Gå til innhold

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten


Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

  1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

    • Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

    • Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
    • Ingen formening/vet ikke
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

    • Ja
      234
    • Nei
      37
    • Ingen formening/vet ikke
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

    • Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
    • Ingen formening/vet ikke
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

    • Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
    • Ingen formening/vet ikke
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

    • Ja
      159
    • Nei
      57
    • Ingen formening/vet ikke
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

    • Ja
      128
    • Nei
      141
    • Ingen formening/vet ikke
      39


Anbefalte innlegg

Terroren er et resultat av okkupasjon.

 

Haha. Når analogien ikke passet deg lenger, ble den forkastet fort.

 

Nei, det er feil. Det er et resultat av veldig mange grunner. Å velge ut den årsaken som passer deg best er noget uærlig. Okkupasjonen er en viktig faktor, men langt i fra hele bildet. Legger merke til at situasjonen er utrolig enkel så lenge det er negativt mot Israel. Interessant.

 

http://www.mfa.gov.il/MFA/Terrorism-%20Obs...ion%20-%20Major

 

Så da er terroren et resultat av du må gå på do? Det du fornekter er idiotisk. Men noe kan jeg si meg enig i, som at terroren kommer i flere former enn kun okkupasjon. Som en form for hevn etter at israelerne drepte halve familien din!

 

Som sakt, hadde man hatt like muligheter. Nå har også kun Hamas slike midler, men gjerne gi dem bedre midler så det kan bli "rettferdig". Eller gi isralerne slike primitive våpen som Hamas.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det har ikke vært store sanksjoner enda, så hittil har okkupasjonen vist seg å være korrekt avgjørelse for israels skyld.

 

Dette minner om vitsen om han som er i fritt fall utenfor femtiende etasje, og mener at hittil har det gått helt fint.

 

"Iranian missile trouble for Israeli interceptors.

 

Israel has no adequate interceptor for Iran's new long-range missile Sejjil-2 which was successfully test-fired on Wednesday, Israeli sources say.

 

The Israeli military intelligence website, DEBKAfile said in a report on Thursday that Iran's new missile has shocked Israel and Western countries.

 

The report said that US interceptor systems, including the advanced American anti-missile station at the Nevatim airbase in the Israeli Negev desert, have confirmed Sejjil-2's precision and other advanced capabilities.

 

"Iran is at least two or three years ahead of Israel's missile defenses," the Israeli website quoted Western military sources as saying.

 

The 2000-km-range surface-to-surface missile is being seen as a major deterrent against possible attacks against Iran."

 

http://www.presstv.com/detail.aspx?id=9555...ionid=351020202

 

 

Edit: Hvorfor sender de ikke medisinene over grensen fra egypt da?

 

Fordi hele verden vil tvinge Israel til å holde opp med "konsentrasjonsleir-faktene"?

Lenke til kommentar

Hamas har mange muligheter! De kan gi opp og støtte Fatah og bruke diplomati for å bli selvstendige. De kan legge våpnene helt ned, slutte med terrorhandlinger og om et år eller to bli anerkjent av israel. De kan sloss i fjellene og ute på åkrene istedenfor inni byene.

 

Hamas har ikke rent mel i posen. De behandler sine egne like dårlig som israel behandler dem, og det vil de nok fortsette med etter krigen om de blir selvstendige. Det er ikke i palestinernes interresse at hamas vinner selvstendighet.

 

Vil de stoppe israel eller vil de hjelpe palestinerne?

Lenke til kommentar
Hamas har mange muligheter! De kan gi opp og støtte Fatah og bruke diplomati for å bli selvstendige. De kan legge våpnene helt ned, slutte med terrorhandlinger og om et år eller to bli anerkjent av israel. De kan sloss i fjellene og ute på åkrene istedenfor inni byene.

 

Hamas har ikke rent mel i posen. De behandler sine egne like dårlig som israel behandler dem, og det vil de nok fortsette med etter krigen om de blir selvstendige. Det er ikke i palestinernes interresse at hamas vinner selvstendighet.

 

Vil de stoppe israel eller vil de hjelpe palestinerne?

 

Merkelig at Israel okkuperer inkl bygger hus på vestbredden der Fatah "styrer".

 

 

(Styrer i parantes fordi Israel okkuperer og da er det egentlig de som styrer)

Lenke til kommentar
Hamas har ikke rent mel i posen.

 

Selvsagt har de ikke det. Men likevel klarer Israel å ordne seg slik at verdensopinionen blir mindre og mindre fiendtlig innstilt mot Hamas, og mer og mer fiendtlig innstilt mot Israel.

 

Og det gjennom slikt vannvittig tull som å nekte medisiner inn i Gaza!

 

Og når det så blir forsøkt rettferdiggjordt med :

 

"Hvorfor sender de ikke medisinene over grensen fra egypt da?"

 

Et slikt argument mener jeg kommer fra noen som ikke skjønner tiden de lever i, og at mentaliteten deres er totalt utdatert, og jo mer de åpner munnen, jo verre gjør de det for seg selv.

Endret av Kubin
Lenke til kommentar
Så da er terroren et resultat av du må gå på do? Det du fornekter er idiotisk. Men noe kan jeg si meg enig i, som at terroren kommer i flere former enn kun okkupasjon. Som en form for hevn etter at israelerne drepte halve familien din!

 

Som sakt, hadde man hatt like muligheter. Nå har også kun Hamas slike midler, men gjerne gi dem bedre midler så det kan bli "rettferdig". Eller gi isralerne slike primitive våpen som Hamas.

 

Ikke dum deg ut. Må gå an å forvente et snev saklighet. Hvor er korrelasjonen mellom min 'flere faktorer' og dine påstander om mitt do-besøk?

 

En form for hevn for at noen drepte familien din som hevn for at noen av de drepte familien deres som drepte familien deres fordi familien deres ble drept. Den regla der fortsetter i det uendelige.

 

Edit: Ikke '.', men '?'.

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar
Merkelig at Israel okkuperer inkl bygger hus på vestbredden der Fatah "styrer".

 

 

(Styrer i parantes fordi Israel okkuperer og da er det egentlig de som styrer)

 

Nei, i begynnelsen av krigen var de nødt å ta over vestbredden og, og da ble de nødt å beholde den senere siden uten styre, politi og forsvar kunne ikke palestinerne styre seg selv der etterpå. Jeg er enig i at prosessen med å bygge infrastrukturen opp igjen har tadd lang tid, men Fatah styrer ca, hva var det, 40%? Så de får vestbredden tilbake, bare gradvis.

 

Selvsagt har de ikke det. Men likevel klarer Israel å ordne seg slik at verdensopinionen blir mindre og mindre fiendtlig innstilt mot Hamas, og mer og mer fiendtlig innstilt mot Israel.

 

Og det gjennom slikt vannvittig tull som å nekte medisiner inn i Gaza!

 

Ja, det er ikke noe sjakktrekk.

 

Og når det så blir forsøkt rettferdiggjordt med :

 

"Hvorfor sender de ikke medisinene over grensen fra egypt da?"

 

Et slikt argument mener jeg kommer fra noen som ikke skjønner tiden de lever i, og at mentaliteten deres er totalt utdatert, og jo mer de åpner munnen, jo verre gjør de det for seg selv.

 

Ja, ok, du er saklig. Poenget er at om verden vil hjelpe palestinerne så får de enten straffe israel eller så kan de sende medisinen in gjennom egypt. Å bare stå på sidelinjen og ikke sende inn medisinen når de kan det er bare regelrett umenneskelig.

Lenke til kommentar

@ GrandMa

 

Du skulle visst bedre angående Israel og hevnaksjoner (Israel dreper 100.stk arabere per 1. stk israeler.), så ikke dra den der med hevneaksjoner mot meg, når det er dine venners opplegg.

 

Det er du som er usakelig, du sier at terrorangrep ikke er et resultat av okkupasjon.

 

 

@ Hamnli2

 

Ingen er nødt til noe som helst her i verden. Spesielt ikke å okkupere i 40/50år for så å bygge små samfund for ekstreme jøder.

Gradvis er feil ord å bruke når Vestbredden kan minne om apartheid som var i Sør Afrika.

Endret av Nipps
Lenke til kommentar
Ja, ok, du er saklig. Poenget er at om verden vil hjelpe palestinerne så får de enten straffe israel eller så kan de sende medisinen in gjennom egypt. Å bare stå på sidelinjen og ikke sende inn medisinen når de kan det er bare regelrett umenneskelig.

 

Vel, det var langt på natt jeg skrev de siste svarene. Og jeg ledet deg litt på villspor med svaret om at "hele verden vil tvinge Israel til å holde opp".

 

Den virkelige grunnen til at ikke mer mat og medisiner kommer inn fra Egypt, er nok ikke at FN er umenneskelig, men at Israel og Egypt er det :

 

"Aid Rots Outside Gaza.

 

Hundreds of thousands of tonnes of aid intended for the Gaza Strip is piling up in cities across Egypt's North Sinai region, despite recent calls from the United Nations to ease aid flow restrictions to the embattled territory in the wake of Operation Cast Lead.

 

Food, medicine, blankets, infant food and other supplies for Gaza's 1.5 million people, coming from governments and non-governmental agencies around the world, are being stored in warehouses, parking lots, stadiums and on airport runways across Egypt's North Sinai governorate.

 

(...)

 

All aid meant for Gaza via Egypt must currently pass through either Al-Auja or Kerem Abu Sellem, Egypt's commercial crossings with Israel, and is subject to both Israeli-Egyptian trade specifications and Israeli import law.

 

Much of what is being stored in North Sinai - including food items like lentils, pasta, chickpeas, and juice - has been deemed by Israel to be "non- essential" to life in the Gaza Strip."

 

http://www.ipsnews.net/news.asp?idnews=46504

 

"Nine European aid workers and medics have gone on hunger strike at the Rafah border crossing to protest against Egypt's decision not to allow them into the Gaza Strip, one of them said on Wednesday.

 

The five British citizens, three Belgians and one Greek have been on hunger strike since Tuesday in protest at the authorities' refusal to let them into the impoverished and besieged Palestinian enclave, Sonia Robbins told AFP.

 

"Some of us have been here for 50 days. We keep getting refused for different reasons... Sitting here wasn't enough so we decided we would go on hunger strike," she said."

 

http://www.google.com/hostednews/afp/artic...k9GoSrVzf4NseVA

Endret av Kubin
Lenke til kommentar
Hamas har mange muligheter! De kan gi opp og støtte Fatah og bruke diplomati for å bli selvstendige. De kan legge våpnene helt ned, slutte med terrorhandlinger og om et år eller to bli anerkjent av israel. De kan sloss i fjellene og ute på åkrene istedenfor inni byene.

 

Hamas har ikke rent mel i posen. De behandler sine egne like dårlig som israel behandler dem, og det vil de nok fortsette med etter krigen om de blir selvstendige. Det er ikke i palestinernes interresse at hamas vinner selvstendighet.

 

Vil de stoppe israel eller vil de hjelpe palestinerne?

 

Nå har faktisk Hamas prøvd å gå den diplomatiske veien, men Israel nekter å snakke med dem. For det første sa Israel at de ville snakke med den demokratisk valgte regjeringen av Palestina. Det eneste problemet var at de håpet det skulle være Fatah, men da det ikke ble dem men Hamas, sa de at det ikke var demokratisk. For det andre opprettholdt Hamas sin del av våpenhvilen nesten et helt år, helt til Israel angrep dem 8. november 2008. Så Hamas har ikke så mange muligheter når Israel nekter å snakke med dem.

Lenke til kommentar
Araberne stammer som sagt fra den arabiske halvøy.

Og hvor ligger den arabiske halvøy? Jo, nemlig i midtøsten, ergo de har alltid vært der. Forøvrig så kaller vi ikke Saudi Arabia, Oman, Qatar, Emirates, Bahrain og Jemen for den arabiske halvøy lenger.

Den arabiske halvøy er IKKE det vi kaller midtøsten i dag. At den er en del av det er irrelevant for poenget mitt, hvilket er at araberne stammer fra den arabiske halvøy, og har IKKE vært i hele midtøsten gjennom historien. Det var først da de begynte å utvide områdene sine ved å slakte ned de vantro at de havnet utenfor den arabiske halvøy.

 

 

Og det gjennom slikt vannvittig tull som å nekte medisiner inn i Gaza!

Ja, Hamas er merkelige sånn. De nekter hjelp og medisiner å komme inn, og raner til og med FN-sendinger. Og så skylder de på Israel.

 

 

it being clearly understood that nothing shall be done which may prejudice the civil and religious rights of existing non-Jewish communities in Palestine

Hva med det?

 

Jeg er så jævlig lei av å se døde barn.

Du får be Hamas om å slutte å bruke palestinske barn som skjold da.

 

Hva prøver du å si med denne videoen? Det blir bare latterlig å slenge ut ting uten å komme med noe selv. Uten å forklare hva du prøver å si.

Lenke til kommentar

Ble det for masse for deg å se hvordan rasistvennene dine i Israel behandler besøkende?

 

Heh, du forsøker deg fortsatt med myten om at palestinere bruker sine barn som levende skjold når det kommer av at rasiststaten skyter raketter inn i områder med stor befolkningstetthet.

 

Her er forøvrig noen som beviselig bruker menneskelige skjold

 

dailymail_humanshield.jpg

 

Endret av Ebeneser
Lenke til kommentar
Ble det for masse for deg å se hvordan rasistvennene dine i Israel behandler besøkende?

Politifolkene som beskyttet de som filmet er rasister? Igjen, hva prøver du å si med den videoen?

 

Heh, du forsøker deg fortsatt med myten om at palestinere bruker sine barn som levende skjold når det kommer av at rasiststaten skyter raketter inn i områder med stor befolkningstetthet.

Myte? Du vet tydeligvis like lite om situasjonen der i dag som du vet om historiske fakta...

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/in_pictures/6166998.stm

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6162494.stm

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6173850.stm

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6164666.stm

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6166362.stm

 

Her er forøvrig noen som beviselig bruker menneskelige skjold

Uten myndighetenes velsignelse. Hmas, derimot, oppfordrer folk til å ofre seg selv og sine barn for å vinne PR-krigen mot Israel.

Lenke til kommentar
Ja, Hamas er merkelige sånn. De nekter hjelp og medisiner å komme inn, og raner til og med FN-sendinger. Og så skylder de på Israel.

 

Nei, du farer med propaganda igjen.

 

Det du sikter til er at Hamas beslagla to ladninger med nødhjelp i februar, men FN satte hardt mot hardt, og sa at da ville de ikke sende inn mer nødhjelp før Hamas leverte varene tilbake. Og før de lovte å ikke beslaglegge flere sendinger. FN tvang Hamas til å love dette, og etter det har det ikke vært noe nyhetsoppslag om at Hamas har skapt problem for FNs nødhjelp. Men FN har problemer med Israel, som slipper igjennom alt for lite.

 

"The main United Nations relief agency responsible for feeding 900,000 Palestinian refugees in Gaza today lifted its suspension of aid imports after Hamas returned all the aid it had stolen last week.

 

(...)

 

UNRWA Director of Operations in Gaza John Ging said Hamas had returned all the aid stolen on two occasions last week, including 300 tons of food, and assured the Agency that there would not be a reoccurrence, a condition UNRWA had demanded to resume its import operations."

 

http://www.un.org/apps/news/story.asp?News...a&Cr1=unrwa

Lenke til kommentar
'Mine venner'. :ermm:

 

Jeg har aldri sagt det, men det vet du jo. Jeg sa det var flere grunner enn okkupasjon. Tror du trenger å øve litt på de stråmennene jeg. :D Det pleier å hjelpe å faktisk lese det jeg har skrevet.

 

 

Nei, fordi du mener okkupasjon er positiv, så lenge ikke ting rammer israelere.

Flere grunner stemmer nok, men hovedårsaken er at de ikke får sin egen stat, men i stede blir daglig undertrykkt.

 

 

 

 

 

Araberne stammer som sagt fra den arabiske halvøy.

Og hvor ligger den arabiske halvøy? Jo, nemlig i midtøsten, ergo de har alltid vært der. Forøvrig så kaller vi ikke Saudi Arabia, Oman, Qatar, Emirates, Bahrain og Jemen for den arabiske halvøy lenger.

Den arabiske halvøy er IKKE det vi kaller midtøsten i dag. At den er en del av det er irrelevant for poenget mitt, hvilket er at araberne stammer fra den arabiske halvøy, og har IKKE vært i hele midtøsten gjennom historien. Det var først da de begynte å utvide områdene sine ved å slakte ned de vantro at de havnet utenfor den arabiske halvøy.

 

Ehh, jo. Saudi Arabia er den del av midtøsten. Alle de landene jeg nevte er en del av midtøsten, du må ikke tro Israel er det eneste landet.

Jeg foreslår at du setter deg ned å leser litt allmen geografi.

 

Jo, de har da vært i området i alle år. Hadde det vært snakk om vikinger her så hadde det selvfølgelig ikke vært fra området (midtøsten).

Lenke til kommentar
'Mine venner'. :ermm:

 

Jeg har aldri sagt det, men det vet du jo. Jeg sa det var flere grunner enn okkupasjon. Tror du trenger å øve litt på de stråmennene jeg. :D Det pleier å hjelpe å faktisk lese det jeg har skrevet.

 

 

Nei, fordi du mener okkupasjon er positiv, så lenge ikke ting rammer israelere.

Flere grunner stemmer nok, men hovedårsaken er at de ikke får sin egen stat, men i stede blir daglig undertrykkt.

 

Du kommer ikke langt på dette forumet ved å tillegge folk meninger og påstander de ikke har.

 

 

Problemet her, er at de har blitt tilbudt sin egen stat, mot at de avslutter angrepene sine, men de avslutter ikke angrepene sine. Disse angrepene nødvendiggjør tiltak for å minimere skader, og mange av de tiltakene fører til gjentatte angrep. Det er en ond syklus, men den har langt flere variabler enn at "de blir undertrykt og derfor kriger mot okkupanten".

Lenke til kommentar
Nei, fordi du mener okkupasjon er positiv, så lenge ikke ting rammer israelere.

Flere grunner stemmer nok, men hovedårsaken er at de ikke får sin egen stat, men i stede blir daglig undertrykkt.

 

Du fortsetter å tillegge meg meninger. Slutt med det. Det er flaut å se på.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...