Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten

Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

• Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

• Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

• Ja
      234
    • Nei
      37
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

• Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

• Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

• Ja
      159
    • Nei
      57
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

• Ja
      128
    • Nei
      141
      39

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke Israelerne som går inn på busser og kjøpesentere med en bombe rundt magen, og rope allaho akbar før de sprenger seg i luften med håp om å drepe flest mulige sivile Israelere.

Er ikke så mye annet de kan bruke akkurart.

Ikke at jeg støtter drap av sivile.

Jeg vil anta at 90% av de som diskuterer aktivt i denne tråden er enten jøde, muslim, kristen eller har blodsbånd til Midt-Østen. Er selvfølgelig en ren spekulasjon, men på måten det blir diskutert så minner det svært mye om hvordan oppførselen er i Midt-Østen. Forskjellen er at hebraisk/arabisk/våpen er byttet ut med det norske språket.

hehe, bra sagt!

Eneste forholdet jeg har til midtøsten er min familie i Libanon som jeg har besøkt flere ganger, dog 2006 har skremt min Mor nok til at vi ikke lenger går på ferie der, litt synd.

Lenke til kommentar

ja, Hamas og Fatah er ikke bra for det Palestinske folk ;)

Grunnen er vel at de er så full i hat mot Israel, de lærer hver dag fra de blir født at jødene er blodtørstige sataner som må bli utslettet fra denne verden.

Du er klar over at Hamas og Fatah oppsto ikke for "gøy", det er et resultat av konflikten. Jeg tviler sterkt på at hatet til Palestinerne er ut i fra ingenting :)

Lenke til kommentar

ja, Hamas og Fatah er ikke bra for det Palestinske folk ;)

Grunnen er vel at de er så full i hat mot Israel, de lærer hver dag fra de blir født at jødene er blodtørstige sataner som må bli utslettet fra denne verden.

Du er klar over at Hamas og Fatah oppsto ikke for "gøy", det er et resultat av konflikten. Jeg tviler sterkt på at hatet til Palestinerne er ut i fra ingenting :)

hehe, ja, det var en liten spøk det der ;)

Lenke til kommentar

Det beviser ikke i det hele tatt at palestinere blir opplært til å hate Israelere.

fra en lærebok i egypt.

en tegning hvor ti jøder ber ved vestmuren, syv av Jødene blir skåret over halsen på av palestinske soldater. hvor mange Jøder er det igjen som lever?

Det er mer der det kommer fra, det er ikke du som lager faktaene. så å si at jeg lyger når jeg sier at palestinske barn blir opplært til å hate Israel og jøder så har du drete deg ut.

Første klipp skal de vise hvor gale Israel skal være.

Andre klipp skal de få en slutt på jøder.

Lenke til kommentar

Byggestans i Jerusalem innført

De lokale myndighetene i Jerusalem sa i går at den israelske regjeringen i praksis har innført en midlertidig byggestans i den østlige delen av Jerusalem

Fredsforhandlinger

Statsminister Binyamin Netanyahu sa i et møte at Israel er rede til å starte forhandlinger umiddelbart med palestiner araberne, noe han poengterte USA også er rede til, og at han håper araberne vil imøtekomme dem.

PLO myndighetene har signalisert at dem er villige til å gjennoppta indirekte samtaler med Israel.

Hizballah kan slå til når som helst

Det israelske forsvaret (IDF) har bedt om hevet beredskap fordi de mener at den islamske terrorgruppen Hizballah i Libanon kan slå til mot Israel når som helst.

Palestiner sendt for å drepe jøder arrestert

En palestinsk ungdom på 17 år ble arrestert av politiet i Afula mandag morgen, etter å ha fortalt israelske sikkerhetsvakter at han var sendt til byen "for å drepe jøder".

Han ankom byen med en stor kniv gjemt inni en plastpose.

Gutten nølte ikke med å fortelle at han var sendt for å drepe jøder. Ifølge politiet ble han sendt av "fiendtlige personer" fra Vestbredden, men valgte å gå til politiet fordi han ikke våget å gjennomføre ugjerningen.

Karmel Israel Nytt

Porten til Midtøsten

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Hmm. Jeg aner at dere nok en gang har gått tomme for både argumenter og tålmodighet. Og når krybben er tom bites som kjent hestene.

Kanskje er det ikke mer å si om denne saken som ikke er sagt hundre ganger før. Kanskje er det like greit at vi holder stengt til neste gang det skjer noe konkret i Midtøsten, så kan vi heller åpne for diskusjon da. Eller kanskje det er bedre at det åpnes nye tråder etterhvert som noe skjer. Gjentagelser blir det uansett av dette. Jeg ønsker ikke å nekte dere å diskutere, men alle disse gjentagelsene fører til at tråden ligger på førsteplass på rapporteringslista, og jeg har helt ærlig bedre ting å bruke mine moderatorer på enn å rydde opp i de samme utsagnene fra de samme brukerne for n'te gang.

Jeg skal lage en tråd om dette under tilbakemeldinger etterhvert, så vi kan finne ut hva dere brukere egentlig vil, så jeg ber dere smøre dere med tålmodighet. I mellomtiden kan dere diskutere andre morsomme ting. Det er ikke noe poeng i å lage erstatningstråder før vi har funnet ut hvor vi vil hen med debatten, de vill bare blir stengt de også.

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...