Gå til innhold

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten


Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

  1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

    • Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

    • Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
    • Ingen formening/vet ikke
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

    • Ja
      234
    • Nei
      37
    • Ingen formening/vet ikke
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

    • Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
    • Ingen formening/vet ikke
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

    • Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
    • Ingen formening/vet ikke
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

    • Ja
      159
    • Nei
      57
    • Ingen formening/vet ikke
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

    • Ja
      128
    • Nei
      141
    • Ingen formening/vet ikke
      39


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

nå har jeg ikke lest alle innleggene bakover her, så jeg hopper bare i det. norsk wikipedia definerer terrorisme som "Terrorisme er bruk av vold og trusler mot en uskyldig sivilbefolkning for å oppnå politiske mål.". er vel akkuratt det israel egentlig driver med? skal ikke si palestinerene har rent mel i posten de heller, men tortur i fengsel, natt-raids, kollektiv avstraffelse mm er etter min mening bruk av vold og trusler mot en uskyldig befolkning (som har et land under okkupasjon) for selv å fremme politiske mål ("araberne"ut evt ideen om stor-israel).

israels fiender er enten terrorister eller antisemittister...settlerne er bare vrange, så de holder jeg utenfor.

Lenke til kommentar
Du har ikke gitt noen konkrete eksempler, du har sagt generelle ting som at de bomber menneskemasser osv. uten egentlig å vise til noe mer.

 

Igjen, de som ikke driver med terrorisme, fks. karen med RPGen som engasjerer en Israelsk vogn, navnet har jeg ikke

 

Jo det har jeg. Faktisk har jeg lastet opp flere ting enn deg. Nevn dine konkrete eksempler da.

Lenke til kommentar
Du har ikke gitt noen konkrete eksempler, du har sagt generelle ting som at de bomber menneskemasser osv. uten egentlig å vise til noe mer.

 

Igjen, de som ikke driver med terrorisme, fks. karen med RPGen som engasjerer en Israelsk vogn, navnet har jeg ikke

 

Jo det har jeg. Faktisk har jeg lastet opp flere ting enn deg. Nevn dine konkrete eksempler da.

 

Mine konkrete eksempler på hva?

 

Du har vell kommet med heller få eksempler på at Israel med hensikt dreper masse sivile med enorme bomber fra fly (som du jo har blitt tatt på før ;) ). Vi har tidligere diskutert artikler du har kommet med om lignende saker og jeg kommer ikke på noen som passer inn i den konteksten.

Lenke til kommentar

Konkrete eksempler på terror mot Israel.

 

Jeg har bla. nevnt den bombingen av en boligblokk ja I ET TETT BEFOLKET NABOLAG MED FULLT AV SIVILE OG DER BOMBINGEN VAR SÅ KRAFTIG AT DE FLESTE SOM BLE DREPT BEFANT SEG I NABOBYGGNINGER og jeg har nevnt flyangrep mot hus som jeg så på tv der folk mistet alle sine familiemedlemmer og jeg gidder ikke å fortsette å dra frem eksempler på reglerette drap på sivile palestinere ndeer Gazakrigen, drap som ISRAEL NEKTER Å ETTERFORSKE eller gjengjeldelsesaksjonene mot sivile familier til selvmordsbombere. Israel har ikke annstrengt seg mer enn palestinerne for å unngå sivile tap og/eller skader og å si noe annet er løgn!

Lenke til kommentar

Jo, det har jeg. Å skyte raketter inn i folkemengder med angrepshelikoptere samt å slippe bomber over nabolag med angrepsfly er å drepe sivile med hennsikt! Og hva med de besviste ødeleggelsene av palestinske hjem og den beviste fengslingen av palestinere samt den beviste utkastelsen av palestinere fra hjemmene deres i tillegg til de bevisste drapene på palestinere?

Lenke til kommentar
Jo, det har jeg. Å skyte raketter inn i folkemengder med angrepshelikoptere samt å slippe bomber over nabolag med angrepsfly er å drepe sivile med hennsikt! Og hva med de besviste ødeleggelsene av palestinske hjem og den beviste fengslingen av palestinere samt den beviste utkastelsen av palestinere fra hjemmene deres i tillegg til de bevisste drapene på palestinere?

 

Å kaste folk ut av hjemmene sine og ødelegge hjemmene sine mener jeg er galt, samme til en viss grad med fengsling uten grunn. Hva anngrepene anngår må dette nesten sees alene da det er stor forskjell på de. Noen ganger annser man at de sivile tapene er akseptable for å ta ut ett bestemt mål, andre ganger ikke, andre ganger igjen feilbedømmer man.

 

Det er fortsatt noe helt annet å konsekvent rette seg mot å drepe sivile kun for å drepe sivile.

Lenke til kommentar

Når det gjelder de israelske angrepene som har blitt gjort under rolige tider og/eller under våpenhviler og som har fått konflikten til å blusse opp på nytt, hva mener du om dem? Var det riktig av Israel? Var det taktisk?

 

Når det kommer til angrepene så er det tydeligvis hele tiden akseptabelt for Israel å drepe sivle så her kan jeg bruke din taktikk å si at eksemplet blir meningsløst.

Lenke til kommentar

Feks. bomben over boligblokken. Det skjedde i en tid der Hamas hadde gått med på å ikke angripe Israel pga. at de var i forhandlinger med Den palestinske selvstyremyndigheten om å stanse angrepene. De hadde faltsk sluttet med angrepene også inntil dettte angrepet som fikk konflikten i gang igjen for fullt.

 

En annen sak er drapet på sjeik Ahmed Yassin (tror jeg det skrives). Han ble drept av en kamphelikopter mens han var på vei hjem etter fredagsbønnen. Drapet førte til nye selvmordsangrep fra Hamas`s side. Faktisk var det da de sverget på å drepe hundre israelere og alle israelerne var enige om at drapet ville føre til økt "terror" og holdt seg hjemme av frykt for selvmordsbombere. De få israelerne som ble intervjuet hadde blanede meninger om saken, men som en av dem påpekte var Yassin gammel og svak og ville død av naturlig snart uansett og de eneste som var ute på gatene var soldater mens de sivile var livredde og holdt seg hjemme.

 

Det er et av to eksempler.

 

Og når det kommer til disse to eksemplene så ble de fordømt av hele verden med unntak av USA.

 

Jeg legger ikke ord i munnen på deg, men sier at angrepene fra Israels side alltid aksepterer drap på sivile dersom det er definisjonen du vil bruke på de israelske angrepene.

Lenke til kommentar

Hennsikten med et angrep...

 

Hensikten bak hvert av Israels angrep har ikke vært å gjøre staten eller befolkningen tryggere så da faller hele din argumentasjon om at Israel forsøker å verne om sine sivile mens de militante palestinerne forsøker å sette sine sivile i skuddlinjen i grus. Vil gjrne høre om hensikten med de israelske angrepene gjennom intifadaen generelt dersom disse angrepene fra Israels side kan forstås som et forsøk på å beskytte egen befolkning.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...