Gå til innhold

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten

Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

• Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

• Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

• Ja
      234
    • Nei
      37
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

• Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

• Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

• Ja
      159
    • Nei
      57
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

• Ja
      128
    • Nei
      141
      39

Anbefalte innlegg

Det er jødene sitt område! araberne kom dit først på 600tallet. Jødene har blitt forfulgt, drept og jaget vekk fra Israel. Og når det jødiske folket får returnere til deres eldgamle hjem, fra konsentrasjonsleirer, blir de møtt med krig, terror og anklager. Du aner ikke hvordan situasjonen er der nede før du virkelig har vært i både Israel og Palestinsk selvstyreområde.

Det er grusomt å se hvor ensidig media er i Norge, hvis jeg aldri hadde vært i midtøsten, hadde jeg trodd at jøder var blodtørsige sataner som bare vill drepe palestinere! Det er så virkelighetsfjernt, media i Norge støtter aldri, ALDRI Israel, JEg har Israelske venner som forteller deres historier og hva Israel gjør og hvorfor. Media i norge burde skamme seg.

På samme måte som at Amerika var indianernes land? Nei, kanskje ikke, de bodde jo fortsatt der når vi slo oss ned samtidig som vi slo ned dem. På samme måte som Island er Norges land... Err, faktisk så hørte vel Island til irske munker, men de utryddet vi jo. På samme måte som landet som nå blir kalt Israel hørte til de som bodde der før jødene kom fra Egypt, og som jødene da kriget mot og slaktet? Hm.

Faktum er at jødene reiste vekk og forlot sitt land. Mye urett har blitt begått mot dem, det er sant nok, men det var på ingen måte palestinerne som gjorde det. Ei heller er ikke nazistenes handlinger mot jødene, en unnskyldning for at Israel skal kunne begå de samme handlingene mot palestinerne.

Palestinerne er de som bodde der og har bodd der lenger enn alle som senere flyttet inn, hadde levd noe sted. De fikk sitt land frastjålet, og majoriteten i verden annerkjenner Vestbredden, Gaza og deler av Jerusalem som palestinernes land. Israel har brutt alle konvesjoner og avtaler siden de første krigene startet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er på tide å slutte å bruke jødeutryddelsene som unnskyldning for alt av ondskap som Israel klarer å finne på nå. Israel er ikke alle jøder, og jeg har selvfølgelig ingenting mot jøder selv. Å hate staten Israel er ikke å hate jøder. Å hate staten Israel, er å hate mordere.

Edit: Mente å redigere min forrige post, ikke sitere...

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Over halvparten av palestinske menn har vært i israelske fengsel. Over ti tusen palestinere er fengslet per i dag, mange av de politiske aktivister, ungdommer som har demonstrert etc. En meget stor andel av barna i Gaza lever i dag med krigstraumer etter Gaza-krigen, og er ute av stand til å fungere 100%. Det er også påtakelig få eldre og få menn i befolkningen, siden mange har blitt drept eller fengslet. De traumatiserte barna vil vokse opp med nytt hat mot Israel, etter å ha sett sin familie og sitt hjem knust av okkupasjonsstyrkene. I Gaza lever de fleste i fattigdom, mange i ekstrem fattigdom og nød pga. blokaden. I Vestbredden er det også stor fattigdom, siden det ikke er arbeid å få, og Israel har satt opp checkpoints over hele landet.

Tidligere kunne man ta taxi fra Vestbredden til Gaza, og mellom forskjellige byer på Vestbredden, det kan man ikke lenger pga. checkpoints og restriksjoner. Hele landsbyer kan bli stengt av etter soldatenes ønsker. Kanskje ikke partitoppene i Fatah har det ille, men befolkningen har det ille.

En palestiner jeg kjenner som bor i Norge, skulle for et par år siden på begravelse til mora si på Vestbredden. Da måtte han reise via flyplassen i Tel Aviv. Der ble han selvsagt stoppet av israelsk sikkerhet, som ble mistenksomme når de så han var palestiner og jobbet innen media (lokalt i nord-trøndelag). Han ble tatt til avhør og satt i isolat. Dermed rakk han ikke begravelsen til mora si. Ikke nok med sorgen over å ha mistet mora si, nå ble han også fratatt muligheten til å si farvel.

"De har det ikke så fælt som dere tror..."

Lenke til kommentar

Når Jødene kom tilbake Israel var det Araberne som sa at palestinerne måtte komme seg i sikkerhet en liten stund, ved å forlat Palestina eller Israel. Araberne skulle bare få vekk Jødene. de ble ikke "jaget" ut som alle i dag vil ha det til.

i år 70 ble jødene forfulgt, forsøkt utslettet og da måtte de flykte fra Israel, det var ikke akkurat frivillig. Jøder som har forlatt landet i løpet av årene for det 20 århundre er vel ikke noe å snakke om i forhold til hva som skjedde i år 70 og fremover.

Og igjen! Israel behandler ikke Palestinerne på samme måte som de ble behandlet av alle galninger som ville utslette jødene. Jøder har ingenting imot Palestinere, bare terroren de bedriver.

Lenke til kommentar

Det er på tide å slutte å bruke jødeutryddelsene som unnskyldning for alt av ondskap som Israel klarer å finne på nå. Israel er ikke alle jøder, og jeg har selvfølgelig ingenting mot jøder selv. Å hate staten Israel er ikke å hate jøder. Å hate staten Israel, er å hate mordere.

Edit: Mente å redigere min forrige post, ikke sitere...

Å synes synd på deg er å ynes synd på uvitende folk! Du aner ikke hva du snakker om..

Lenke til kommentar

Når Jødene kom tilbake Israel var det Araberne som sa at palestinerne måtte komme seg i sikkerhet en liten stund, ved å forlat Palestina eller Israel. Araberne skulle bare få vekk Jødene. de ble ikke "jaget" ut som alle i dag vil ha det til.

Det kommer stadig fram nye kilder som bekrefter at det du sier ikke stemmer :

" "Under The Cover Of War" by Rosemarie M Esber.

Synopsis :

Under the Cover of War is an important resource for anyone seeking to understand the full story of the 1948 Palestine war and the roots of the Arab-Israeli conflict. Rosemarie Esber meticulously documents and poignantly recounts the first phase of the Zionist conquest of Palestine and the expulsion of the indigenous Palestinians-an estimated 84 percent of whom were children under 15, pregnant and nursing mothers, the elderly, and the infirm. As this compelling history shows, the human tragedy of Palestine's ethnic cleansing entailed the demonization of the Palestinian Arabs, the incitement of violence by Jewish nationalist leaders, and a weak response from an apathetic international community. War provided a cover for systematic expulsions and the founding of the State of Israel on Palestinian land, while British colonial officials did little but watch. An array of unpublished military and diplomatic sources supports the Palestinians' own account of their Nakba (catastrophe or disaster), based on new, original refugee interviews. This little-known story of human suffering makes a convincing case that redressing Palestinian losses is vital for regional and world peace. Rosemarie M. Esber, Ph.D., is a researcher and writer with degrees from the University of London and The Johns Hopkins University."

http://search.barnesandnoble.com/Under-the-Cover-of-War/Rosemarie-M-Esber/e/9780981513171

Lenke til kommentar

Den Palestinske terroren går nesten 100% mot sivile, Barn ser raketter fyke rundt de i Israel også...

Jeg er ganske elendig til å diskutere og forklare, er ikke rart dere hater Israel.. Med så få Israelvenner vi har i verden, og hvis det blir krig er jeg villig til å verve meg for Israel.

:D

Lenke til kommentar

Når palestinske terrorister slår til, er det ikke antall drepte det meldes mest om. Det er antall raketter. Dette er fordi de aller fleste rakettene har relativt liten skadevirkning, og palestinske terrorister dreper langt færre enn hva Israelske militære gjør.

Når du nevner barn, så så alle palestinske barn på Gaza i krigen før Obama ble president i USA, Israelske tanks rulle inn. Over 1000 ble drept, mange av de var barn.

en.wikipedia.org/wiki/Gaza_War

Legg merke til antall Israelske døde i forhold til Palestinske.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Dette er en debatt rundt Israel og Palestina, ikke en debatt om debattanter, avatarer eller opphav. Å påstå at andre debattanter er jøder, arabere, palestinere eller hva enn annet som en "forklaring" på meninger er sjeldent konstruktivt, ihvertfall når det også kommer med tåpelige generaliseringer. Det er noe som ofte kommer tilbake i denne tråden, og noe som ikke er ønskelig.

Diskuter saken, ikke andre brukere!

Lenke til kommentar

Da har tråden blitt et par sider kortere, etter at noen brukere fant det mer opportunt å diskutere hverandres rase og/eller politiske ideologi istedet for topic.

For å gjøre det klart i legmanns terminologi: Alle som har adgang til forumet har anledning til å delta i diskusjoner her. Dere behøver ikke å like hverandre, men ønsker dere noen fjernet fra debatten så kan dere rapportere dem med et begrunnet ønske. At noen er rasist er ikke grunn nok. Mitt ståsted er enkelt: Forumet skal så langt som mulig være åpent for alle ytringer. Vi er begrenset av norsk lov når det gjelder blant annet rasisme, men domspraksis viser at grensen for slike ytringer er relativt vid. Jeg har ingen ambisjoner om at forumet skal være strengere enn rettspraksis på dette området.

Personlig synes jeg det er ødeleggende for diskusjonen å sette merkelapper på hverandre."Din nazist-jævel!" er ikke OK, og selv om det er mer uskylig formulert er "Er du en jøde?" av samme sorten. Det bringer fokus vekk fra saken og over på person. "Jammen, jeg kaller jo bare en spade for en spade", sier folk til meg på PM. Nei, det er ikke bare det. Det er en måte å diskvalifisere folk fra debatten. "Du er rasist, vi vil ikke leke med deg!"

Og husk: Dette er ikke gatas parlament, selv om det virker slik av og til. At noen sier det ene gir dere ikke rett til å svare med det andre. Personangrep er i strid med retningslinjene, uansett hvem som startet. Slikt skal ikke besvares, men derimot rapporteres, slik at moderatorer kan ta tak i det. Vi er som jeg har sagt før sørgelig underbemannet her i katgorien, og kan ikke fotfølge hver eneste tråd. Blir det ikke rapportert så risikererer dere at det ikke blir moderert.

Så kan det hende at dere ikke bryr dere rent personlig,og foretrekker å ignorere slikt. Det er helt greit, men det gir dere heller ikke rett til å svare med samme mynt. Retningslinjene er universelle, de er til forumets beste, og ikke en ordning man kan melde seg ut av etter eget forgodtbefinnende og fortsatt beholde forumtilgangen.

For å hjelpe oss og dere har vi laget en ordning med brukeroppnevnte ordstyrere. De kan ofte gripe inn proaktivt, før det er nødvendig med moderators harde hånd. Men det forutsetter at dere respekterer det mandatet dere selv har gitt dem. Jeg ber dere om ikke å argumentere mot deres inspill i trådene, da forsvinner poenget. Ta det på PM, eventuelt i egne tråder for tilbakemelding. Dere har også muligheten til å stille mistillitsforslag mot ordstyrere.

Mener dere at dere blir alvorlig feilbehandlet eller forskjellsbehandlet av ordstyrer eller moderator kan dere kontakte meg om saken. Dere kan også rette formelle klager til forumets ledelse.

Men det er ikke en alvorlig forskjellsbehandling å bli moderert for noe man selv ikke gidder rapportere, så lenge det faktisk er i strid med retningslinjene. Man behøver ikke å være tøffere enn toget for å være medlem her på forumet, og de som som har lyst til å mene noe om krigen uten å ha deltatt i den selv skal få lov til det uten å blir angrepet som person.

Jeg åpner tråden igjen. Reaksjoner tas på PM, ikke i tråden.

Geir :)

Lenke til kommentar

Den Palestinske terroren går nesten 100% mot sivile, Barn ser raketter fyke rundt de i Israel også...

Jeg er ganske elendig til å diskutere og forklare, er ikke rart dere hater Israel.. Med så få Israelvenner vi har i verden, og hvis det blir krig er jeg villig til å verve meg for Israel.

:D

Hva synes du om israelske småbarn som skriver hilsner på rakettbombene før de lastes om bord på isralekse kampfly, israelske bulldozere som ødelegger palestinske privathus, israelske bomber poå et tonn som slippes over sivile nabolag, sivile palestinere som kastes ut av husene sine samt israelske bosettninger som bygges og bygges på palestinsk jord?

post-131018-1271348251,9299_thumb.jpg

post-131018-1271348324,0112_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Bare utdyper litt om hvordan palestinerne ble drevet ut av Palestina i forkant av krigen i 1948, for det er ikke riktig å spre løgn om det som skjedde :

"According to Israeli historian Benny Morris, Zionist forces perpetrated twenty-four massacres of Palestinians, including the now famous Deir Yasin massacre, where Irgun (led by Menachim Begin) and Stern Gang paramilitaries systematically murdered more than 100 villagers."

http://www.isreview.org/issues/60/rep-nakba.shtml

"Senere erklærte den jødiske organisasjonen Stern at «alle vet at det var Deir Yassin som slo redsel inn i hjertene på de arabiske masser og forårsaket masseflukten»."

http://www.dagsavisen.no/meninger/article460217.ece

"The truth is well described in the following statement made by the Stern leader and reported in the Washington, D.C. newspaper, "The Star" in its issue of 9 August 1948:

"Everybody knows it was the Deir Yassin attack that struck terror into the hearts of the Arab masses and caused their stampede. That blessed miracle which has strengthened us and dealt the enemy a far greater blow than all the combined wisdom of the Haganah Commanders could have done."

http://unispal.un.org/UNISPAL.NSF/0/F4A9D8AE05858998852573A8007430F4

"Yigal Allon, commander, Palmach (elite force of Zionist militia Haganah) (1945-1948), Lieutenant General, Israeli army (1948-1949):

"The confidence of thousands of Arabs of the Hula [Valley] was shaken...We had only five days left...until 15 May [1948]. We regarded it as imperative to cleanse the interior of the Galilee and create Jewish territorial continuity in the whole of the Upper Galilee...I gathered the Jewish mukhtars [Kibbutz chiefs], who had ties with the different Arab villages, and I asked them to whisper in the ears of several Arabs that a giant Jewish reinforcement had reached the Galilee and were about to clean out the villages of Hula, [and] to advise them as friends, to flee while they could. And rumour spread throughout Hula that the time had come to flee. The flight encompassed tens of thousands. The stratagem fully achieved its objective." (from The Birth of the Palestinian Refugee Problem, p. 122)"

http://imeu.net/news/article001252.shtml

Lenke til kommentar

Var det noen spesiell du siktet til her?

Ja, det var jo det. Men det er jo bare å gå litt tilbake i tråden, så ser en hvem det var jeg hadde opp dette med.

Over til noe annet :

Da jeg så denne artikkelen ( sitat under ), trodde jeg først det måtte være noe vås fra en eller annen arabisk kilde.

Men etter hva jeg kan forstå, er Salem-News en seriøs amerikansk avis.

---

"Israel's Declining Sperm Quality Tied to Depleted Uranium Exposure

(...)

Israel's population is facing a dire threat: a drastic depopulation, from the use of weapons that leave behind Depleted Uranium (DU). Depleted Uranium leads to the word Omnicidal, as DU kills everything in the food chain, everywhere the wind blows. Experts say the dramatic drop in Israel's sperm count could eliminate their ability to reproduce.

Research by an Israeli doctor shows a significant drop in sperm count level and sperm motility among young Israeli soldiers in recent years. Sperm motility is the ability of sperm to move properly toward an egg.

It is attributed to the inhalation of DU aerosolized nano-particles; the dirty results of extra powerful weapons used by Israel and the U.S.

All of that military might as it turns out, could set the stage for a massive Israeli act of population suicide.

A study by Dr. Ronit Haimov-Kokhman released in November, showed a 40-percent decline in the concentration of sperm cells in Israeli sperm donors from 2004 to 2008, compared to samples taken between 1995 and 1999.

Sperm banks in Israel are now reportedly turning away as many as two-thirds of potential donors, due to the low-quality sperm. In the past, around one-third of the potential donors were turned away."

http://salem-news.com/articles/april142010/israeli-sperm.php

Lenke til kommentar

Ahmadinejadph34r.gif : Atomkonferanse ydmykende

Irans president Mahmoud Ahmadinejad fordømmer atomkonferansen som startet i Washington , og sier den er "ydmykende mot menneskeheten".

Det er president Barack Obama som har invitert til konferansen, som skal handle om hvordan man kan forhindre atomvåpen-terror.

Verdenskonferansene som blir organisert i disse dager har som hensikt å ydmyke mennesker, sier Ahmadinejad. Han har ikke selv blitt invitert til konferansen.

Videre sier han at disse tåpelige menneskene er dumme og tilbakestående.

porten til midtøsten

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...