Gå til innhold

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten


Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

  1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

    • Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

    • Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
    • Ingen formening/vet ikke
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

    • Ja
      234
    • Nei
      37
    • Ingen formening/vet ikke
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

    • Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
    • Ingen formening/vet ikke
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

    • Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
    • Ingen formening/vet ikke
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

    • Ja
      159
    • Nei
      57
    • Ingen formening/vet ikke
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

    • Ja
      128
    • Nei
      141
    • Ingen formening/vet ikke
      39


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ser du ikke likhetstrekkene jeg snakket om samt linket til? Den eneste virkelige store forskjellen er at Israel bedriver virksomheten sin mer i det skjulte enn hva Nazi-Tyskland gjorde. Og det er de jo også plent nødt til for å beholde den støtten de har.

Nei, jeg ser faktisk ikke likhetstrekkene. Jødene i ghettoen var ikke militante som angrep tyske sivile. Så lite jeg enn liker den israelske blokkaden av Gaza, og så lite jeg tror den faktisk vil virke på lang sikt, er det ikke mulig å nekte for at det er en grunn til at det er en blokkade.

 

Diskrimineringen må også opphøre, arabere i Israel er på enkelte måter som sorte i sørstatene i USA på 50-tallet, men jeg vil ikke gå dithen å sammenligne sørstatene med Nazi-Tyskland!

 

Jeg gir famt faen i om israelere blir drept! Så lenge Israel ikke respekterer Palestinas rett til å eksistere kan de ikke kreve sin egen rett til å eksistere og så lenge israelerne ikke respekterer palestinernes rett til å leve kan de ikke krevesin egen rett til å leve!

Det vet jeg godt at du gjør. Men det er både kontraproduktivt til de grader for den palestinske sak at israelere dør, desto viktigere er det faktum at volden rammer USKYLDIGE SIVILE! KVINNER OG BARN! OLDINGER! Hva i svarte har de gjort for å fortjene å dø?!

Lenke til kommentar
Gratulerer Israel: Rakettangrepene mot de mindre tettstedene i Sør Israel er blitt kraftig redusert etter at de israelske forsvarsstyrkene gjennomførte en større operasjon på Gaza stripen i januar 2009.

 

Siden du tydeligvis mener at Israel handlet riktig vil du kansje forklare hvorfor folk har så store vanskligheter med å slippe inn på Gazastripen om det ikke er fordi Israel har noe å skjule der...

Lenke til kommentar
Ser du ikke likhetstrekkene jeg snakket om samt linket til? Den eneste virkelige store forskjellen er at Israel bedriver virksomheten sin mer i det skjulte enn hva Nazi-Tyskland gjorde. Og det er de jo også plent nødt til for å beholde den støtten de har.

Nei, jeg ser faktisk ikke likhetstrekkene. Jødene i ghettoen var ikke militante som angrep tyske sivile. Så lite jeg enn liker den israelske blokkaden av Gaza, og så lite jeg tror den faktisk vil virke på lang sikt, er det ikke mulig å nekte for at det er en grunn til at det er en blokkade.

 

Diskrimineringen må også opphøre, arabere i Israel er på enkelte måter som sorte i sørstatene i USA på 50-tallet, men jeg vil ikke gå dithen å sammenligne sørstatene med Nazi-Tyskland!

 

Jeg gir famt faen i om israelere blir drept! Så lenge Israel ikke respekterer Palestinas rett til å eksistere kan de ikke kreve sin egen rett til å eksistere og så lenge israelerne ikke respekterer palestinernes rett til å leve kan de ikke krevesin egen rett til å leve!

Det vet jeg godt at du gjør. Men det er både kontraproduktivt til de grader for den palestinske sak at israelere dør, desto viktigere er det faktum at volden rammer USKYLDIGE SIVILE! KVINNER OG BARN! OLDINGER! Hva i svarte har de gjort for å fortjene å dø?!

 

Du vet da vel utmerket godt at det ikke bare er militante palestinere på gazastripen!? Og finnes det noen igjen av dem på vestbredden? Og hva er grunnen til blokkaden når Hamas faktisk har tilbudt anerkjennelse av og fred med israel, men bare møter en kald skulder? Det er blitt dokumentert at smuglertunellene til Egypt er livsviktige for å fa tak i bla. mat og vann samt levende dyr. Og hvis du forstår årsaken til blokkaden kan du kansje også forklare hvorfor makaroni og renseannlegg for vann ikke kommer inn!?

 

De sivile israelerne støtter i et enormt anntall den israelske regjeringens harde linje mot palestinerne og besluttningen om å fortsette å bygge på okkupert jord så da kan de bare takke seg selv for at de blir angrepet! Min medfølelse med dem er lik null!

Lenke til kommentar

"FIRST THEY EVICTED US FROM OUR HOME, THEN THEY DEMOLISHED THE TENT WE WERE LIVING IN."

 

http://desertpeace.wordpress.com/2009/10/2...were-living-in/

 

Her er en Al Jazeerah reportasje om saken :

 

 

En busslast med europeiske parlamentarikere kom til stedet, og blir måpende vitner. Én av dem applauderer ironisk med et "bravo, the champions of Israel".

 

Og det hele rundes av med :

 

"To add insult to injury, the police gave a parking ticket to the bus carrying the ladies from the European parliament."

 

http://politicaltheatrics.org/2009/10/29/w...raise-up-again/

Lenke til kommentar
Du vet da vel utmerket godt at det ikke bare er militante palestinere på gazastripen!? Og finnes det noen igjen av dem på vestbredden? Og hva er grunnen til blokkaden når Hamas faktisk har tilbudt anerkjennelse av og fred med israel, men bare møter en kald skulder? Det er blitt dokumentert at smuglertunellene til Egypt er livsviktige for å fa tak i bla. mat og vann samt levende dyr. Og hvis du forstår årsaken til blokkaden kan du kansje også forklare hvorfor makaroni og renseannlegg for vann ikke kommer inn!?

Oppfattet du ikke at jeg mener blokkaden er gal og kontraproduktiv? Leser du i det hele tatt innleggene mine?

 

Blokkaden er inhuman. Den er kontraproduktiv. Makaroni er noe som holdes utenfor Gaza fordi det er lett å preparere, tar lite plass og inneholder brukbare mengder med karbohydrater. Derfor holdes makaroni ute fra Gaza. Det er skammelig og opprørende at Israel oppfører seg som en bølle i så måte.

 

Nei, det er ikke bare militante palestinere på Gazastripen. Men hvor lenge skal det egentlig ta før det begynne å demre for deg hvordan jeg egentlig ser på denne konflikten? Jeg aksepterer ikke blokkaden, det har jeg sagt så mange ganger at jeg nesten må mistenke at du bevisst ignorer det for å kverulere. Det jeg sier er at jeg kan forstå blokkaden. Selvfølgelig kan jeg forstå den. Gaza styres av Hamas, og selv om det er fordømt lett å bedømme Hamas fra trygge Norge er det ikke like forbannet lett å være så rasjonell når du er en av dem som rammes av angrepene deres. Det legitimerer ikke blokkaden, men det forklarer den.

 

De sivile israelerne støtter i et enormt anntall den israelske regjeringens harde linje mot palestinerne og besluttningen om å fortsette å bygge på okkupert jord så da kan de bare takke seg selv for at de blir angrepet! Min medfølelse med dem er lik null!

Du støtter angrep på israelere. Ut fra din egen logikk burde du være et svært legitimt mål for Mossad. Men det er du ikke. Å støtte en ugjerning gjør deg ikke til et legitimt mål. Palestinere støtter i enormt antall angrep mot Israel, gjør det palestinere til legitime mål? NEI. Det er en irrasjonell holdning jeg kan forstå at oppstår blant de som er involvert i konflikten, og føler den på kroppen, men at et slikt hat kan vokse utenfor denne gruppen er for meg uforståelig. Hatet er kontraproduktivt det også. Det samme er polariseringen enkelte ser ut til å være tilhengere av.

 

En sivil er en sivil. En sivil ER IKKE ET FORDØMT LEGITIMT MÅL. ALDRI.

Lenke til kommentar

Ettersom Hamas gjenntatte ganger har kommet med fredsfremstøt, men Israel konstant vender ryggen til så må du gjerne forklare HVORFOR og HVORDAN blokkaden av Gazastripen kan forstås! Og kom ikke med noe så enkelt som rakettangrepene for som sagt har Hamas kommet med flere fredsframstøt, men israel har nektet hver gang!

 

Jeg støttet ikke nødvendigvis angrep på israelerne eettersom det bare gjør situasjonen værre for palestinerne, men jeg bryr meg ikke med de israelske dødsfallene! Nå er ikke jeg en del av denne konflikten uansett så du kan ikke sammenligne meg med israelerne som er en del av konflikten og støtter ødeleggelsen av palestina og det palestinske folket!

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvordan du ikke kan bry deg om dødsfallene, det dør jo uskyldige på begge sider?

 

Og har Hamas gjentatte ganger kommet med fredsfremstøt, og Israel har konstant vendt ryggen til de? Det er nå bare ren tull? Det var da Hamas som brøt våpenfreden de hadde hatt en god stund?

 

Uansett er det umulig å støtte en av partene 100 %, du kan både sympatisere med Israelerne og Palestinerne, det er derfor denne diskusjon aldri vil ta slutt og heller aldri komme et sted. Jeg stiller meg nærmest helt nøytral siden jeg føler att begge sier har gjort urett.

Endret av thebull
Lenke til kommentar

Med Goldstones standard er "alle" soldater i kriger blitt fulle av krigsforbrytelser

 

 

Når du leser rapporten så ser du at nesten alt USA gjør er en krigsforbrytelse, sier senator Don Balfour fra Georgia, USA.

 

Noen ganger er det sivile tap, som er forferdelig. Men er det en krigsforbrytelse? Hvis det er slik, så endrer det måten vi definerer krig, legger han til.

 

Hver soldat kommer til å være en krigsforbryter (med den standard Goldstone-rapporten bruker).

 

Dersom du bomber en al-Qaida terrorist og et av hans familiemedlemmer dør, så vil det være en krigsforbrytelse, forklarer Balfour. Hans konklusjon om Goldstone-rapporten er klar: "Jeg vil ikke en gang si at rapporten er ensidig. Den er pervertert og endrer kriges regler."

 

En gruppe på 10 amerikanske senatorer er på besøk i Israel, og de er Goldstone rapporten som dominerer samtale emnet med israelske representanter, skriver Jerusalem Post.

 

Jpost.com

Miff.no

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Ettersom Hamas gjenntatte ganger har kommet med fredsfremstøt, men Israel konstant vender ryggen til så må du gjerne forklare HVORFOR og HVORDAN blokkaden av Gazastripen kan forstås! Og kom ikke med noe så enkelt som rakettangrepene for som sagt har Hamas kommet med flere fredsframstøt, men israel har nektet hver gang!

 

Jeg støttet ikke nødvendigvis angrep på israelerne eettersom det bare gjør situasjonen værre for palestinerne, men jeg bryr meg ikke med de israelske dødsfallene! Nå er ikke jeg en del av denne konflikten uansett så du kan ikke sammenligne meg med israelerne som er en del av konflikten og støtter ødeleggelsen av palestina og det palestinske folket!

Blokkaden har et praktisk formål, men på mange måter er det mer snakk om psykologi. Psykologi er sterke saker, og vi snakker om et land som har vært mer utsatt for terrorangrep og faenskap enn noe annet vestlig land. I så måte er det ikke vanskelig å forstå det sentiment som ligger i det israelske folk. Det er svært lett å forstå det. Dette handler i mindre grad om rasjonelle og objektive vurderinger, men mer om irrasjonelle og subjektive, nær følelsesbaserte oppfatninger.

 

Men jeg forstår fortsatt ikke at du klarer å ta et standpunkt om at det er rett å ta livene til uskyldige sivile? Ut fra hvilke resonnement kan du beslutte at uskyldige sivile, kvinner og barn, er legitime mål for terrorisme?

 

1200 israelskfødte barn risikerer å bli kastet ut av Israel sammen med foreldrene sine:

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=584527

Uheldig.

Lenke til kommentar

Første jeg tenkte var at dette var illegale immigranter fra afrika og asia uten oppholdstillatelse, og som samtidig har fått barn med hverandre i Israel, mange fordi det håper da at sjansen er mindre for at de blir sendt ut av landet.

 

Kun illegale arbeidere i Israel alene overstiger 100 tusen. Og Israel er selvsagt ikke interessert i at de skal komme helt ut av kontroll. Da det er over 200 hundre tusen israelske arbeidsledige som søker etter jobb.

 

Det er også ikke vanlig i noe land i verden, at illegale immigranter uten oppholdstillatelse kan formere seg fritt, bli til hundrevis av tusen og ta over store prosent av landet. Jeg er ikke sjokkert over at Israel tenker på hva de skal gjøre for å få situasjonen under kontroll.

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Blokkaden har ingen praktiske formål utenom å høste internasjonal fordømmelse og avsky samt øke palestinernes hat mot israel og støtte til Hamas! Og Israel ønsker å tone ned findeligheten mot dem er ikke blokkaden noe sjakktrekk!

 

Er "uheldig" alt du har å si om disse barna mulige skjebne?

 

Blokkaden har vell det praktiske formål å hindre terroranngrep mot Israelske sivile? Mener det har vert linket en del ganger til kilder her som viser en drastisk nedgang i slike anngrep inne i Israel.

Lenke til kommentar
Første jeg tenkte var at dette var illegale immigranter fra afrika og asia uten oppholdstillatelse, og som samtidig har fått barn med hverandre i Israel, mange fordi det håper da at sjansen er mindre for at de blir sendt ut av landet.

 

Kun illegale arbeidere i Israel alene overstiger 100 tusen. Og Israel er selvsagt ikke interessert i at de skal komme helt ut av kontroll. Da det er over 200 hundre tusen israelske arbeidsledige som søker etter jobb.

 

Det er også ikke vanlig i noe land i verden, at illegale immigranter uten oppholdstillatelse kan formere seg fritt, bli til hundrevis av tusen og ta over store prosent av landet. Jeg er ikke sjokkert over at Israel tenker på hva de skal gjøre for å få situasjonen under kontroll.

 

Fikk du med deg at det var delte meninger om hvorvidt de var illegale eller ikke?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...