Gå til innhold

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten

Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

• Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

• Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

• Ja
      234
    • Nei
      37
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

• Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

• Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

• Ja
      159
    • Nei
      57
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

• Ja
      128
    • Nei
      141
      39

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hamas terrorist drept i dag

Ali Ahmed Sweiti som har vert ettersøkt i 6 år, ble drept i skuddveksling med israelske sikkerhetsstyrker i mandag morgen.

Sweiti holdt seg i skjul i landsbyen Beit Awa, Hebron.

I morgentimene ble huset hans omringet og han ble bedt om å overgi seg. Sweiti nektet å overgi seg, og åpnet ild mot de israelske soldatene. Han ble drept i skuddvekslingen som fulgte.

Egypt kallte Israel for en fiende

Under en pressekonferanse i Beirut søndag, kalte Egypts utenriksminister Ahmed Aboul Gheit Israel for en "fiende"

USA forventer ingen gjennombrudd

Ingen bør forvente noe snarlig gjennombrudd i den fastlåste situasjonen mellom Israel og palestinerne. Det uttalte en talsmann for det amerikanske utenriksdepartementet.

Porten til Midtøsen

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Jeg orker ikke å lese gjennom haugevis med sider, men jeg har en ganske klar mening om hva jeg synes om konflikten. Jeg setter det litt på spissen for å få frem et poeng.

Hamas: En gjeng muslimske voldsaper som ikke nøler med å drepe israelere selv om de er sivile. Kvinner, barn og tilfeldige mennesker blir ansett som mål. De gjemmer rakettutskytningsramper ved og i skoler og sykehus. Hadde de hatt like store våpen som Israel, hadde det blitt et blodbad uten like.

Israel: Har en voldelig, imperialistisk sionisthær som ofte ikke skiller mellom sivile og fiender. De nøler ikke med å skyte mot skoler og sykehus om det er en mulighet for at det finnes rakketramper eller fiender der. De skyter ofte skarpt mot små barn som kaster stein. Israelere stjeler land fra fattige bønder og diskriminerer palestinere.

Jeg støtter ingen av sidene da begge er hensynsløse og onde. De jeg synes synd på er de sivile. Uavhengig om de er israelere eller palestinere.

Lenke til kommentar

Jeg orker ikke å lese gjennom haugevis med sider, men jeg har en ganske klar mening om hva jeg synes om konflikten. Jeg setter det litt på spissen for å få frem et poeng.

Hamas: En gjeng muslimske voldsaper som ikke nøler med å drepe israelere selv om de er sivile. Kvinner, barn og tilfeldige mennesker blir ansett som mål. De gjemmer rakettutskytningsramper ved og i skoler og sykehus. Hadde de hatt like store våpen som Israel, hadde det blitt et blodbad uten like.

Israel: Har en voldelig, imperialistisk sionisthær som ofte ikke skiller mellom sivile og fiender. De nøler ikke med å skyte mot skoler og sykehus om det er en mulighet for at det finnes rakketramper eller fiender der. De skyter ofte skarpt mot små barn som kaster stein. Israelere stjeler land fra fattige bønder og diskriminerer palestinere.

Jeg støtter ingen av sidene da begge er hensynsløse og onde. De jeg synes synd på er de sivile. Uavhengig om de er israelere eller palestinere.

Det var ganske ekstremt å si det sånn. Men det er vel en del sannhet i det.

Israel tar land pga, de er strategisk viktige for å stoppe terror. Hvis terroren opphører, og det blir en skikkelig fredsavtale og Araberlandene holder det de lover, får de tilbake områder.

Lenke til kommentar

Jeg har slekt der nede? Hm... den var ny :)

Forøvrig ser jeg det var dårlig respons på spørsmålet mitt angående hvilken tilknytting folk her har til området arabere/kristne/muslimer/jøder?

Inntrykket jeg har så langt er at de aller fleste her har blods/vennebånd til området og stiller med sterke bias i diskusjonen. Således er denne diskusjonen et godt eksempel på hvorfor det ikke vil bli fred i den regionen i vår levetid.

Lenke til kommentar

Den var ikke til deg wilberforce, beklager.

Du er right on the money med resten av innlegget ditt, nemlig det at de som har de sterkeste følelsene for Israel i denne tråden er Jøder men av ymse grunner ikke vil komme med den innrømmelse, har de noe å skjule undres jeg?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...