Gå til innhold

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten

Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

• Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

• Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

• Ja
      234
    • Nei
      37
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

• Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

• Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

• Ja
      159
    • Nei
      57
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

• Ja
      128
    • Nei
      141
      39

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser du har ignorert mitt spørsmål også da dette er overhodet ikke det jeg spurte om. Det er akkurat derfor jeg pastår at denne suppa av en konflikt som er i midt-østen skyldes at folk blir kåte av konlfikter og ikke vil finne løsninger på problemene.

Hvorfor drive en stabil utvikling som andre deler av verden når en kan bedrive opprører-onanering? :)

PS. Med mindre du svarte på mitt spørsmål ved å være enig med min påstand om at dette kun dreier seg om å krangle for krangeleen sin skyld.

Endret av Jens72
Lenke til kommentar

Jeg har postet dette flere ganger det siset døgnet men gjentar:

"Et spørsmål til de av dere som diskuterer denne konflikten så mye:

Hvis Israel ble angrepet under seksdagerskrigen, hvorfor skal de ikke få beholde de områdene de tok i et motangrep? Hvis vi ble angrepet av Sverige, tror jeg de fleste av oss ikke hadde brydd seg hvis vi slo svenskene tilbake og tok et par landområder fra de i samme slengen.

Vil gjerne ha et fornuftig nøytralt svar på dette da jeg vet for lite om all dritten som foregår der til at folk flest bryr seg. Takk :)"

"Det er ikke lov til å krige i det hele tatt!

Det jeg ville ha svar på er hvofor en ikke stiller spørsmål til den andre parten i krigen, når det var de som startet den?

At de som vinner tar til seg områder er kritikkverdig, men det er en million ganger mer kritikkverdig at den andre parten går til krig mot de, og enda mer kritikkverdig at det ikke blir stilt spørsmål ved det.

Igjen dette er bare noe jeg lurer på da jeg vil tro at hadde dette skjedd i andre deler av verden tror jeg ingen hadde brydd seg. Hvis USA hadde gått til angrep på Mexico og Mexico tok Texas tror jeg folk bare hadde ledd av amerikanerne og sagt at det hadde de bare godt av. Verden er rar... "

Håper å kunne få et nogenlunde fornuftig (nøytralt?)svar på dette denne gangen :)

Endret av Jens72
Lenke til kommentar

Når det gjelder at araberne såkalt begynte krigen så var det ingen klar avtale om hvilke områder jødene skulle få og hvilke områder palestinerne skulle få. FN satt opp en delingsplan uten å spørre noen av partene og la den på bordet. Jødene godtok, men ikke palestinerne eller de andre araberne. Da burde selvsagt FN ha kalt inn begge parter så kunne de diskutert saken, men det var ingen som gjorde noen ting og Staten Israel erklærte seg som selvstendig. Hele opprettelsen av Israel var altså en farse og elendig planlagt.

Når det kommer til Seksdagerskrigen og de okkuperte områdene så være klar over at ingen faktisk anerkjenner noen av innlemmelsene som lovlige og at Jerusalem ikke er anerkjennt som Israels hovedstad. EN FNresolusjon i etterkant av krigen sier at Israels erklæring om Jerusalem som sin evige og udelige hovedstad er ugyldig og samtidig oppfordres Israel til å trekke seg ut av de okkuperte områdene i bytte mot fed med de arabiske landene.

Nå har jo Israel selv sagt at de ønsker fred med motpartene og hvis det er seriøst ment så burde det ikke være så vansklig å trekke seg ut av de okkuperte områdene. De har fått tilbud av både Hamas og Den arabiske liga og de har drevet forhandlinger med Syria flere ganger, men hver gang en forhåpning dukker opp så ødelegger Israel!

Forøvrig er hva som hendte under Seksdagerskrigen totalt uinteressangt av den enkle grunn at konflikten ikke dreier seg om Israels eksistens lenger, men om manglen på en palestinsk stat!

Lenke til kommentar

Jeg takker for ditt bidrag! Det gir svar på mye mer av mitt spørsmål enn hva noen andre her sålangt har klart å gjøre. Godt gjort :)

Jeg ser at denne konflikten er en stor suppe som det er meget vanskelig å komme seg ut av, og derfor stiller jeg meg også spørsmålet om hvorfor; "Forøvrig er hva som hendte under Seksdagerskrigen totalt uinteressangt av den enkle grunn at konflikten ikke dreier seg om Israels eksistens lenger, men om manglen på en palestinsk stat!" ?

Hvorfor er det uinterresant, er det fordi det ikke passer den ene "leiren" som vi var inne på her tidligere i tråden? Jeg får mer og mer tro på at denne konflikten handler om at begge parter er for ærgjerrige til å inngå kompromiss og se hverandre som også en del av menneskeheten. Tiltrekningen mot konflikt er større enn ønsket om felles stabilitet og utvikling. Trist men slik jeg ser det, veldig sant.

Lenke til kommentar

Jeg mener at Israels uavhengihetskrig, Seksdagerskrigen, Youm Kippurkrigen og Libanonkrigen og andre ting flere år tilbake er uinteressange med tanke på hvordan situasjonen er nå! Man kan gå fram og tilbake gjennom konflikten og finne feil på begge sider, men skal man finne en løsning må man ta utgangspunkt i situasjonen slik den er nå, ikke slik den var under Seksdagerskrigen eller Youm Kippurkrigen!

Situasjonen nå er at det er mer velvilje fra araberne mot Israel enn før. Den arabiske liga har tillbudt Israel full anerkjennelse i bytte mot at Israel trekker seg ut av områdene de okkuperte under Seksdagerskrigen mens Hamas har sagt at problemet ikke er Israels eksistens, men manglen på en palestinsk stat. Hamas har ikke utelukket anerkjennelse av Israel, noe Jimmy Carter kunne bekrefte etter møte med Hamasledere. Selv Iran har uttalt at de ikke har noen problemer med jøder, men med dem som har stjålet palestinernes land. (Det var forøvrig den samme holdningen Saddam Hussein hadde).

Og bare se på Egypt og Jordan som har signert fredsavtaler med Israel. Se på Yassir Arafat og PLO som anerkjennte Israel. Historien har vist at folk kan moderere seg og det er det som nå er i ferd med å kje med resten av Israels motparter.

Slik jeg ser det er det DET ståstedet som er interessangt nå, ikke hva som hendte for årevis siden!

Lenke til kommentar
Slik jeg ser det er det DET ståstedet som er interessangt nå, ikke hva som hendte for årevis siden!

Slik jeg ser det, så er den "eneste" veien til "fred". At alle araberene etc lar jødenasjoen få fred umiddelbart. Og holder hendene sine langt unna grensene til staten, med andre ord lar Israel få fred slik alt er per.dato. Så kan verden og araberne krangle videre til de går tom for luft i brystkassen. Bare slutt å bland Israel inn i bildet, jødestaten er jødestaten innenfor dagens grenser, ferdig med det problemet, inkludert Jerusalem som også befinner seg innenfor Eretz Israel grenser med full kontroll av jødene. La jødestaten få fred, for engangskyld i den lange verdenshistorien. Så blir det nok fred der nede skal dere se....

...problemet er at verden og araberne nekter å gi jødene fred. I hele verdens historien har det kun vert hyling og angrep fra verdens side. Om det er romerne, eller palestinerne, eller hvem som helst er i det store bildet irrelevant. Det er i "verden" problemet faktisk ligger, og ikke selve Israel og jødene. La de få fred.

...men dere, ifølge Bibelen så skal jødestaten bli MYE større. Sorry Israel motstandere og arabere islam, da mange av de skal ble rammet, bl.a store deler av Irak.

post-160065-1242125333_thumb.jpg

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Rupert Murdoch (Jewish mother, hence legally Jewish) - owner of FOX TV, New York Post, London Times, and News of the World

Løgn. Det er ingen grunn til å tro at hans mor er jøde.

Jeg tror nok resten av listen også i hovedsak er vrøvl og løgn, forfektet av et knippe grumsete grupper.

Du tror og der feiler din tro for media dominasjonen i Amerika er jødisk uansett om du liker det eller ikke.

BIOGRAPHICAL details of [Rupert] Murdoch's past are sketchy and often contradictory. One reads that his grandfather was an impoverished Presbyterian minister who migrated to Australia from England, that his father was a low-paid reporter for a British newspaper in Australia, and yet, young Rupert divided his time between his family's suburban home near Melbourne and the family's sheep ranch in the country. He was educated first at the fashionable Geelong private school, and went on to the elitist and aristocratic Oxford University in England.

"Rupert's father Sir Keith Murdoch [see below] attained his prominent position in Australian society through a fortuitous marriage to the daughter of a wealthy Jewish family, née Elisabeth Joy Greene. Through his wife's connections, Keith Murdoch was subsequently promoted from reporter to chairman of the British-owned newspaper where he worked. There was enough money to buy himself a knighthood of the British realm, two newspapers in Adelaide, South Australia, and a radio station in a faraway mining town. For some reason, Murdoch has always tried to hide the fact that his pious mother brought him up as a Jew...

Lenke til kommentar

Det der er ingen kilde, men et rykte satt ut på internett. Skaff meg en ordentlig kilde så skal jeg gi meg. Ikke det at det kommer til skje ettersom det ikke er annet enn løgn.

Murdoch snakker om religion:

Asked if there is any truth to recent press describing his newfound piety, Murdoch replies: "No. They say I'm a born again Christian and a Catholic convert and so on. I'm certainly a practicing Christian, I go to church quite a bit but not every Sunday and I tend to go to Catholic church -- because my wife is Catholic, I have not formally converted. And I get increasingly disenchanted with the C of E or Episcopalians as they call themselves here. But no, I'm not intensely religious as I'm sometimes described." Interviewed in 1992. Nicholas Coleridge, Paper Tigers (1993), p. 487.

På en annen side vet du sikkert bedre enn han, som er den faktiske hovedpersonen. Ikke gi deg. :)

Lenke til kommentar

I Norges media da, er det mange jøder der? Eller i Europa forøvrig?

...hehe! En gjeng med ofte tilsynelatende "hitler" sympatøre, som skriker "jødene bare lager trøbbel for hele verden".

Samme hvor hardt "verden" har prøvd å øydelegge dette folket opp igjennom alle tusen år, så...

...klarer dem de ikke! HAHA :p

"Alle" mot 1, hvem vinner? Jeg registrer iallefall at israelittene (jødene) lever videre i beste velgående, en av verdens mest suksess rike land Israel. Menst alle de andre som ypper seg mot jødene, knekker ryggen før eller siden.

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Hahahaha, bortsett fra det faktumet at han refererer til kilden?

Å skyte ned dumme påstander uten rot i virkeligheten er ikke å være "hårsår".

Le så masse du vil, det forandrer ikke det faktum at Jødene totalt dominerer amerikansk politikk og media og det min gode venn ER virkeligheten

Lenke til kommentar

Selv om Israel må forsvare seg til enhver tid fra alle kanter, og bruke alt det har av penger på millitæret for å overleve. Så har Israel iløpet av få ti år, klattret opp som en av verdens ledene nasjoner på mange områder.

Fra en trang fødsel i 1948 har det jødiske demokratiet blitt en vinner i konkurranse med alle verdens land

###I fremste rekke på forskning og teknologi

###Israel i toppsjiktet i medisinsk sammenheng

###Israel har det høyeste antallet nystartede high-tech bedrifter per innbygger i verden.

###Relativt sett har Israel det høyeste antallet av universitetsutdannede i verden

###Forventet levealder i Israel er blant de høyeste i verden.

###Israel er det eneste frie demokratiet i Midtøsten

###Israel er det eneste landet i Midtøsten med fri presse.

###Israelere er ingen helgener, men landet har minst korrupsjon i Midtøsten

###Israel har klart minst analfabetisme i Midtøsten. Det finnes nesten ikke analfabetisme i Israel

###Best likestilling. Israel har størst andel kvinnelige representanter i

nasjonalforsamlingen.

###Israel har minst spedbarnsdødelighet i Midtøsten og fortsetter å synke.

###I den israelske befolkningen har over 80 % av befolkningen bakgrunn i land og kulturer som har liten eller ingen demokratisk tradisjon.

###Israel har ofret våre egne soldaters liv for å minimere tap av palestinske sivile liv, på en måte som få, om ingen, demokratier ville ha gjort i liknende forhold

###I hvilke land har en nyfødt størst sjanse til å bli 60 år? Israel og Sverige. Israel har høy levestandard på tross av uro

###Israel er det beste landet i Midtøsten å leve i. På FNs Human Development Index for år 2007/2008 ble Israel rangert på 23. plass, rett bak Tyskland

###Inntekten til de israelske araberne ligger høyt over inntekten i de arabiske nabolandene.

###3. plass i verden i akademisk utdanning

###Israels 6 millioner innbyggere tjener mer enn nabolandenes 80 millioner totalt sett. Israel ligger i en helt annen økonomisk divisjon.

###Israelerne gjennomsnittlig inntekt per innbygger er 11 ganger så mye som jordanere, 15 ganger så mye som syrere og 22 ganger så mye som egypterne.

###Dette blir desto mer imponerende når vi vet at Israel har vært i en krigssituasjon hele tida.

###Mange av de delene vi har inne i våre datamaskiner, er oppfunnet i Israel.

###Israel er det eneste landet av en slik størrelse som har satellitter i bane rundt jorda, både til militært og sivilt bruk

###Israelske kuer er kjent som noen av de mest høytytende i verden

###Israels jordbruk som bl.a har en enestående vannteknologi, er mildt sagt konkurransedyktig med Europa.

Er mange flere punkter, men det tar tid å remse opp alt.

KILDER: WHO, FN, Human development, Freedom house, UNESCO.

Jødestaten er alt annet en mislykket land

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Hvorfor drive en stabil utvikling som andre deler av verden når en kan bedrive opprører-onanering? :)

Har ikke fulgt diskusjonen. Men her er ihvertfall en artikkel fra den israelske avisa Haaretz, som ser på hvorfor ufred har vært så lønnsomt for Israel. Og derfor har de hatt sterk interesse av å holde ufreden varm :

"Israel Knows That Peace Just Doesn't Pay"

http://www.haaretz.com/hasen/spages/1084656.html

Lenke til kommentar

Synes som sagt hele midt-østen konflikten er en stor suppe hvor alle parter er medskyldig og kritikkverdige.

Når det skal sies er det imponerende hvordan en liten nasjon som Israel klarer så mye av det som er listet opp over meg, samt at jøder med ca 12millioner på verdensbasis klarer å ha en så stor innflytelse på verden. Det er ikke annet en imponerende når du sammenligner med land med samme innbyggertall. Det får meg til å tro at det er ikke bare i Norge janteloven finnes, tror nok den er ganske utbredt i hele verden :)

Lenke til kommentar

Har ikke fulgt diskusjonen. Men her er ihvertfall en artikkel fra den israelske avisa Haaretz, som ser på hvorfor ufred har vært så lønnsomt for Israel. Og derfor har de hatt sterk interesse av å holde ufreden varm :

"Israel Knows That Peace Just Doesn't Pay"

http://www.haaretz.com/hasen/spages/1084656.html

Som sagt, jeg tror nok det er en del konflikt-kåthet og opprører-onanering rndt omkring i midt-østen ja. Det ser jeg enda mer av når jeg leser denne tråden :)

Lenke til kommentar
Som sagt, jeg tror nok det er en del konflikt-kåthet og opprører-onanering rndt omkring i midt-østen ja. Det ser jeg enda mer av når jeg leser denne tråden :)

Israel har sin fulle rett til å forsvare sitt land mot fiender utenfor Israels grenser. Uansett hvor kåte du tror de er, så kan jeg med hånden på hjertet fortelle det at jødene i Israel ønsker fred, mer enn noe annet.

...men det er vanskelig å få fred, når "verden" gjennom hele historien på død og liv aldri klarer å gi jødene fred. Men istedet er det alltid noen som på død og liv gjør alt for å øydelegge for jødene. Da er det godt at Gud har utstyrt jødene mer vesentlig høyere IQ enn folk flest, det er vitenskapelig dokumentert.

Men du kan godt si at jødene er kåte til å forsvare seg, hadde de ikke vert de, så hadde folket vert øydelagt for lenge siden. Inkludert jødestaten Israel

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Ebeneser

Hvem sikter du til når du sier "dere"? Det er ikke sikkert at IDF er israeler selv.

Forøvrig er det ikke særlig mye Israel trenger å gjøre dersom de ønsker fred! Det er bare å trekke seg ut av de okkuperte områdene og anerkjenne Staten Palestina!

Israel

:thumbdown: - Palestina :thumbup:

Endret av Glimti
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...