Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten

Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

• Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

• Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

• Ja
      234
    • Nei
      37
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

• Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

• Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

• Ja
      159
    • Nei
      57
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

• Ja
      128
    • Nei
      141
      39

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja det var veldig flott gjort av palestiner araberne for noen dager siden å angripe turister som var ved tempelplassen. Griser kan jo ikke komme i nærheten av moskeen der - jødene er jo gris x 10 så det er jo enda verre pr. dato - ganske sårbar muhammed og allah og disse moskeene, skal ikke mye til før slike hellige plasser råttner og skjelver i "grise dritt". På hellige kristne og jødiske plasser kan en tross alt komme inn uavhengig av hvilken religion etc enn har, så sant en tar en kipa på hodet for sist nevnte.

Ta å gå til nærmeste hellige kristne plass i Oslo, som tilfeldigvis også er hellig for muslimene. Og ta å pelm steiner og andre gjenstanter på det kristne, og se hva som skjer. Ja, riktig politiet kommer. Er du i sjokk?

Lenke til kommentar

Aller først: Griser er urene dyr både for jøder og muslimer. Faktisk valgte idioten Israel å kalle svineinnfluensaen for mexicoinfluensa... :roll: :!: :lol::rofl:

Ellers så må du jo ta meg HVORFOR disse utbruddene fra palestinerne kommer. Ny bygging i Øst-Jerusalem samt denne planlagte byggingen inne på Vestbredden. Begge to er klare og bevisste provokasjoner fra Israel og de ber selv om opptøyere!

Lenke til kommentar

Aller først: Griser er urene dyr både for jøder og muslimer.

Nå er det svært mange liberale jøder i Israel, som også spiser gris når det passer dem og andre ikke kosher produkter. Det fleste har ikke problemer med å se på TV eller kjøre bil på sabbathen heller...

...for å være helt ærlig er den gjennomsnittlige israeler en tanke mer liberal enn en gjenomsnitt nordmann.

Det var genialt av israelerne å plassere grisekjøtt på bussene, fordi da tørte ingen palestiner arabere å selvmordsbombe bussene mer, da dem var redd for å komme i kontakt med grisekjøttet iforbindelse med eksplosjonen da det hadde ført til ett sikkert helvete.

...jødene derimot smilte bredt, der antallet selvmordsbombere på bussene gikk kraftig tilbake.

Lenke til kommentar

Du har selv sagt at Vanunu ikke regnes som jøde ettersom han har konvertert til kristendommen selvom han er født jøde. Jøder er virkelig den befolkningsgruppen det er vanskligst å definere.

Og om de har et så avslappet forhold til svin, hvorfor ville de da si mexicoinnfluensa framfor svineinnfluensa?

Lenke til kommentar

For det første er det vel rimelig irrelevant for situasjonen i Midtøsten hvorvidt israelere flest spiser gris, for det andre var det ikke det jeg sa, jeg sa at man finner unntak innen alle grupper, årsaken til at man brukte et annet navn har vel mest å gjøre med at det er svært mange jøder i Israel som faktisk ser på grisen som uren.

Det er så lite viktig for konflikten at det er enestående, det er som å diskutere betydningen av at de bruker melkekartonger i Israel eller ei, det har ingenting å si.

Men det er like fullt korrekt at det er vanskelig å definere 'jøder'. Man kan definere 'jøder' som en etnisk og kulturell gruppe, altså at de som definerer seg som jøder er jøder, men som vi alle vet er det mange sekulære jøder som definerer seg som jøder av andre grunner enn de religiøse.

Vanunu kan nok defineres som jøde på en eller annen måte, men om han vil definere seg som kristen respekterer jeg det. For min del bryr jeg meg lite om hva folk 'er'. Det har lite med noe som helst å gjøre, med mindre man diskuterer teologi eller religionen konkret er relevant.

Lenke til kommentar

Når det gjelder akkurat Israel er det faktisk både interessangt og relevant hvem som oppfattes som jøder og hvem som ikke er det. SOm en ar de israelske araberne sa under et av valgene, de forrige hvis jeg husker riktig "Israel er en rasiststat der bare jødene skal ha det bra". Det er også verd å merke seg at Shimon Peres har innrømmet at det stadig er diskriminering av araberne i arbeidslivet og det er som du selv og vet nærmest umulig for palestiner å få byggetillatelse i Øst-Jerusalem. Det er dessuten ike tillat med partier som utfordrer det sionistiske grunnlaget for staten. Husker forøvrig en gang mens intifadaen raste som værst. Var sannsyneligvis i forkant av innvasjonen av Irak for israelerne fryktet raketter og da ble det delt t rasjoner med mat og dobøtter til jødene, men ingen ting til palestinerne. Siden det er en flere år gammel artikkel husker jeg ikke i hvilken avis den sto. Å si at det ikke har noe å si hvorvidt man deffineres som jøde eller ikke i Israel er og forblir feil!

Lenke til kommentar

Å si at ens etniske og religiøse tilhørighet er betydningløs er selvfølgelig feil, jeg sier bare at jeg gir faen i det.

Du får unnskylde en digresjon, men for et par år siden sto jeg på gravplassen i Srebrenica. Jeg har aldri i mitt liv, verken før eller senere, vært så grenseløst forbannet. Men sinnet mitt var ikke rettet mot noen spesiell etnisk eller religiøs gruppe. Selv om jeg forstår de som kobler dette mot religion og etnisitet syns jeg det er å gå forbi det som er viktig. Og det er (i mine øyne) at dette ble gjort av mennesker. Religion og etnisitet er bare en unnskyldning. I Agatha Christies ord, there is evil under the sun.

Med Israel snakker vi om flere problemstillinger. Det er ikke dekkende å definere det som jøder og muslimer, både fordi palestinere ikke er uniformt muslimske (mange er kristne, mange er sekulære), men du finner også mange sekulære jøder, og da er ikke religionen så representativ. Dessuten er det forskjellige grupperinger innad i de religiøse gruppene, det er for eksempel enorm forskjell mellom en ultraortodoks jøde og en liberal jøde, det samme kan sies om palestinske grupper som støtter Hamas og grupper som støtter PLO, og da blir det også relevant å spørre om forskjellen fremfor alt er ideologisk, ikke religiøs.

Men til syvende og sist blir ikke generaliseringer dekkende nok, ikke bare er individene innad i de store religiøse gruppene forskjellige, men gruppene er også svært forskjellige.

Og det er før vi går inn på sekulære grupperinger og deres ideologiske standpunkt og tilbøyeligheter.

Lenke til kommentar

Hamas mistenker Jordan eller Egypt for Dubai drap

I følge araberavisen Al-Quds Al-Araby mistenker ikke Hamas bare Mossad for å stå bak drapet på terrorleder Mahmoud al-Mabhouh i Dubai i januar. Terrorgruppen tror nå at sikkerhetsstyrker fra et arabisk land står bak, trolig Jordan eller Egypt. Medlem av Hamas politiske byrå, Mahmoud Nasser, sier han har fått tak i informasjon som tyder på at dette er tilfellet.

Al-Quds Al-Araby/miff

Lenke til kommentar

Umulig å si noe veldig klart før man har lest artikklen, men husk at Egypt og Jordan er de to arabiske landene som har sluttet fred med Israel og at Egypt ønsker å forhindre smugglingen mellom Egypt og Gazastripen så Hamas er nok ikke så fornøyd med disse to landene. Disse beskyldningene er en fin måte å få ut aggresjonen på. ;)

Med så mange land som har pekt ut Mossad som skyldig er det latterlig å begynne å hakke på Egypt og Jordan! Disse vestlige landene vi snakker om har langt bedre systemer for å finne ut av den slags enn en issolert gruppe på et av verdens mest overbefolkede områder, om ikke det mest overbefolkede.

Lenke til kommentar

Umulig å si noe veldig klart før man har lest artikklen, men husk at Egypt og Jordan er de to arabiske landene som har sluttet fred med Israel

Hva i all verden har det med saken å gjøre?? Om det så hadde vært egypt eller jordan som hadde gjort det, kan man ikke inndirekte legge skylden på israel!

Lenke til kommentar

Selv kristne vurderer nå altså boikott av jødene. Men så gjør de (jødene) seg da også vanskelig å sympatisere med. Nå er det vel snart kun indremisjonen og innbitte sionister som vedkjenner seg å holde med Israel.

Så kan det diskuteres i det uendelige "hvor kristen" en biskop som er styrt av staten er ;)

Lenke til kommentar

Selv kristne vurderer nå altså boikott av jødene. Men så gjør de (jødene) seg da også vanskelig å sympatisere med. Nå er det vel snart kun indremisjonen og innbitte sionister som vedkjenner seg å holde med Israel.

Så kan det diskuteres i det uendelige "hvor kristen" en biskop som er styrt av staten er ;)

Vi kan si mye om for eksempel Biskop Kvarme1, men han kan knapt kalles statlig styrt.

Jeg tror nok Biskop Tor Berger Jørgensen er like kristen som andre biskoper. Det har i alle fall ikke fremkommet noen indikasjoner på det motsatte.

1 Jeg vet vi ikke snakker om Kvarme, men jeg ønsker bare å poengtere at Kvarme i like stor grad er på den statlige lønningslisten, og mer intoleranse mot homofile er tross alt ikke en statlig prioritet i dag.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Nå får du slutte å dumme deg ut! Skulle egentlig ikke skrive noe mer til deg før du ber om unnskyldning for at du påsto at jeg var imot Vesten så dette blir et unntak: Jeg har innrømmet feilene palestinerne har begått og jeg har sagt til det kjedsommelige at dersom Israel trekker seg tilbake fra de okkuperte områdene så vil jeg ikke ha noe mer imot Israel!

Lær deg forskjellen på motstand mot israelsk okkupasjon og terror samt jødehat!

Og når det gjelder Israels "gode forsvarsevne" gjennom mer enn seksti år så skyldes det ene og alene USAs støtte for uten USA hadde Israel vært knust for lengst!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...