Gå til innhold

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten


Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

  1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

    • Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

    • Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
    • Ingen formening/vet ikke
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

    • Ja
      234
    • Nei
      37
    • Ingen formening/vet ikke
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

    • Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
    • Ingen formening/vet ikke
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

    • Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
    • Ingen formening/vet ikke
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

    • Ja
      159
    • Nei
      57
    • Ingen formening/vet ikke
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

    • Ja
      128
    • Nei
      141
    • Ingen formening/vet ikke
      39


Anbefalte innlegg

Gode gud, nei, det skjer ikke fordi araberne ikke liker jøder, det skjer fordi Israel fra sin første start har betraktet arabere som underlegne borgere, siden 1967 har brukt grensesprengende brutalitet i de okkuperte områdene, kontrollposter, politiske drap, fengsling, tortur, forsøk på å kvele araberes muligheter til utdannelse, handel, økonomisk vekst m.m.

 

Dette er konkrete årsaker, og de er som gjødsel for en åker der man gror militarisme og terrorister.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...alle som prøver å få jødene "rævkjørt" blir "rævkjørt" selv før eller siden.

Så det du prøver å si er at jøder er et hevngjerrig folkeslag?

 

Norge og store deler av Europa ble "rævkjørt" av Romerske makter i middelanderen.

Prøver Europa å "rævkjøre" vatikanstaten?

 

Afrikanere ble i tidsrommet 1619 til 1865 "rævkjørt" av hvite kristne amerikanere.

Prøver negerene i USA å "rævkjøre" hvite kristne amerikanere?

 

Er ikke rart det er krig der nede med en slik mentalitet.

pappan min er sterkere enn pappan din :blush:

Lenke til kommentar
Så det du prøver å si er at jøder er et hevngjerrig folkeslag?

 

Nei det jeg prøver å si er at jødene forsvarer seg som regelt bra. På ett eller annet vis.

 

Norge og store deler av Europa ble "rævkjørt" av Romerske makter i middelanderen. Prøver Europa å "rævkjøre" vatikanstaten?

 

Europa prøver ikke å rævkjøre romerne nå. Romerne er allerede rævkjørt.

 

 

Er ikke rart det er krig der nede med en slik mentalitet.

pappan min er sterkere enn pappan din :blush:

 

Min himmelske far er sterkere enn din pappa. Han laget din pappa.

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Gode gud, nei, det skjer ikke fordi araberne ikke liker jøder..

 

Å jo O store Gode Gud, det skjer fordi "STORE ALLAH" liker å se sine arabiske muslimer prøve å få vekk jødestaten "step by step".

 

Siden "alle" muslimer i Midtøsten er religiøse Koran lesere, så er jeg redd for at jeg dessverre igjen må si ett par ord om religion angående denne Midtøsten konflikten - selv om enkelte av dere forbanner å nevne religion i denne sammenheng.

 

Koranen tillater nemlig ikke en vantroende stat innenfor "islams hus", muslimene anseer nemlig Israel for å være en vantroende stat innenfor nettopp "islams hus".

 

Araberne hadde "2000 år" på seg til danne en muslimsk stat der Israel er nå, det har forøvrig aldri vert noen muslimsk stat der heller. Bare jødisk stat, der det som regelt også alltid har bodde noen araberen. Men religionen islam ble faktisk ikke oppfunnet før 1000 år siden.

 

Når jødene fikk staten sin igjen, Israel i 1948, ja plutselig da ble muslimene drit nervøse fordi islam som ble oppfunnet for 1000 år siden ikke tillater noen vantroende ikke muslimsk stat innenfor det Koranen betegner som "islams sitt hus", Muhammed i Koranen tok nemlig med den gamle jødestaten innenfor "islams grenser".

 

Den første reaksjonen til araberlandene, var å erklære krig samme dag som staten ble opprettet. 5 store araberland mot "ett norsk fylke i størrelse" og det var ikke meningen at araberne skulle vinne, noe dem heller ikke gjorde.

 

Det har aldri eksistert noen arabisk Palestina stat, Palestina var ett område kontrollert av mange forskjellige folk i verden, etter at romerne øydelagte jødestaten og spredte dem ut i verden. Jerusalem har aldri vert noen arabisk hovedstat, og bør aldri bli det heller. Å dele Jerusalem i to for jøde og araber vil være totalt dum beslutning som vil føre til krangel i "100000000000 år". Jerusalem har kun vert jødene sin eneste hovedstat, og dem vil aldri gå med på å dele den med araberne som jødene absolutt ikke kan stole på.

 

Som jeg har nevt tidligere, hadde Mekka hatt en jødisk nabolag. Så hadde muslimene aldri i livet ville delt den i to og gitt halvparten til en jødisk hovedstat og store deler av islam landet ellers som en jødisk stat.

 

Navnet palestinere ble forøvrig oppfunnet på 1960 tallet i en ny strategi for å svekke jødestaten til fordel for en araber stat, før det var dem bare vanlige arabere som simpelhet bodde i Palestina området. Nett som jøder også bodde der.

 

Muslimene prøver faktisk å erobre områder "over alt" i verden, dem kjemper aktivt og massivt hverdag. Tro det eller ei. Dem er ikke fornøyd med sine 20+ islam stater. Dem vil ikke bli fornøyd før hele verden er kontrollert av islam, det fordi deres religion sier at dem må prøve å få kontroll over verden. Og at dem må kjempe vantroende inntil det skjer...

 

...tør ikke tenke på hva som kan komme til å skje i Norge i fremtiden engang, visst muslimene fortsette å erobre der. Vi kan faktisk begynne å få lignende problemer som Israel har, der muslimene vil prøve å "ta over Norge" og gjøre området islamsk. Det er urovekkende at Norge er så naive ovenfor disse religiøse muslimene, det kan være "tikkende sovende bomber" som slår til f.eks i 2050 da dem er mange nok...

 

...og Norge blir kastet ut i en "kampen om tilværelsen". Da får vi bare håpe at SV ikke har avskaffet millitæret totalt, og at muslimene ikke har smuglet inn store mengder våpen, atomvåpen eller hva det nå enn måtte være via sjøveien eller Russland.

 

Jeg skjønner godt at Israel forsvarer seg millitært, selv om det også innebærer sivile tap. Ingen kriger unngår sivile tap, spesielt ikke når fienden med vilje opererer fra tett befolkede sivile områder, sivile hus, sykehus, ambulanser dem bruker til å frakte våpene sine med etc etc etc.

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Hugo Chavez kaller Israel en folkemordstat og beskylder landet for å ville utslette den palestinske befolkningen:

 

Tidligere denne uken hadde Hugo "kose" besøk av Irans president Mahmoud Ahmadinejad. Så der ser du hvor seriøs Hugo er.

 

Hugo gav også ros til det palestinsk arabiske folk for deres kamp mot "yankee-imperiet USA" som han kallte det.

 

Samtidig kan det tenkes at han også gav ros til Nord-Korea for deres motstand mot....tja USA. Litt ros til Burma kan tenkes å ikke være så fjernt for Hugo heller, som har tatt steget helt ut og isolert seg "helt" fra USA. Dem er så "sprø", at dem skjermer seg like godt på "lukket isolert avdeling".

 

...kanskje dem titter hodet sitt ut igjen, når store grusome "USA satan" har blitt bekjempet ned av "fredsbekjemperen" Bin Laden og hans arabiske supportere og slike som Hugo da.

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Hadde egentlig ikke tenkt å diskutere noe mer med deg, men greit, skal gjøre et siste forsøk:

 

Bare for å få en ting på det rene: Jeg digger USA! USA er verdens mest fassinerende og interessange land og jeg ønsker USA alt godt i en eventuell maktkonkuranse mot Russland og Kina! USA gjør bare den ene, enorme og fatale feilen å støtte terrorstaten Israel!

 

Når det kommer til Osama bin Laden og Mullah Omar samt resten av Al Qaida og Taliban kan alle medlemmene og støttespillerne deres dø! Jeg er langt mer engasjert i ting som Nord-Korea og Sør-Korea samt situasjonen i Maynar, Burma, men jeg vet hva det dreier seg om.

 

Jeg støtter ikke Hugo Chavez og regimet hans, men det er den "siden" som har rett når det kommer til israel - palestina og ikke USA! At Israel flere ganger har uttalt at de ikke ønsker en palestinsk stat og at de ikke vil oppgi okkupert jord er en kjent sak! At de har bedrevet gjenngjeldelsesaksjoner mot sivile, palestinske familier til selvmordsbombere og ødelagt sivil, palestinsk infastruktur med viten og vilje er heller ikke noe å lure på! At de sperrer for forhandlinger med den palestinske ledelsen er det heller ingen tvil om!

 

For all del: Det er flere steder i israel jeg kunne tenke meg å besøke om det ble fred der nede og dersom israel trakk seg tilbake fra de okkuperte områdene og anerkjennte Staten Palestina som uavhengi stat ville jeg ikke hatt joe mer imot Israel! Men slik situasjonen nå hadde det ikke interessert meg om Israel sank ned i jordskorpen og brant opp i jordens indre og hver israeler som sttter okkupasjonen hadde brent til døde!

Lenke til kommentar
Fantastisk å ikke nevne noe om HVORFOR disse rakettene skytes mot Israel...

 

Så hver eneste artikkel om rakettanngrep skal inneholde en lang avhandling om konflikten, smart :roll:

 

Nei, men den kan nevne blokkaden av Gazastripen og den situasjonen den vanelige palestiner på Gazastripen lever under.

 

 

Hvis hver eneste slik liten artikkel skal ta for seg levekårene til palestinerne osv. blir det fort lite plass til annet i en avis. Da må man nesten igjen si noe om grunne til blokaden også har vi det gående.

 

Det jeg synes er veldig beskrivende er at man ofte har overskrifter som "Israelske helikoptere bomber flyktningleir" og i en bisetning nevne at det ble avfyrt fks. BK fra nettop dette stedet. Er liten tvil om at vi gjerne har en litt skjev vinkling i norsk media, uten at jeg tror andre land er noe bedre andre veien.

Lenke til kommentar

Og om de skal ta med seg grunnen til blokkaden kan de samtdig nevne alt Hamas og alle som har møtt representanter fra Hamas har sagt om anerkjennelse av Israel og endelig fred samt brevet hamas forsøkte å levere til Barack Obama. Og det fortjener så definitivt mer enn en bisettning!

 

Og mom du mener fokuset er vridd i norsk og andre mediar, tro du ikke at det kan ha noe med den situasjonen palestinerne lever under...

Lenke til kommentar
Og om de skal ta med seg grunnen til blokkaden kan de samtdig nevne alt Hamas og alle som har møtt representanter fra Hamas har sagt om anerkjennelse av Israel og endelig fred samt brevet hamas forsøkte å levere til Barack Obama. Og det fortjener så definitivt mer enn en bisettning!

 

Og mom du mener fokuset er vridd i norsk og andre mediar, tro du ikke at det kan ha noe med den situasjonen palestinerne lever under...

 

Nettop derfor jeg ikke tror å skrive masse om forholdene på gazastripen og blokaden i hver eneste artikkel om kamper.

Ser ikke ut til at du forstår det selv men takk for at du understreker poenget mitt. Ser ut til at du vil at hver eneste artikkel skal være en avhandling om konflikten. Dårlig ide.

 

At fokuset er vridd kan godt ha noe med situasjonen å gjøre, men det forandrer fortsatt ikke på at mediene, som burde være nøytrale, formidler ett meget vinklet bilde.

Lenke til kommentar
Hadde egentlig ikke tenkt å diskutere noe mer med deg, men greit, skal gjøre et siste forsøk.

 

Ja, da var vel ditt siste forsøk brukt opp...da, eller?

 

Men slik situasjonen nå hadde det ikke interessert meg om Israel sank ned i jordskorpen og brant opp i jordens indre og hver israeler som sttter okkupasjonen hadde brent til døde!

 

Huff!!!

 

Jeg tror ikke det er noen vits at du diskuterer mer med meg, slik som du har yttret ønske om. Det er i orden det for meg.

 

.."bla bla bla"...."brenne opp i jordens indre"...."bla bla bla"....

 

Nei vær så snill Glimti, jeg vil ikke brenne til døde i jordens indre!!! Wææ :(

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Å jo O store Gode Gud, det skjer fordi "STORE ALLAH" liker å se sine arabiske muslimer prøve å få vekk jødestaten "step by step".

 

Siden "alle" muslimer i Midtøsten er religiøse Koran lesere, så er jeg redd for at jeg dessverre igjen må si ett par ord om religion angående denne Midtøsten konflikten - selv om enkelte av dere forbanner å nevne religion i denne sammenheng.

Punkt en, det er andre faktorer som skaper konflikt i Midtøsten enn religion, religion er dog et lett skall å se, og derfor er det ikke uvanlig at man låser seg fast i en tolkning av konflikten ut fra religion. Men det er fundamentalt galt å se bort fra de underliggende faktorene, hvordan du enn snur og vender på ting er fortsatt Israel en okkupant (og jeg kan snu det på hodet, hvordan du enn snur og vender på det har ikke alle palestinske militser avholdt seg fra vold).

 

Punkt to, nei, "alle" muslimer i Midtøsten er ikke Koran-lesere, jeg tror du vil oppdage at de færreste har et tettere forhold til Koranen enn det jevne norske statskirkemedlem har til bibelen. Og da ser vi bort fra organisasjoner som PFLP og PLO, som i bunn og grunn har mer til felles med sosialismen enn islam, endog er det store grupperinger av palestinere som er kristne, ikke muslimer.

 

Koranen tillater nemlig ikke en vantroende stat innenfor "islams hus", muslimene anseer nemlig Israel for å være en vantroende stat innenfor nettopp "islams hus".

Hvor i koranen står dette?

 

Araberne hadde "2000 år" på seg til danne en muslimsk stat der Israel er nå, det har forøvrig aldri vert noen muslimsk stat der heller. Bare jødisk stat, der det som regelt også alltid har bodde noen araberen. Men religionen islam ble faktisk ikke oppfunnet før 1000 år siden.

Vel, det har tross alt vært et otomansk rike som dekket de områdene vi snakker om. At det ottomanske riket var både totalitært og ga ymse folkegrupper lite autonomi endrer ikke på det.

 

Når jødene fikk staten sin igjen, Israel i 1948, ja plutselig da ble muslimene drit nervøse fordi islam som ble oppfunnet for 1000 år siden ikke tillater noen vantroende ikke muslimsk stat innenfor det Koranen betegner som "islams sitt hus", Muhammed i Koranen tok nemlig med den gamle jødestaten innenfor "islams grenser".

Nå snakker du vås. Det var ikke en islamsk bevegelse som motarbeidet den jødiske staten, det var en arabisk bevegelse, underliggende arabisk nasjonalisme. Hva du måtte lese på Miff og Karmel kan i så måte være likegyldig, men å påstå at den underliggende årsaken til krigen i 1948 var religiøs er og blir fjollete. Den underligende årsaken var god gammel realpolitikk kombinert med arabisk nasjonalisme og en tædd frykt for sjebnen til Palestinas urbefolkning (Palestinerne er vitenskapelig dokumentert som etterkommerne etter de opprinnelige jødene, de har altså bebodd området siden før kristus, det endres ikke av at de har konvertert til islam og kristendommen, og for den saks skyld, en del forble jøder).

 

Den første reaksjonen til araberlandene, var å erklære krig samme dag som staten ble opprettet. 5 store araberland mot "ett norsk fylke i størrelse" og det var ikke meningen at araberne skulle vinne, noe dem heller ikke gjorde.

Israel erklærte en stat unilateralt, uten noen form for samtaler med andre interesser. Araberne fikk valget mellom å bli statsborgere i noe som var en erklært jødisk stat, eller å dra et annet sted. Araberne er og blir områdets urbefolkning.

 

Det har aldri eksistert noen arabisk Palestina stat, Palestina var ett område kontrollert av mange forskjellige folk i verden, etter at romerne øydelagte jødestaten og spredte dem ut i verden. Jerusalem har aldri vert noen arabisk hovedstat, og bør aldri bli det heller. Å dele Jerusalem i to for jøde og araber vil være totalt dum beslutning som vil føre til krangel i "100000000000 år". Jerusalem har kun vert jødene sin eneste hovedstat, og dem vil aldri gå med på å dele den med araberne som jødene absolutt ikke kan stole på.

Det har heller ikke eksistert en jødisk stat på noe slikt som 2000 år. Og da kommer vi fortsatt ikke bort fra det vitenskapelige faktum at de opprinnelige jødene gjennom årene konverterte til islam og kristendommen, eller forble jøder. Europeiske jøder hadde ikke noen større rett på Israel enn europeiske kristne.

 

Det er ikke slik at en kan kreve et landområde fordi en har en religiøs tilknytning til dette området, spesielt ikke om det allerede bor noen der. At en europeer skal ha rett til et land fremfor landets urbefolkning er ikke logisk, og det er ikke rettferdig.

 

Selvfølgelig måtte det komme en jødisk stat, så langt var ting klart, men måten den jødiske staten ble erklært på var grensesprengende idiotisk. Hadde Israel hatt litt mindre flaks hadde det ikke vært noen stat som heter Israel i dag, det var en grensesprengende stor risiko, og man bør heller se på ben Gurion som en sprø eventyrer heller enn noe annet..

 

Som jeg har nevt tidligere, hadde Mekka hatt en jødisk nabolag. Så hadde muslimene aldri i livet ville delt den i to og gitt halvparten til en jødisk hovedstat og store deler av islam landet ellers som en jødisk stat.

Men nå er det ikke slik at Mekka har noen som helst betydning for jødene, mens Jerusalem har en betydning for både muslimer og kristne. Hva som kunne vært er jeg lite interessert i, jeg er interessert i hva som er.

 

Navnet palestinere ble forøvrig oppfunnet på 1960 tallet i en ny strategi for å svekke jødestaten til fordel for en araber stat, før det var dem bare vanlige arabere som simpelhet bodde i Palestina området. Nett som jøder også bodde der.

Navnet Norge kom fra en engelsk krøniker som kalte landet "norwegen", eller "den nordlige vegen". Var ikke nordmenn nordmenn før dette? Når 'Palestiner' ble konstruert som en nasjonalitet er irrelevant, det vi i dag referer til som palestinere var et folk lenge før 1960-tallet, og inkluderte ikke bare muslimer, men også kristne og jøder. For ikke å snakke om at den palestinske nasjonalismen ikke er særlig annerledes enn oppbyggingen av tysk nasjonalisme, før samlingen av Tyskland var det ingenting som het nasjonalisme, før Italia ble samlet snakket man heller ikke om noe italiensk folk, men folket hadde stort sett bodd i det vi i dag oppfatter som Italia i et par tusen år uansett.

 

Muslimene prøver faktisk å erobre områder "over alt" i verden, dem kjemper aktivt og massivt hverdag. Tro det eller ei. Dem er ikke fornøyd med sine 20+ islam stater. Dem vil ikke bli fornøyd før hele verden er kontrollert av islam, det fordi deres religion sier at dem må prøve å få kontroll over verden. Og at dem må kjempe vantroende inntil det skjer...

Og det har da også kristendommen gjort de siste 1800 årene, det er ikke noe nytt i at en ønsker å spre sin religion. Noen stor fare for at islam skal ta over f.eks. Europa er det likevel ikke.

 

...tør ikke tenke på hva som kan komme til å skje i Norge i fremtiden engang, visst muslimene fortsette å erobre der. Vi kan faktisk begynne å få lignende problemer som Israel har, der muslimene vil prøve å "ta over Norge" og gjøre området islamsk. Det er urovekkende at Norge er så naive ovenfor disse religiøse muslimene, det kan være "tikkende sovende bomber" som slår til f.eks i 2050 da dem er mange nok...

Dersom vi fortsetter å stigmatisere muslimer og se på dem som farlige som gruppe er det ikke umulig at det kan bli en naturlig reaksjon på det, nei. Så hvorfor fortsetter du å legge fundamentet for dette?

 

...og Norge blir kastet ut i en "kampen om tilværelsen". Da får vi bare håpe at SV ikke har avskaffet millitæret totalt, og at muslimene ikke har smuglet inn store mengder våpen, atomvåpen eller hva det nå enn måtte være via sjøveien eller Russland.

At det var? At "muslimene" skal smugle inn atomvåpen til Norge for å erobre Norge? Du forstår hvor grensesprengende tåpelig den ideen er?

 

Jeg skjønner godt at Israel forsvarer seg millitært, selv om det også innebærer sivile tap. Ingen kriger unngår sivile tap, spesielt ikke når fienden med vilje opererer fra tett befolkede sivile områder, sivile hus, sykehus, ambulanser dem bruker til å frakte våpene sine med etc etc etc.

Jeg forstår at Israel forsvarer seg. Jeg fortstår ikke hvorfor Israel målrettet angrep palestinsk næringsliv i Gaza-krigen, jeg forstår heller ikke hvorfor Israel fortsetter å bygge en grunnmur under de mest ekstreme ekstremistene heller. Det er klart, for IMI er det jo en ønskelig situasjon, de tjener penger som gress på det, men at det skal være så interessant for den israelske befolkningen som sådan å kjøre landet sitt mot den sikre undergang, det har jeg litt mer vanskelig for å forstå.

 

Så lenge Israel ikke skifter kurs vil Israel ende opp med å gå under. Det ønsker ikke jeg. Det ønsker ikke du. Så la oss be Israel (for din del setter jeg pris på en bønn til Gud, jeg er som du sikkert vet ateist) på våre knær om en mer fornuftig fremgangsmåte, så kan det hende at Israel kan overleve.

 

Er du ikke enig i at Israels overlevelse vil være det mest ønskelige resultatet?

Lenke til kommentar
Og om de skal ta med seg grunnen til blokkaden kan de samtdig nevne alt Hamas og alle som har møtt representanter fra Hamas har sagt om anerkjennelse av Israel og endelig fred samt brevet hamas forsøkte å levere til Barack Obama. Og det fortjener så definitivt mer enn en bisettning!

 

Og mom du mener fokuset er vridd i norsk og andre mediar, tro du ikke at det kan ha noe med den situasjonen palestinerne lever under...

 

Nettop derfor jeg ikke tror å skrive masse om forholdene på gazastripen og blokaden i hver eneste artikkel om kamper.

Ser ikke ut til at du forstår det selv men takk for at du understreker poenget mitt. Ser ut til at du vil at hver eneste artikkel skal være en avhandling om konflikten. Dårlig ide.

 

At fokuset er vridd kan godt ha noe med situasjonen å gjøre, men det forandrer fortsatt ikke på at mediene, som burde være nøytrale, formidler ett meget vinklet bilde.

 

Hvorfor snakker du stadig om hvem som forstår og hvem som ikke forstår? FOr å si det på en forsiktig måte så er ikke du den rette til å gjøre det!

 

Jeg mener at en artikkel kan ta seg av den konkrete saken ja. Men da jeg understreket at det var en flyktningleir som ble bombet mente du at det som først og fremst burde komme fram var at Israel misstenkte at det var rakettskyting der og da sa jeg som motsvar at man like gjerne kunne ta med hvorfor disse rakettene blir skutt mot Israel. Og lage en detaljer oversikt over hele konflikten i hver artikkel er ikke hverken noen hennsiktsmessig eller interessang ide og det virker det som du er helt enig i.

 

Om situasjonen er slik at mediene presenterer sakene utifra sitt eget synnspunkt så begynner det kansje å si noe om hvor ille det er...

 

Hadde egentlig ikke tenkt å diskutere noe mer med deg, men greit, skal gjøre et siste forsøk.

 

Ja, da var vel ditt siste forsøk brukt opp...da, eller?

 

Men slik situasjonen nå hadde det ikke interessert meg om Israel sank ned i jordskorpen og brant opp i jordens indre og hver israeler som sttter okkupasjonen hadde brent til døde!

 

Huff!!!

 

Jeg tror ikke det er noen vits at du diskuterer mer med meg. Eller skal vi si at dine "kloke ord" minner meg om en stor vits, dårlig vits. Herved sier vi at du ikke har tenkt til å diskutere mer med meg, okey?

 

.."bla bla bla"...."brenne opp i jordens indre"...."bla bla bla"....

 

..JEEESUS CHRIIST!!! Nei vær så snill Glimti, jeg vil ikke brenne til døde i jordens indre!!! WÆÆÆÆ!

 

Tenk om du hadde klart å få med deg resten av innlegget og...

Lenke til kommentar

Glimti: Begynnelsen på innlegget ditt trenger vell ingen annen kommentar enn at det er litt søtt ;)

 

Jeg siterer meg selv:"Kanskje dumt å skyte raketter fra flyktningleirer? Med mindre man ønsker sivile tap/satser på å bruke dem som skjold.

 

Forøvrig fantastisk hvordan norske medier gang på gang kommer med overskrifter om Israel som driver bombing og nevner grunnen i en bisetning i bunnen. Objektivitet osv."

 

Som du sikkert ser stemmer ikke det du sier i ditt innlegg over. (apropos det å forstå osv.)

Hvor du finner at jeg mener:"det som først og fremst burde komme fram var at Israel misstenkte at det var rakettskyting der," er vanskelig å se.

 

Det jeg skriver er at det er dumt å skyte raketter fra en flyktning leir(nå som før) med mindre man ønsker at sivile egne skal bli drept/å bruke dem som skjold.

 

Videre skriver jeg at jeg synes det er ganske utrolig å gang på gang komme med store artikler og overskrifter om Israelsk bombing og nevne i en bisetning at den kom som en følge av rakettutskytning osv.

Lenke til kommentar

Beklager, men innlegget ditt finnes ikke søtt. Det er bare tåpelig!

 

Antar det du vil ha fram og det du reagerer på er at det fokuseres langt mer i media på hva Israel gjør enn på hva Hamas og de andre militante organisasjonene på Gazastripen gjør. Korriger gjerne dersom den tolkningen min er feil.

 

Men hvis det er dette du er missfornøyd med så kan du jo tenke litt over hva palestinerne har gjort i intifadaen så langt og hva srael har gjort i intifadaen så langt så kan du deretter tenke over hvorfor det er logisk at de israelse handlingene får mest oppmerksom het!

 

Paestinerne har bedrevet selvmordsbombing mot sivile, i liten grad gått amok med annleggsmaskiner i israelske byer og skutt raketter som skjelden gjør skade mot Israel og kastet stein mot israelske soldater!

 

Israel har bedrevet gjenngjeldelsesaksjoner mot familiene til selvmordsbombere, kastet palestinere ut av hjemmene deres, revet palestinske hjem, konstruert en mur av betong og stål som stjeler dler av palestinernes land og adskiller dem fra hverandre samtidig som de ødela alt de trengte for å få plass til denne konstruksjonen, bedrevet blokkade mot palestinerne, nektet nødvendig hjelp å komme inn i palestinske områder, gjenokkupert palestinske byer, sperret den palestinske ledelsen inne i hovedkvarteret deres, brukt tankser, kampfly og angrepshelikoptere mot folkemengder og tett bebodde nabolag, brukt overdrevent kraftige våpen som feks. bomber på et tonn og hvitt fosfor mot sivile nabolag og bygget flere bosettninger på okkupert, palestinsk jord. Har jeg glemt noe mon tro?

Lenke til kommentar
...at det skal være så interessant for den israelske befolkningen som sådan å kjøre landet sitt mot den sikre undergang, det har jeg litt mer vanskelig for å forstå.

 

Så lenge Israel ikke skifter kurs vil Israel ende opp med å gå under. Det ønsker ikke jeg. Det ønsker ikke du.

 

Så la oss be Israel (for din del setter jeg pris på en bønn til Gud, jeg er som du sikkert vet ateist) på våre knær om en mer fornuftig fremgangsmåte, så kan det hende at Israel kan overleve.

 

Er du ikke enig i at Israels overlevelse vil være det mest ønskelige resultatet?

 

Jeg er enig i at Israels overlevelse er det ønskelige resultatet. Så la oss be (jeg mener la meg be) om at Israel ikke begynner å bli naive ovenfor farlige trussler som ønsker å øydelegge jødestaten mer enn nødvendig.

 

For jødenes stat blir aldri mer oppløyst, det står i min Bibel. Og det må du respektere at jeg tror på, i ett kristent land som Norge. Som også har kors i sitt flagg...

 

...men siden du er ateist, så ønsker du vel at korset skal fjernes. Og våre kristne tradisjoner skal bli mer hvisket ut eller noe slikt.

 

At jeg nevner religiøse faktorer i en Midtøsten diskusjons forum mellom jøde land og islam verden må dere neste skjønne er forståelig og lovlig. Selv om en måtte være atteist.

 

Da faktisk mye av konflikt nivået er bygget på nettopp religion, om vi snakker om opptøyer på tempelplassen, terror raketter fra hellige jihad islamist grupper eller 72 jomfruer og martyr død for selvmordsbomberne under intifadaen...

 

...helt til Israel fikk kontroll på dritten, fikk opp sikkerhetsgjerde og godt overvåking utstyr. Samt strengere rutinger på grenseoverganger fra palestinske områder.

 

Det er særdeles naivt å ikke innse at Midtøsten konflikten er gjennomsyret av religion i alle høyeste grad, uavhengig av okkupasjon eller ikke.

 

Å utelukke "religions problemet" når det gjelder Midtøsten konflikten, er som å utelukke salt og sukker i grøten. Altså noe av det viktigste poengene blir tatt vekk...

 

...eller rettere sagt det er som å utelukke hele grøten med innhold og kun la fatet stå tomt. Så mye har religion med Midtøsten konflikten å gjøre, noe vantroende jødestat i det dem definerer som "den islamske araberverden" kan ikke bli akseptert på langssikt mener muslimene. Ja det aller størrste flertallet mener faktisk det. Allah og Muahmmed mener det visst likeså...

 

...og nettopp slike religiøse anti-israel taler blir talt i øst og vest morgen og kveld i "tusenvis av moskeer" rundt i araberverden. Det er faktisk ingen hemmelighet at araberne i den store araberverden misliker jøder generelt ganske så sterkt. Men ifølge enkelte her inne, så kan det nærmest virke som det er en eventyr myte...

 

...jaja nordmenn er nå kjennt for å være veldig naive av "verden forøvrig". Ekstra ekstra naive. Latterlig naive til og med.

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...