Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten

Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

• Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

• Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

• Ja
      234
    • Nei
      37
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

• Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

• Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

• Ja
      159
    • Nei
      57
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

• Ja
      128
    • Nei
      141
      39

Anbefalte innlegg

Ja, Norge og norske medier er, etter min mening, temmelig israelfiendtlige i den form at det er en veldig skjev vinkling i dekningen av konflikten. Her mener jeg at jornalistene forsømmer sine plikter som nyhetsformidlere og heller kommer med nyheter som fremmer eget syn på saken.

Men, dette er på ingen måte jødehat, fordi dette, for den jevne nordmann, ikke har med jødene å gjøre men med Israel. Det finnes helt sikkert noe som kan beskrives som "Israelhat" i Norge, men dette dreier seg om staten Israels handlinger, ikke om ett generelt hat mot jøder pågrunn av deres religiom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
.....dette er på ingen måte jødehat, fordi dette, for den jevne nordmann, ikke har med jødene å gjøre men med Israel. Det finnes helt sikkert noe som kan beskrives som "Israelhat" i Norge, men dette dreier seg om staten Israels handlinger, ikke om ett generelt hat mot jøder pågrunn av deres religion.

Anti Israel er uten tvil den nye antisemittismen som har kommet, og jødehatet prøver å skjule seg bak "anti-israel bevegelsen".

Altså den moderne antisemittismen har nå tatt form av en anti Israel bevegelse, og da tar en ikke hardt i når en sier det. I stedet for å ville kaste jødene på havet snakker de om en verden uten sionisme og uten Israel.

Det blir også hyppig rapportert inn direkte jødehat situasjoner og jødehets mot jøder rundt om i Europa, i en grad en ikke har sett siden rett før 2.verdenskrig. Og det er bare økende. Det er jo en tankevekker, om ikke mer.

Selvsagt kan en komme med kritikk mot Israel. Men poenget er at den har kommet ut av alle proposjoner på "alle" områder. Alt fra frekk boikott av sivile jøder sine produkter i Israel, fra varer til helt vanlige jødiske univeristets studenter i Israel, til Intel datamaskin chipper som er utviklet i Israel til livsnødvendig sykehusutstyr som blir brukt globalt til Jaffa appelsiner hos Coop...

...dette er jo kun ett eksempel på ett område som har kommet ut av proposjoner. Mange andre områder har kommet ut av proposjone på samme måte, om folk flest forstår det eller ikke.

Er ikke uten grunn at jøder i Norge har fått anbefaling om å ikke gå åpenlyst med jødestjerne rundt halsen. Jødehatet ligger virkelig å ullmer under overflaten her i landet, både uvitende og også vitende fra noen. Vel, at den bare ligger rett under overflaten å ullmer er feil, fordi den ligger i høyeste grad over overflaten også - men i "moderne" form.

Nett som TV`en har utviklet seg fra liten svarthvitt fra noen tiår tilbake - har også antisemittismen utviklet seg, det siste årene. Gjerne pakket inn med kammuflasje, slik at folk flest ikke skjønner hva som foregår og hvor alvorlig det faktisk er.

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Boikotting av Israel er ikke en moderne form for jødehat men kritikk av nettop staten Israel. At en gjeng hårdsåre sutrepaver annser det som jødehat og antisemitisme viser kun hvor enkel man selv er, ikke hvor ille andre er. Jeg er enig i at kritikken mot Israel ofte kommer ut av proporsjoner, men det har ikke noe med jødehat å gjøre. Mange er uenige i det Israel gjør og misliker derfor staten, uavhengig av hvilken religion folket der har. Bare synd at enkelte ikke skjønner hvorfor.

Lenke til kommentar
Du hadde antageligvis forstått sammenligningen om du hadde lest boken. Sier du ikke har gjort det så dropper vi å snakke mer om det.

Det tror jeg faktisk ikke jeg hadde, og merk at jeg angriper hele ideen om at man skal sammenligne i hytt og gevær, det har lite for seg og blir sjelden nøyaktig, det fjerner troverdighet. Fokuser heller på sakens kjennsgjerning, som er organtyveri. Det er mer enn ille nok, og noen sammenligninger behøves ikke.

-

IDF: Jeg har gode jødiske venner, og har ingenting mot jøder per se. Men jeg har sterke motforestillinger mot Israels opptreden. Du kan kalle meg antisemitt, men det er like korrekt som om jeg skulle kalle deg "en krakk".

:)

Lenke til kommentar
Boikotting av Israel er ikke en moderne form for jødehat men kritikk av nettop staten Israel. At en gjeng hårdsåre sutrepaver annser det som jødehat og antisemitisme viser kun hvor enkel man selv er, ikke hvor ille andre er. Jeg er enig i at kritikken mot Israel ofte kommer ut av proporsjoner, men det har ikke noe med jødehat å gjøre. Mange er uenige i det Israel gjør og misliker derfor staten, uavhengig av hvilken religion folket der har. Bare synd at enkelte ikke skjønner hvorfor.

For en gangs skyld er jeg enig med deg. Dette gnålet om antisemittisme blir så til de grader missbrukt både av Israel og av proisraelere. På det forrige debattformet jeg var på husker jeg at administratoren til slutt opprettet en slags annonsering om bruken av ordet"antisemitt" nettopp fordi det florerte av det ordet hver gang noen kritiserte Israel en tråd. I den boken jeg refererte til ang, organene, SADDAMS FORTROLIGE, står det et helt kapittel om Saddam HUssein og forholdet han til Israel. Blant annet står det at livlegen hans dr. Ala Bashir fikk en jøde med i teamet sittt. Da han nevnte dette for Saddam Hussein var svaret "Du vet at jeg ikke har noe imot jøder så lenge de ikke okkuperer palestinsk jord". idere kan man lese at Saddam Hussein aldri sa et vondt ord om jøder, men kun om Israel. Han hadde heller ingen ting til overs for Adolf Hitler. Ganske interessang lesing.

Du hadde antageligvis forstått sammenligningen om du hadde lest boken. Sier du ikke har gjort det så dropper vi å snakke mer om det.

Det tror jeg faktisk ikke jeg hadde, og merk at jeg angriper hele ideen om at man skal sammenligne i hytt og gevær, det har lite for seg og blir sjelden nøyaktig, det fjerner troverdighet. Fokuser heller på sakens kjennsgjerning, som er organtyveri. Det er mer enn ille nok, og noen sammenligninger behøves ikke.

Du forstår det rett og slett ikke fordi du ikke har lest den samme boken, men det er ingen ting å klandre deg for. Folk har forskjellig smak når det gjelder litteratur som når det gjelder så mye annet.

Lenke til kommentar
IDF: Jeg har gode jødiske venner, og har ingenting mot jøder per se. Men jeg har sterke motforestillinger mot Israels opptreden. Du kan kalle meg antisemitt, men det er like korrekt som om jeg skulle kalle deg "en krakk".

Ønsker du å få sionismen til livs? Isåfall vil jødestaten forsvinne i samme slengen. Ønsker du at alle palestinske flyktninger inkludert deres avkom skal få vende tilbake til Palestina land (Israel land)? isåfall vil det bli ett flertall av islamister og muslimer i demokratiet Israel, noe som også vil føre til at jødestaten Israel forsvinner vekk.

Mange av løsningene som kritikkerne av Israel ligger på bordet, inkludert araberne selv. Vil føre til at jødestaten blir oppløyst og omvandlet til en islam stat. Det er jo også det som er det helt åpenbare målet til "araberverden", men de prøver å skjule det til tider med "bla bla bla". Er en ikke naiv, så er det ikke vanskelig å se at Israel kjemper kampen om tilværelsen som jødisk stat. Og det har dem gjort i 60 år nå og måtte gjøre helt til Gud kommer å løser konflikten selv, visst noen ikke er enig, så er dem særdeles blindet angående det temaet...

...islamistene i den store araberverden, kommer aldri til å inngå noen permanent fredsavtale med Israel. 95 prosent av araberlandene har ikke engang Israel på kartet og har heller ikke godkjent at jødestaten eksisterer. WOW, og dere tror på fred? tror på løgn, forføring og annet tullball fra islamistene i kampen mot Israel.

Dem har sagt i titallt av år nå, disse islamistene, at visst Israel gjør slik og slik og gir dem den land biten og den land biten - ja så blir det fred. Land mot fred, er bullshit. For Israel har land mot fred bare ført til mer terror og elendighet. Derfor har Israel lært sin lekse, og tror faktisk ikke på islamistene lenger. Dem har ingengrunn til det overhodet.

Israel sitt real life scenario i årene som kommer, er å gjøre sitt beste både i forhandlinger og millitært forsvar for å forsvare og bevare jødestaten best mulig, med minst mulig unødvendig tap av sivile og annet type tap - inntill verdens nasjoner samler seg til "FULLT ANGREP" mot Israel, og bl.a hærsetter øst-jerusalem ifølge Bibelen - det skal bli fryktelig fryktelige greier, det ser helt klart ut som at Israel skal gå under som nasjon, så kraftig blir dem angrepet. Jødene flykter for harde livet, antikristsom har samlet verden til krig mot Israel har bestemt seg for å ta jødene av dage. Israelittene roper i sin nød, ikke til IDF sitt millitære lenger - fordi dem klarer ikke å stå imot lenger - ett samlet jødefolk ropet til Gud istedet om hjelp, i sin totalt desperate situasjon.

Det kan ikke stole på det fantastiske israelske millitæret lenger, krigshær bestående av hele verden ble for mye å stå imot - så Gud er plutselig Den eneste det kan sitte sin lit til. Da skal Gud gripe inn, og forvirre alle verdens nasjoner kraftig , slik at dem begynner å angripe hverandre istedet for Israel. Jødestaten Israel overlever i siste liten mot alle odds som nasjon. Gud har grepet inn og stilnet stormen der - Messias som jødene har ventet så lenge på kommer, Jesus Kristus. 1000 år med fred på jorden kommer, der ondskapens hær skal bli bundet av Gud. Jerusalem blir jordens navle, der lover, regler og orden kommer fra. Dommedag kommer etter disse 1000 årene, da Gud avgjør hvilken sjeler som går fortapt uten samfunn med Gud og hvilken som får leve i samfunn med Gud. Godt og ondt adskilles engang for alltid. Alle som sier JA til Jesus som sin frelser unngår ett samfunn uten Gud, det har Gud lovet oss. Det er bare til å si JA, fordi ingen magefølelser etc trenger å være inne i bilde. Å si JA til Jesus som sin frelser, er nok står det. Nåden alene er nok - en blir ikke berget pga. våre gjerninger. Så hva har en å tape? INGENTING. Men visst en ikke sier JA, da har en ALT å tape. Gud er rettferdig står det, så det blir forskjellige straffer i fortapelsen, likeså blir det forskjellige grader i "himmelen". Dem som får hardest straff er dem som har hørt om Jesus, men likevel sier nei, dem som for aller hardest straff er dem som "vet" at ordet om Jesus er sant, men likevell forkaster det pga. menneskfrykt og "hva vil naboen si, visst jeg sier jeg tror på Jesus og har blitt frelst". Israel samlet som nasjon skal blir frelst og ta imot Jesus på 1 dag står det i Bibelen, fantastisk dere, men dette skjer ikke før etter den store krigen der nede og Messias kommer igjen. Ja 1000 årsriket som kommer etter at verdensnasjoner har gått til krig mot Israel, da skal folk bli gamle igjen står det, slik som 600 år etc. Slik det var før syndefloden på Nohas tid. Det blir nok en litt annerledes atmosfære her da igjen som Gud fikser, ute i verdensrommet går aldringen mye tregere, det er en liten tanke vekker :)

Men hvor er vi i tiden? Israel er klokken på hvor vi er i tiden står det. Se på hva som foregår med jødefolket, utifra det så kan en tyde hvor vi er i tiden. Når jødene vender tilbake til sitt gamle fedreland på "ørnevinger" som Bibelen sier, ja da er det ikke lenge før Messias og 1000 års riket begynner. Den generasjonen som fikk oppleve at Davids fallne hytte (Israel) blir opprettet igjen, ja den generasjonen skal ikke dø ut før Messias kommer tilbake og 1000 årsriket starter. En manns generasjon er ifølge Bibelen, ja hva var det? 75 år rundt der en plass står det. Så ble du født i 1948, så er du litt over 60 år nå. Ja det er nå bare en ting, det er faktisk drøssevis med profetier og eksempel på at Messias og tusenårsriket begynner før 2030. Det er så mange konkrete eksempler på det, at en umulig kan ta feil. Her er noen eksempler fra Bibelen på hva som skal skje rett før:

1.teknologien skal skyte i været (noe den har gjort i aller høyeste grad i 1900+ tallet).

2.jødene skal få sin nasjon tilbake (skjedde i 1948)

3.generasjonen som opplever at Israel blir gjennopprettet (etter 2000 år) skal ikke dø ut før Messias kommer igjen

4.det skal være en lengre fredsperiode i verden før det skjer, der velstanden og rikdommen skal bli god (det har det nå vert siden 2.verdenskrig)

5.Homofili skal bli offentlig tillatt og godkjent (det har skjedd i rekordfart

6.Folk skal leve sammen på samme måte som dem som er gift, uten å være gift (det har avtatt noe enormt, samboere, var helt uvanlig for ikke lenge siden)

7.Kritikken og "hatet" mot Israel skal avta veldig (noe som har skjedd i aller høyeste grad).

8.Verdensledere over hele kloden skal bryne seg på Israel konflikten, uten at det kommer noen vei med det. Og jo mer dem prøver jo mer "beruser og dumme" begynner dem å oppførese seg ovenfor jødestaten.

9.En skal høre mer om naturlige menneskekatastrofer etc (som tsunami, jordskjelv etc)

10. Naturen og jordkloken skal begynne å komme mer ut av balanse (det skjer også, var nett ett møte i Købehavn)

Til slutt står det at jorden skal begynne å oppføre seg som om den var beruset, skal til og med begynne å "sjangle" (så her har vi nok litt mer i vente ja, helt på tampen før 1000 årsriket begynner)

11.Det skal bli en stor forandrin i moralen i samfunnet - altså det som får ikke var tillatt og akseptert, skal bli tillatt og akseptert (noe vi absolutt er vitne til har skjedd det siste tiårene).

12.Kristendommen skal avta (Jesu lære til disiplene) og samfunnet skal bli mer kritiske og fiendtlige ovenfor kristendommen. Også i lover. (Dette har også avtatt i det siste årene, ikke minst i Norge). Kristne skal begynne å bli mer ledd av og gjort mer narr av. (Ja, dette blir nok verre med tidene).

13. Det står at alt skal skje med "hast" i den siste tiden, altså ting skal skje rimelig fort over får år og ikke over mange hundre år.

Dette er noen eksempler jeg kom på i farten, er drøssevis av flere eksempler og betre eksempler.

Men hovedeksempelet er uansett ISRAEL. Bibelen sier det er tidsklokken på hvor vi er i tiden. Men til dem som er "blindet" sier Bibelen til, "dere klarer å tyde vær og vind, men å tyde tiden klarer dere ikke".

Den som velsigner Israel skal Gud velsigne, den som forbanner Israel skal Gud forbanne. Så da er det bare til å ta ett valg da. Trøst og støtt Israel i endetiden blir vi oppfordret til. Satan er ute etter å svekke og få bort Israel, han vil prøve å gjøre Guds profeti om jødefolket til skamme. Han tror han vinner over Gud på den måten, nett som han trodde at han vant over Gud visst han klarte å ta livet av Guds sønn - noe som skjedde på korset - men det var faktisk da satan tapte og Gud vant. Alle mennesker går nemlig ikke fortapt til samfunn uten Gud pga. Jesus, men alle som sitter sin lit til Jesus unngår nemlig ett samfunn uten Gud.

Vi kan ta ett eksempel til NR 14: Alle verdens øyner skal rette sin oppmerksomhet og øyner mot Israel konflikten i endetiden rett før Messias og 1000 årsriket begynner. Dør en som 100 åring, dør en ung står det i Bibelen om tusenårsriket.

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Israel tillhör Muslimerna.

Jödarna kan inte hävda rätt till mark de har förlorat.

Det skulle vara som att Danmark kräver Skåneland tillbaks,

Sionismen är en vederstyggelse.

Jag har egentligen ett starkt hat mot alla religiösa, oavsett om de är Muslimer, Jödar eller Kristna.

Varför kan ni, som är av samma folkslag, inte bo i samma land?

Genom att kriga i mellanöstern som Ni Jödar gör, så tvingar ni hit en massa Muslimer till Norden.

Vi vill inte ha dem här.

Därav "hatet" mot sionisterna.

Därav "antisemismen".

Lenke til kommentar

Et nytt lovforslag i Israel vil forby bruk av undervektige modeller i reklame.

USAs tidligere president Jimmy Carter ba mandag det jødiske samfunnet i USA om unnskyldning, dersom han har bidratt til å skape et negativt bilde av Israel. Vi må anerkjenne det Israel har oppnådd i vanskelige omstendigheter.

Jeg ber om Al Het for ethvert ord eller handling hvor jeg kan ha gjort dette, fortsatte ex-presidenten.

Al Het er det hebraiske uttrykket jøder bruker når de ber Gud om tilgivelse for synd.

En vernepliktig soldat fra Golani-brigaden ble drept under en øvelse på Golan-høydene mandag.

De som ønsker at Gaza-stripen skal være åpen for verden, må først og fremst arbeide for å stanse Hamas-regimets terror, slik at grensestasjonene til Israel og Egypt kan bli drevet uten frykt, kommenterer Yigal Palmor fra det israelske utenriksdepartementet.

Hamas-soldater har gjentatte ganger rettet angrep mot grensestasjoner til Israel de siste årene.

Mossad og Shin Bet advarer mot utveksling. Mossad-sjef Meir Dagan og Shin Bet-sjef Yuval Diskin er negative til flere elementer ved en fangeutvekslingsavtale mellom Israel og Hamas. Sikkerhetssjefene frykter flere av de palestinske terroristene vil utgjøre en alvorlig trussel mot Israel dersom de blir løslatt.

Innskrenker alkoholsalg. Israel regjeringskabinettet besluttet søndag å forby salg av alkohol mellom 23.00 og 07.00.

Meningsmåling viser at israelerne er villig til å betale "enhver pris" for Shalit. Men mange hevder, at terrorister som er ansvarlig for bevisst drap på sivile israelere ikke må frigives.

Haaretz

Med Israel For Fred.

Karmel Instituttet

Endret av IDF
Lenke til kommentar
De som ønsker at Gaza-stripen skal være åpen for verden, må først og fremst arbeide for å stanse Hamas-regimets terror, slik at grensestasjonene til Israel og Egypt kan bli drevet uten frykt, kommenterer Yigal Palmor fra det israelske utenriksdepartementet.

Hamas-soldater har gjentatte ganger rettet angrep mot grensestasjoner til Israel de siste årene.

Om Israel ønsker en stans i rakettangrepene samt uro ved grensen mellom Gazastripen og Israel må de oppgi blokkaden som hindrer befolkningen på Gazastripen i å leve et verdig liv!

Innskrenker alkoholsalg. Israel regjeringskabinettet besluttet søndag å forby salg av alkohol mellom 23.00 og 07.00.

Og det er viktig med tanke på konflikten mellom palestinerne og Israel fordi?

Lenke til kommentar
Og det er viktig med tanke på konflikten mellom palestinerne og Israel fordi?

Dette er jo en diskusjon tråd om Midtøsten - men står ingenting om at det kun er utelukkende palestiner araber Israel konflikten som kan diskuteres.

"I tillegg aksepteres tema som ellers skulle dreie seg om Midtøsten." Kan en lese på åpningsinnlegget til denne tråden på side 1.

Så derfor kunne jeg ta med at alkohol salg blir forbudt mellom 23-07. Du spørr meg om det er viktig for konflikten mellom israeler og palestiner! Nei det tviler jeg sterkt på er noe av betydning for konflikt nivået, men intet annet lager fred der nede heller, så hvorfor ikke stoppe alkohol salget om natten og se om konflikten blir løst. Like forgjeves forsøk det som alt annet uansett, så hvorfor ikke.

Lenke til kommentar

Nevn den eneste, andre bruker som er interessert i noe annet enn det som faktisk anngår konflikten i denne tråden. Da det ble annonsert at de t skulle opprettes en ny tråd om Midtøstenkonflikten var jeg den eneste som uttalte meg om navnet på tråden og jeg foreslo enten "Genrell diskusjon rundt konflikten i Midtøsten" eller "Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten". Selv hadde jeg foretrukket det første, men det ble altså det siste. Med "situasjon" refereres det uansett til konfliktene der nede. Det har vært postet enkelte ting som ike har så mye med konflikten å gjøre, mne det er i mindretall. Selv kom jeg med en artikkel til ølfestival på vestbredden, men det var for å vise den israelske rasismen da de boikottet en spesiell type ølk utelukket fordi det var palestinsk.

:xmas:Håper palestinerne på Vestbredden og i Øst-Jerusalem får en god jul trass i Israels forsøk på å fordrive dem og at palestinerne på Gazastripen får en god jul selvom de sikkert har alle minnene fra i fjor friskt i minne. :xmas:

Lenke til kommentar
Ønsker du å få sionismen til livs? Isåfall vil jødestaten forsvinne i samme slengen. Ønsker du at alle palestinske flyktninger inkludert deres avkom skal få vende tilbake til Palestina land (Israel land)? isåfall vil det bli ett flertall av islamister og muslimer i demokratiet Israel, noe som også vil føre til at jødestaten Israel forsvinner vekk.

Jeg mener Israels eneste håp om å overleve er å skape fred med sine naboer, samt en palestinsk stat. Når sionismen er et helt klart hinder for denne løsningen av konflikten, som en mur mellom fred og krig, da bør sionismens makt svekkes.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke Egypt som har okkupert gazastripen de siste årene og hatt både militært og sivilt nærvær der. Det er heller ikke Egypt som kontrollerer luftrommet over Gazastripen eller som delvis har kontroll over de palestinske områdene. Egypt bygget en mur mot Gazastripen etter at Hamas sprengte grensegjerdet, men palestinerne fikk den gang lov til å komme inn i Egypt og handle så det er ikke Egypt som skal klandres her. Det var heller ikke Egypt som ødela Gazastripen i fjor og i begynnelsen av i år. Uten å kunne lese tankene til de egyptiske lederne vil jeg annta at de ikke ønsker å bli dratt dypere inn i denne konflikten enn nødvendig og derfor vil de unngå en gjenntagelse av at palestinerne svermer inn på deres land.

Egypt forsøker forøvrig å megle mellom partene.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...