Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten

Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

• Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

• Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

• Ja
      234
    • Nei
      37
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

• Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

• Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

• Ja
      159
    • Nei
      57
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

• Ja
      128
    • Nei
      141
      39

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

USAs visepresident Joe Biden fordømmer Israels beslutning om å utvide en bosetttning i Øst-Jerusalem med 1600 ny leiligheter:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3557163.ece

http://www.dagbladet.no/2010/03/09/nyheter/utenriks/israel/10783983/

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7031222

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=579795

Det samme gjør FNs generalsekretær Ban Ki-moon og selv Israels forsvarsminister Ehud Barak:

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7031552

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=579833

Lenke til kommentar

Jepp. Det absolutt beste ville være et regjeringsbytte i Israel der Kadima tok plassen fra Likud igjen. Ikke at ethvert problem hadde løst seg sporenstreks da heller, men Kadima har vært villige til å forhandle med palestinerne og er innstilt på å trekke seg ut av Vestbredden og diskutere en delt kontroll over Jerusalem. Og det kunne nok ha gått også siden Tzipi Livni er blant de mest populære politikerne i Israel.

Lenke til kommentar

Midtøsten er en viktig region og Israel er USAs viktigste allierte i regionen. Dessuten har de to landene felles fiender og da er det forståelig at de samarbeider. USA har klart å skape fred før. Både Egypt og Jordan har sluttet fred med Israel og USA har meklet både mellom palestinerne og Israel og mellom Syria og Israel. USA ønsker nok å få til en fredelig løsning mellom palestinerne og Israel, men ikke på en måte som forspiller forholdet til Israel.

Lenke til kommentar

Stort sett, ja. Mye har skjedd siden nittitallet, Oslo-avtalen er ikke populær på noen side, Norge har mistet troverdigheten.

Kan Norge spille en rolle som en bakgrunnskanal, jo det tror jeg. Vi har mye kompetanse i regionen, det skal en ikke glemme. Særlig er det verdt å nevne at Norge er det eneste vestlige landet som faktisk kan prate åpent med Hamas uten å miste ansikt. En amerikansk kanal via Norge vil være mindre diplomatisk pinlig for amerikanerene.

Om de vil bruke oss er noe helt annet.

Lenke til kommentar

Det tror jeg nok ikke det hadde villet selvom det er et utmerket forhold mellom USA og Norge. USA betrakter Hamas som en terrororganisasjon og vil ikke forhandle med dem så det ville vært underlig om USA brukte Norge som mellomman for akkurat Midtøsten. Dessuten vet de jo at det e ret dårlig forhold mellom Norge og Israel så å bruke Norge ville sikkert skapt vanskligheter der også. Dessuten foretrekker jo USA å handle selv.

Lenke til kommentar

Det tror jeg nok ikke det hadde villet selvom det er et utmerket forhold mellom USA og Norge. USA betrakter Hamas som en terrororganisasjon og vil ikke forhandle med dem så det ville vært underlig om USA brukte Norge som mellomman for akkurat Midtøsten. Dessuten vet de jo at det e ret dårlig forhold mellom Norge og Israel så å bruke Norge ville sikkert skapt vanskligheter der også. Dessuten foretrekker jo USA å handle selv.

En amerikansk administrasjon er rimelig pragmatisk. Jeg tror de ville vurdere å snakke med Taliban om de trodde det ville hjelpe.

Det er ikke utenkelig at amerikanerne innser viktigheten av å faktisk prate med Hamas, de har nok i stor grad innsett at Hamas er sentrale for en løsning, men det er diplomatisk problematisk. En løsning vil være å kjøre back channel-forhandlinger via Norge, om man for eksempel kan få Hamas til å gi opp Hamas charter, man gir noe, man tar noe, det var slik det skjedde med PLO. Det er ikke umulig, men det er likevel ikke sannsynlig.

Vi kan vente i femti år på at Hamas skal endre seg unilateralt og uten noen innrømmelser fra de andre partene, og vi kan feire denne dagen om femti år og konstatere at vi nok må vente femti år til.

Eller vi kan gjøre det via bakkanalene, komme frem til en form for enighet og Hamas kvitter seg med Hamas charter, forplikter seg til å avvise terrorisme, anerkjenne Israel offentlig, og på arabisk.

De trenger ikke å like det. Men det kan tenkes at de innser nødvendigheten, og innser at Hamas er sentrale for å oppnå en løsning. I løpet av dette tiåret kan Hamas komme til å konsolidere sin maktbase også på Vestbredden, og da sitter USA og Israel igjen med en part som er enda verre å ha med å gjøre. Så begynner Hamas å operere aktivt fra Vestbredden, Israel sender stridsvogner inn i Ramallah, Taybee (øl, brygges i Ramallah) er ikke lenger å få på Grand Imperial Hotel i Jerusalem, og før vi vet ordet av det er intifadaen enda værre enn noen av oss kunne forutse.

De sier det ikke høyt, men amerikanerne vet det. Som sagt; jeg tror ikke det er sannsynlig, men jeg tror ikke det er umulig.

Vi vet aldri hva som skjer. Jeg vet at jeg skal ha meg et glass iste, men jeg kan komme til å dytte kartongen over på gulvet. Det er en rimelig enkel handling. Midtøsten er mildt sagt mer komplekst.

Lenke til kommentar

Eller vi kan gjøre det via bakkanalene, komme frem til en form for enighet og Hamas kvitter seg med Hamas charter, forplikter seg til å avvise terrorisme, anerkjenne Israel offentlig, og på arabisk.

De trenger ikke å like det. Men det kan tenkes at de innser nødvendigheten, og innser at Hamas er sentrale for å oppnå en løsning. I løpet av dette tiåret kan Hamas komme til å konsolidere sin maktbase også på Vestbredden, og da sitter USA og Israel igjen med en part som er enda verre å ha med å gjøre. Så begynner Hamas å operere aktivt fra Vestbredden, Israel sender stridsvogner inn i Ramallah, Taybee (øl, brygges i Ramallah) er ikke lenger å få på Grand Imperial Hotel i Jerusalem, og før vi vet ordet av det er intifadaen enda værre enn noen av oss kunne forutse.

De sier det ikke høyt, men amerikanerne vet det. Som sagt; jeg tror ikke det er sannsynlig, men jeg tror ikke det er umulig.

På den ene siden har en Israel som overmakt, som ikke ønsker noen særlige forandringer. Konflikten ser det ut til at Israelerne lærer seg å leve med uansett popularitet.

På den andre siden har en Palestinerne som har sine Hamas-folk. En kan som du sier ikke så lett børste disse under teppet og glemme dem. Selv om det er det som forsøkes, altså å ignorere dem basert på konklusjonen om at de måtte være terrorister.

Om en skulle gitt noe etter for Hamas, vil de da legge ned sverdet og godta forandringene.. Jeg er i tvil til at en så hardkokt kjerne Hamas-ledere vil gi fra seg den lille kontrollen de måtte sitte på der dypt inne i de Palestinske områdene.

Alle partene i konflikten er noen bøller som krever sitt. Får de ikke medgang så gjør de krav på det de kan karre til seg med de midlene de måtte ha til rådighet.

All erfaring til nå tilsier at krigsherrer kjører sitt løp til det ikke måtte gå lenger. En har med krigsherrer å gjøre i denne konflikten. En har med å gjøre mennesker som føler seg dypt tråkket på av den andre parten. En har med å gjøre mennesker som tar seg til rette. Uansett hvilken part en betrakter.

Hva med muren der nede? Er den bygget som ett varig redskap? Jeg tror ihvertfall den kommer til å bli stående lengre enn hva Berlin-muren gjorde.

Ett godt råd fra meg:

Det beste alternativet jeg tror Palestinerne kunne forsøkt seg på, var å legge konflikten død, og la seg innlemme med ett naboland som måtte ha en god porsjon arabere. F.eks. Egypt. Bli Egyptere, men beholde sin arabiske tilhørighet. Da kan ikke Israel så lett kødde med de Palestinske menneskene lengre. Hamas-ledere og andre oppviglere kunne jo f.eks. fengsles, da de neppe vil legge av seg sine stygge uvaner uten kamp. FN-kunne bistå Palestinere og Egyptere i en periode når denne forandringen måtte pågå for å stabilisere området, og for å fengsle de værste oppviglerne. Palestinerne må forsøke å snu ting til noe positivt for seg selv. Israelerne vil aldri gi etter.

Jeg tror heller jeg ville blitt svensk, eller finsk for den saks skyld, slik at jeg kunne bevare min kultur og min norske identitet, så fikk det heller være at "Norge ikke lenger var en nasjon". Jeg tror det ville være ett bedre alternativ enn både det å bli værende i konfliktsonen, og det å flytte til ett fremmed land for å få fred.

Landområdene de måtte ha i dag får de jo beholdt med min løsning, om de gir dem fra seg til f.eks. Egypt og bare endrer navnet på sin nasjonalitet.

Når så det har gått noen få år, og fred og fordragelighet har kommet tilbake, så tror jeg også at Israelerne er mer villig til å slippe inn fredelige religiøse som ønsker å gjøre pilegrimsferd til Jerusalem.

Altså en vinn-vinn situasjon for alle parter, FN-nasjoner med. Selvsagt må Palestinerne gi fra seg det meste av det okkuperte landområdet sitt, men til gjengjeld så får de frihet til å bevege seg både på nåværende Palestinsk territorium og i de større Egyptiske landmassene.

Endret av G
Lenke til kommentar

Israelske soldater siktes for å ha brukt en palestinsk gutt på ni år som levende skjold under krigen på Gazastripen:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3560764.ece

Joe Biden er skuffet over Israels varslede utbygging i Øst-Jerusalem og det kan nå se ut som USA vil begynne å skylle på Israel når det er Israel som ødelegger for forhandlinger:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/midtosten/article3559661.ece

FN fordømmer også den planlagte utbyggingen. I denne artikklen sieer USA at de ikke tror palestinerne vil bryte forhandlingene, men ser man på den forrige artikklen vil de. Og det er jo ikke noen grunn til å spørre seg heller:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=591654

Det israelske arbeiderpartiet sier de kan komme til å bryte med Netanyahus koallisjonsregjering. Denne koallisjonsregjeringen ble de med i for å gjenopplive fredssamtalene med palestinerne og det blir derfor vanskligere og vanskligere å sitte i den når regjeringen gjør det umulig å innled slike samtaler:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=591556

Lenke til kommentar

Det der siste du skrev om hva som skjer innad politisk i Israel er interessant. Det går jo an å håpe at også Israelere tar en fornuftig utgang på det hele. Men, jeg er skeptisk og tror det kan ta veeldig lang tid.

Dessuten var det jo "vi" som er utenforstående til området som blandet oss inn og la til rette for opprettelsen av staten Israel, da kan det ikke være så ille om en blander seg inn igjen, selvsagt med Palestinernes velsignelse først for å rydde opp i problemene igjen. Jeg tenker da til mitt tidligere forslag om f.eks. å innlemme Palestina i Egypt.

Endret av G
Lenke til kommentar

Israels poliikk er absolutt interesseng ja. Det beste ville være om Netanyahus regime raknet og det kom til nyvalg og Kadima da kom tilbake til makten. Kadima er et stort og populært parti i Israel og dets leder Tzipi Livni er populær og partiet har tatt til ordet for en palestinsk stat og selv en form for delt kontroll over Jerusalem.

Likud og den linjen de fører ødelegger bare!

Lenke til kommentar

Det er nok av arabiske land med islamsk religion i Midtøsten, å innlemme palestiner-araberne (som forvøvrig aldri har hatt ett eget land uansett) hadde vert supert. Helst ett godt stein kast unna Israel...

...men er redd det er totalt urealistisk, da dem selvsagt kommer til å nekte å gi fra seg Betlehem, Nasaret, Gaza, Jerusalem og alle disse plassene i Eretz Israel. Ingen araber land er interessert i å ta imot Palestiner-araberne heller.

Islamistene ser på palestiner-araberne som ett våpen på å prøve å få vekk jødestaten, og få muslimene i flertall og islamsk styre der Israel er nå.

Selv om palestinerne hadde flyttet til Egypt hele gjengen (som forøvrig var artig forslag) så hadde det ikke blitt fred der nede for det, da palestiner-araberne jo bare er en liten del av de islamske trusselbildet Israel sliter med. Om selv både Hizbolla, Iran, Hamas etc hadde flyttet til Sverige, så hadde bare andre islamister fortsett kampen mot Israel mer direkte istedet...

...religion religion! Islam er primært imot Israel og vil alltid være det så lenge landet ikke blir islamisert. Dem ser på det som sin plikt å ikke gi Israel fred, fordi landet må vekk før eller siden. Visst ikke suger Allah og islam kan få tilbakegang, visst dem aldri klarer å få vekk den vantroende jødestaten, som ligger i hjertet av islams hus, der ikke noe vantroende land har lov til å være ifølge Allah, Muhammed og Koranen.

Israel sin plan er å bare å holde ut og stå imot fiendebildet inntil deres lovede Messias kommer for å ende konflikten og gi fred for både jødestaten og verden forøvrig. Slik at folk fra hele verden kan pilgrimme til det nye verdensmakt "senteret" Jerusalem i fred og harmoni, der Messias skal regjere fra.

Antikrist som kommer fra folkehavet og politikken skal uansett prøve å lure verden til å tro at han er Messias. Han kommer til å stå fram for alvor, rett etter at mange mennesker sporløst har forsvunnet fra jorden. Han må en holde seg godt unna, selv om han skal se ut som en fredsfyrste. Og for all del ikke ta imot hans merke (chip i pannen eller høyre hand), sikkert GPS eller noe i den også så enn mister helt friheten. Bibelen advarer på det sterkeste å ta chippen...

...prisen for å nekte å ta dette dyretsmerke er martyr døden. En får heller ikke handle mat i butikkene uten dette merket.

Den ekte Messias skal komme akkuratt på samme måte som han reiste - nemlig fra skyene og rett ned på oljeberget.

Da ender også Midtøsten konflikten, og jødene skal gråte bittert over han som dem forkastet for 2000 år siden. Tusenårsriket begynner. Alle regler og lover skal styres fra Jerusalem. 1000 år med fred på jord. Gud har bundet Satan. Alle våpen blir smidd om til nyttige redskaper etc. Jødene skal få svært god status, og dem skal styre verden i en verdensregjering bestående av jødene, Messias og alle andre "hedningefolk" som ble frelst. Så good bye Muhammed og Allah!

Men før dette så blir det mye dritt og trengsel, 3.verdenskrig og tyrann riket til antikrist, selv om det hele skal begynne bra. Men når antikrist har forført verden så blir det ikke så kult lenger.

Israelittene bryter den 7 år lange fredsavtalen dem inngår med antikrist etter 3,5 år, da dem innser at han er falsk og har onde hensikter. Det ender med at han mobiliserer alle verdensnasjoner til krig mot Israel, der bl.a han skal hærsette øst-jerusalem...

...jødene skal bli jaget så hardt og brutalt, at dem som har overlevd må gjemme seg. Og det klarer dem også. Dem skal nemlig flykte og gjemme seg i fjellbyen Petra i Jordan der antikrist ikke klarer å finne dem, av en eller annen grunn.

Det ser 99,99 prosent sikkert ut som at jødestaten går i dass, men på mirakuløst vis går den ikke i oppløsning. Gud av alle ting griper inn, som igjen fører til full forvirring og alle nasjonene som angrep Israel skal begynne å angripe hverandre istedet.

Det hele ender med at verdensfrelser jødenes konge kommer dalende ned fra skyene til Jerusalem, tusenårsriket skal begynne. Midtøsten konflikten er dermed blitt historie, og det var steike meg på tide!

Det færreste her inne tror på denne Bibel historien, men jeg driter i at dere tror det er ett eventyr. Poenget er nemlig at dere forhåpentligvis ikke blir forført av antikrist sin "verdensregjering", selv om dere synes han virker til å være en sabla kjekk fyr som gjør mirakler og andre ting.

Tror han skal gi mat til alle mennesker også, og ta kontroll over all verdens mat program. Hold dere unna den chippen, så får det bare stå sin prøve at han truen med forferdelser for dem som nekter å ta den. Dem som tar den vil nemlig angre svært bittert på det.

Han skal bygge opp tempelet igjen også, altså antikrist som Bibelen beskriver. Er ikke noe god fyr. Er også mye som tyder på at antikrist faktisk er en jøde.

Midtøsten konflikten ender før 2030! Det er spikkret. Profetiene er soleklar på det. Og det er 100 prosent beviser på det, så sant en tror på profetiene da. Som gjør at Bibelen ikke stemmer og dens profetier faller helt i grus visst vi går over år 2030. Bl.a skal ikke genereasjonen dø ut - den generasjonen som fikk oppleve at jødene fikk fedrelandet sitt tilbake. Den generasjonen er nå over 60 år.

Rekner vi utifra Bibelen er det 6000 år siden Adam og Eva i slutten på 2020 årene. Alt tyder på at det 7000 årtusenet er starten på tusenårsriket.

På den aller siste tiden rett før Messias kommer igjen og tusenårsriket begynner. Skal alle verdensøyner være rettet mot konflikten i Midtøsten sier profetiene og store ledere over hele verden skal prøve å løse konflikten, men ingen skal komme noen vei med det. Alle som prøver skal "knekke ryggen" på det står det. Til slutt skal forslagene bli dummere og dummere som om dem ble beruset står det...

...og det har jo forsyne meg allerede begynt å skje. Hvem er nemlig så naive at dem tror det blir fred av å dele Jerusalem i to, der ene halvdel skal være hovedstad til islamistene og den andre halvdelen hovedstad til jødene. Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte som svar til dem som faktisk tror det blir fred ut av noe slikt!! Jeg har ikke ord på hvor surrette fredsløsning det er. Og dem som seriøst har tro på noe slikt, skulle en tro har drukket minst 2 vodka flasker for mye. Iallefall visst en er klar over hva Midtøsten konflikten faktisk grunnleggene går ut på - men jeg er redd for at det fleste er så "fulle" at dem ikke helt har klart å fått det med seg, eller er så sørpa at dem ignorerer det viktigeste faktorene som gjør at det ikke kan bli fred. Det er nemlig noe som heter religion her, og religionen i Midtøsten står 100 prosent sterkt og krysser enhver muslimsk hjerte. Det er ikke uten grunn at 95 prosent av den gigantiske araberverden nekter å annerkjenne jødestaten, som er ett vantroende ikke muslimsk land i hjertet av islams hus (Midtøsten)

Snart skal uansett hele verden få være vitne til den ekte og eneste Messias Jesus. Da faller islam i grus så det synger etter. Og det er like greit, for det er så mye terror og dritt og diktatur tull og undertrykkelser der igården. Skjønner godt at sønnen til Hamas grunnleggeren stakk av til fordel for Israel, som er verdens menst humane krigere, som gjør alt dem kan for å ta hensyn til de sivile på fiendens side. Riktig nok døde det 1200 palestinere i forrige krig, men det tallet er ufattelig lavt av en krig av ett sånt kraftig kaliber. Likestillte kriger av samme størrelse andre plasser i verden, så dør det mye mer. Krig er uansett ikke kult eller gøy, men av og til må det dessverre til for å prøve å opprette holde en viss kontroll. Men er ikke alltid like lett for alle forstå slike ting, spesielt ikke SV folk fra Norge som sitter hjemme i sofaen og er så sjølvgode nærmest opphøyde vesen at det stinker lang vei. Dem skulle fått Hamas og Hisbolla og annet massivt dritt tryggt blodig ned etter ryggen i over 50 år så hadde låten i pipen blitt en annen.

Lenke til kommentar

En amerikansk administrasjon er rimelig pragmatisk. Jeg tror de ville vurdere å snakke med Taliban om de trodde det ville hjelpe.

Det er ikke utenkelig at amerikanerne innser viktigheten av å faktisk prate med Hamas, de har nok i stor grad innsett at Hamas er sentrale for en løsning, men det er diplomatisk problematisk. En løsning vil være å kjøre back channel-forhandlinger via Norge, om man for eksempel kan få Hamas til å gi opp Hamas charter, man gir noe, man tar noe, det var slik det skjedde med PLO. Det er ikke umulig, men det er likevel ikke sannsynlig.

Vi kan vente i femti år på at Hamas skal endre seg unilateralt og uten noen innrømmelser fra de andre partene, og vi kan feire denne dagen om femti år og konstatere at vi nok må vente femti år til.

En amerikansk administrasjon er rimelig proisraelsk. At det er er forskjell på Bush og Obama er klart, men du ser jo hvordan det har gått med Obamas annonserte "tøffe og ærlige" linje med Israel. Siden Netanyahu plent har nektet å etterkomme kravet om full byggestans har Obama gitt opp og presantert kravene mye mildere. Hadde han faktisk satt akt bak kravene og vært tøff ved å stanse den økonomiske og politiske støtten til Israel inntill de oppfylte kravene hadde ikke Israel hatt noe valg enn å gjøre som Obama sa eller stå mer eller mindre alene. Men slik har det altså ikke gått.

Riktignok gjorde Obama det klart at det ikke lenger var utenkelig å snakke med en palestinsk samlingsregjering som inkluderte Hamas, men han besvarte jo aldri brevet han fikk fra Hamas om han i det hele tatt åpnet det. Og husk at størstedelen av den amerikanske befolkningen mener det er riktig å støtte Israel og skal regjeringen være populær må den gjøre som folket ønsker.

Hamas har jo gjort det klart at de først vil ha opprettelsen av Staten Palestina før det blir aktuelt å anerkjenne Staten Israel. Og Fatah har heller ikke endret på sitt charter (finnes det noe direkte norsk oversettelse på ordet?) og siden Hamas er langt mer ekstrem enn Fatah kan vi ikke forvente at Hamas skal gjøre det med det første heller. Og skal de gå med på kravene du lister opp her vil de garantert ha noe igjen. Krav som de helt garantert kommer til å stille er at blokkaden av Gazastripen går over i historien og at alle militæropperasjoner fra Israel stanses. Har en anelse om at de kommer til å kreve å få løslatt en del fanger fra israelske fengsler også.

Det er ikke gitt at Hamas får kontroll på Vestbredden så dette er en antagelse av den værste tenklige situasjonen. Dog er det ikke bare du som har denne antagelsen. Det har flere ganger vært varslet om en tredje intifada. Så du linken ang det? Selv vil jeg si at det er feil å kalle det en tredje intifada om det skjer nå ettersom den andre intifadaen ikke offisielt er over selvom voldsbruken er på et minimum av hva den var.

Men du må huske på at muren Israel har har fått stanset selvmordsbomberne så det er ikke sannsynelig med et enormt anntall voldshandlinger inni selve Israel dersom et nytt voldsutbrudd skjer. Muren har iallefall virket til nå.

Vi vet aldri hva som skjer. Jeg vet at jeg skal ha meg et glass iste, men jeg kan komme til å dytte kartongen over på gulvet. Det er en rimelig enkel handling. Midtøsten er mildt sagt mer komplekst.

Noen av dem vet det kansje ja, men ikke alle vil jeg tro. Husk at det finnes ekstreminister på alle plasser, også i USA. Hva de ser for seg som en løsning ang. Hamas vet jeg ikke, men samtaler og anerkjennelse kan det ikke være.

Lenke til kommentar

Ganske oppsiktsvekkende utsagn fra israelsk krigshistoriker :

"Tel-Aviv has no choice but to "transfer" the Israeli Arabs and the stateless Palestinians beyond safe borders . (...)

In the event the Europeans opposed such a transfer, in order to survive Tel Aviv will be forced to destroy the European capitals with nuclear weapons, it being understood that the Europeans will be unable to retaliate without annihilating their Palestinian friends.

“The Palestinians should all be deported. The people who strive for this (the Israeli government) are waiting only for the right man and the right time. Two years ago, only 7 or 8 per cent of Israelis were of the opinion that this would be the best solution, two months ago it was 33 per cent, and now, according to a Gallup poll, the figure is 44 percent.”

The author of The Transformation of War forcefully stated that, as of now, there are already nuclear warheads aimed against Rome and other European capitals that render the threat credible and the "transfer" of the Palestinians possible."

http://www.voltairenet.org/article164432.html

( Mer : aljazeerah )

Endret av Kubin
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...