Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten

Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

• Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

• Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

• Ja
      234
    • Nei
      37
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

• Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

• Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

• Ja
      159
    • Nei
      57
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

• Ja
      128
    • Nei
      141
      39

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

her har du ikke fakta på bordet, i 48 sa araberne at alle palestinere skulle komme seg ut av Israel, de skulle bare utrydde Jødene og Israel, så skulle de flytte tilbake igjen.

Her er det du som ikke har fakta på bordet. Jeg baserer meg på de israelske nyhistorikerne som har gravd i israelske statsarkiver da de ble åpnet. Benny Morris, som er israels jødisk sionist, mener riktignok at en stor del av flyktningene flyktet pga. at arabiske militærledere ga ordre om det, men også at Israel tvang ut en stor andel av flyktningene. Ilan Pappé, som også er israelsk jøde, og som jeg var på foredrag med for noen mnd. siden, mener Morris overser endel fakta. Pappé vektlegger den israelske Plan Dalet som la grunnlaget for det Ilan Pappé kaller "the ethnic cleansing of Palestine".

Ja, såklart Israel har Atomvåpen. Men har de brukt disse? hehe, heldighvis ikke. Israel har de i rent selvforsvar og som en "trussel" hvis alle araberstatene skulle angripe Israel.

Morsomt hvordan du går ifra å fullstendig nekte at Israel har atomvåpen til "ja, såklart Israel har atomvåpen". Nei, Israel har ikke brukt disse. ENDA. Men at de faktisk ikke har gått ut offentlig med det enda, og at de har LURT FN-inspektører tidligere, lover ikke godt. Militært sett har Israel forøvrig alltid vært overlegen araberstatene, som har primitive og dårlige organiserte forsvar.

Palestinske terrorister er eksperter på å bruke sivile som skjold, og ja "kollektiv straff" er nødvendig for å sette press på Hamas og andre terror-ornganisasjoner.

Dette er igjen tull. Det har ikke blitt bevist noe omfattende bruk av sivile som skjold av Hamas eller andre palestinske grupper. Det har blitt PÅSTÅTT, gang på gang, av IDF. Men ikke bevist. DERIMOT har det blitt BEVIST at IDF selv har brukt sivile palestinere som menneskeskjold i sine tokter, sist under invasjonen av Gaza. Dette var dokumentert også i Goldstone-rapporten.

Å straffe et helt folk for hva en gruppe gjør, er brudd på internasjonale lover og sikkert også menneskerettighetene. Men Israel får lov, ja?

Igjen, SIVILE MÅL er såogsi det viktigste for Hamas.

Det er rett og slett TRAGISK at du sier at Israel driver "aggresiv krigførin", BULLSHIT!

Hvor mange ganger har ahmadinejad truet Israel? hvor mange terrororganisasjoner finnes det blandt araberne. Du innrømmer at det ofte er terrorforsøk mot Israel, er ikke terror en form for krigføring? selvmordsbombere, raketter... de går KUN etter sivile Jøder og Israelere. I Israel er det sikkerthetskontroller over alt, kjøpesentre, små dagligvarebutikker, over alt! Det sier litt om hvor offensiv terroren fra arabere er.

(hvorfor blander du alltid jøder oppi dette?).

Kjære vene, Israel er en jødisk stat, ergo jeg prekar om jøder...

Endret av Medlem-205774
Lenke til kommentar

Hr.godeste Decline.

Innlegget ditt som du postet 19:56 bør du redigere, fordi du henviser til at jeg har skrevet ett helt stykke, som det er faktisk du selv som har skrevet. Ha-ha!

Dette ser ut til å være en bug som følge av at det manglet et ]-tegn i quote-taggen. Når jeg fikk på plass ]-tegnet ble siteringen riktig igjen.

20% av israelittene er palestinere, (hovedsaklig muslimer) og det er andre minoriteter.

jaja, vi får nå bare støtte Israel i kampen for å oppnå fred!

Er dette Orwelliansk?

Men dere har altså ikke tenkt å svare på motargumentene jeg kom med? Litt kjipt når man blir utsatt for fakta og sånt ja?

Endret av Decline
Lenke til kommentar

Det jeg skrev var altså følgende: "legitimeringen din av okkupasjonen er like virkelighetsfjern som IDF sin propaganda har vært siden før opprettelsen av staten Israel."

Og det mener jeg i fullt alvor. Har du lest historien din? Isåfall burde du kjenne til den sionistiske propagandaen som dannet grunnlaget for opprettelsen av staten Israel i 1948. "Et folk uten land, og et land uten folk" var løgnene deres, da de skulle legitimere den etniske renskingen av Palestina. Resultatet ble 800.000 palestinske flyktninger, og 500 palestinske landsbyer jevnet med jorda. Det eneste som hindret Israel fra fullstendig okkupasjon av Palestina, var nabostatene. Egypt sikret Gaza, Jordan sikret Vestbredden og Øst-Jerusalem (selvsagt ikke bare av god vilje, også av egeninteresser).

I dag er det ikke ønskelig for Israel å annektere disse områdene, da de da hadde måtte gi palestinerne israelsk statsborgerskap, noe som ville gjort at palestinerne ble i flertall. Rasistene vil holde den *jødiske staten* sin jødisk. Dermed har de istedet en militær okkupasjon av områdene, hvor de stjeler ressursene (særlig grunnvannet - dette er vannfattige områder, men Israel kontrollerer det meste av vannet, selv om det ligger på palestinsk jord), og slavebinder palestinerne. Når palestinere så reagerer på okkupasjonen med vold og frustrasjon, bruker IDF og sionistene det som propaganda for å legitimere ytterligere overgrep. Siste nytt nå er en ordre fra IDF om å tvangsdeportere tusener av palestinere på Vestbredden, antakeligvis til Jordan - mens Øst-Jerusalem sakte men sikkert blir etnisk rensket.

Propaganda er vanlig, særlig av stater som driver aktiv krigføring, okkupasjon og undertrykking. Propagandaen har som formål å legitimere overgrepene ovenfor befolkningen. Sånn sett har propagandaen funket godt ovenfor israelittene, men den faller nå for kort i forhold til verdensbefolkningen, som nå snur seg mot Israel, og innser hva som faktisk skjer.

Du har helt rett, når FN og gjengen gav tilbake jødenes gamle fedreland til jødene, så var det allerede noen arabere som bodde der - inkludert jøder også for den sakskyld. Landet som da låg under britisk mandat, bar navnet Palestina, og den gang var det ikke noe som hette palestinere - men araberne som bodde der skiftet navn til palestinere på 1960 tallet, ikke minst pga av taktiske grunner - slik sett så kunne jødene som bodde der før 1948 likeså kalt seg palestinere også. Det navnet eksisterte forøvrig ikke før 1960 tallet, da som sagt araberne der fant ut på 1960 tallet at dem skulle kalle seg palestinere. Det var jødene som fikk landet sitt tilbake og dermed fikk opprettet sitt gamle fedreland Israel igjen, og det var ikke araberne som fikk tildelt landet fra FN, men idag bor det uansett som du sier 20 prosent glade israelske arabere i Israel. Disse såkallte palestiner arabere fikk tildelt Jordan, ett stort flott land, der er forøvrig palestiner araberne i stort flertall.

Jødene har ikke okkupert sitt eget land, de fikk landet tildelt fra FN, og det var også deres gamle fedreland. Men som du også sikkert vet så ble de jaget ut av maktkåte romere - og etter den tid har mange makter i verden vekslet på å ha landet "okkupert". Helt til jødene rettmessig fikk landet sitt tilbake. Det er helt historieløst at det skal være en islamsk stat der Israel er, og Jerusalem har aldri vert noen annens hovedstad enn nettopp jødefolket. Det vil også være helt historeløst og feil at Jerusalem skal være hovedstad for noe annet folk enn jødene.

At Israel har måtte tatt kontroll over enkelte områder her og der, har å gjøre med å ikke slippe det fiendtlige islamist terroristene for nært inn på seg. Og det er bare helt lavpannet å ikke ville forsvare sitt eget land, Israel har sin fulle rett til å forsvare sin nasjon når andre angriper og terroriserer dem - om det er arabere eller kristne eller hvem som helst som måtte angripe og terrorisere jødestaten.

Du sier at de rasistiske jødene ønsker å holde sin egen tildelte nasjon under jødisk styre WOW HVILKET SJOKK? Ifølge deg så vil dermed omtrent alle nasjoner i verden være rasistiske i tankegangen, og ikke minst Norge som er interessert i å holde den norske stat norsk og under nordmenns makt. Tviler på Norge er interessert i at muslimene skal komme i flertal her ha-ha. Men å da kalle nordmenn rasister, blir jo helt bak mål.

Nok engang så er jeg helt uenig i at forsvarsystemet til IDF er satt sammen av propaganda. Uten Israel sitt gode forsvar, så hadde dem ville fått alvorlige problemer i flere kriger siden 1948. Propaganda pratet ditt, synes jeg bare er tull, uansett hvordan du prøver å vri og vende på det.

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Det går mer og mer i den rettning ja, men Israel er ikke utelukket en jødisk stat. Det bor også arabere (palestinere), druseere, armenere, sigøynere og beduiner der. Nå er det heller ikke alle jøder som tror på jødedommen. Så det blir feil å dra hver eneste jøde inn i dette.

Fred er fullstendig ukjent for Israel! Alt de kan bidra til er krig og elendighet!

Lenke til kommentar

Du har helt rett, når FN og gjengen gav tilbake jødenes gamle fedreland til jødene, så var det allerede noen arabere som bodde der - inkludert jøder også for den sakskyld. Landet som da låg under britisk mandat, bar navnet Palestina, og den gang var det ikke noe som hette palestinere - men araberne som bodde der skiftet navn til palestinere på 1960 tallet, ikke minst pga av taktiske grunner - slik sett så kunne jødene som bodde der før 1948 likeså kalt seg palestinere også. Det navnet eksisterte forøvrig ikke før 1960 tallet, da som sagt araberne der fant ut på 1960 tallet at dem skulle kalle seg palestinere. Det var jødene som fikk landet sitt tilbake og dermed fikk opprettet sitt gamle fedreland Israel igjen, og det var ikke araberne som fikk tildelt landet fra FN, men idag bor det uansett som du sier 20 prosent glade israelske arabere i Israel. Disse såkallte palestiner arabere fikk tildelt Jordan, ett stort flott land, der er forøvrig palestiner araberne i stort flertall.

Her var det mye å ta tak i.

1. Ved FNs delingsplan var palestinerne i klart flertall, likevel skulle jødene få mest land.

2. Palestina og palestinere som begrep ble først brukt på begynnelsen av 1900-tallet. Rundt 1700 og 1800-tallet hadde vi nasjonsdannelsene, men noen var litt seinere ute, også i Europa. Å definere et folk, var en del av denne nasjonsdannelsen. Palestinerne som folk ble definert i sammenheng med Al-Nakba, katastrofen i 1948.

3. Hvem som var der først er irrelevant - med mindre du mener indianerne har rett på å få tilbake Amerika, og samene har rett på Norge, Finland, Sverige. Uansett er det heller ikke bevist at jødene var der først - tvert imot tyder genetisk forskning på at jødene og palestinerne har felles opprinnelse fra det området som tidligere var kjent som Canaan (før det israelske riket), det vil også si at palestinerne *opprinnelig* ikke er arabere.

4. Palestinerne fikk også tildelt land fra FN, men Israel okkuperte dette landet, slik at staten aldri kunne bli opprettet. Dette bildet viser godt hvordan Israel tok over Palestina og dreit i FN-planen: http://www.leedspsc.org.uk/wp-content/uploads/2009/11/israel-palestine-map.jpg

5. Jordan er et eget land, med et eget folk. Palestinere er ikke jordanere, de er palestinere. Noen palestinere flyktet riktignok til Jordan, og noen jordanere flyttet til Vestbredden, men det er mindre viktig.

Jødene har ikke okkupert sitt eget land, de fikk landet tildelt fra FN, og det var også deres gamle fedreland. Men som du også sikkert vet så ble de jaget ut av maktkåte romere - og etter den tid har mange makter i verden vekslet på å ha landet "okkupert". Helt til jødene rettmessig fikk landet sitt tilbake. Det er helt historieløst at det skal være en islamsk stat der Israel er, og Jerusalem har aldri vert noen annens hovedstad enn nettopp jødefolket. Det vil også være helt historeløst og feil at Jerusalem skal være hovedstad for noe annet folk enn jødene.

Det er løgn at jødene fikk landet tildelt fra FN. De fikk tildelt EN DEL av landet fra FN. FNs delingsplan var EN DELINGSPLAN. Det innebærer at Palestinerne skulle få noe sånt som 45% av Palestina, jødene 55%.

Du snakker om at romerne okkuperte det jødiske "fedrelandet" (propaganda), men på samme måte okkuperte det Israelske riket det Canaaistiske fedrelandet, som besto av flere ulike folkegrupper.

Det er historieløst å ta utgangspunkt i det Israelske riket, når Canaan eksisterte der lenge før! Men det har vel ikke IDF fortalt deg, ergo så har du ikke hørt om det?

At Israel har måtte tatt kontroll over enkelte områder her og der, har å gjøre med å ikke slippe det fiendtlige islamist terroristene for nært inn på seg. Og det er bare helt lavpannet å ikke ville forsvare sitt eget land, Israel har sin fulle rett til å forsvare sin nasjon når andre angriper og terroriserer dem - om det er arabere eller kristne eller hvem som helst som måtte angripe og terrorisere jødestaten.

Israel begynte da å okkupere land lenge før Hamas og andre grupper ble dannet. I 1948 var palestinerne rimelig passive til invasjonen, Ilan Pappé skriver at observatører bemerket seg at palestinerne fortsatte livet som før, tross krig, okkupasjon og massakrer (Deir Yassin er kroneksemplet på israelsk massakre). Palestinerne har derimot rett til å forsvare sitt land. Landet de skulle få tildelt under FNs delingsplan er palestinernes, men Israel okkuperer det. Da har de rett på å kreve å få det tilbake.

Du sier at de rasistiske jødene ønsker å holde sin egen tildelte nasjon under jødisk styre WOW HVILKET SJOKK? Ifølge deg så vil dermed omtrent alle nasjoner i verden være rasistiske i tankegangen, og ikke minst Norge som er interessert i å holde den norske stat norsk og under nordmenns makt. Tviler på Norge er interessert i at muslimene skal komme i flertal her ha-ha. Men å da kalle nordmenn rasister, blir jo helt bak mål.

Jeg mener det er rasistisk uansett hvilken nasjon det er snakk om. Om USA innførte lover eller politikk for å sikre hvitt flertall, da ville folk kalt det rasisme.

Nok engang så er jeg helt uenig i at forsvarsystemet til IDF er satt sammen av propaganda. Uten Israel sitt gode forsvar, så hadde dem ville fått alvorlige problemer i flere kriger siden 1948. Propaganda pratet ditt, synes jeg bare er tull, uansett hvordan du prøver å vri og vende på det.

Ok, så da er du bare naiv da. Og det er jo en ærlig sak.

Lenke til kommentar

Netanyahu irritert over manglende Iran skepsis

I en tale i forbindelse med holocaustdagen i Israel nylig sa Netanyahu at verden ikke tar innover seg at Iran prøver å utvikle kjernefysiske våpen og at landet truer med å viske Israel vekk fra kartet.

Israels statsminister Benjamin Netanyahu beskylder omverdenen for ikke å være bekymret nok for trusselen Iran utgjør.

Det som irriterer meg, er den mangelen på indignasjon resten av verden viser, sa den israelske statsministeren.

DagenMagazinet (NTB Nyhetsbyrå)

post-160065-1271328149,6199_thumb.jpg

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Jeg har meget lite til overs for Ahmadinejad og regimet i Iran, men Netanyahu lyver når han *fremdeles* påstår at Ahmadinejad TRUET med å "wipe Israel off the map". Dette har blitt debunked opp og ned i mente.

Mange har forklart hvorfor dette er tull, Norouzi er en av de:

So what did Ahmadinejad actually say? To quote his exact words in Persian:

"Imam ghoft een rezhim-e ishghalgar-e qods bayad az safheh-ye ruzgar mahv shavad."

That passage will mean nothing to most people, but one word might ring a bell: rezhim-e. It is the word "Regime", pronounced just like the English word with an extra "eh" sound at the end. Ahmadinejad did not refer to Israel the country or Israel the land mass, but the Israeli regime. This is a vastly significant distinction, as one cannot wipe a regime off the map. Ahmadinejad does not even refer to Israel by name, he instead uses the specific phrase "rezhim-e ishghalgar-e qods" (regime occupying Jerusalem).

So this raises the question.. what exactly did he want "wiped from the map"? The answer is: nothing. That's because the word "map" was never used. The Persian word for map, "nagsheh", is not contained anywhere in his original Persian quote, or, for that matter, anywhere in his entire speech. Nor was the western phrase "wipe out" ever said. Yet we are led to believe that Iran's President threatened to "wipe Israel off the map", despite never having uttered the words "map", "wipe out" or even "Israel"

The full quote translated directly to English: "The Imam said this regime occupying Jerusalem must vanish from the page of time".

Word by word translation: Imam (Khomeini) ghoft (said) een (this) rezhim-e (regime) ishghalgar-e (occupying) qods (Jerusalem) bayad (must) az safheh-ye ruzgar (from page of time) mahv shavad (vanish from).

Lenke til kommentar

Krig etter krig har fjernet all respekt jeg hadde for staten Israel. Deres eneste formål er å fortsette undertrykkingen av palestinerne og utbygging på deres land, til palestinerne gir opp og forlater sitt eget land. Israel kommer aldri til å gå med på en tostatsløsning, med mindre alle de som nå støtter dem, krever det eksplisitt. Deriblant den store stygge ulven, USA.

Jeg har ikke sett noen konkrekte handlinger fra USA, bare prat. Uansett kritikk så fortsetter de å pøse penger og ressurser inn i Israel, også våpen.

Palestinerne er klart den svake parten i konflikten, og ingen mengde rakettoppskytninger som de evner å sende, kan sammenlignes med evnen til død og destruksjon det Israelske militæret har. Og gang på gang har demonstrert.

Lenke til kommentar

Det går mer og mer i den rettning ja, men Israel er ikke utelukket en jødisk stat. Det bor også arabere (palestinere), druseere, armenere, sigøynere og beduiner der. Nå er det heller ikke alle jøder som tror på jødedommen. Så det blir feil å dra hver eneste jøde inn i dette.

Fred er fullstendig ukjent for Israel! Alt de kan bidra til er krig og elendighet!

javellja? Hvem er det som har startet krigene? Er det rart at Israel må være en sterk militærmakt, når alle naboene, som er hundre ganger større og flere enn deg skal utslette deg? "Hvis araberne la ned sine våpen i dag, ville det ikke være mer vold. Hvis jødene la ned sine våpen i dag, ville det ikke være mer Israel." Benjamin Netanyahu

Jeg har venner som er Israelske Palestinere, jeg har møtt Drusere, arabere og beduiner. jeg ga en beduingutt på 10-12 år 1,5 liter vann så fikk jeg ri på eselet hans!

Lenke til kommentar
Hvem er det som har startet krigene?

Israel. De står for årsakene til og resultatene av krigene. De er også den eneste part som har evnen til å avslutte all konflikt, ved å gi tilbake landet de i mange tiår har okkupert.

Det har foreligget mange fredsavtaler og våpenviler, og palestinerne har ofte forsøkt å gi etter på flere områder, men Israel krever uendelig mye mer av Palestinerne enn hva de krever av seg selv. En eneste voldshandlig fra en palestiner, og alle tidligere avtaler er avlyst. Uttallige voldshandlinger fra Israel, og det er selvfølgelig bare et svar på palestinerne sine voldshandlinger.

Men palestinerne skal aldri få lov til å bruke Israel sine handlinger som et argument for sine.

Lenke til kommentar

Det er jødene sitt område! araberne kom dit først på 600tallet. Jødene har blitt forfulgt, drept og jaget vekk fra Israel. Og når det jødiske folket får returnere til deres eldgamle hjem, fra konsentrasjonsleirer, blir de møtt med krig, terror og anklager. Du aner ikke hvordan situasjonen er der nede før du virkelig har vært i både Israel og Palestinsk selvstyreområde.

Det er grusomt å se hvor ensidig media er i Norge, hvis jeg aldri hadde vært i midtøsten, hadde jeg trodd at jøder var blodtørsige sataner som bare vill drepe palestinere! Det er så virkelighetsfjernt, media i Norge støtter aldri, ALDRI Israel, JEg har Israelske venner som forteller deres historier og hva Israel gjør og hvorfor. Media i norge burde skamme seg.

Lenke til kommentar

"USA bekymret over våpenleveranser fra Syria.

Det hvite hus er bekymret over rapporter om at Syria har levert langdistanseraketter til islamistbevegelsen Hizbollah i Libanon."

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=10000719

"Obama said he was skeptical about Prime Minister Benjamin Netanyahu's ability and willingness to advance the peace process. The source said the U.S. president was disappointed that Netanyahu was unwilling to distance himself from his right-wing governing coalition

Obama said he was aware that he was paying a political price domestically for pressuring Israel, especially in relations with the Jewish community. But he added that he was willing to do so. "

http://vgd.no/samfunn/midtoesten/tema/1563075/tittel/obama-tar-bladet-fra-munnen

Lenke til kommentar

Det er jødene sitt område! araberne kom dit først på 600tallet. Jødene har blitt forfulgt, drept og jaget vekk fra Israel. Og når det jødiske folket får returnere til deres eldgamle hjem, fra konsentrasjonsleirer, blir de møtt med krig, terror og anklager. Du aner ikke hvordan situasjonen er der nede før du virkelig har vært i både Israel og Palestinsk selvstyreområde.

Det er grusomt å se hvor ensidig media er i Norge, hvis jeg aldri hadde vært i midtøsten, hadde jeg trodd at jøder var blodtørsige sataner som bare vill drepe palestinere! Det er så virkelighetsfjernt, media i Norge støtter aldri, ALDRI Israel, JEg har Israelske venner som forteller deres historier og hva Israel gjør og hvorfor. Media i norge burde skamme seg.

Araberne kom dit først da ja, det er riktig. Men i motsetning til den sionistiske propagandaen sier, så er det faktisk slik at palestinerne var der lenge før araberne. Palestinerne er genetisk sett fra samme folkeslag som jødene, som bodde der i Canaan. Lenge før det Israelske riket, før romerne invaderte, og før araberne tvang igjennom kulturen sin.

Men uansett hva jødene har blitt utsatt for gjennom historien, så legitimerer ikke det å utsette palestinerne for det samme i dag.

Jeg har riktignok ikke vært der selv enda, men jeg kjenner en hel haug nordmenn som har vært over lengre tid i Palestina og palestinske flyktningeleire i Sør-Libanon, samt noen palestinere som har flyktet fra Palestina pga. okkupasjonen.

Lenke til kommentar

Palestinere opplever ikke i nærheten det samme som jødene gjorde før, men likevel, det er ikke noen grun til å behandle palestinere dårlig. Før du er så negativ til Israel, bør du ta en titt på bege sider, jeg har vært i Israel, på "vestbredden" og i Bethlehem som også er palestinsk område. De har det ikke så fælt som dere tror...

hvertfall ikke de Palestinerene jeg møtte :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...