Gå til innhold

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten

Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

• Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

• Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

• Ja
      234
    • Nei
      37
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

• Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

• Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

• Ja
      159
    • Nei
      57
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

• Ja
      128
    • Nei
      141
      39

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Netanyahus nevø skriver om hvordan USA, som en god venn av Israel, må tvinge Israel til å skifte kurs :

"Sometimes it takes a good friend to tell you when enough is enough. As they did with South Africa two decades ago, concerned citizens across the US can make a difference by encouraging Washington to get the message to Israel that this cannot continue."

http://www.csmonitor.com/Commentary/Opinion/2010/0401/Peace-for-Israelis-and-Palestinians-Not-without-America-s-tough-love

Lenke til kommentar

Netanyahus nevø skriver om hvordan USA, som en god venn av Israel, må tvinge Israel til å skifte kurs :

"Sometimes it takes a good friend to tell you when enough is enough. As they did with South Africa two decades ago, concerned citizens across the US can make a difference by encouraging Washington to get the message to Israel that this cannot continue."

http://www.csmonitor...ca-s-tough-love

He-he, det er jo nettopp den linjen Obama Hussein har lagt seg på for lenge siden nå. Har ikke nevøen til Netanyahu klart å fått det med seg enda?

Lenke til kommentar

He-he, det er jo nettopp den linjen Obama Hussein har lagt seg på for lenge siden nå. Har ikke nevøen til Netanyahu klart å fått det med seg enda?

Utspillet hans støtter vel opp under Obamas linje da vet du smart-guy.

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Utspillet hans støtter vel opp under Obamas linje da vet du smart-guy.

Mr. Smart-Guy lurer på om du kanskje ikke er helt sikker?

Kan du sjekke for meg, om nevøen til Netanyahu sier det fordi han kommer med støtte ærklæring til Obama Hussein - eller om han sier det, fordi han mener at Amerika ikke gjør tydelig nok allerede?

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Veldig bra innlegg IDF :thumbup:

Jeg vil si ganske misvisende innlegg, preget av partiske elementer og selektiv utvalg av nyheter som har som formål å tjene subjektive preferanser istedenfor objektiv fremstilling av an meget kompleks konflikt. For å oppsummere:

Israel leverer tonnevis av nødhjelp til Gaza

Listen som ble fremstilt i dette tilfelle kommer fra Utenriksdepartementet i Israel som, selvfølgelig, har interesser å fremstå som de gavmilde og hjelpsomme. Palestinere opererer nok med andre tall, og vi hører stadig vekk om last på last som er blitt returnert hver gang en palestiner oppfører seg mistenkelig. Unødvendig å si at slike hendelser i stor grad rammer de fleste sivile palestinere som har ingen militære eller paramilitære preferanser. Når Israel da bestemmer seg, etter som det passer dem, at palestinere ikke skal få flere forsyninger så er palestinere nødt å drive med svarthandel fra Egypt. Det som skjer da er at Israel finner det for godt å bombe tunneler mellom Gaza og Egypt med påskudd at palestinere importerer våpen inn til Gaza. Rettere sagt, Israel selv bidrar til økt svarthandel mellom Gaza og Egypt hver gang de finner for godt at Gaza skal være fri for forsyninger i ei uka eller to.

http://www.uriks.no/news/fornektelse-av-menneskeverdet.html

Drøyt et år etter Gazakrigen, er situasjonen for sivilbefolkningen verre enn noensinne. – Israels fortsatte blokade er en alvorlig fornektelse av menneskeverdet på Gazastripen, sier Atle Sommerfeldt, generalsekretær i Kirkens Nødhjelp

Hizballah i Libanon bekreftet i forrige uke at de har mottatt en forsendelse med SCUD raketter fra Syria

Er det nødvendig av meg å nevne at din kilde i dette tilfelle er Israel-Nytt? Jeg skjønner du har stort behov å forsvare Israel, uansett sak eller vinkling, samt kritisere alt som går i to sko men som ikke er av jødisk opprinnelse, og som bor i, eller rundt, Israel. Men det minste man kan forlange, hvis du skal fremstå som troverdig og seriøs debattant på dette forumet, er at du viser en viss form for kildekritikk.

Nytt SV forsøk på økonomiske sansksjoner mot Israel.

Som tidligere fremstiller du ikke det hele bildet. Ikke at jeg har noe til overs for SV, men rett skal være rett når de påpeker noen konkrete, og meget rasjonelle, momenter i forhold til saken. I samme artikkelen som du henviste står klart og tydelig dette:

Bård Vegar Solhjell tar til orde for bruk av økonomiske sanksjoner mot Israel og de palestinske selvstyremyndighetene i forbindelse med fredsbestrebelsene i Midtøsten. Han mener Norge må ta en ledende rolle i dette bl.a. ved å stille krav til Israel for å gi landet adgang til å delta i internasjonale organisasjoner, som OECD. Videre må vi vurdere muligheter for toll og andre restriksjoner på varer som er produsert på okkupert område, mener Solhjell.

Ser vi på utsagnet fra et objektivt perspektiv så er det på sin plass at man, rent diplomatisk, vurderer sanksjoner mot land som bryter med internasjonale avtaler. De som påstår at Israel aldri har brutt grunnleggende menneskerettigheter, og regler i forhold til jus in bello og jus ad bellum, de har ingenting i en rasjonell diskurs å gjøre. I Israel- konflikten er det ikke bare Hamas som har brutt disse konvensjoner.

Angriper Hisbolla, svarer vi mot Syria. Israel har advart Syria om gjengjeldelser mot syriske mål dersom Hizbollah i Libanon avfyrer raketter mot Israel.

Kontroversiell påstand. Skal vanlig folk i Libanon og Syria lide for terrorhandlingen begått av enkelte terrorister? Hvis de skal angripe Syria på bakgrunn av slike hendelser, hvorfor ikke angripe Iran i samme slengen, fordi det finnes krefter i Iran som finansierer Hisbollah i like stor grad som enkelte krefter i Syria gjør? Egentlig kommer ikke dette overraskende på meg i hvert fall, fordi Israel forstår ikke annet språk enn militærmakt. De fleste problemer som staten Israel har ønsker de å løse med kun et middel – nemlig bombe alt og alle. Mangel på kreativitet, forståelse og grunnleggende logikk.

Amerika skriver i en rapport at de tror Iran innen 2015 vil ha raketter som er i stand til å nå mål i USA.

Samtidig opererer CIA med flere rapporter der de sier at hele uranprosjektet i Iran er lagt på is, og at det ikke finnes bevis som kan bekrefte at Iran er i ferd med utvikle atomvåpen. Dermed er det meget spekulativt å påstå verken det ene elle det andre i denne saken.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10000354

Påstander om at Iran i løpet av relativt kort tid kan utvikle atomvåpen og langdistanseraketter, har florert i årevis, men ekspertene strides om hvor stor den faktiske trusselen egentlig er

US National Intelligence Estimate on Iran», en omfattende rapport som ble utarbeidet av USAs 16 etterretningsorganisasjoner i 2007, konkluderte med at Teheran avsluttet sitt atomvåpenprogram i 2003

På Israels 62. nasjonaldag som startet mandag kveld gratulerte Barack Obama den lille nasjonen med dagen. Israel forblir vår viktige partner og strategiske allierte i Midtøsten.

Jo da, det går an å opptre diplomatisk. Men Obama har vist gang på gang i det siste at han ikke kommer til å stryke Israel på ryggen i like stor grad som hans forgjengere gjorde. Hans administrasjon er tydelig opprørt over israelsk boligbygging i områder der de tydeligvis, i hvert fall i følge FN, ikke har lov å bygge. Så da gjenstår det å se hvor lenge Israel kan gnage på Obamas tålmodighet før han får nok.

Iran trosser verdenssamfunnets protester og fortsetter sitt arbeid med anrikning av uran.

Hvorfor skal de ikke trosse verdenssamfunnet hvis det ikke foreligger bevis at de kommer til bruke anrikningen til atomvåpen. Iranerne hevder programmet er av rent sivil art, men vestlige land tror hensikten er å produsere kjernefysiske våpen. Betyr det at vi skal nå gå med enda et angrep på et land der vi bare TROR at det finnes masseødeleggelsesvåpen? Skal preventivt angrep danne grunnlag for vår krigsføring, slik at vi kan angripe, okkupere og bombe alle land vi ikke liker? Jeg trenger vel ikke minne på hva som skjedde i Irak, og hva vi TRODDE i forbindelse med dette landet. Jeg trenger vel heller ikke minne folk at preventivt angrep ikke nevnes med ett ord i FN-charter.

Stor tilstrømming av turister til Israel har knust tidligere rekorder og gjort mars 2010 til den største turistmåned i Israels historie.

Så fint for Israel, men dette løser ingen verdens ting av de problemene og utfordringer denne regionen står fremfor.

Tidligere vinner av Nobels fredspris, Elie Wiesel, gjør det klart at politisk press mot Israel ikke vil føre til en løsning når det gjelder Jerusalem.

Denne linken fungerer ikke, og om så den gjorde det så er du nok en gang ikke kildekritisk. Elie Wiesel er en jødisk forfatter og filosof som selv har vært i konsentrasjonsleirer under andre verdenskrig. Dermed er ikke han, på noen som helst måte, en objektiv kilde. Hans preferanser tilsier at han alltid kommer til å forsvare Israel, uansett og uavhengig hva Israel måtte finne på.

Englands kandidat David Cameron har appellert til landets jøder for å vinne stemmene under valget 6. mai i år. I forrige sa han at en av de største bidragene jødedommen har gitt samfunnet er en forståelse av hva som skaper et ansvarlig samfunn.

En politiker, like i forkant av et viktig demokratisk valg slik som valget i Storbritannia, er i stand å si det meste som kan sanke inn stemmer. Så det faktumet at Cameron kommer med en slik påstand kan i stor grad betraktes som politisk retorikk. Om han derimot mener det han sier, vet bare Cameron selv.

Befolkningstallet i den jødiske staten er 7.587.000 personer, opp fra 7.411.000 på samme tid i fjor. Den jødiske befolkningen utgjør 75,7 prosent av disse. Den arabiske befolkingen er på 20,4 prosent av det totale innbyggertallet.

Da er det riktig å minne deg på hvordan demografien så ut frem til 1947:

I 1878 bodde det totalt 462,465 menneske i dagens Israel, inkludert Gaza og Vestbredden. Av de var 96,8% muslimer og kristne, mens jøder utgjorde 3,2% av det totale.

I 1922 bodde det 757,182 mennesker på territorium av dagens Israel. Av det dannet muslimer og kristne 87,6% av den totale befolkningen, mens jøder dannet 11% av den totale.

I 1947 når FN bestemte seg for partering av området så gjorde de det slik: Palestina fikk 43% av landområdet til tross for at muslimer utgjorde på det tidspunktet 69% av den totale befolkningen, og eide over 90% av all jord i det samme området, 2) Israel fikk 56% av området til tross for at jøder utgjorde, må si kun, 31% av den totale befolkningen, og var i besittelse av kun 8% av den totale jordmassen i området.

Så kan du tygge på disse tallene å stille deg det selvkritiske spørsmålet: ”hva skjedde?”

http://blip.tv/file/3467330

Netanyahu vil ikke akseptere de palestinske kravene om full stans i boligbygging i Jerusalem. . Ifølge Netanyahu er dette et "uakseptabelt krav" som ikke noen statsministre før ham har gått med på

Her viser Netanyahu hvor lite rasjonell og intelligent han egentlig er. I følge hans logikk, og preferanser, så ønsker han ikke stoppe boligbygging på bakgrunn av en faktor: ingen før han har gjort det! Det faktumet at FN har krevd full stopp av boligbygging, er vel noe som Netanyahu betrakter som lite relevant. Betyr det at hvis alle andre ledere før han har drevet med korrupsjon, eller spist gress for den slags skyld, så er han villig til å gjøre det samme? Hvordan i himmelens navn kan dette argumentet som han kommer med her rettferdiggjøre noe som helst? Helt på trynet.

Israel oppfatter i dag Norge som det mest negative og antisemittiske land i Europa. En grunn til denne forståelse er den systematiske feilinformasjonen om alt Israel gjør i Norges media

Dette mener Israel om ALLE land, ikke bare Norge. Hver gang noen retter et snev av kritikk mot Israel, så stemples de som antisemittiske fra Israel. Rettere sagt: ikke noe nytt.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Under Obama som president i USA kan Norge muligens få en ny og mer fremtredende rolle som fredsmeglere i Midtøsten igjen:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3612721.ece

Samtidig inneholder artikklen et svært interessangt sitat:

- Netanyahu, både privat og offentlig,

minner om en japansk soldat gjemt inne

i en bunkers på en isolert stillehavsøy i

1951, som ikke har fått med seg at krigen

er over

Lenke til kommentar

Kan du sjekke for meg, om nevøen til Netanyahu sier det fordi han kommer med støtte ærklæring til Obama Hussein - eller om han sier det, fordi han mener at Amerika ikke gjør tydelig nok allerede?

Jeg orker ikke "sjekke det for deg". Jeg bare sier det slik at på meg virker det som han er en som mener at USA bør legge enda større press på Israel. ( Altså en som støtter Obamas linje, og gjerne vil se den enda mer gjennomført. )

Men denne passiaren kom det jo ikke noe særlig vesentlig ut av. Kanskje du like gjerne bare kunne spart deg tøyset om at "har ikke nevøen klart å fått det med seg en enda"? For det er jo bare en retorisk greie som sier : "hvis jeg later som jeg ikke skjønner bæret, så kan jeg få til en kommentar om at det kanskje er nevøen som ikke skjønner noen ting".

Altså et lite stykke helt overflødig tåpelighet.

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Jeg orker ikke "sjekke det for deg". Jeg bare sier det slik at på meg virker det som han er en som mener at USA bør legge enda større press på Israel.

Men denne passiaren kom det jo ikke noe særlig vesentlig ut av. Kanskje du like gjerne bare kunne spart deg tøyset om at "har ikke nevøen klart å fått det med seg en enda"? For det er jo bare en retorisk greie som sier : "hvis jeg later som jeg ikke skjønner bæret, så kan jeg få til en kommentar om at det kanskje er nevøen som ikke skjønner noen ting".

Altså et lite stykke helt overflødig tåpelighet.

Vel ærligtalt, det var faktisk høy aktuelt og releveant. Nemlig om det var en støtte ærklæring til Obama, eller om det var nevøen som mente at Obama ikke kjører linjen allerede.

...en linje Obama i høy grad har lagt seg på, så visst nevøen hintet til at Obama ikke kjører en slik linje - så kan en godt stille spørsmålet om nevøen har fått med seg hvilken oppsiktsvekkene pressende politikk linje Obama Hussein faktisk har lagt seg på ovenfor Israel.

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Vel ærligtalt, det var faktisk høy aktuelt og releveant. Nemlig om det var en støtte ærklæring til Obama, eller om det var nevøen som mente at Obama ikke kjører linjen allerede.

Hva med noe så enkelt som at han støtter linjen til Obama, *og* gjerne vil at den blir enda mer gjennomført?

Slik virker det på meg.

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Hva med noe så enkelt som at han støtter linjen til Obama, *og* gjerne vil at den blir enda mer gjennomført?

Slik virker det på meg.

Det er godt mulig, tipper at det ikke er yndlings nevøen til Netanyahu dette der smile.gif

Lenke til kommentar

Slik kan Iran stanse opp etter få dager

Statsminister Binyamin Netanyahu oppfordret USA og det internasjonale samfunn om å stanse Irans atomprosjekt ved å stanse all eksport av raffinert olje til Iran.

Det er bred enighet blant eksperter og politikere i USA om at en blokade av raffinerte oljeprodukter til Iran vil føre til at landet stanser opp etter kort tid.

Selv om Iran er en stor produsent av olje har de svært liten kapasitet til å raffinere den og er helt avhengig av å importere bensin.

Netanyahu sa at dersom FNs sikkerhetsråd ikke klarer å innføre lammende sanksjoner mot Iran bør USA og det internasjonale samfunnet gjøre det på egenhånd.

Israel-Nytt

post-160065-1271841901,1692_thumb.jpg

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Ille nok at Iran eventuelt forsøker skaffe seg atomvåpen. Men Israel har det allerede, og har motarbeidet FN og LURT FN-inspektørene der for å skjule det. Man kan jo undre på hvorfor Israel prøvde å holde det hemmelig?

Ja og Russland sine atomvåpen, og USA, og pakistan og india og nord-korea og og og og.

Vi snakket her om Iran, men det var du ikke så interessert i tydeligvis, siden du hovedsaklig kun er interessert i å sitte Israel i ett dårlig lys.

Det er mange som kunne tenkt seg å angripe Israel, visst dem trodde dem kunne vinne over Israel, siden Midtøsten er full av anti-sionister. Iran derimot stod ikke i særlig stor fare for å bli angrepet eller truet på livet, men nå som dem truer hele Midtøsten med atombombe utviklingen sin, og sine "stor midtøsten" ambisjoner, så er det mye større sjanse for rot.

Israel har ingen planer om å overta hele Midtøsten, de er kun interessert i å forsvare sitt land. Iran derimot skjuler ikke engang, at deres mål er å ta makten over hele Midtøsten. Så hva tror du dem trenger mange atombomber til?

Det fleste, og da mener jeg det fleste, er fullstendig klar over at de ekstreme preste regimet i Iran er mye dårligere egnet til å ha atomvåpen i sitt arsenal - enn hva Israel er. Vi snakker om to helt forskjellige land, som umulig kan sammenlignes. Det blir isåfall å sammenligne Norge med Nord-Korea, men dessverre så er jeg redd for at regimet i Iran er mye mer ustabile og farlige enn selv Nord Korea. Selv presidenten av Iran er klar over det.

Så at du i det hele tatt gidder å sammenligne Israel med Iran, er virkelig tullball av deg. Men det er vel det du kanskje er ute etter, nemlig å snakke mye "løgnaktig" tullball om Israel. Propaganda om du vil.

Alle som er litt oppegående hva realiteter går ut på, vil riste på hodet av å sammenligne Israel med det estkreme prestestyret i Iran. Ja selv Obama, selv norges utenriksminister, selv hvem som helst. Så sant en ikke er medlem av palestina komiteen da, og går i tog med plaketer som "Israel Nazister", "jøde jævler" og lignende grøftekjørt tullball, og er på grensen til å sympatisere med hitler sine ambisjoner om å rydde jødene av veien.

Lenke til kommentar

Arabere starter sionistisk organisasjon

For første gang i Israels moderne historie har en palestina arabisk sionistisk organisasjon sett dagens lys.

Elias Issa fra Judea har lansert "Palestinian Zionist Organization" og har som mål å overbevise verden hvorfor de bør støtte det jødiske folket og å ta avstand fra PLO-myndigheten.

Han er en av flere "hardcore" palestina arabere, inkludert tidligere terrorister, som har konvertert og blitt sionister. Noen av dem er også blitt kristne.

karmel.net

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...