Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten

Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

• Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

• Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

• Ja
      234
    • Nei
      37
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

• Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

• Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

• Ja
      159
    • Nei
      57
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

• Ja
      128
    • Nei
      141
      39

Anbefalte innlegg

Netanyahu jobber med å gjøre en tostatsløsning umulig. Akkurat det som den forrige statsministeren - Olmert - advarte om at ville bli slutten for Israel :

"The state of Israel would be "finished" if prospects of a two-state solution collapsed, Prime Minister Ehud Olmert has warned. (...)

Mr Olmert told the liberal daily Haaretz: "If the day comes when the two-state solution collapses, and we face a South African-style struggle for equal voting rights (also for the Palestinians in the territories), then, as soon as that happens, the state of Israel is finished." "

http://news.independent.co.uk/world/middle_east/article3209894.ece

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Netanyahu jobber med å gjøre en tostatsløsning umulig. Akkurat det som den forrige statsministeren - Olmert - advarte om at ville bli slutten for Israel :

"The state of Israel would be "finished" if prospects of a two-state solution collapsed, Prime Minister Ehud Olmert has warned. (...)

Mr Olmert told the liberal daily Haaretz: "If the day comes when the two-state solution collapses, and we face a South African-style struggle for equal voting rights (also for the Palestinians in the territories), then, as soon as that happens, the state of Israel is finished." "

http://news.independ...icle3209894.ece

Ja men da må jo "Israel og sionist motstanderne" juble for Netanyahu da - istedet for å massivt ønske han vekk fra statsminister stolen.

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Ja men da må jo "Israel og sionist motstanderne" juble for Netanyahu da - istedet for å massivt ønske han vekk fra statsminister stolen.

En skulle tro vi snakket om fotball-lag. At manageren til "Israpool" leder laget så dårlig at de rykker ned. Og da må vel fansen til "Palchester" fryde seg.

Men det blir ganske fremmed for meg. Jeg heier på de mest fredsinnstilte i begge leire. Håper at du ikke er så oppslukt med hele deg i "supporter-kulturen" at en slik innstilling er som "helt gresk" for deg.

Lenke til kommentar

En skulle tro vi snakket om fotball-lag. At manageren til "Israpool" leder laget så dårlig at de rykker ned. Og da må vel fansen til "Palchester" fryde seg.

Men det blir ganske fremmed for meg. Jeg heier på de mest fredsinnstilte i begge leire. Håper at du ikke er så oppslukt med hele deg i "supporter-kulturen" at en slik innstilling er som "helt gresk" for deg.

For det første var poenget mitt meget bra, selv om du prøver å bortforklare det med å "fremmedgjøre det".

Men forventet ærlig talt egentlig ikke noe annet fra deg.

Det som ble fremmed for meg, var at du hadde tilsynelatende så lite å si til motsvar at du av alle ting prøver å avlede det med fotball prat.

Når det gjelder å juble for noe, så har ikke fotballen enerett på det. Har det vel Hr.Kubin?

Og kanskje du skulle tenkt litt mer over poenget jeg kom med, istedet for "desperat" prøve å skyte det vekk med å sammenligne de med å juble for ett fotballag!! Hehe, ærlig talt hva var poenget med det?

....det var jo uansett en totalt irrelevant sammenligning - da det ikke forandrer ett fnugg om det jeg sa angående Netanyahu og Israel/sionist motstanderne.

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Og kanskje du skulle tenkt litt mer over poenget jeg kom med, istedet for "desperat" prøve å skyte det vekk med å sammenligne de med å juble for ett fotballag!! Hehe, ærlig talt hva var poenget med det?

Du gjør det ihvertfall veldig tydelig at det å prøve å få deg til å fatte noe poeng er som å skvette vann på gåsa.

Du skjønner at dette er ikke noen fotballkamp, ikke sant? Og at for folk som ikke er helt oppslukt i hooligan-kultur, så handler det ikke om å heie på det éne eller andre laget? Dette er du i stand til å fatte?

At selv om du er gjennomsyret av en grotesk religiøsitet, som gir seg utslag i en hooligan-innstilling der den éne parten er guds utvalgte, og den andre parten er ondskap, så er det ikke slik at alle andre også har samme forstyrrede innstilling.

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Og at for folk som ikke er helt oppslukt i hooligan-kultur, så handler det ikke om å heie på det éne eller andre laget?

Rimelig off topic, men er ikke bare hooligans eller casuals eller hva søren du vil kalle det som har favoritt lag og andre lag man hater;)

Lenke til kommentar

Rimelig off topic, men er ikke bare hooligans eller casuals eller hva søren du vil kalle det som har favoritt lag og andre lag man hater;)

Neida. La oss kalle det supporter-kultur.

Og det er klart at de som er virkelig supportere/hooligans av en ytterliggående linje på palestinsk side, vil fryde seg over alt det idiotiske som Netanyahu gjør. Netanyahu sørger for at forholdet USA/Israel blir dårligere enn på flere tiår. Det er klart at supportere/hooligans for islamisme fryder seg dønn ihjel.

Men det må vel gå ann å få IDF til å forstå at jeg er ikke der. Jeg er veldig langt unna hans type mentalitet.

Lenke til kommentar

Neida. La oss kalle det supporter-kultur.

Og det er klart at de som er virkelig supportere/hooligans av en ytterliggående linje på palestinsk side, vil fryde seg over alt det idiotiske som Netanyahu gjør. Netanyahu sørger for at forholdet USA/Israel blir dårligere enn på flere tiår. Det er klart at supportere/hooligans for islamisme fryder seg dønn ihjel.

Men det må vel gå ann å få IDF til å forstå at jeg er ikke der. Jeg er veldig langt unna hans type mentalitet.

Jammen da er vi jo enige da - nemlig at den ytterliggående palestinke side - altså sionist motstandere - kan være glad over at Netanyahu er statsminister i Israel - siden han vil kjøre sionist staten Israel rett i dass slik at palestiner araberne kan overta...

...så det er bare til å fryde seg dønn hjel som du sier.

Jeg for min del har tro på at Netanyahu gjør jødestaten Israel enda sterkere i kampen mot trusselbildet (fiendene) som staten står ovenfor i midtøsten i aller høyeste grad. En leder med skikkelig bein i nesen. Som ikke forhandler bort sitt eget land og egen hovedstad til ett arabisk folk som generelt gjennom hele historien har mislikt og vert sjalu på sine jødiske halvbrødre. Og samarbeidet til og med med Hitler for å få dem utryddet fra jorden overflate for godt...

...og den dag idag forbanner jødene så det synger i 95 prosent av hele den arabiske verden. Og nekter samtidig jødiske israelere å komme inn i 95 prosent av alle arabiske land.

Selvsagt trenger Israel en sterk mann som vet utmerket hva han kjemper for og hva han kjemper imot - og vet utmerket hvilket truende fiendebildet og trusselbildet Israel har hatt hengende over seg fra hele den islamistiske verden, siden Israel ble opprettet for 60 år siden. Hadde det ikke vert for dyktige og inteligente ledere i Israel, så hadde den overlegne arabiske verden for lenge siden tatt knekken på Israel - som er en styggedom mot den islamske religion, da jødestaten er ett ikke islamsk land midt i den hellige islamske gryten hvor kun islam har lov til å ha makten ifølge deres religion. Med andre ord kan ikke islamistene slutte varig fred med Israel, fordi da vil dem gå imot sin egen religion.

Netanyahu er en meget dyktig leder, og kjemper for sitt land. Han kommer aldri til å dele sin egen hovedstad i to, og gi halve den jødiske hovedstaden til muslimene som ikke har lov til å slutte permanent fred med den vantroende jødestaten Israel. Jerusalem har forøvrig aldri vert noen arabisk hovedstad, byen har kun vert jødene sin hovedstad fra uminnelige tider, de jødiske folk har aldri hatt en annen hovedstad enn Jerusalem. Å dele den byen i to mellom jøde og araber, vil ikke bare være helt historieløst og uriktig, de vil bety katastrofe, og jeg er redd du må tro om igjen visst du tror araberne vil slutte fred med den vantroende staten Israel (som de kaller den) visst en deler Jerusalem i to. Den vil heller få enda mer blod på tann, og terrorisere videre og prøve å få hele Jerusalem og på en eller annen måte ta over hele Palestina som de sier - som innebærer hele Israel.

Selvsagt har Israel godt av en leder som er sterk og standhaftig som Benjamin Netanyahu, de trenger dem visst i en slik gal verden der nede. Og det hjelper også på at Netanyahu kjenner godt til hva fiendebildet til Israel faktisk går ut på.

Men til alle sionist motstandere (altså dem som er imot at Israel skal være en jødestat) - og som samtidig tror at Benjamin kjører Israel rett i dass, dere må jo slutte å klage på at Benjamin er så grusomt fælt for Israel - fordi ifølge dere så kjemper han jo for deres sak, nemlig å ta knekke på sioniststaten Israel til fordel for Allah, Muhammed og islamsk religion som faktisk har store problemer med at de er ett vantroende ikke muslismk arabisk land (nemlig Israel) midt i ett område der de kun skal være islam stater ifølge islam...

...det er faktisk ikke uten grunn at 95 prosent av hele den gigantiske arabiske islamske verden ikke annerkjenner Israel som en jødestat, og dem har ikke engang jødestaten inntegner på kartene sine. Problemet ligger nemlig i deres islamske religion, som forbyr vantroende land å eksistere i den såkallte arabiske verden. Og ifølge deres religion så hører Israel området til under den arabisk islamske verden.

Endret av IDF
Lenke til kommentar

dere må jo slutte å klage på at Benjamin er så grusomt fælt for Israel - fordi ifølge dere så kjemper han jo for deres sak, nemlig å ta knekke på sioniststaten Israel

Her er det altså at jeg opplevde at du tok det for gitt at jeg var blandt disse. Og det blir for meg en mentalitet som er helt blind.

En mentalitet der du kapitulerer din egen kritiske sans, og legger deg totalt under en leder som ikke kan kritiseres, og hvis noen kritiserer ham er det fordi de er med fienden. En Nord-Koreansk aktig mentalitet. Det som er helt opplagt er at hvis Netanyahu og hans regjering fortsetter som de stevner, så vil Israel bli stående mer og mer isolert, og situasjonen internasjonalt vil bli mer og mer lik kampen mot Apartheid.

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

dere må jo slutte å klage på at Benjamin er så grusomt fælt for Israel - fordi ifølge dere så kjemper han jo for deres sak, nemlig å ta knekke på sioniststaten Israel

Her er det altså at jeg opplevde at du tok det for gitt at jeg var blandt disse. Og det blir for meg en mentalitet som er helt blind.

En mentalitet der du kapitulerer din egen kritiske sans, og legger deg totalt under en leder som ikke kan kritiseres, og hvis noen kritiserer ham er det fordi de er med fienden. En Nord-Koreansk aktig mentalitet. Det som er helt opplagt er at hvis Netanyahu og hans regjering fortsetter som de stevner, så vil Israel bli stående mer og mer isolert, og situasjonen internasjonalt vil bli mer og mer lik kampen mot Apartheid.

Det var ikke meningen at du skulle oppleve det personlig, jeg siktet generelt til sionist motstandere som har det synet på Benjamin. Og ikke personlig til deg, beklager visst du følte deg truffet.

Lenke til kommentar

beklager visst du følte deg truffet.

Det som kunne vært nyttig for deg, ville vært å være i stand til å tenke utenfor denne boksen der den som kritiserer den store leder Kim il Netanyahu også må være en som vil Israel til livs.

Men jeg synes du viser igjen og igjen - også med denne siste kommentaren - at nei, det er du ikke i stand til.

Lenke til kommentar

beklager visst du følte deg truffet.

Det som kunne vært nyttig for deg, ville vært å være i stand til å tenke utenfor denne boksen der den som kritiserer den store leder Kim il Netanyahu også må være en som vil Israel til livs.

Men jeg synes du viser igjen og igjen - også med denne siste kommentaren - at nei, det er du ikke i stand til.

Nå misforstår du godt, enten uvitende eller med vilje, eller en kombinasjon av begge deler.

Fordi jeg har aldri sagt at alle som kritiserer Netanyahu vil Israel til livs - derimot har jeg sagt at alle dem som ønsker sionist staten Israel vekk - og som samtidig hyler at Netanyahu er en drittsekk som også kjører Israel i grøften med å bl.a bygge jødiske boliger i Jerusalem - ja nettopp dem bør jo faktisk være glad for at han er statsminister og heller hylle han - istedet for å ville ha han vekk fra statsminister stolen - siden han jo løper dems æren med å kjøre sionist staten Israel i grøfta...

...og også øydelegge forholdet til USA, ja dem må jo hyle av glede sionist motstanderne nå og hele den arabiske verden og kanskje du også! Siden disse har mislikt sterkt at USA og Israel har vert gode kompiser (noe kanskje du også har mislikt eller?) - som jo går imot viljen til den islamske agenda om å få vekk sionist staten Israel - altså ett Israel der jødene har makten. Kan godt nevne igjen at det ikke er uten grunn at en så og si samlet arabisk verden ikke har Israel på kartet - og det har ingenting med palestinerne å gjøre - det har ene og alene med islamsk religion å gjøre.

Endret av IDF
Lenke til kommentar

ja dem må jo hyle av glede sionist motstanderne nå og hele den arabiske verden og kanskje du også!

Nei, der er du altså helt på jordet. Jeg er skrudd sammen slik at jeg - i likhet med FN og USA og verdenssamfunnet som helhet - ser på en fredsløsning som det beste. Da altså en løsning som ikke betyr nedenom og hjem for Israel. ( Noe som altså i praksis betyr at den palestinske siden ikke kan få inn i fredsløsningen en "right to return" for palestinske flyktninger og deres etterkommere. )

Så nei, det hjelper ikke om du fortsetter i det uendelige med å prøve å male meg inn i bildet blandt folk som ønsker Israel nettopp nedenom og hjem. Det sier bare stadig mer om deg.

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

ja dem må jo hyle av glede sionist motstanderne nå og hele den arabiske verden og kanskje du også!

Nei, der er du altså helt på jordet. Jeg er skrudd sammen slik at jeg - i likhet med FN og USA og verdenssamfunnet som helhet - ser på en fredsløsning som det beste. Da altså en løsning som ikke betyr nedenom og hjem for Israel. ( Noe som altså i praksis betyr at den palestinske siden ikke kan få inn i fredsløsningen en "right to return" for palestinske flyktninger og deres etterkommere. )

Så nei, det hjelper ikke om du fortsetter i det uendelige med å prøve å male meg inn i bildet blandt folk som ønsker Israel nettopp nedenom og hjem. Det sier bare stadig mer om deg.

Nok engang tar du alt for raske besluttninger - istedet for å faktisk lese hva jeg bokstavligtalt skriver. Du vrir litt på det jeg skriver, slik at det blir en annen mening enn hva de var tiltenkt. Og du klipper ut halve sitater, slik at de opprindelige poenget forsvinner.

Så hvorfor i alle dager klippet du vekk de ordene som hørte til sitaten mitt over du henviser til?

...nemlig at de som ikke likte at USA og Israel var veldig gode kompiser, må like at de vennskapet nå blir stillt på prøve fordi Netanyahu gjør ting som Obama ikke vil han skal gjøre. Og i den sammenheng lurte jeg på om du var glad for at USA og Israel har vert så gode kompiser? Eller om du synest at det er bra at venneskapet deres har blitt stillt litt på prøve i de siste og kanskje kan svekkes.

Jeg har ikke slått fast at du ønsker Israel nedenom og hjem, slik som du påstår jeg har slått fast. Jeg synes du tar alt for lite hensyn og har alt for lite forståelse for hva faktisk skriver til deg - du vrir og vender på det akkuratt slik som du selv vil, uavhengig om det får enn annen betydning enn hva jeg skrev.

Jeg kan ikke rote vekk tiden min gang etter gang på slikt, eller å svare for "halve sitater" som du tilsyletande bevisst klipper ut av sin sammenheng og utelater viktige ord som hører til settningen.

Dette kommer det lite konstruktivt ut av synes jeg - og noe som kunne vert en grei diskusjonen blir veldig amputert og opphakket i slikt tullball.. Så jeg foreslår faktisk at vi stopper her for denne gang.

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Dette kommer det lite konstruktivt ut av synes jeg - og noe som kunne vert en grei diskusjonen blir veldig amputert og opphakket i slikt tullball.. Så jeg foreslår faktisk at vi stopper her for denne gang.

Det er helt greit for meg. Jeg synes også på min kant at det er umulig å trenge igjennom din ideologiske vanetenking.

Om forholdet til USA, så synes jeg ikke at det er en god ting om forholdet blir dårligere. Det som ville vært en god ting, var visst Israel på dette tidspunktet - da den amerikanske presidenten legger sin tyngde bak å få en fredsløsning - også hadde hatt en regjering som var innstilt på en fredsløsning. En regjering som var mer preget av den innsikten som Olmert viste i det jeg sitérte om at uten en slik løsning vil det bli slutten for Israel.

I steden har de en regjering bestående av et flertall av apokalyptiske fanatikere. Og det er overhodet ingenting å fryde seg over. Denne regjeringen av fanatikere kan klare kjøre Israel i grøfta. Men det er ingenting å fryde seg over. Den kan også klare å stelle i stand all verdens faenskap for verden som helhet. Det er ikke noe å fryde seg over.

Lenke til kommentar

Netanyahus politikk har ingen ting å gjøre med å forsvare israel eller dets befolkning. Hele politikken hans er basert på å ikke å gi fra seg noe av de okkuperte områdene eller inngå fred med palestinerne fordi han synes det gjør seg best for Israels bilde og selvbilde. Regjeringstiden hans ser ut til å bli enda mer preget av stillstand i forhandlingene med palestinerne enn hva Sharons tid ble.

Når det så kommer til Jerusalem er det ikke Israels hovedstad! Israel sa jo i sin tid selv at de godtok Jerusalem som en internasjonal by. Det er heller ikke slik at Jerusalem under Israels styre har full religionsfrihet eller demokrati. Bare se på behandlingen av palestinerne i Jerusalem...

Lenke til kommentar

Jeg er for dødsstraff, legalisering av narkotika samt atomvåpenJeg støtter tortur, biologiske våpen samt kjemiske våpenEn morders liv for et liv og en død for en dødOrdet empati er et tomt begrep

Du skriver at du er for atomvåpen, biologiske og kjemiske våpen - gjelder det alle land - eller gjelder det kun for islamske land som Iran etc?...

...eller ønsker du kanskje at flest mulig land i verden skal sitte på ett arsenal av forskjellige atomvåpen!

Mener du at Iran har mer rett på atomvåpen enn f.eks Israel - tror du at en kan stole på at det islamistiske prestestyret i Iran ikke vil komme til å true andre med våpnene sine? Dem lager dem vel ikke bare på løye - fordi i utgangspunktet så er det vel ingen som hadde vert så interessert i å angripe Iran - men så kom jo den kraftige atomvåpen utviklingen inn i bildet....

Dem sier jo rett ut at dem egentlig har store problemer med størrste parten av verden, både flere land i Midtøsten (inkludert andre islamskestater) og ikke minst den "vestlige verden" som inkluderer bl.a både Europa, Oceania, USA og Israel i Irans øyner - med andre ord mesteparten av den ikke islamske verden.

Så hvem er det du egentlig sier JA TIL ATOMVÅPEN TIL? Til den vestlige verden? Eller den islamske verden? Eller begge to?

Lenke til kommentar

Du vet hva du har å gjøre hvis du vil ha svar fra meg.

At du ikke ønsker å svare på dette, har vel muligens mer med det faktum å gjøre, at du liksom ikke har lyst til å svare på det.

Å be om unnskyld til deg - for noe du selv har sagt for en tid tilbake? Ærligtalt det er ikke min feil at du selv har glemt at du sa for en tid tilbake at du hatet vesten.

Ganske sikker på at det var i den forrige Midtøsten tråden en eller annen plass at du nevnte det for sikkert 2 år siden nå, så det er bare til å lete det opp.

Å be om unnskyldning for det, blir bare helt feil for begge parter. Da jeg husker det helt klart og tydelig at du faktisk nevnte det i klar tekst svart på hvitt.

Ellers synes jeg det muligens kan være litt snoverdig å ignorere enkelte spørsmål og utsagn jeg kommer med, der du henviser til at jeg må be om unnskyldning først før du vil diskutere mer med meg. Mens andre problemstillinger og spørsmål igjen jeg kommer med svarer du på, som om du opphever og vedtar "unnskyldnings ultimatumet" ditt akkuratt når det passer deg.

Men det er allright for meg, men isåfall forventer jeg faktisk at du ikke svarer på noe som jeg poster her inne. Fordi det kommer ikke på tale for min side å be om unnskyldning, for noe som det strengt tatt er du som bør be om unnskyldning for.

Ellers kan vi også ligge denne barnslige striden død, visst du foretrekker det. Slik at vi kan diskutere som normalt.

Er det forresten kun her inne på Midtøsten tråden ditt ultimatum gjelder ovenfor meg - eller gjelder det alle andre plasser også? Det kan du vel svare på - eller krever du at jeg nå ber om unnskylding først?

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...