Gå til innhold

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten


Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

  1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

    • Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

    • Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
    • Ingen formening/vet ikke
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

    • Ja
      234
    • Nei
      37
    • Ingen formening/vet ikke
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

    • Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
    • Ingen formening/vet ikke
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

    • Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
    • Ingen formening/vet ikke
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

    • Ja
      159
    • Nei
      57
    • Ingen formening/vet ikke
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

    • Ja
      128
    • Nei
      141
    • Ingen formening/vet ikke
      39


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor mange ganger skal jeg forklare at det ikke er det som er spørsmålet? Spørsmålet er om midtøsten kun utgjøres av områdene araberne opprinnelig kom fra, hvilket det ikke gjør. Araberne vandret ut fra den arabiske halvøy og slaktet ned de vantro for å legge flere områder under seg.

 

Nei, midtøsten består av flere land. De landene jeg nevnte, og hvor har du fått ideen om at det kun trenger å være områder/land der arabere kommer fra? La ved et kart jeg, slik at du forstår :)

 

middle_east2.gif

 

 

Jeg anbefaler at du leser det jeg faktisk skriver. Men jeg ser jo at du tydeligvis bevisst skriver villedende om hva GrandMa har sagt også, så her er det visst et mønster...

 

Jeg leste det du skrev, sånn som jeg forsto det så fornekta du at Saudi Arabia tilhørte midtøsten.

 

Jeg må si meg uenig i den. Jeg vet jo hvilken side den personen står for, da vet jeg jo også svaret når det gjelder et eller annet om Israel. Dessuten så bortforklarte den personen så vidt jeg huska drapet av 2 barn under Gaza-krigen. Så i bunn og grunn er det jo å vente slike svar når det gjelder Israel..

Lenke til kommentar

Nipps.

 

Jeg er så lei av at du setter opp stråmenn i hytt og gevær. Kan du ikke konsentrere deg om dine egne meninger i motsetning til dette fokuset på hva andre mener? Du sier du vet hva jeg mener, men det er jo tydelig at det ikke er korrekt. Jeg vil dermed helst se at du avstår fra dette evinnelige gnålet om hva du 'vet' jeg mener. Fordi du har ikke peiling.

 

Jeg vil forresten ha et sitat fra når jeg 'bortforklarte' drapet av 2 barn. Jeg har sikkert sagt noe (med et snev kritisk sans, noe som sikkert ble veldig uvanlig for deg) som du har 'tolket', fordi du 'vet' hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Jeg siterte personen bare, er ikke det lov heller nå?

 

Edit : Det var i den gamle tråden, tviler på at jeg finner deg igjen, isåfall må jeg sitte en stund å lete. Nei takk, men som sakt jeg siterte bare personen. Nå stort mere enn det gidder jeg ikke å lage ut av det, så visst du vil legge den død er det greit for meg, men da vennlist ikke rip opp i det heller :)

Endret av Nipps
Lenke til kommentar

Nei, du tillegger meg meninger jeg ikke har gang på gang. Du skrev:

Jeg vet jo hvilken side den personen står for, da vet jeg jo også svaret når det gjelder et eller annet om Israel.

 

Dette er selvfølgelig feil, og jeg forventer at du legger av deg slikt tull. Utrolig irriterende for oss som faktisk prøver å ha en seriøs diskusjon.

 

Edit: Greit. w/e

Lenke til kommentar

USA krever full stans i all utvidelse av bosettningene på Vestbredden, men ikke overaskende sier terrorstaten Israel nei! De er altså fremdeles like mye imot fred! Spørsmålet skal tas opp når Abbas møter Obama i det hvite hus. Samtidig har Den palestinske selvstyremyndigheten gjort det klart at de ikke vil gjennopta fredsforhandlingene med Israel før Israel stanser utvidelsen av bosettningene og fjerner veisperringene på Vestbredden:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3095707.ece

Lenke til kommentar
...terrorstaten Israel

 

At religionen islam ønsker ett jødefritt midtøsten, betyr ikke automatisk at Israel er en terrorstat når dem forsvarer seg mot angriperne.

 

...og visst Israel er en terrorstat, så er isåfall terror meget bra. Da må vi herved omdøype terror til noe positivt dere.

 

Men nå er det vel sånn, at ett sett regler gjelder for Israel og ett annet sett med regler gjelder for verden forøvring. Med andre ord, når verden kriger og forsvarer seg er det ok, men når Israel gjør det samme er det ikke ok. Samtidig som Israel er verdensbeste land til å ta hensyn til sivilie i kriger...

 

...det fleste andre land i verden hadde ført krig på en måte som hadde gjort at mange flere sivilie hadde blitt rammet. Israel går så langt, at dem sitter sine egne soldater i fare for å unngå at sivilie på "fiendens" side blir skadet eller drept. Det paradoksale er at f.eks Hamas gjør litt av hvert for at deres egne sivilie blir drept og skadet (menneskeskjold etc) slik at dem kan vinne "media-krigen" og hyle fy fy Israel

 

Israel = i hovedsak snille

Hamas = i hovedsak ikke snille

 

Altså, det er en visst forskjell her. Er du i israelske hender, er du ganske trygg på alle måter. Er du i Hamas sine hender, har du en elendig fremtid som innebærer elendighet.

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Nei, jeg mener at land som vinner i en forsvarskrig burde ha rett til territoriene de tar.

 

""Charles de Gaulle, up until the Six Day War, demonstrated great understanding and support for Israel. This thoughtful and highly individualistic statesman felt an instinctive sympathy for the struggle of the Jews, but the Six Day War caused him to alter France's policies towards the Jewish state.

 

(...)

 

Before the Six Day War, David Ben Gurion made it clear to de Gaulle and other western leaders that Israel wanted more land to absorb migrants. Before the war, Israel also high-handedly diverted water from the Jordan river, a hostile act in a water-short region and the kind of thing that caused more than one "range war" in America's Southwest.

 

(...)

 

A major diplomatic mission was undertaken by Abba Eban to gather support for Israel's intended violent response to Egypt's blockade of the Straits of Tiran. Just as we now have Bush's obdurate, hasty demand for war with Iraq, Eban made it clear that Israel had no stomach for diplomacy to end the blockade. The blockade meant war.

 

De Gaulle made a remarkably prescient observation to the Israeli government: "If Israel is attacked, we shall not let her be destroyed, but if you attack, we shall condemn your initiative. Of course, I have no doubt that you will have military successes in the event of war, but afterwards, you would find yourself committed on the terrain, and from the international point of view, in increasing difficulties, especially as war in the East cannot fail to increase a deplorable tension in the world, so that it will be you, having become the conquerors, who will gradually be blamed for the inconveniences." "

 

http://www.counterpunch.org/chuckman04042003.html

 

Og om Golan-høydene :

 

"General Dayan told Mr. Tal in 1976. ''You don't strike at the enemy because he is a bastard, but because he threatens you. And the Syrians, on the fourth day of the war, were not a threat to us.''

 

According to the published notes, Mr. Tal began to demonstrate, ''But they were sitting on the Golan Heights, and . . . ''

 

General Dayan interrupted: ''Never mind that. After all, I know how at least 80 percent of the clashes there started. In my opinion, more than 80 percent, but let's talk about 80 percent.

 

It went this way: We would send a tractor to plow some area where it wasn't possible to do anything, in the demilitarized area, and knew in advance that the Syrians would start to shoot. If they didn't shoot, we would tell the tractor to advance farther, until in the end the Syrians would get annoyed and shoot. And then we would use artillery and later the air force also, and that's how it was.''

 

http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html...;pagewanted=all

Lenke til kommentar
Vet du hva som ville vært gjevt, kubin? Om du kom med en liten kommentar på slutten av sitatene dine der du forklarer litt om ditt synspunkt om sitatet, og hvorfor det er relevant.

 

Forsåvidt enig i den, er greit å legge ved litt egen skrevet tekst og ikke bare en kopi :)

Endret av Nipps
Lenke til kommentar

-Israel avfeier Obamas bosettingskrav

 

http://www.dagbladet.no/2009/05/28/nyheter...linton/6451574/

 

 

"Folkeretten"

 

-De israelske bosetningene i de okkuperte palestinske områdene er i strid med folkeretten og regnes for å være et av de største hindrene for en varig fredsavtale.

 

 

Er enig i den, Israel sitter med det største ansvaret og virker som de rett og slett ikke vil ha fred. At Hamas står i veien for fred er vås, Israel på sin side nekter jo plent å snakke med sin fiende og det gjør ikke saken stort bedre. Forøvrig fryder meg at den nye administrasjonen i USA er mot Israel :)

Endret av Nipps
Lenke til kommentar

"Our race is the Master Race. We Jews are divine gods on this planet. We are as different from the inferior races as they are from insects. In fact, compared to our race, other races are beasts and animals, cattle at best. Other races are considered as human excrement. Our destiny is to rule over the inferior races. Our earthly kingdom will be ruled by our leader with a rod of iron. The masses will lick our feet and serve us as our slaves." (Israeli Prime Minister Menachem Begin in a speech to the Knesset [israeli Parlament], quoted by Amnon Kapeliouk, "Begin and the Beasts," New Statesman, June 25, 1982)

Lenke til kommentar
Vet du hva som ville vært gjevt, kubin? Om du kom med en liten kommentar på slutten av sitatene dine der du forklarer litt om ditt synspunkt om sitatet, og hvorfor det er relevant.

 

OK. Hva med dette : Du snakker om "forsvarskrig", er det "forsvarskrig" når man er den angripende part?

 

"On June 5, 1967, Israel launched a pre-emptive attack against Egypt's airforce."

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Six-Day_War

Lenke til kommentar
"Our race is the Master Race. We Jews are divine gods on this planet. We are as different from the inferior races as they are from insects. In fact, compared to our race, other races are beasts and animals, cattle at best. Other races are considered as human excrement. Our destiny is to rule over the inferior races. Our earthly kingdom will be ruled by our leader with a rod of iron. The masses will lick our feet and serve us as our slaves." (Israeli Prime Minister Menachem Begin in a speech to the Knesset [israeli Parlament], quoted by Amnon Kapeliouk, "Begin and the Beasts," New Statesman, June 25, 1982)

 

Menachem Begin, as quoted in Amnon Kapeliouk, "Begin and the Beasts,"New Statesman, June 25, 1982

 

Indeed, the radical French-Israeli journalist, Amnon Kapeliouk, did attribute such a quote to Begin in his New Statesman article criticizing Israel’s invasion of Lebanon. The author posited:

 

For this reason the government has gone to extraordinary lengths to dehumanise the Palestinians. Begin described them in a speech in the Knesset as "beasts walking on two legs".

 

However, further investigation by CAMERA reveals that the actual speech upon which Kapeliouk based his quote, as well as news reports at the time demonstrate that the journalist distorted the quote, giving it a completely different tone and meaning. Begin was talking, not about "the Palestinians" but about terrorists who target children within Israel.

 

On June 8, 1982, Begin addressed the Knesset in response to a no-confidence motion over Israel's invasion of Lebanon. He talked about defending the children of Israel, and according to a June 9, 1982 AP report, “his voice quaver[ed] with anger and sadness.” According to the minutes of the session, Begin stated:

 

The children of Israel will happily go to school and joyfully return home, just like the children in Washington, in Moscow, and in Peking, in Paris and in Rome, in Oslo, in Stockholm and in Copenhagen. The fate of... Jewish children has been different from all the children of the world throughout the generations. No more. We will defend our children. If the hand of any two-footed animal is raised against them, that hand will be cut off, and our children will grow up in joy in the homes of their parents.

 

Kapeliouk neither recanted nor apologized for his deception.

 

Er det virkelig nødvendig å poste slikt løgnaktig bunnslag? Litt kvalitet på innleggene hadde vært flott. :)

Lenke til kommentar
...tydelig å se at palestinerne vil ha fred mens Israel vil ha krig!

 

Tja nå ja. Så steike tydelig er det ikke. En kan si det så enkelt som dette:

 

#Ligger Israel ned sine våpen blir jødestaten utslettet.

#Ligger araberne/palestinerne/muslimene/terroristene ned sine våpen blir det fred.

 

Veikartet for fred vil aldri fungere i praksis. I tillegg gir araberne aldri opp, visst de får lillefingeren vil de ha hele handen. Får de handen vil de ha hele armen. Får de armen vil de ha hele kroppen. Slik holder de på ovenfor jødene, helt til Messias kommer tilbake, jødenes og verden forøvring sin bergningsmann. Da blir det fred.

 

Menneskene vil aldri klare å lage fred i denne konflikten. Profetene sier det og jeg kan også se de på egenhånd hehe. Halleluja.

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Du snakker om så mye rart IDF, kan du ikke bare innse at Israel står i veien for fred? Det er ikke snakk om å legge ned våpen her, det er snakk om å fjerne settlerne inkl "apartheid liknende tilstander på vestbredden" Da har palestinerne sakt seg villig til å diskutere. Forøvrig : Hvorfor skal palestinerne på vestbredden lide for Hamas (Noe som skjer på Gaza, langt unna vestbredden). Jeg begynner å tvile litt på de som mener at man kan okkupere vestbredden fordi Hamas blomstrer på Gaza, det har jo null sammenheng :wow:

Endret av Nipps
Lenke til kommentar
Interessant at du tror på den jødiske messiah og ikke jesus kristus som alle nasjoner untatt judea aksepterte.

 

Jeg snakket om når messias kommer tilbake. Med andre ord Jesus kristus, siden han allerede har vert her og nemlig kommer tilbake :) Den jødiske messias er Jesus Kristus, finnes kun 1 messias. Men som Bibelen sier, så skal også jødene til slutt ta imot Jesus Kristus som sin messias når han kommer tilbake riktig nok. Og i tusen årsriket skal faktisk jødene drive omfattende misjon i hele verden. Ta da.!

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...