Gå til innhold

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten


Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

  1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

    • Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

    • Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
    • Ingen formening/vet ikke
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

    • Ja
      234
    • Nei
      37
    • Ingen formening/vet ikke
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

    • Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
    • Ingen formening/vet ikke
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

    • Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
    • Ingen formening/vet ikke
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

    • Ja
      159
    • Nei
      57
    • Ingen formening/vet ikke
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

    • Ja
      128
    • Nei
      141
    • Ingen formening/vet ikke
      39


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant lesing.

 

Legg merke til at Israelerne har en ratio på mindreårige drepte som er dobelt så høy som palestinerne. Dobbelt så høy! Det er neimen ingen tilfeldighet. Hvordan har det seg at folk med dårligere våpen og som begår selvmordsangrep dreper betydelig færre barn enn sine fiender, som er godt bevæpnet med den nyeste og mest avanserte teknologien?

 

Her er det noe muffens. Hvordan forklarer Israel-støtterne dette?

Lenke til kommentar

Det er jo lett å forklare. Uansett om det smerter palestinertilhengere på venstresiden av norsk politikk. Muslimer har et helt annet syn på familien og barn enn vestlige samfunn. Dette kan man se f.eks hos de kristne palestinerne som er langt mer vestligvendt enn det generelt liberale palestina, som har en helt annen fokus på barn i sin nære familie enn sine muslimske naboer. Selv om de deler samme mål om å få en egen stat så er altså tapstallene hos muslimer langt større enn de kristne. Og det i en historiesetting der de kristne var langt sterkere i motstanden enn muslimene med tanke på størrelse på de to gruppene. Pluss at de yngler unger til den store gullmedaljen.

 

Ellers er det rent logisk at dårligere våpen dreper færre. Siden de må nærmere sine mål for å skade de.

Lenke til kommentar

Israelsympatisørene vil selvsagt si at dette skyldes at de militante palestinerne gjemmer seg blant de moderate, hvilket er komplett latterlig! Det er ikke det minste overaskende at palestinerne har blitt drept i kollosale antall når de blir overkjørt av den krigsmaskinen Israel er! ISrael tar ikke hennsyn til hvem som er militante og hvem som er moderate blant palestinere og de tar heller ikke hennsyn til den palestinske infastrukturen!

Lenke til kommentar
Interessant lesing.

 

Legg merke til at Israelerne har en ratio på mindreårige drepte som er dobelt så høy som palestinerne. Dobbelt så høy! Det er neimen ingen tilfeldighet. Hvordan har det seg at folk med dårligere våpen og som begår selvmordsangrep dreper betydelig færre barn enn sine fiender, som er godt bevæpnet med den nyeste og mest avanserte teknologien?

 

Her er det noe muffens. Hvordan forklarer Israel-støtterne dette?

 

Må du spille dum hver gang disse tallene kommer opp? Du vet hva mange mener er grunnen, hvorfor gidder du å sno deg frem til den samme diskusjonen igjen og igjen. Nettop dette trodde jeg vi var ferdige med, vi har sittet på dette forumet og sagt det samme til degt i flere år.

Lenke til kommentar
Må du spille dum hver gang disse tallene kommer opp? Du vet hva mange mener er grunnen, hvorfor gidder du å sno deg frem til den samme diskusjonen igjen og igjen. Nettop dette trodde jeg vi var ferdige med, vi har sittet på dette forumet og sagt det samme til degt i flere år.

 

Jeg har ikke vært her i mange år, så jeg tror du må se litt på nicket mitt igjen.

 

nå er det også mer vanlig med mindreårige soldater blant palestinerne enn, israelerne, noe som vil si at små "barn" kommer med våpen, hva skal du da gjøre?

 

Regner med du har kilder på dette. :)

Endret av 8qk5xlv3
Lenke til kommentar
nå er det også mer vanlig med mindreårige soldater blant palestinerne enn, israelerne, noe som vil si at små "barn" kommer med våpen, hva skal du da gjøre?

 

Og du tror det er årsaken til drapstallene? Det er en kjent sak at de israelske soldatene dreper alle palestinere i deres synnsfelt! Og før du sier noe imot, sjekk krigen på Gazastripen. Hvis ikke Israel har noe å sjule når det gjelder drap på sivile og da bla. barn, hvorfor er de så redde for å etterforske annklager om krigsforbrytelser samt gi folk tilgang til gazastripen?

Lenke til kommentar
Må du spille dum hver gang disse tallene kommer opp? Du vet hva mange mener er grunnen, hvorfor gidder du å sno deg frem til den samme diskusjonen igjen og igjen. Nettop dette trodde jeg vi var ferdige med, vi har sittet på dette forumet og sagt det samme til degt i flere år.

 

Jeg har ikke vært her i mange år, så jeg tror du må se litt på nicket mitt igjen.

 

nå er det også mer vanlig med mindreårige soldater blant palestinerne enn, israelerne, noe som vil si at små "barn" kommer med våpen, hva skal du da gjøre?

 

Regner med du har kilder på dette. :)

 

Sorry, forvekslet deg med Glimti, spørsmlet er ellers blitt besvart til det kjedsommelige.

Lenke til kommentar
Sorry, forvekslet deg med Glimti, spørsmlet er ellers blitt besvart til det kjedsommelige.

 

Tar det som en fornærmelse at du forveksler meg med en person som bruker så åpenbar og tåpelig retorikk.

 

Dessuten har jeg fremdeles ikke fått svar på spørsmålet mitt. Hvordan forklarer du at ratioen er 20% drepte barn blant palestinerne, men under 10% for israelerne?

 

Det er ganske velkjent at palestinerne har en tendens til å angripe militære mål, mens israelerne angriper sivile mål, noe som kanskje er en tydelig forklaring på disse tallene. Israelerne er også mer "trigger happy" enn sine palestinske motparter. F. eks kjenner jeg ei som jobbet i Palestina under FN, med hjelpearbeid. Én gang sendte Israel cruisemissiler på et kjøleskap. Virker som om de skyter først og spør etterpå.

Lenke til kommentar
Det er jo lett å forklare. Uansett om det smerter palestinertilhengere på venstresiden av norsk politikk. Muslimer har et helt annet syn på familien og barn enn vestlige samfunn. Dette kan man se f.eks hos de kristne palestinerne som er langt mer vestligvendt enn det generelt liberale palestina, som har en helt annen fokus på barn i sin nære familie enn sine muslimske naboer. Selv om de deler samme mål om å få en egen stat så er altså tapstallene hos muslimer langt større enn de kristne. Og det i en historiesetting der de kristne var langt sterkere i motstanden enn muslimene med tanke på størrelse på de to gruppene. Pluss at de yngler unger til den store gullmedaljen.

 

Ellers er det rent logisk at dårligere våpen dreper færre. Siden de må nærmere sine mål for å skade de.

Det er vel verdt å nevne at det er en del færre kristne palestinere enn det er muslimske palestinere også..

 

Reelt sett tror jeg ikke du vil finne særlig stor forskjell mellom de kristne og de muslimske palestinerne, kristne palestinere er akkurat like lite lystne på å være okkupert som muslimske palestinere.

 

Du vil nok finne litt færre selvmordsbombere blant kristne palestinere (men du finner relativt få barn blant selvmordsbomberne generelt sett), men blant demonstranter og steinkastere finner du nok veldig mange palestinske kristne.

 

:)

Lenke til kommentar

Islamsk hellig krig, PFLP og DFLP avviser at de har inngått en avtale med Hamas om å stanse rakettangrepene mot Israel og vil fortsette kampen til den israelske bombingen av Gazastripen har opphørt:

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=584798

 

Det er nok en gang gjennombrudd i forhandlingene mellom Hamas og Israel om fangeutveksling. Israel har mottatt en liste over fangene Hamas ønsker løslatt og utelukker ikke at Gilad Shalit kan bli satt fri allerede til fredag:

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=584794

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...