Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten

Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

• Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

• Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

• Ja
      234
    • Nei
      37
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

• Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

• Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

• Ja
      159
    • Nei
      57
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

• Ja
      128
    • Nei
      141
      39

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil New York om ikke mange år bli oversvømt av vann? Itillegg til andre dramatiske ulykker av store dimensjoner som skal ramme USA?

Noe slikt ville jo ikke slå heldig ut for Israel. Hvis da ikke guddommen samtidig gjør andre intervensjoner i tillegg.

Forøvrig :

"Poll: Most U.S. Jews approve of Obama's approach to Israel."

http://www.haaretz.com/hasen/spages/1162733.html

"Sixty-five years after the horrors of the Holocaust became clear, more and more voices in Europe say to Israel: No more. Guilt feelings as well have their limits. From now on we'll treat you like a normal country. You will be judged by your deeds, for better or worse.

(...)

In other words, time is working against us. Support for Israel and for bolstering the power of the IDF can no longer be taken for granted. The world's guilt feelings are gradually becoming dulled, making it possible for the global criticism of the occupation of Palestinian territories to strengthen."

http://www.haaretz.com/hasen/spages/1162668.html

Lenke til kommentar

Hvis araberne vil så gjerne ha tilbake golan og "vestbredden", eller Judea og Samaria som det burde hete. Hvorfor godtar de ikke Israels tilbud: Om terroren inn i Israel opphører, får de tilbake 99% av områdene. Israel gir de likevel dette tilbudet etter at arabere MANGE ganger har vist at de ikke er til å stole på.

Grunnen til at Israel har tatt disse områdene er for å stoppe terror fra jordan, Syria og Lebanon.

Dette tilbudet er ikke reelt, det eksisterer ikke.

Og legitimeringen din av okkupasjonen er like virkelighetsfjern som IDF sin propaganda har vært siden før opprettelsen av staten Israel.

Du driver på med "søppel" prat nå. Og slenger ut ett par teite påstander over 2 linjer, som du selv forhåpentligvis er klar over ikke holder mål.

Visst Israel sitt millitære forsvar var basert på propaganda, så hadde ikke staten hatt nubbe sjans til å ha overlevd det råkjøret fienden har hatt mot dem siden Israel 1948 opprettelsen. Israel er minst innen for topp 5 millitære i verden, og har selvsagt ikke behov eller råd til å basere seg på propaganda. Dem er faktisk for seriøse til slikt, noe som noelunne opplyste individer er fullt klar over.

Derimot skal du ikke se bort fra, at det er nettopp mange av dine ord som du ukritisk retter mot Israel, som faktisk blir betegnet som propaganda. Så det skader sikkert ikke troverdigheten å stille ett litt mer kritisk lys mot seg selv også iblandt.

Å beskylde Israel sitt forsvarssystem på å være basert på propaganda, synes jeg viser at du sikkert kunne blitt litt mer opplyst innen feltet - så sant du da ikke er interesst i å faktisk ligge deg på ei useriøs linje. Du bruker kun 2 linjer på det hele, der du sier "Israel propaganda propaganda"...

...det blir like teit som jeg skulle brukt 30 sekunder på å dokumentere mine påstander om at Norge sitt forsvar er satt sammen av propaganda. Altså noe slikt som dette her:

"Norge propaganda propaganda, siden 2.verdenskrig - det meste er ikke reelt".

Hadde du hatt en fortid innen millitæret fra enkelte diktatur stater, så kan jeg muligens forstå at du uttalerer deg som du gjør og kun gidder å bruke 2 linjer på det hele. Men at du faktisk presterer å gjøre det mot Israel, sier vel endel mer om deg selv, enn det faktisk gjør om Israel.

Lenke til kommentar

At Araberne får tilbake Golan og vestbredden hvis de stopper terroren, har vært Israels holdning hele tiden., og det kan du ikke nekte for. Men de skal ha fred FØRST, for araberne har vist flere ganger at de ikke er til å stole på. for eksempel når Israel forlot Gaza, de hadde knapt kommet seg ut av Gaza før rakettene begynte å hagle rundt sivilie i Israel.

Internasjonal lov, rett og konvensjoner er klare - palestinerne har rett på landet sitt som Israel har okkupert siden 1967. Det vil si, Israel har okkupert land og etnisk rensket det for palestinere helt siden 1948, men 1967 er et kompromiss. Israel har aldri gitt uttrykk for å gi fra seg det som palestinerne har krav på (Gaza, Vestbredden, Øst-Jerusalem), men har tilbudt deler av dette. Jeg støtter palestinerne i å ikke opprette en stat før de har fått tilbake landet sitt som de kan opprette den på.

Du går like lettvint inn på Gaza. For det første var det ikke nødvendigvis for å være snill at massemorderen Ariel Sharon trakk israelske styrker ut av Gaza - det kan ha mye med demografien å gjøre. For det andre opphevet de aldri blokaden helt, de kontrollerer fremdeles luftrommet, kystlinjene og landegrensene. For det tredje er dagens situasjon med Gaza vs. Vestbredden et resultat av at Fatah kuppet koalisjonsregjeringa etter press fra USA, noe som skapte en borgerkrig.

Rakettene er kun et påskudd for Israel. Invasjonen av Gaza førte til 1400 drepte palestinere, storparten sivile, kvinner og barn. Israel på sin side hadde omtrent ingen tap, tross store rakettangrep. Rakettene har aldri utgjort noen trussel mot Israel, Israel er en militær stormakt med atomvåpen og noen av verdens mest avanserte og effektive militære styrker. Om Israel hadde ønsket, kunne de tatt over hele det palestinske området på et par dager - men da ville palestinerne kommet i demografisk flertall, noe de sionistiske rasistene er livredde for (det som kalles "den demografiske bomben" i Israel).

Lenke til kommentar

Pass på hvordan du bruker ordet "massemorder".

Her vet jeg ikke hvor jeg skal begynne, og jeg får nok ikke med alle motargumentene her og nå.

Internasjonal lov: Når et land blir angrepet av et eller flere land. Og det angripende landet taper, har det defensive og seirende landet rett til å ta områder av det angripende landet.

Atomvåpen

Du sier Israel har Atomvåpen, hvordan i huleste kan du vite dette, når det er ingen andre enn de øverste lederne i Israel som vet noe om det? De sier heller ingenting om det. Påstander får du holde for deg selv! ingen vet om "snitcheren" snakket sant.

Terror

Ja, det er sant at al qassam raketter ikke er kraftige eller masseødeleggende. Men Israel blir truffet av raketter oftere enn du aner, og Israel må slå tilbake når de blir angrepet, ellers får palestinere mulighet til å smugle inn større våpen, selvmordsbombere og alt annet areberne finner på for å drepe Jøder.

sikkerhet

Jeg har vært både i Israel og i Palestinsk selvstyreområde, sikkerhetsjerdet eller "berlinmuren" som mange uvitende personer kaller den, har senket terrorforsøk på Israel med 95% siden den kom opp.

Lenke til kommentar

Og hvis du virkelig vil boikotte Israel, så har du et stort problem.

http://www.youtube.com/watch?v=saeky9I5T9c

At de ikke kan boikottes 100%, betyr ikke at vi ikke kan gjøre vårt beste. Poenget er å få til et press mot Israel. Når israelske myndigheter blander seg så mye borti hva norske universiteter diskuterer (akademisk boikott), så viser det at de er livredde for boikott. Hørte en historie, tror det var fra universitetet i Tromsø - hvor de hadde DISKUTERT akademisk boikott. Det resulterte i at representanter fra den israelske ambassaden troppet opp på rektors kontor med sikkerhetsvakter, og "oppfordret" rektor til å avstå fra slike diskusjoner. Når Palestinakomiteen og andre ønsker å komme med forslag til Universitetet, tar man gjerne kontakt på forhånd og avtaler. Men Israel er Israel.

Nei, gjør som kirkesamfunnet anbefaler i KAIRO-dokumentet: Boitkott Israel. Trekk ut oljefondet fra Israel. Boikott Intel og israelske paprika! ;)

Lenke til kommentar

Pass på hvordan du bruker ordet "massemorder".

Her vet jeg ikke hvor jeg skal begynne, og jeg får nok ikke med alle motargumentene her og nå.

Internasjonal lov: Når et land blir angrepet av et eller flere land. Og det angripende landet taper, har det defensive og seirende landet rett til å ta områder av det angripende landet.

Atomvåpen

Du sier Israel har Atomvåpen, hvordan i huleste kan du vite dette, når det er ingen andre enn de øverste lederne i Israel som vet noe om det? De sier heller ingenting om det. Påstander får du holde for deg selv! ingen vet om "snitcheren" snakket sant.

Terror

Ja, det er sant at al qassam raketter ikke er kraftige eller masseødeleggende. Men Israel blir truffet av raketter oftere enn du aner, og Israel må slå tilbake når de blir angrepet, ellers får palestinere mulighet til å smugle inn større våpen, selvmordsbombere og alt annet areberne finner på for å drepe Jøder.

sikkerhet

Jeg har vært både i Israel og i Palestinsk selvstyreområde, sikkerhetsjerdet eller "berlinmuren" som mange uvitende personer kaller den, har senket terrorforsøk på Israel med 95% siden den kom opp.

Internasjonal lov: Det er ifølge internasjonal lov ikke lov å kaste ut hundretusener av palestinere, jevne 500 landsbyer med jorda, ta over hjemmene deres og bygge nye jødiske byer på ruinene av de palestinske.

Atomvåpen: Dette er allmennkunnskap. Kun en trangsynt ekstremist kan benekte dette i dag. Israel har produsert atomvåpen siden 1967. Organer som holder kontroll med atomvåpen setter Israel i bås med India og Pakistan: http://www.armscontrol.org/factsheets/Nuclearweaponswhohaswhat

Terror: Jeg vet hvor ofte Israel blir truffet av raketter, da jeg følger godt med både i israelsk og palestinsk media. Og jeg vet at nesten alle raketter treffer øde landeområder. Hvem som hevner hvem skal du ikke være så bastant til å påstå (den ene eller andre veien), da begge sider bruker hevnaksjoner. Forskjellen er at Israels hevnaksjoner er målrettede, og jevnlig dreper sivile palestinere, jevner hus med jorda, og kollektivt straffer palestinerne for hva enkeltpersoner gjør.

Jeg vet også at selv om Israel-apologeter påstår Israel invaderte Gaza pga. raketter som ble skutt av Hamas, så er dette feil. Hamas stoppet utskytinga av raketter under våpenhvilen, faktisk skjøt de ikke EN eneste rakett mot Israel under våpenhvilen, men det var et par andre militante grupper, som IKKE var en del av våpenhvileavtalen som gjorde det, særlig etter at Israel brøt den i november.

Sikkerhet: Ja, nå føler de seg vel sikre vil jeg tro. Skikkelig sikre. Ta livet av noen hundre kvinner og barn, kanskje du blir sikker. Hvis ikke, ta livet av noen fler. Kanskje blir jødene litt sikrere da. Mest sannsynlig ikke. Mest sannsynlig blir de ALDRI sikre, så lenge de driver en aggressiv krigføring, okkupasjon og etnisk rensking av naboene sine.

Lenke til kommentar

Du driver på med "søppel" prat nå. Og slenger ut ett par teite påstander over 2 linjer, som du selv forhåpentligvis er klar over ikke holder mål.

Visst Israel sitt millitære forsvar var basert på propaganda, så hadde ikke staten hatt nubbe sjans til å ha overlevd det råkjøret fienden har hatt mot dem siden Israel 1948 opprettelsen. Israel er minst innen for topp 5 millitære i verden, og har selvsagt ikke behov eller råd til å basere seg på propaganda. Dem er faktisk for seriøse til slikt, noe som noelunne opplyste individer er fullt klar over.

Derimot skal du ikke se bort fra, at det er nettopp mange av dine ord som du ukritisk retter mot Israel, som faktisk blir betegnet som propaganda. Så det skader sikkert ikke troverdigheten å stille ett litt mer kritisk lys mot seg selv også iblandt.

Å beskylde Israel sitt forsvarssystem på å være basert på propaganda, synes jeg viser at du sikkert kunne blitt litt mer opplyst innen feltet - så sant du da ikke er interesst i å faktisk ligge deg på ei useriøs linje. Du bruker kun 2 linjer på det hele, der du sier "Israel propaganda propaganda"...

...det blir like teit som jeg skulle brukt 30 sekunder på å dokumentere mine påstander om at Norge sitt forsvar er satt sammen av propaganda. Altså noe slikt som dette her:

"Norge propaganda propaganda, siden 2.verdenskrig - det meste er ikke reelt".

Hadde du hatt en fortid innen millitæret fra enkelte diktatur stater, så kan jeg muligens forstå at du uttalerer deg som du gjør og kun gidder å bruke 2 linjer på det hele. Men at du faktisk presterer å gjøre det mot Israel, sier vel endel mer om deg selv, enn det faktisk gjør om Israel.

Det jeg skrev var altså følgende: "legitimeringen din av okkupasjonen er like virkelighetsfjern som IDF sin propaganda har vært siden før opprettelsen av staten Israel."

Og det mener jeg i fullt alvor. Har du lest historien din? Isåfall burde du kjenne til den sionistiske propagandaen som dannet grunnlaget for opprettelsen av staten Israel i 1948. "Et folk uten land, og et land uten folk" var løgnene deres, da de skulle legitimere den etniske renskingen av Palestina. Resultatet ble 800.000 palestinske flyktninger, og 500 palestinske landsbyer jevnet med jorda. Det eneste som hindret Israel fra fullstendig okkupasjon av Palestina, var nabostatene. Egypt sikret Gaza, Jordan sikret Vestbredden og Øst-Jerusalem (selvsagt ikke bare av god vilje, også av egeninteresser).

I dag er det ikke ønskelig for Israel å annektere disse områdene, da de da hadde måtte gi palestinerne israelsk statsborgerskap, noe som ville gjort at palestinerne ble i flertall. Rasistene vil holde den *jødiske staten* sin jødisk. Dermed har de istedet en militær okkupasjon av områdene, hvor de stjeler ressursene (særlig grunnvannet - dette er vannfattige områder, men Israel kontrollerer det meste av vannet, selv om det ligger på palestinsk jord), og slavebinder palestinerne. Når palestinere så reagerer på okkupasjonen med vold og frustrasjon, bruker IDF og sionistene det som propaganda for å legitimere ytterligere overgrep. Siste nytt nå er en ordre fra IDF om å tvangsdeportere tusener av palestinere på Vestbredden, antakeligvis til Jordan - mens Øst-Jerusalem sakte men sikkert blir etnisk rensket.

Propaganda er vanlig, særlig av stater som driver aktiv krigføring, okkupasjon og undertrykking. Propagandaen har som formål å legitimere overgrepene ovenfor befolkningen. Sånn sett har propagandaen funket godt ovenfor israelittene, men den faller nå for kort i forhold til verdensbefolkningen, som nå snur seg mot Israel, og innser hva som faktisk skjer.

Endret av Decline
Lenke til kommentar

Historier er ikke nødvendigvis sanne, men det kan hende at det har skjedd, det vet verken jeg eller du.

Boikotte et land, er ikke det ulovlig?

Ulovlig? Hvorfor skulle det være ulovlig? Vi boikottet Sør-Afrika. USA og Vesten har lenge boikottet Cuba. Nord-Korea. Irak på 90-tallet. Afghanistan på 90-tallet. Nå er det snakk om sanksjoner (delvis boikott) mot Iran. osv.

Lenke til kommentar

"Internasjonal lov: Det er ifølge internasjonal lov ikke lov å kaste ut hundretusener av palestinere, jevne 500 landsbyer med jorda, ta over hjemmene deres og bygge nye jødiske byer på ruinene av de palestinske."

her har du ikke fakta på bordet, i 48 sa araberne at alle palestinere skulle komme seg ut av Israel, de skulle bare utrydde Jødene og Israel, så skulle de flytte tilbake igjen.

Ja, såklart Israel har Atomvåpen. Men har de brukt disse? hehe, heldighvis ikke. Israel har de i rent selvforsvar og som en "trussel" hvis alle araberstatene skulle angripe Israel.

Palestinske terrorister er eksperter på å bruke sivile som skjold, og ja "kollektiv straff" er nødvendig for å sette press på Hamas og andre terror-ornganisasjoner.

Igjen, SIVILE MÅL er såogsi det viktigste for Hamas.

Det er rett og slett TRAGISK at du sier at Israel driver "aggresiv krigførin", BULLSHIT!

Hvor mange ganger har ahmadinejad truet Israel? hvor mange terrororganisasjoner finnes det blandt araberne. Du innrømmer at det ofte er terrorforsøk mot Israel, er ikke terror en form for krigføring? selvmordsbombere, raketter... de går KUN etter sivile Jøder og Israelere. I Israel er det sikkerthetskontroller over alt, kjøpesentre, små dagligvarebutikker, over alt! Det sier litt om hvor offensiv terroren fra arabere er.

Lenke til kommentar

her har du ikke fakta på bordet, i 48 sa araberne at alle palestinere skulle komme seg ut av Israel, de skulle bare utrydde Jødene og Israel, så skulle de flytte tilbake igjen.

Her er det du som ikke har fakta på bordet. Jeg baserer meg på de israelske nyhistorikerne som har gravd i israelske statsarkiver da de ble åpnet. Benny Morris, som er israels jødisk sionist, mener riktignok at en stor del av flyktningene flyktet pga. at arabiske militærledere ga ordre om det, men også at Israel tvang ut en stor andel av flyktningene. Ilan Pappé, som også er israelsk jøde, og som jeg var på foredrag med for noen mnd. siden, mener Morris overser endel fakta. Pappé vektlegger den israelske Plan Dalet som la grunnlaget for det Ilan Pappé kaller "the ethnic cleansing of Palestine".

Ja, såklart Israel har Atomvåpen. Men har de brukt disse? hehe, heldighvis ikke. Israel har de i rent selvforsvar og som en "trussel" hvis alle araberstatene skulle angripe Israel.

Morsomt hvordan du går ifra å fullstendig nekte at Israel har atomvåpen til "ja, såklart Israel har atomvåpen". Nei, Israel har ikke brukt disse. ENDA. Men at de faktisk ikke har gått ut offentlig med det enda, og at de har LURT FN-inspektører tidligere, lover ikke godt. Militært sett har Israel forøvrig alltid vært overlegen araberstatene, som har primitive og dårlige organiserte forsvar.

Palestinske terrorister er eksperter på å bruke sivile som skjold, og ja "kollektiv straff" er nødvendig for å sette press på Hamas og andre terror-ornganisasjoner.

Dette er igjen tull. Det har ikke blitt bevist noe omfattende bruk av sivile som skjold av Hamas eller andre palestinske grupper. Det har blitt PÅSTÅTT, gang på gang, av IDF. Men ikke bevist. DERIMOT har det blitt BEVIST at IDF selv har brukt sivile palestinere som menneskeskjold i sine tokter, sist under invasjonen av Gaza. Dette var dokumentert også i Goldstone-rapporten.

Å straffe et helt folk for hva en gruppe gjør, er brudd på internasjonale lover og sikkert også menneskerettighetene. Men Israel får lov, ja?

Igjen, SIVILE MÅL er såogsi det viktigste for Hamas.

Det er rett og slett TRAGISK at du sier at Israel driver "aggresiv krigførin", BULLSHIT!

Hvor mange ganger har ahmadinejad truet Israel? hvor mange terrororganisasjoner finnes det blandt araberne. Du innrømmer at det ofte er terrorforsøk mot Israel, er ikke terror en form for krigføring? selvmordsbombere, raketter... de går KUN etter sivile Jøder og Israelere. I Israel er det sikkerthetskontroller over alt, kjøpesentre, små dagligvarebutikker, over alt! Det sier litt om hvor offensiv terroren fra arabere er.

Ja, forklar oss her og nå - hvor mange ganger har Ahmadinejad angrepet Israel? Hvor mange bomber har han plantet i hodet på israelere?

Det er i dag millioner av palestinske flyktninger. Palestinerne har ingen frihet, de er under okkupasjon, de blir undertrykt, og forsøkt etnisk rensket. Terror er et siste forsøk, fra et desperat folk.

Forøvrig var det løgn at Ahmadinejad TRUET Israel med utslettelse. Det ble vist i etterkant at media feiltolket talen hans, som dreide seg om at Israel ville falle, men som ikke sa noe om at IRAN skulle stå for det. Ergo ingen trussel, men en spådom.

Det er også feil at palestinske grupper går kun etter sivile israelere (hvorfor blander du alltid jøder oppi dette?). Store deler av de skadde og drepte i Gaza for tiden, er som følge av at militante braker sammen med IDF-soldater ved grensa.

Sikkerhetskontroller ja, kanskje du bør ta deg en tur til Vestbredden da, så får du se sikkerhetskontroller! Men her får jøder passere med en gang, mens palestinere står timesvis i kø. Ofte rekker de ikke hjem i tide, og må dra tilbake dit de kom fra. Eller ta f.eks handel, om palestinske kjøpmenn bestiller varer fra utlandet, blir de satt i midlertidig karantene hos Israel. Dette varer noen måneder, under denne perioden må de palestinske kjøpmennene selv betale for den påtvungne karantenen, og pga. lengden på denne er varene gjerne gått ut på holdbarhet når de eventuelt slipper igjennom. Derfor er palestinerne så fattige, og derfor er tunnelene så viktige til å smugle varer.

Lenke til kommentar

"Ja, forklar oss her og nå - hvor mange ganger har Ahmadinejad angrepet Israel? Hvor mange bomber har han plantet i hodet på israelere?"

Her bør du lese litt bedre, jeg har ikke sagt at ahmadinejad har angrepet eller bombet Israel, ahmadinejad, som også kan kalles arabernes mektigste mann, har truet Israel. Fortell oss nå, hvor har jeg sagt at han har angrepet eller bombet Israel?

Det eneste stedet jeg har skrevet "Angripe" er at om det blir krig og Israel blir "angrepet" eller hva jeg skal kalle det, har de atomvåpen som trussel.

"Bomber"som du påstår at jeg har sagt at ahmadinejad bomber Israel, Hvor har jeg sagt dette? Jeg har sagt at terror organisasjoner, sender selvmordsbombere og raketter inn i Israel.

Og, ja jeg har vært på Vestbredden. der var det sikkerhetskontroller ja. Er det rart at palestinere blir ekstra sjekket når det er de som gang på gang har terrorforsøk mot Israel og beviser at de ikke kan stoles på?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...