social group may focus on the stereotypical traits that the reader expects, even though they are far from being representative of the whole country or group; such reporting often focuses on the anecdotal. In graphic propaganda, including war posters, this might include portraying enemies with stereotyped racial features.

 

Hvis vi skal se på verdi angående hvilket land som har bidratt med mest (noe vi ikke skal fordi det er tåpelig og smått fascistisk) kan man jo lure på hvor mye Palestina her bidratt med? Eventuelt Norge? :)

 

Jeg har uansett gitt deg store mengder info om områder hvor Israel er ledende tidligere i tråden. Har du tilfeldigvis oversett det? Jeg kan sikkert finne det frem igjen, men jeg føler kanskje du heller burde følge med når jeg opprinnelig skrev det.

Lenke til kommentar
Jeg har noe mere dritt på Israel. De har gitt verden en del våpen til å bedriver drap og ødeleggelser, ellers kan jeg kun komme på jaffa appelsiner som jeg ikke kjøper grunnet det politiske.

 

Edit : Det er dette israelerne gjør på fritiden : http://news.no.msn.com/international/artic...entid=147657099

 

Altså spionere og stjele fra sin beste venn.

 

Ja for det var på fritiden ja, det jeg tenkte. Disse Israelerne gjør ikke annet. Med en gang de får fri fra jobben så spionerer og stjeler de fra sin beste venn.

Lenke til kommentar

En bruker så det opportunt å gå på person og ikke sak. I henhold til retningslinjene §1, påpekes det at innleggets art skal holdes i en høflig og saklig tone. Diskuter anstendig. I henhold til retningslinjene ble '1' innlegg slettet fra tråden, samt '1' svar på allerede slettet innlegg.

 

I henhold til retningslinjene §1, påpekes det at innleggets art ikke skal inneholde overdreven bruk av smilies, store bokstaver eller andre tegn er da dette er forbudt. Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes ved grove tilfeller. I henhold til retningslinjene ble '2' innlegg slettet fra tråden.

 

Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding".

 

:)

Lenke til kommentar
Jeg er ikke dramatisk. Hva legger du i det? :hmm:

 

Jo, en forsikring fra Israel om at de vil forhandle på høyt plan med Hamas dersom Hamas legger ned våpnene bør være nødvendig og samtidig bare rett og rimelig! Netanyahus politikk er i utgangspunktet at ingen palestinsk stat skal se dagens lys og at Hamas skal knuses!

 

Har andre ting enn å lete gjennom den forrige tråden jeg og, men du pleier jo å overse linker uansett.

 

Hva er feil med konklusjoner i denne konflikten? Når Netanyahu og Liebermann i utgangspunktet kommer til enighet om samlingsregjering pga. at begge vil unngå en palestinsk stat og at Hamas skal knuses samt at svært mange fremtredende personer i den nye regjeringen er for bosettningene på Vestbredden og at de fremdeles viser motvilje mot å fjerne dem selvom selv USA legger sterkere press så er det null problem å trekke konklusjoner.

 

Og jeg gidder snart ikke å gjennta flere ganger at Hamas har åpnet for samtaler med og anerkjennelse av Israel...

 

Vet dette var et sent svar, men jeg er mer ute i finværet nå om dagene og mindre aktiv her på forumet.

 

At du hyler og skriker litt. ;)

 

Det er i praksis umulig for Israel å opprettholde et slikt press de har i dag hvis Hamas legger ned våpnene. Uten volden tror jeg freden vil komme fortere enn man tror. Det er fred jeg ønsker, ikke å få frem hvem som har skylden for ditt og datt. Jeg gir egentlig blanke i hvem som har gjort hva, så lenge vi kan få slutt på det.

 

Jeg pleier ikke overse linker, men du legger frem alt for mange, med variabel kvalitet. De fleste av dem har ikke innhold som er verdt å kommentere.

 

Det som er feil med konklusjoner er at det ikke fører noe sted. Vi bør være løsningsorientert, i motsetning til å være så utrolig opptatt av å legge skylden på hverandre. Konklusjoner som 'Israel/Palestinerne er den verste parten' bringer oss ikke videre, men lar oss stå å trampe i den samme møkka i langt tid fremover. Jeg vil at det skal bli fred, ingenting annet.

 

Hamas burde ikke 'åpne' for anerkjennelse av Israel. De bør bare gjøre det. Det vil være en milepæl i fredsprosessen og hadde fred vært det aller viktigste for Hamas hadde de anerkjent Israel for lenge siden.

 

Det går nok greit. Er ikke alt for aktiv selv, men liker å følge med. :)

 

Hvordan kan en som støttet terrorstaten Israel hevde at andre "hyler og skriker"? :eek:

 

Israel har gang på gang sagt NEI til en palestinsk stat! Og de har gjenntatte ganger gjort det klart at de ikke akter å trekke seg ut av Øst-Jerusalem og de ønsker å behiolde Vestbredden samt Golanhøydene. Og vær klar over at det ikke bli fred uten opprettelsen av en palestinsk stat! Netanyahu kan gnåle i vei så mye han vil om at Israel ikke ønsker å styre palestinerne og at palestinerne må styre seg selv, at et utvidet selvstyre er tingen for palestinerne samt at fred og sikkerhet vil stimulere palestinsk økonomi, men det har ingen ting og si da han er mot en palestinsk stat!

Det var bosettninger på både Gazastripen og Vestbredden før år 2000 da Andre intifada brøt ut og det var ingen palestinsk stat før det. Så hvorfor tror du at israel vil løsne så kraftig på presset mot palestinerne dersom Hamas legger ned våpnene? Israel tror at de kan kreve alt av motstanderne uten å måtte møte et eneste kra selv. Med sin arroganse og rasisme tror de at de kan stille krav etter krav og at alle automatisk må rette seg etter det.

 

Utenom de generelle krigstillstandene som har hersket siden utbruddet av Andre intifada, hvorfor og hvordan tror du at hverdagen vil bli så mye lettere for palestinerne dersom intifadaen avvikles og volden stopper?

 

Du mener en ting om innholdet i linker, andre mener andre ting. Selv liker jeg å få med meg så mye som mulig om denne saken som jeg er interessert i uansett om nyheten er at Israel bygger nye bosettninger, Fatha og Hamas forhandler, israelske soldater nok en gang har drept palestinske barn eller at USA har hatt møter med israelske og/eller palestinske ledere.

 

Noen bygger seg opp konklusjoner når en konflikt bare fortsetter og fortsetter, andre ikke. Du liker tydeligvis ikke konklusjoner, men jeg får automatisk mine når jeg ser på en sinnsyk konflikt som denne.

 

Hvorfor burde Hamas anerkjenne Israel når Israel ikke vil anerkjenne Hamas? For en gangs skyld får det være gjennsidig istedefor til Israels fordel!

Lenke til kommentar
Hvis vi skal se på verdi angående hvilket land som har bidratt med mest (noe vi ikke skal fordi det er tåpelig og smått fascistisk) kan man jo lure på hvor mye Palestina her bidratt med? Eventuelt Norge? :)

 

Jeg har uansett gitt deg store mengder info om områder hvor Israel er ledende tidligere i tråden. Har du tilfeldigvis oversett det? Jeg kan sikkert finne det frem igjen, men jeg føler kanskje du heller burde følge med når jeg opprinnelig skrev det.

 

Kansje det er tåpelig, men like fullt en realitet. Hvorfor er det fascistisk? Nå må du slutte å komme med slike latterlige utsagn.

 

Selvsag har ikke palestinerne kunnet og kan fremdeles ikke bidra med noe som helst her i verden ettersom de kjemper mot en krigsmakskin som truet med å utrydde dem! I den situasjonen de er er det svært imponerende at de i det hele tatt klarer å overleve!

 

Norge har bidratt med uendelig mye. Vet du hvor mye Norge gir i u-hjelp og bistand eller hvor mange konflikter Norge har meklet i bare for å nevne noe.

 

Du må gjerne fortsette å ramse opp israelsk industri som hadde vært dødfødt dersom ikke Israel fikk hjelp og støtte av USA. Israelske varer er uansett noe som er forhatt av store deler av massene. Og nødvendige er de heller ikke.

 

Og ikke si at andre bør følge med. Det blir bare latterlig.

Lenke til kommentar
*Snipp*

 

Haha. Du sementerer poenget mitt ganske flott. Takk.

 

Jeg tror Israel vil løsne grepet på Palestina ettersom de da ikke har noen begrunnelse for å faktisk ha et godt grep på palestinerne. Hvis det ikke er noen risiko for at Israel blir utsatt for vold vil Israel slippe taket på Palestina, noe som igjen fører til at tilstanden for den palestinske sivilbefolkning vil bli kraftig bedret.

 

Hvis de militante palestinerne legger ned våpnene, men Israel ikke løsner grepet eller stanser angrepene vil de internasjonale reaksjonene bli enorme. Da tror jeg de vil miste tilnærmet all støtte verden over, noe jeg ikke tror er aktuelt for den israelske regjering.

 

Hamas anerkjennes ikke som en politisk part for øyeblikket pga volden og manglende anerkjennelse. De oppfører seg ikke som en politisk part, men en militant fraksjon og da vil de selvfølgelig bli behandlet i så henseende. Når Hamas begynner å oppføre seg som en politisk part som er interessert i å løse diplomatiske problemstillinger vil de nok bli anerkjent.

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar
Kansje det er tåpelig, men like fullt en realitet. Hvorfor er det fascistisk? Nå må du slutte å komme med slike latterlige utsagn.

 

Selvsag har ikke palestinerne kunnet og kan fremdeles ikke bidra med noe som helst her i verden ettersom de kjemper mot en krigsmakskin som truet med å utrydde dem! I den situasjonen de er er det svært imponerende at de i det hele tatt klarer å overleve!

 

Norge har bidratt med uendelig mye. Vet du hvor mye Norge gir i u-hjelp og bistand eller hvor mange konflikter Norge har meklet i bare for å nevne noe.

 

Du må gjerne fortsette å ramse opp israelsk industri som hadde vært dødfødt dersom ikke Israel fikk hjelp og støtte av USA. Israelske varer er uansett noe som er forhatt av store deler av massene. Og nødvendige er de heller ikke.

 

Og ikke si at andre bør følge med. Det blir bare latterlig.

 

Det er smått fascistisk fordi man skal rangere lands 'verdi' ut i fra hvor mye de har gjennomført. I dette tilfellet handler det om hvorvidt landet skal ha livets rett, noe som er en ganske tvilsom (fascistisk) diskusjon.

 

Jeg gidder ikke finne frem alt det jeg skrev tidligere i tråden. Det var på ingen måte bare snakk om industri, men skole, teknologi, økonomi, prisvinnere etc. Du får som sagt følge med når andre skriver. Du synes kanskje det er latterlig, men det forandrer ingenting ettersom jeg ikke gidder skrive ting mange ganger for at du skal få det inn.

Lenke til kommentar
*Snipp*

 

Haha. Du sementerer poenget mitt ganske flott. Takk.

 

Jeg tror Israel vil løsne grepet på Palestina ettersom de da ikke har noen begrunnelse for å faktisk ha et godt grep på palestinerne. Hvis det ikke er noen risiko for at Israel blir utsatt for vold vil Israel slippe taket på Palestina, noe som igjen fører til at tilstanden for den palestinske sivilbefolkning vil bli kraftig bedret.

 

Hvis de militante palestinerne legger ned våpnene, men Israel ikke løsner grepet eller stanser angrepene vil de internasjonale reaksjonene bli enorme. Da tror jeg de vil miste tilnærmet all støtte verden over, noe jeg ikke tror er aktuelt for den israelske regjering.

 

Hamas anerkjennes ikke som en politisk part for øyeblikket pga volden og manglende anerkjennelse. De oppfører seg ikke som en politisk part, men en militant fraksjon og da vil de selvfølgelig bli behandlet i så henseende. Når Hamas begynner å oppføre seg som en politisk part som er interessert i å løse diplomatiske problemstillinger vil de nok bli anerkjent.

 

Haha ja... :roll:

 

Hvorfor skulle Israel løsne grepet på palestinerne og de palestinske områdene når de ikke vil ha en palestinsk stat? Israel beveger seg bare mer og mer mot høyresiden i plitikken og rasisten og utenriksministeren Avidgor Lieberman har sagt at det er uaktuelt å trekke seg tilbake fra de okkuperte områdene og til grensene fra før Seksdagerskrigen.

¨å hvorfor skulle de løsne grepet? De ønsker ikke å oppgi okkupert land eller leve i fred med en palestinsk stat. Både Netanyahu og Lieberman trakk seg fra Sharons regjering i protest ot tilbaketrekkningen fra Gazastripen. Og Netanyahu, som den rasisten han er har sagt nei til Obamas krav om å stanse byggingen av nye bosettninger på Vestbredden.

Joda, Israel vil kansje fjerne noen bosettninger og grenseposter mens de forsikrer verden om at palestinerne får det bedre dersom intifadaen og volden avslutter, men i praksis vil de ikke endre noen ting bortsett fra at palestinerne får litt, merk litt større bevegelsesfrihet i deres eget land!

 

Hamas annser intifadaen og all deres egen aktivitet får å være en frigjøringskamp mot okkupasjon og undertrykkelse akkurat slik de fleste palestinerne gjør og akkurat slik de fleste nordmenn mente om Norges motstandskamp under Andre verdenskrig! At de dreper sivile er en sak, men der er ikke Israel det minste bedre, bare værre!

Og Hamas har en så enorm innflytelse på denne konflikten at det er dødfødt å få til en endelig avtale uten å inkludere dem i samtalene. Og du sier at Israel ville lettet på presset mot palestinerne dersom Hamas la ned våpnene. Dersom Israel avsluttet okkupasjon og undertrykkelse ville for alt vi vet kansje Hamas ha oppløst den militære fløyen av organisasjonen og kun hatt den politiske igjen. Som sagt mange ganger før har Hamas sagt at problemet ikke er Israels eksistens, men manglen på en palestinsk stat!

 

Kansje det er tåpelig, men like fullt en realitet. Hvorfor er det fascistisk? Nå må du slutte å komme med slike latterlige utsagn.

 

Selvsag har ikke palestinerne kunnet og kan fremdeles ikke bidra med noe som helst her i verden ettersom de kjemper mot en krigsmakskin som truet med å utrydde dem! I den situasjonen de er er det svært imponerende at de i det hele tatt klarer å overleve!

 

Norge har bidratt med uendelig mye. Vet du hvor mye Norge gir i u-hjelp og bistand eller hvor mange konflikter Norge har meklet i bare for å nevne noe.

 

Du må gjerne fortsette å ramse opp israelsk industri som hadde vært dødfødt dersom ikke Israel fikk hjelp og støtte av USA. Israelske varer er uansett noe som er forhatt av store deler av massene. Og nødvendige er de heller ikke.

 

Og ikke si at andre bør følge med. Det blir bare latterlig.

 

Det er smått fascistisk fordi man skal rangere lands 'verdi' ut i fra hvor mye de har gjennomført. I dette tilfellet handler det om hvorvidt landet skal ha livets rett, noe som er en ganske tvilsom (fascistisk) diskusjon.

 

Jeg gidder ikke finne frem alt det jeg skrev tidligere i tråden. Det var på ingen måte bare snakk om industri, men skole, teknologi, økonomi, prisvinnere etc. Du får som sagt følge med når andre skriver. Du synes kanskje det er latterlig, men det forandrer ingenting ettersom jeg ikke gidder skrive ting mange ganger for at du skal få det inn.

 

Nei, det er ikke fascistisk, men det har heller ikke så mye med tema her i tråden. jeg trakk det inn for å vise/argumentere for at Israel ikke har bidratt noe positivt siden opprettelsen av staten. De eneste tilfellene der ordene "Israel" og "positivt" passer sammen er fredsavtalene med Egypt og Jordan samt Oslo-avtalen og opprettelsen av den palestinske selvstyremyndigheten!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...