Gå til innhold

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten


Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

  1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

    • Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

    • Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
    • Ingen formening/vet ikke
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

    • Ja
      234
    • Nei
      37
    • Ingen formening/vet ikke
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

    • Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
    • Ingen formening/vet ikke
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

    • Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
    • Ingen formening/vet ikke
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

    • Ja
      159
    • Nei
      57
    • Ingen formening/vet ikke
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

    • Ja
      128
    • Nei
      141
    • Ingen formening/vet ikke
      39


Anbefalte innlegg

Dette har jeg allerede svart på. Det du skriver her er irrelevant. Araberne har ikke alltid vært i hele midtøsten, nei.

 

Araberne har da alltid vært i midtøsten. Det står til og med i bibelen, hvis man skal bruke de religiøse skriftene, at da jødene kom til det hellige land så viste det seg at det var andre der fra før av. Og det var araberne, så de var der før jødene kom dit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg trodde at dette var grunnleggende historiekunnskap. Utrolig at du ikke har fått det med deg:

http://en.wikipedia.org/wiki/1948_Arab-Isr...0.93Israeli_War

 

Sitat: "Over the next few days, approximately 1,000 Lebanese, 5,000 Syrian, 5,000 Iraqi, and 10,000 Egyptian troops invaded the newly-established state."

 

 

Bravo, gratulerer for at du greide å poste en link/adresse :) Nei, dessverre så lærte vi ikke noe om dette på skolen.

Det sto forøvrig ingenting angående isralernes dreping, det er jo wiki så det kan jo redigeres av hvem som helst.

 

 

Du påstod at jeg hadde henvist til internett generelt, men jeg påpekte at jeg hadde henvist til et helt konkret nettsted, samt historiebøker.

 

Nei, hva med å ikke ta ting så bokstavelig talt? Men all honør for at du greide å gi meg en adresse.

 

Dette har jeg allerede svart på. Det du skriver her er irrelevant. Araberne har ikke alltid vært i hele midtøsten, nei.

 

Svada av deg! Araberne har vært der hele tiden enten du liker det eller ikke! :)

Endret av Nipps
Lenke til kommentar
Dette har jeg allerede svart på. Det du skriver her er irrelevant. Araberne har ikke alltid vært i hele midtøsten, nei.

Araberne har da alltid vært i midtøsten. Det står til og med i bibelen, hvis man skal bruke de religiøse skriftene, at da jødene kom til det hellige land så viste det seg at det var andre der fra før av. Og det var araberne, så de var der før jødene kom dit.

Bibelen er søppel, og araberne var ikke utenfor den arabiske halvøy for jødene.

 

 

Svada av deg! Araberne har vært der hele tiden enten du liker det eller ikke! :)

Araberne stammer som sagt fra den arabiske halvøy.

Lenke til kommentar
Svada av deg! Araberne har vært der hele tiden enten du liker det eller ikke! :)

Araberne stammer som sagt fra den arabiske halvøy.

 

 

Og hvor ligger den arabiske halvøy? Jo, nemlig i midtøsten, ergo de har alltid vært der. Forøvrig så kaller vi ikke Saudi Arabia, Oman, Qatar, Emirates, Bahrain og Jemen for den arabiske halvøy lenger.

 

 

Nok et bevis på at Terrorisrael ikke vil ha fred:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3086547.ece

 

 

Dette kom ikke som noe sjokk, israelerne er ikke annet enn griske som kun grafser til seg land som hører andre til!

Lenke til kommentar
Dette kom ikke som noe sjokk, israelerne er ikke annet enn griske som kun grafser til seg land som hører andre til!

 

Vel talt. Det som er interessangt er at Israel mosetter seg ethvert forsøk på forsoning fra motparten og det selvom både palestinerne og araberne ellers har gjort det klart at problemet er mangelen på en palestinsk stat, men ikke Israel i seg selv...

Lenke til kommentar

Foreign Office,

November 2nd, 1917.

 

Dear Lord Rothschild,

I have much pleasure in conveying to you, on behalf of His Majesty's Government, the following declaration of sympathy with Jewish Zionist aspirations which has been submitted to, and approved by, the Cabinet:

"His Majesty's Government view with favour the establishment in Palestine of a national home for the Jewish people, and will use their best endeavours to facilitate the achievement of this object, it being clearly understood that nothing shall be done which may prejudice the civil and religious rights of existing non-Jewish communities in Palestine, or the rights and political status enjoyed by Jews in any other country".

I should be grateful if you would bring this declaration to the knowledge of the Zionist Federation.

 

Yours sincerely

Arthur James Balfour

Endret av Ebeneser
Lenke til kommentar

Det er høyst relevant for debatten når man leser at deling av Jerusalem er helt uaktuelt, da synes jeg det kan være greit for de som ikke har såpass masse informasjon om denne konflikten å få lese balfour erklæringen.

 

Hva var poenget med innlegget ditt spør nå jeg. var det bare for å lage kvalm eller liker du ikke sannheten? gjør den deg vondt?

Lenke til kommentar

Og da er den en fordel å linke til selve balfour-erklæringen og omstendighetene og forklaringer slik jeg gjorde, ikke bare copypaste brevet fra Balfour til Rothschild. Et brev fra 1917 og hvordan det er relevant for deling av jerusalem idag må du gjerne forklare.

 

Poenget var å utdype litt rundt den simple copypastingen din som ikke gav mye mening alene.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Jepp, var det et poeng bak postingen eller var det bare historieleksjon?

 

Poeng og historie smelter sammen når du snakker om Midtøstenkonflikten og Jerusalem! Israel sier i utgangspunktet nei til alle former for fred når de nekter å dele Jerusalem! Og det internasjonale verdenssamfunnet annser den dag i dag Tel Aviv for å være Israels hovedstad.

 

Historie er interessangt nok, men jeg mener at nåtidens hendelser er interessange mens ting som hendte på 40, 50 og 60-tallet er uinteressange. Tidene forandrer seg og folk forandrer seg. Som PLO modererte seg og anerkjennte Israel, Som Egypt og Jordan anerkjennte Israel og som nå Hamas er i ferd med å moderere seg, men Israel nekter å innse det!

Lenke til kommentar

Å dele storbyer i to har jo vist seg å være en fortreffelig taktikk tidligere. Nei, jerusalem bør være hel, uansett hvilken side den kommer på. Splitter du byer splitter du familier, og det er ikke ønskelig.

 

Om hamas virkelig moderer seg så er nok palestina selvstendig om noen år. Om israel trekker seg ut nå og hamas ikke moderer seg så må de sloss gjennom en palestinsk hær før de får kontroll igjen. Det er ikke feil av israel å okkuperere palestina i den situasjonen. Hva de gjør ellers er så som så, mye er ikke greit, men mye er nødvendig for å holde kontrollen. Men selve okkupasjonen i seg selv er ikke galt.

 

Man kommer ikke utenom at det er mye hat på begge sider av saken, og da tror jeg det blir uungåelig med krig mellom israel og palestina om palestinerne blir uavhengige nå. Da vil begge parter lide mye værre en de gjør i dag. Om hamas derimot roer seg, og palestinerne får leve noen år i fred under israel og gjøre seg uavhengig med diplomati så kan jeg se for meg en langvarig fred.

Lenke til kommentar
Dette kom ikke som noe sjokk, israelerne er ikke annet enn griske som kun grafser til seg land som hører andre til!

 

Vet nå ikke helt jeg. Araberene har nesten 700 ganger mer land enn jødene. Så tja, Israel er mindre enn nord-trøndelag fylke. Litt areal må da jødene få ha, kan nesten ikke bo som sardiner i en liten boks heller.

 

...og når "fienden" angriper dem gang på gang, er det bare en selvfølge at Israel må gå inn i enkelte områder for å sikkre sine borgere. Skulle bare mangle.

Lenke til kommentar
Vet nå ikke helt jeg. Araberene har nesten 700 ganger mer land enn jødene. Så tja, Israel er mindre enn nord-trøndelag fylke. Litt areal må da jødene få ha, kan nesten ikke bo som sardiner i en liten boks heller.

 

...og når "fienden" angriper dem gang på gang, er det bare en selvfølge at Israel må gå inn i enkelte områder for å sikkre sine borgere. Skulle bare mangle.

 

Så hvis min nabo har mye større uteareal enn meg, vil det da si at jeg har rett til å ta deler av hans eiendom. Det er aldri forsvarlig at et annet land tar landet fra noen andre selv om de har et lite land. Det er også feil å si at araberne har så mye land, de er delt opp i forskjellige nasjoner og stater.

 

Det at Israel blir angrepet har de også skyld i selv. De nekter å ha samtaler med Hamas, som faktisk er Palestinas demokratisk valgte regjering. Det eneste Israel ser ut til å ønske for øyeblikket er å ta mer land fra palestinerne. Hvis de faktisk ønsket fred burde de i det minste ta initiativet ved å fjerne sine ulovlige bosetninger.

Lenke til kommentar
Vet nå ikke helt jeg. Araberene har nesten 700 ganger mer land enn jødene. Så tja, Israel er mindre enn nord-trøndelag fylke. Litt areal må da jødene få ha, kan nesten ikke bo som sardiner i en liten boks heller.

Skal man si det på den måten så har jødene nesten hele verden. Er jo fullt av jøder i USA og Russland for eksempel.

 

...og når "fienden" angriper dem gang på gang, er det bare en selvfølge at Israel må gå inn i enkelte områder for å sikkre sine borgere. Skulle bare mangle.

"Fienden" angriper fordi den er okkupert og rutinemessig blir utsatt for krigsforbrytelser av værste sort.

Lenke til kommentar
Dette kom ikke som noe sjokk, israelerne er ikke annet enn griske som kun grafser til seg land som hører andre til!

 

Vet nå ikke helt jeg. Araberene har nesten 700 ganger mer land enn jødene. Så tja, Israel er mindre enn nord-trøndelag fylke. Litt areal må da jødene få ha, kan nesten ikke bo som sardiner i en liten boks heller.

 

...og når "fienden" angriper dem gang på gang, er det bare en selvfølge at Israel må gå inn i enkelte områder for å sikkre sine borgere. Skulle bare mangle.

 

Sist jeg sjekka så var landet Israel mye større enn Vestbredden og Gaza stripen til sammen. At du drar inn andre araber land blir litt feil, da de ikke angriper Israel.

 

Edit : Forøvrig så er tallet på arabere i regionen ganske høy i forhold til tallet på israelere. Dessuten var de andre landene der en god stund før Israel ble til, så det skulle da vel bare mangle at de har større areal enn Israel.

Endret av Nipps
Lenke til kommentar
Det at Israel blir angrepet har de også skyld i selv.

 

 

Totalt enig! Selvfølgelig blir man hatet og angrepet når man driver en slik politikk som de gjør.

Sier seg vel også selv at man ikke sliker tærene til Israel etter at nabolaget ditt er bombet av dem.

 

Det er ingenting i veien med jøder generelt, problemet er undertrykkingen av Palestinere, noe altså israelere er skyld i. Dette gjelder da ikke alle jøder, på lik linje det ikke gjelder alle muslimer når det skjer et terrorangrep.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...