Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten

Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

• Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

• Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

• Ja
      234
    • Nei
      37
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

• Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

• Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

• Ja
      159
    • Nei
      57
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

• Ja
      128
    • Nei
      141
      39

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Israel har selv atomvåpen så det ville vært stabiliserende om Iran fikk slik at de ble en motvekt til Israel. Forøvrig er ikke militær opprusstning nok til å angripe et annet land. At det er et findeland er selvsagt et argument, men USA har i lange tider sagt nei og det hadde vært dumt av Israel å ødelegge forholdet til USA ytterligere. Dessuten ville et angrep på Iran ført til økt støtte for ekstreme organisasjoner Som Hamas, Hizbollah, Taliban og Al Qaida.

Lenke til kommentar

Irans president, Mahmoud Ahmadinejad sier Israel er på vei til å kollapse og kaller det "Den jødiske morderstaten":

http://www.aftenpost...icle3611315.ece

Irans Mahmoud Ahmedinejad er en julenisse, det er nemlig han som er på vei til å personlig kollapse. Noe han forøvrig har begynt å gjøre for lenge siden, med side tøffere enn toget uttalelser.

Om ikke alt for lenge, er det godt mulig han ikke er stort høyere i hatten, enn hva Saddam var da amerikanerne fant han i hulen sin.

En ting er iallefall rimelig sikkert, Iran vil ikke lykkes med å få til sin ambisjon om å få kontroll over "hele" midtøsten. Men kaos tviler jeg ikke ett sekund på at dem vil klare å oppnå før eller siden.

Lenke til kommentar

Som atomteknikeren Mordechai Vanunu sa for en stund tilbake: "Israel er skyld i alle krigene i Midtøsten:

H-ha-haaa! Det blir som å si at Norge er skyld i all krig her, visst Russland eller andre tar å angriper oss. Hvorfor er da Norge skyld i krigen?

Jo fordi Nordmennene ikke gav Norge til "fiendene" før krigene startet. Og fordi Norge er der som landet er, noe som "fienden" ikke er interessert i.

Så nok engang, det blir så voldsomt tåpelig å si at Israel er skyld i alle kriger der nede.

Like tåpelig som da muslimene var nervøse for at Al Aqsa moskeen i Jerusalem skulle kollapse iforbindelse med ett jordskjelv litt tilbake i tid. Og hvem var det som fikk skylden for jordskjelvet underskrevet muslimene? Ja riktig, det var Israel det, det var dem som fikk skylden for jordskjelvet. HM! VELDIG INTERESSANT...

...like interessant som å si at det er Sverige sin skyld at det har kommet vulkanutbrudd på Island.

Lenke til kommentar

Israels forsvarsminister Ehud Barak

Barak har begynt å se litt av "skriften på veggen" :

""Israel must recognize that the world will not put up with decades more of Israeli rule over the Palestinian people, Defense Minister Ehud Barak said in unusually frank remarks Monday.

(...)

"The world isn't willing to accept - and we won't change that in 2010 - the expectation that Israel will rule another people for decades more," he said. "It's something that doesn't exist anywhere else in the world." "

http://www.haaretz.com/hasen/spages/1164135.html

Lenke til kommentar

Palestinere opplever ikke i nærheten det samme som jødene gjorde før, men likevel, det er ikke noen grun til å behandle palestinere dårlig. Før du er så negativ til Israel, bør du ta en titt på bege sider, jeg har vært i Israel, på "vestbredden" og i Bethlehem som også er palestinsk område. De har det ikke så fælt som dere tror...

hvertfall ikke de Palestinerene jeg møtte :)

Bethlehem er en vakker by. Og du har delvis rett, en del av det man tror om Vestbredden er grovt overdrevet. Men det endrer ikke på at Vestbredden som sådan har en lav levestandard, Bethlehem er nok over gjennomsnitt, turisme og pilgrimmer sørger for handel og mer omsetning, men det er andre områder på Vestbredden som sliter desto mer. I tillegg kommer selvfølgelig folk som arbeider med jordbruk som har det svært vanskelig, særlig i grenseområder der enkelte tomter og landsbyer i bunn og grunn er delt i to av gjerde eller mur, litt avhengig av hvor man er.

Et annet poeng er at den institusjonelle diskrimineringen er kraftig etablert, grensevakter behandler i mange tilfeller palestinere svært dårlig, for å si det mildt.

Men Vestbredden har uansett en langt høyere levestandard enn f.eks. Gaza.

Fikk du sett fødselskirken? Fordømt vakker.

Lenke til kommentar

Israels forsvarsminister Ehud Barak

Barak har begynt å se litt av "skriften på veggen" :

""Israel must recognize that the world will not put up with decades more of Israeli rule over the Palestinian people, Defense Minister Ehud Barak said in unusually frank remarks Monday.

(...)

"The world isn't willing to accept - and we won't change that in 2010 - the expectation that Israel will rule another people for decades more," he said. "It's something that doesn't exist anywhere else in the world." "

http://www.haaretz.com/hasen/spages/1164135.html

Hva har det å si hva Barak har innsett så lenge det er Netanyahu som har makten?

Lenke til kommentar

Som atomteknikeren Mordechai Vanunu sa for en stund tilbake: "Israel er skyld i alle krigene i Midtøsten:

H-ha-haaa! Det blir som å si at Norge er skyld i all krig her, visst Russland eller andre tar å angriper oss. Hvorfor er da Norge skyld i krigen?

Jo fordi Nordmennene ikke gav Norge til "fiendene" før krigene startet. Og fordi Norge er der som landet er, noe som "fienden" ikke er interessert i.

Så nok engang, det blir så voldsomt tåpelig å si at Israel er skyld i alle kriger der nede.

Like tåpelig som da muslimene var nervøse for at Al Aqsa moskeen i Jerusalem skulle kollapse iforbindelse med ett jordskjelv litt tilbake i tid. Og hvem var det som fikk skylden for jordskjelvet underskrevet muslimene? Ja riktig, det var Israel det, det var dem som fikk skylden for jordskjelvet. HM! VELDIG INTERESSANT...

...like interessant som å si at det er Sverige sin skyld at det har kommet vulkanutbrudd på Island.

Vil du har svar fra meg får du trekke tilbake løgnen din om hva jeg har skrevet og be om unnskyldning!

Lenke til kommentar

Vil du har svar fra meg får du trekke tilbake løgnen din om hva jeg har skrevet og be om unnskyldning!

Det har du nevnt flere ganger nå, så du trenger ikke å repetere det flere ganger til meg eller ovenfor deg selv. Jeg ba forøvrig heller ikke om svar fra deg, du klarer utmerket godt selv å ignorere det du ikke ønsker å svare på uansett om noen ber om svar eller ei.

Jeg gidder heller ikke å repetere meg selv, om at jeg husker fint hva du skrev den gangen angående at du hatet vesten. At jeg skal be om unnskyldning for noe du selv har sagt, det finner jeg særdeles urimelig.

Det er ikke mer å si angående dette her, jeg står på midt og du står på ditt. Og du trenger ikke å gjenta dette her flere ganger, det blir liksom unødvendig.

At du ikke ønsker å svare på noen av mine innlegg før jeg har bedt om unnskyldning, er selvsagt ditt problem og ikke mitt problem.

Du kan uansett ikke diktere meg til å ikke få lov til å svare på dine innlegg i denne tråden. Det er nemlig ikke slik det fungerer her i gården - er det slike regler du ønsker, så burde du kanskje vurdert en karriere innen makt-eliten i Kina, Iran, Burma eller Nord Korea.

Som sagt, jeg ba heller ikke om at du skulle svare på innlegget mitt, visst du skulle være i tvil.

Israel har forøvrig ikke vert skyld i alle kriger i Midtøsen. Er styggt redd for at islamistene kan skylde på seg selv for mange av krigene i Midtøsten. Israel er interessert i fred,, når det gjelder islamistene forøvrig i Midtøsten så er dem ikke interessert i permanent fred før Israel og Jerusalem ikke er under jødisk makt lenger. Og det burde du vel strengt tatt vert klar over.

Men det er ikke lett for Israel å ligge ned sitt forsvar, all den tid dem er omringet av dusinvis av Israel fiendtlige islam stater i Midtøsen og jødisk fiendtlige naboer, som ikke engang har Israel inntegnet på kartet sitt og sverger i Allahs navn at jødestaten Israel før eller siden skal forsvinne. Israel har sin fulle rett til å forsvare seg mot slik terrorisme, og visst rett skal være rett så er det aller fleste krigene i Midtøsten islamsistene sin skyld.

Å skylde alle krigene i Midtøsten på Israel, da vrir enn og vender enn virkelig styggt på sannheten. Men det er dessverre ofte slik propaganda som araberne driver på med ovenfor jødene, dem skylder alt på jødene, om det er snakk om finanskrise, jordskjelv, tsunamier eller alt annet av store desktruktive hendeleser i verden...

...og de sier selvsagt mye mer om den arabisk islamske verden (enn om jødene og Israel) som driver på med slikt propganda tullball av teiteste sort, og hvor lite ikke-muslimske folk faktisk ofte kan stole på muslimer som er "hjernevasket" av oppveksten av at vantroende (ikke-muslimer) er roten til all ondskap i verden - og da selvsagt med jødene og nå Israel i spissen. Det er trist at mange muslimer fra oppveksten av blir hjernevasket av slikt destruktive krefter, det er alt for mange dårlige og ikke minst farlige ledere som styrer islam.

Det dummeste Israel hadde gjort var å ligge ned sitt forsvar, det hadde gått noen timer før islamistene hadde okkupert og valset over hele jødestaten Israel, brutalt og styggt. Inkludert hele Jerusalem.

Sannheten rundt mange av krigene i Midtøsten, er at islamistene kan skylde seg selv for det.

Lenke til kommentar

Hva er det IDF påstår at du har sagt da? Jeg finner ikke noe...

Lenke til kommentar

Israel leverer tonnevis av nødhjelp til Gaza idag.no

Hizballah i Libanon bekreftet i forrige uke at de har mottatt en forsendelse med SCUD raketter fra Syria karmel.net

Nytt SV forsøk på økonomiske sansksjoner mot Israel. idag.no

Angriper Hisbolla, svarer vi mot Syria. Israel har advart Syria om gjengjeldelser mot syriske mål dersom Hizbollah i Libanon avfyrer raketter mot Israel. miff.no

Amerika skriver i en rapport at de tror Iran innen 2015 vil ha raketter som er i stand til å nå mål i USA. karmel.net

På Israels 62. nasjonaldag som startet mandag kveld gratulerte Barack Obama den lille nasjonen med dagen. Israel forblir vår viktige partner og strategiske allierte i Midtøsten. miff.no

Iran trosser verdenssamfunnets protester og fortsetter sitt arbeid med anrikning av uran dagenmagazinet.no

Amerikas forsvarsminister Bill Gates sier til president Hussein Obama, at USA manglet en langsiktig strategi overfor Iran og landets arbeid for å skaffe seg atomvåpen. karmel.net

Stor tilstrømming av turister til Israel har knust tidligere rekorder og gjort mars 2010 til den største turistmåned i Israels historie. idag.no

Tidligere vinner av Nobels fredspris, Elie Wiesel, gjør det klart at politisk press mot Israel ikke vil føre til en løsning når det gjelder Jerusalem. miff.no

Englands kandidat David Cameron har appellert til landets jøder for å vinne stemmene under valget 6. mai i år. I forrige sa han at en av de største bidragene jødedommen har gitt samfunnet er en forståelse av hva som skaper et ansvarlig samfunn. karmel.net

Befolkningstallet i den jødiske staten er 7.587.000 personer, opp fra 7.411.000 på samme tid i fjor. Den jødiske befolkningen utgjør 75,7 prosent av disse. Den arabiske befolkingen er på 20,4 prosent av det totale innbyggertallet. miff.no

Iran er ikke en eksistensiell trussel mot Israel nå, mener Israels forsvarsminister Ehud Barak. dagenmagazinet.no

Netanyahu vil ikke akseptere de palestinske kravene om full stans i boligbygging i Jerusalem. . Ifølge Netanyahu er dette et "uakseptabelt krav" som ikke noen statsministre før ham har gått med på. miff.no

Israel oppfatter i dag Norge som det mest negative og antisemittiske land i Europa. En grunn til denne forståelse er den systematiske feilinformasjonen om alt Israel gjør i Norges media. idag.no

post-160065-1271768928,3391_thumb.png

post-160065-1271769272,0873_thumb.jpg

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...