Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten

Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

• Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

• Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

• Ja
      234
    • Nei
      37
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

• Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

• Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

• Ja
      159
    • Nei
      57
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

• Ja
      128
    • Nei
      141
      39

Anbefalte innlegg

Mediale feltolkingar og propaganda?

Om noe, har den media der fra jeg selv fikk min syn på situasjonen i Midtøsten, vart pro-Israelsk.

Jeg har selv besøkt jew tube, jødenes svar på Youtube. Der jeg lyttet til mange jøder som snakke for sin side av myntet.

Jeg nevnte tidligere at jødene elsker å kritisere, men er dårlig til å ta kritikk selv, enten det er komedie involvert.

Ta for eksempel satire, komedie og Ahmed Salim "som et eksempel.

http://www.jewtube.com/video/2085/AHMED--SALIM--EP-1

og deretter "Norge følger Sveriges eksempel"

Vennligst se disse.

De hevder at vi er antisemitter og rasister.

Nor jødene selv er like fremmedfiendtlig som alle andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil rekruttere flere arabere til de israelske politiet. Minister for innenriks sikkerhet, Yitzhak Aharonovitch, planlegger å rekruttere flere hundre nye arabiske israelere til politistyrkene neste år.

Israel boikott i Canada slo kraftig feil. En boikott mot den kanadiske sportsbutikkjeden MEC har slått feil. Anti-sionistiske krefter oppfordret til boikott av kjeden fordi den solgte israelske produkter. Men få sluttet opp om boikotten.

I stedet opplevde MEC en strøm av kunder som kom for å kjøpe de israelskproduserte varene. I mange butikker måtte de fylle hyllene og stativene flere gang på en dag for å dekke etterspørselen. Det var anti-Israel grupper som stod bak boikotten.

Israelsk kreftmedisin til verden. En ny kreftmedisin som er utviklet av Tel Aviv University professor Beka Solomon vil bli tilgjengelig over det meste av verden etter at det amerikanske selskapet Champions Biotechnology har fått enerett på distribusjon og markedsføring.

Anti-Israel er den nye antisemittismen. Antisemittismen blir nå brukt til å delegitimere staten Israel, sa utenriksministeren på en global konferanse for bekjempelse av antisemittisme.

Den moderne antisemittismen har nå tatt form av en anti-Israel bevegelse. I stedet for å ville kaste jødene på havet snakker de om en verden uten sionisme og uten Israel, sa Lieberman.

Nyvalg var planlagt 24. januar men de ble avlyst da Hamas nedla forbud for palestina-araberne mot å stemme i Gaza. PLOs sa at de vil forlenge PLO leder Abbas sin termin som går ut 25. januar neste år inntil det kan avholdes valg.

Englands statsminister ringte onsdag den israelske Tzipi Livni og gav uttrykk for avsky mot den britiske arrestordren som nylig ble utstedt på vegen av palestina-arabere mot Livni. Han sa at Livni er velkommen til England når som helst, og at han aktet å endre smutthullene i loven som gjør at palestina-arabere kan bruke rettsapparatet til å gå etter israelske ledere, soldater og andre de ikke liker.

Hun sa at det er et akutt behov for England for å endre systemet, ikke bare for hennes skyld, men for alle de som fatter beslutninger i verden og som er tvunget til å bekjempe terror. Den britiske utenriksministeren har også kommet hardt ut mot misbruket av rettsapparatet.

Nå har PLO-leder Mahmoud Abbas droppet det amerikanske "veikartet til fred", og i stedet gitt Israel ett ultimatum hvor han sier at det ikke vil bli fredssamtaler med mindre Israel på forhånd går med på å overgi alt land fra før Seksdagerskrigen i 1967 til palestina-araberne.

Før dette, sa Abbas at han ikke vil ha fredssamtaler med Israel før de stopper byggeaktiviteten sin, noe Israel gikk med på det neste 10 månedene. Men tross dette vil ikke Abbas ha fredsamtaler likevel som han lovet, men istedet kommer med nye krav og ting til Israel.

En talsmann for Syrias utenriksdepartement sa i helgen at Israels regjering vet utmerket godt at Syria ikke vil gjenoppta fredssamtaler med mindre statsminister Binyamin Netanyahu går med på å gi Golanhøydene til Syria. Forrige gang Syria hadde Golanhøydene, stod arabiske syrere regelmessig og massivt skaut ned på israelske byer, bl.a Tiberias ved Genesaretsjøen.

Etterretningstjenesten søker de med persisk språk. Den israelske etterretningstjenesten Shin Bet tok nylig ut annonse i flere aviser hvor de søkte etter personer som snakker persisk. Mye tyder på at Shin Bet er ute etter agenter som kan avdekke iranske spioner i Israel.

Simulerte angrep og krig med Syria, Hizballah. Det israelske forsvaret (IDF) utførte denne uken to omfattende militære øvelser hvor de simulerte fiendtlige rakettangrep og krig med Syria og Hizballah.

Hamas vurderer å akseptere Israels siste Shalit tilbud i forhandlingene om en fangeutveksling. Israel nekter fortsatt å løslate flere palestinske fanger som har hatt ansvaret for noen av de mest blodige terrorangrepene mot Israel.

Den politiske ledelsen i Hamas på Gaza-stripen skal være mest interessert i å akseptere det siste israelske tilbudet. Lederne for de væpnede Hamas-styrkene og den politiske ledelsen i Damaskus skal være mer negative, og ønsker Hamas skal stå fast på sine krav.

Obama advarte kineserne mot israelsk Iran-angrep. USA vil ikke kunne holde Israel tilbake fra å angripe iranske atominstallasjoner på ubestemt tid, skal president Barack Obama ha signalisert under sitt besøk i Beijing i november.

Saudi-Arabia, som gjerne ønsker tøffere sanksjoner mot Iran, skal ha tilbudt kineserne å ersatte store leveranser av iransk olje til Kina med saudi-arabisk olje til en langt lavere pris. Kina har avvist tilbudet

USA øver mot rakettangrep fra Iran. Amerikanske rakettforsvarsavdelinger skal i januar simulere et rakettangrep fra Iran mot amerikansk jord. Budsjettet for øvelsen er på over 800 millioner kroner.

Våpensmuglingen til Hizbollah må stanse. USAs president Barack Obama uttrykte mandag bekymring for "den omfattende våpensmuglingen inn i Libanon som kan være en trussel mot Israel". Obama kom med sin uttalelse etter et møte med Libanons president i Det hvite hus. Obama krevde at FN-resolusjon 1701, som krever avvæpning av Hizbollah, blir fulgt opp

Ett bomberaid kunne stanset Irans atomprogram i 2004. Det er mulig at Irans atomprogram kunne blitt stanset med ett bomberaid og relativt lav risiko langt tilbake i år 2004. Men ingenting skjedde, og iranerne fortsatte med å spre sine anlegg og råmaterialer i sikrede bunkerser som vil være mye vanskeligere å ramme.

Kilde 1

Kilde 2

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Har også lest om at Abbas blir sittende:

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.6912132

Forferdelig synd at den palestinske stridigheten fortsetter. En palestinsk forsoning kunne ha løst mye!

Ellers er alt du lirer av deg om Israels godvilje i forhold til palestinerne feil! Byggeforbudet gjaldt ikke Øst-Jerusalem som er akkurat like ulovelig okkupert som Vestbredden og Golan-høydene! Palestinere blir kastet ut av hjemmene sine i Øst- jerusalem og hjemmene deres blir revet eller gitt til jøder. Det er ingen ting annet enn et forsøk fra Israel på å gjøre Jerusalem utelukket jødisk. Og så lenge de fortsetter med denn framferden ovenfor palestinerne blir det selvsagt ikke nye fredsforhandlinger!

Når det kommer til hva Israel og spesielt hva rasisten Lieberman gnåler om antisemitisme er det bare til å le av da israel kaller ALL kritikk mot dem for antisemitisme!

Lenke til kommentar

"Catherine Ashton on Tuesday leveled scathing criticism at the "Israeli occupation," in her first speech as the European Union's first high representative for foreign affairs and security policy.

The British stateswoman, who has also served as the Commissioner for Trade in the European Commission, said that in the EU's view, "East Jerusalem is occupied territory, together with the West Bank."

Ashton demanded that Israel immediately lift its blockade on the Gaza Strip, and reiterated that the union opposes the existence of the West Bank separation fence, as it opposes evictions of Palestinians from their homes in East Jerusalem."

http://www.haaretz.com/hasen/spages/1135787.html

"Palestinian Christian leaders have issued a call for an end to Israeli occupation of Palestinian territory, which they described as, "a sin against God and against humanity," and have appealed for support from the world's churches."

http://www.eni.ch/featured/article.php?id=3612

"The Spanish Foreign Minister said on Friday that Spain, as the next European Union president, intends on working towards a Palestinian state in 2010."

http://haaretz.com/hasen/spages/1136106.html

Lenke til kommentar

Dramatisk forbedring på Vestbredden :new_woot:

Levevilkårene for palestinerne på Vestbredden er dramatisk forbedret det siste året. En palestinsk journalist sa denne uken at situasjonen ikke bare er bedre enn tidligere, den er utmerket.

Den nåværende situasjonen på Vestbredden er blant de beste, om ikke den beste, siden 1948.

Det er ro i gatene i hver eneste by, økonomien begynner å ta av, de sivile politistyrkene opprettholder lov og orden, og til og med domstolen, på tross av enorm arbeidsmengde, øker sin aktivitet for hver uke.

Sikkerhetstyrkene skal til og med ha avslørt flere sovende terrorceller tilknyttet Hamas som var ukjent for de israelske sikkerhetsstyrkene.

Nesten hver eneste aktivitet til den islamske Hamas organisasjonen på Vestbredden blir oppdaget av arabernes sikkerhetsstyrker på vestbredden.

Sikkerhetskabinettet innkalt på kort varsel

Statsminister Benjamin Netanyahu innkalte sine mest betrodde regjeringsmedlemmer til ekstraordinært møte søndag morgen. Det er antatt at sikkerhetskabinettet diskuterer en fangeutveksling med Hamas, opplyser politiske kilder til Ha'aretz.

OPPDATERERING FRA JPOST OM SAKEN:

Ikke enighet om Gilad avtale enda, i det ekstraordinære møtet.

Sju statsråder er angivelig splittet på fange utveksling avtalen - Gilad foreldre kommer til Jerusalem for å levere ett brev som ber Netanyahu om å redde deres sønn.

Egypt bør frykte Iran mer enn Israel gjør.

Israel utenriksminister Lieberman, forteller egyptiske etterretningssjef at den "største trussel i Midtøsten i dag er Iran." Og at Egypt bør frykte Iran mer enn hva Israel gjør.

Stadig mer bekymret på Iran

USAs forsvarssjef: Sanksjoner kommer! Obama-rådgiver: Tiden løper ut for Teheran til å samarbeide.

Kilder:

Porten til Midtøsten (Haaretz.com)

Jerusalem Post

På bildet under er foreldrene til Gilad Shalit søndag ettermiddag, snakker med journalister utenfor Benjamin Netanyahus kontor. Hamas vil ha flest mulig fanger og terrorister satt fri mot den kidnappede soldaten. Og foreldrene ber statsministeren få "rævva" i gir å slippe løs alt av terrorister slik at de får sin sønn tilbake.

post-160065-1261343442.jpg

Endret av IDF
Lenke til kommentar

IDF

Igjen kommer du med en totalt partisk og upålitelig kilde. Porten til Midtøsten er utelukket Israel-vennelig :thumbdown: og vil ikke si et ord som ikke er positivt for Israel i alle sammenhenger.

Simon Aldra

Totalt forkastelig og motbydelig :thumbdown: og da ikke minst slutten om at soldatene limte igjen øyelokkene på likene. Det som kalles Midtøstens eneste demokrati bedriver altså samme slags taktikk som ble utført av bla. Saddam Husseins regime.

Det positive med avløringen er jo at grusommhetene nå blir offentlig kjent. Dette kan nok gjøre det vanskligere for Israel å fraskrive seg annsvaret om de forrige anklagende om organtyveri som blir nevnt i srtikklen.

Endret av Glimti
Lenke til kommentar
IDF

Igjen kommer du med en totalt partisk og upålitelig kilde. Porten til Midtøsten er utelukket Israel-vennelig :thumbdown: og vil ikke si et ord som ikke er positivt for Israel i alle sammenhenger.

Og igjen kommenterer du det samme med den "samme" kommentaren for "1000 gang". Jeg har ikke alzheimer, har jeg vel?

Jeg husket at jeg kommenterte din kilde 1 gang (dagbladet), da fikk jeg til svar og streng beskjed fra deg om at jeg ikke måtte stikke min nese i hvilke kilder du bruker...

...neivel, men du kan altså stikke din nese "1000 ganger" i hvilke kilder jeg bruker? Interessant!

Jeg føler det er forskjellsbehandling, eller jeg vet det er forskjellsbehandlig. Leter etter flis og bjelker i andres øyner, men ser ikke sine egne fliser, bjelker og store eike trær i egne øyner. Eller hva sier du?

Endret av IDF
Lenke til kommentar
På bildet under er foreldrene til Gilad Shalit søndag ettermiddag, snakker med journalister utenfor Benjamin Netanyahus kontor. Hamas vil ha flest mulig fanger og terrorister satt fri mot den kidnappede soldaten. Og foreldrene ber statsministeren få "rævva" i gir å slippe løs alt av terrorister slik at de får sin sønn tilbake.

De Hamas vil ha løslatt er ikke terrorister, men motstandsfolk. Når det kommer til Gilad Shalit er det akkurat som med soldatene som blemiddnappet av Hizbollah - en av følgendeved krig. Med tanke på hvor mange Israel setter i fengsel uten videre lov eller dom så skader det absoltt ikke at de selv opplever noen kidnappinger!

Bare for å få en ting klart: Støtter du fangeutveksling mellom Hamas og Israel?

Og igjen kommenterer du det samme med den "samme" kommentaren for "1000 gang". Jeg har ikke alzheimer, har jeg vel?

Jeg husket at jeg kommenterte din kilde 1 gang (dagbladet), da fikk jeg til svar og streng beskjed fra deg om at jeg ikke måtte stikke min nese i hvilke kilder du bruker...

...neivel, men du kan altså stikke din nese "1000 ganger" i hvilke kilder jeg bruker? Interessant!

Jeg føler det er forskjellsbehandling, eller jeg vet det er forskjellsbehandlig. Leter etter flis og bjelker i andres øyner, men ser ikke sine egne fliser, bjelker og store eike trær i egne øyner. Eller hva sier du?

Jeg aner ikke om du har alzheimer eller ikke. Det var et ekstremt tåpelig spørsmål.

Om du har kommentert kilder jg henviser til og fått svar så får du quote det. Forøvrig så er det forskjell på nøytrale og partiske kilder og nå husker ikke jeg det du refererer til så jeg kan ikke uttale meg om det var nøytralt eller ikke.

Lenke til kommentar
Totalt forkastelig og motbydelig :thumbdown: og da ikke minst slutten om at soldatene limte igjen øyelokkene på likene. Det som kalles Midtøstens eneste demokrati bedriver altså samme slags taktikk som ble utført av bla. Saddam Husseins regime.

Det positive med avløringen er jo at grusommhetene nå blir offentlig kjent. Dette kan nok gjøre det vanskligere for Israel å fraskrive seg annsvaret om de forrige anklagende om organtyveri som blir nevnt i srtikklen.

Det er defintivit svært kritikkverdig, men en sammenligning med Saddam Husseins regime er ikke helt rettmessig, utover det at det kan finnes likheter i enkeltsaker som denne. Det sagt, det er bra at dette kommer for dagen, og forhåpentligvis blir det satt en stopper for denne svært upassende praksisen.

Lenke til kommentar
Bare for å få en ting klart: Støtter du fangeutveksling mellom Hamas og Israel?

Det kommer ann på hvordan avtalen for fangeutvekslingen blir. Israel kan ikke gå med på hva som helst, og har allerede sagt nei til å sitte fri noen av de verrste terroristene fra intifadaen, der mange uskyldig sivile barn, kvinner, eldre og andre bevisst ble sprengt i kjøttbiter for å skape frykt og terror blant sivil befolkningen i Israel...

...er ikke uten grunn at Israel er ett av det landene i verden, som sliter mest med psykiske plager. 60 år med trussler og terror fra "alle" kanter har gjort sitt.

Så nei, jeg støtter ikke en hvilken som helst fangeutveksling. Arabere som har vert involvert i terror mot sivile uskyldige barn, kvinner, gamle og andre må ikke slippes fri i hopetall mot at 1 israeler skal få vende tilbake fra fangenskap.

Visst det skjer, resulterer det bare i at mange av terroristene som blir sluppet fri i en slik fangeutveksling kommer til å terrorisere enda flere uskyldige sivile mennesker f.eks i en fremtidig intifada.

Du sier at de ikke er terrorister, men motstandsfolk! Der tar du feil. Fordi millitante grupper og folk som utelukkende planlegger og utfører angrep bevisst for å angripe og øydelegge sivile mennesker blir definert som terror.

Heldigvis har Israel allerede sagt nei til å sitte fri 70 av det verrste terroristene som Hamas ønsket i en fangeutveksling avtale mot Gilad Shalit.

Lenke til kommentar

Simon Aldra

Har du lest SADDAMS FORTROLIGE? EN av praksissene regimet benyttet seg av var å fjerne øynene til "foræderne" som var henrettet. Ifølge Saddam Husseins tideligere livlege dr. Ala Bashir fikk sykehusene stadig forskynninger fra alle dødsoffrene. Øyeavdelingene feks. fikk de fjernede øynene fra offrene og folk som hadde hornhinner som var skadd eller som sviktet fikk slik transplantert nye.

Du har noe av det samme her med at de israelske soldatene fjerner organer og selger dem. Nå som denne saken er bevist håper jeg at de forrige beskyldningene fra Sverige får langt sterkere fokus.

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

Det er for det første en ganske markant forskjell mellom de to, men det er uansett en rimelig sær sammenligning å gjøre. Det er mulig å gjøre den for rett publikum om man er ute etter å finne likhetstrekk finner man likhetstrekk.

Men for den jevne leser vil det gjerne koke ned til at Saddams praksis var mye verre, og at man derfor kan se på Israels opptreden i denne saken som 'bedre'.

Det har lite for seg, Israels opptreden i denne saken er forkastelig, det er strengt tatt ikke nødvendig å dra noen sammenligninger, spesielt ikke når det gjør argumentet svakere, det blir rimelig lite produktivt..

:)

Lenke til kommentar

Ser at noen presterer å spore av diskusjonen med sammenligninger med Saddam. Det gidder jeg virkelig ikke lese.

Men det er helt klart en stygg sak. Spørsmål som melder seg er :

Hadde Israel noen rett til å ta likene av drepte palestinere over til Israel og obdusere dem, mot familienes ønske? Dette er også en handling som for palestinerne framstår som skjending ( også pga religiøs tro ) og ydmykelse.

Og spørsmålet har vært oppe : Hvorfor gjorde de det? Med disse siste avsløringene er det mange som synes at de nå aner et svar på spørsmålet "hvorfor gjorde de det?"

Lenke til kommentar
Det er for det første en ganske markant forskjell mellom de to, men det er uansett en rimelig sær sammenligning å gjøre. Det er mulig å gjøre den for rett publikum om man er ute etter å finne likhetstrekk finner man likhetstrekk.

Men for den jevne leser vil det gjerne koke ned til at Saddams praksis var mye verre, og at man derfor kan se på Israels opptreden i denne saken som 'bedre'.

Det har lite for seg, Israels opptreden i denne saken er forkastelig, det er strengt tatt ikke nødvendig å dra noen sammenligninger, spesielt ikke når det gjør argumentet svakere, det blir rimelig lite produktivt..

:)

Offrene under Saddam Hussein var også døde da de forskjellige tingene ble fjerne tfra likene. Og de gav det de tok til sine egne. Sammenligningen er der og det er en langt bedre sammenligning enn å sammenligne med feks. obduksjonsskandalen som var her i landet for noen år tilbake. Det gjør heller ikke argumentene svakere, tvert imot. Som jeg sa i forrige innlegg bruker "Midtøstens eneste demokrti" de samme metodene som deres motparter, de såkalte "røverstatene" gjør.

Lenke til kommentar

Det har kommet fram at mange israelere anser Norge som ett av de mest Israel fiendtlige landene i Vest-Europa.

I Norge blir dette synspunktet avvist med en blanding av forakt, overbærenhet og humor: I norsk mainstream finnes det lite eller ingen antisemittisme, mener norsk mainstream.

Hvordan arter noe av dagens jødehat seg i Norge?

• Flere partier og kirkeledere støtter palestinske krav som vil føre jødene tilbake i en tilstand som forfulgt minoritet over hele verden.

• Konflikter som den jødiske staten er involvert i får mange, mange ganger større mediadekning. Andre konflikter og tragedier blir kraftig underfokusert.

• "Synderegisteret" til Israel blir gjentatt til stadighet.

• Israels krigføring sammenlignes ikke med andre lands krigføring.

• En rettferdig mediedekning ville redusere mulighetene for å piske opp jødehat i den norske befolkningen, slik man for eksempel gjorde under Gaza-konflikten.

Kilde:

...nyheter/2009/12/21JoedehatINorge.htm

post-160065-1261414882.jpg

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...