Gå til innhold

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten


Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

  1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

    • Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

    • Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
    • Ingen formening/vet ikke
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

    • Ja
      234
    • Nei
      37
    • Ingen formening/vet ikke
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

    • Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
    • Ingen formening/vet ikke
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

    • Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
    • Ingen formening/vet ikke
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

    • Ja
      159
    • Nei
      57
    • Ingen formening/vet ikke
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

    • Ja
      128
    • Nei
      141
    • Ingen formening/vet ikke
      39


Anbefalte innlegg

De har vel ikke det nå, men det betyr ikke at de ikke kan få flertal. Dessuten kan de få farlige possisjoner uansett. Husk at Ariel Sharon var landbruksminister og dermed kunne ta initsiativ til den ene ulovlige bosettningen etter den andre. Og han var absolutt ekstrem! Det samme kan sies om Lieberman som faktisk er utenriksminister nå! Som du sikkert husker har han snakket om å bombe Iran og Egypt og han har bedt Egypts president som er mekler mellom Hamas og Israel om å dra til helvette! Mener du fortsatt at de mest religiøse og ekstreme israelerne ikke får viktige possisjoner i Knesset?

 

Tror du virkelig at en hvilken som helst president i USA hadde brydd seg om Israel teppebombet Gazastripen? Eller vestbredden for den saks skyld? George W. Bush pleide å avfeie de mest voldsomme angrepene fra israelsk side med å si at israel var en suveren nasjon som selv måtte velge forsvarsmetoder og at de hadde rett til å forsvare seg. Ble det noe kritikk nøyde han seg med å si at Israel burde tenke seg om før de iverksatte slike angrep. Og Bush er langtifra den værste som kan komme i maktpossisjon i UA. Bare tenk deg noe ala Paul Wlfowitch (eller hvordan det nå skrives) som amerikansk president...

 

Som en amerikansk general har uttrykket det er ikke Iran en selvmordsnasjon og de vet at de ville bli tillintetgjort i et amerikansk motangrep med atomvåpen. Iran ville ikke brukt våpnene mot israel eller USA ved mindre de ønsket utslettelse. Om det er noe det iranske regimet nå ønsker så er det å beholde makten, ikke å bli knust til atomstøv!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På hvilke måter er ikke israel uberegnelig? Tenker du på metodene mot palestinerne eller tenker du på internasjonal oppførsel? Hvor er foresten garantien for at ultraortodokse jøder ikke kan komme i enda større maktpossisjoner Når Sharon, Netanyahu og Lieberman kan komme så langt som de gjorde/har gjort så er det skremmende!

 

Hvilken uberegnelig oppførsel har Iran vist i det siste?

Lenke til kommentar
.... garantien for at Hvor er forresten garantien for at ultraortodokse jøder ikke kan komme i enda større maktpossisjoner Når Sharon, Netanyahu og Lieberman kan komme så langt som de har gjort...

 

Du skriver på en måte, som gjør at det kan være lett å missforstå. Visst jeg har oppfattet deg feil, så får du rette meg på det.

 

Er Netanyahoo en ultraortodoks jøde?

 

Det var meg en sjokk granat nyhet som ikke jeg har fått med meg. Noe hvisker meg i øret at du ikke 100 prosent vet hva det innebærer å være ultraortodoks.

 

Sharon og Lieberman også ultraortodokse jøder? Hvor får du denne snoverdige informasjonen fra? Kan du gi meg en link! Er "titten tei" også ultraortodoks?

Endret av IDF
Lenke til kommentar
På hvilke måter er ikke israel uberegnelig? Tenker du på metodene mot palestinerne eller tenker du på internasjonal oppførsel? Hvor er foresten garantien for at ultraortodokse jøder ikke kan komme i enda større maktpossisjoner Når Sharon, Netanyahu og Lieberman kan komme så langt som de gjorde/har gjort så er det skremmende!

 

Hvilken uberegnelig oppførsel har Iran vist i det siste?

Iran er uberegnelig i sin natur. Iran er de facto styrt av islamske lærde, og enkelte av disse lærde har vist seg å være alt annet enn stabile og beregnelige.

 

Angående Israel er det en forskjell på å innføre uakseptabel policy og å bruke atomvåpen. Når det kommer til bruk av atomvåpen er Israel et like vestlig land som Frankrike.

 

Årsaken til at de ultraortodokse jødene aldri vil få makt til å bruke atomvåpnene er primært todelt.

 

1. De er ikke mange nok.

2. Ikke-ultraortodokse jøder liker dem ikke.

 

Dette var overaskende: Iran og Israel har holdt hemmlige møter om muligheten for et atomvåpenfritt Midtøsten:

 

http://www.dagbladet.no/2009/10/22/nyheter...l/atom/8681495/

La merke til den saken. Interessant initiativ, spennende å følge utviklingen.

Lenke til kommentar

Politisk sett hører Israel til Vesten ja, men når det gjelder stabilitet kan ikke Israel sammenlignes med feks. Frankrike eller Tyskland! Israel er et langt mer aggresivt og krigersk land enn noen av dem man kan oppspore i Vesten i dag, selv USA! Nå er det ikke til å nekte for at Israel har blitt angrepet flere ganger så det er vel en kombinasjon av angrep mot dem selv og deres angrep mot andre som har gjort dem så aggresive, men som jeg har poengtert haevis av ganger nå så er det Israel som sier nei mens alle ders motparter modererer seg. Nå trenger heller ikke de ultraortodokse jødene å få makten i israel ettersom det finnes uttallige av ekstreminister som ikke er ultraortodokse. Hva mener du forøvrig med at de andre jødene ikke liker de ultraortodokse?

 

Når det kommer til samtalene mellom Iran og israel er det spennende ja, Har forøvrig lest i SADDAMS FORTROLIGE at israel forsøkte å komme frem til en fredsforståelse med Irak også før Gulfkrigen, men at Saddam Hussein nektet!

Lenke til kommentar

Prøve å "sammenligne" Netanyahoo og company med ultraortodokse og sitte de i samme "bås", synest jeg kan tyde på Hr.Glimti at du har liten forståelse for disse greiene.

 

Kan virke som du ønsker å kjemme alle under en kam: nemlig at alle jøder i Israel er noen galne ekstreme mennesker som igjen er årsaken til at hele verden drukkner i synd, elendighet og tsunamier.

 

Og visst vi ikke tror deg, så er det bare til å reise til Israel og se at de vokser "millioner" av særdeles ekstreme mennesker på trær som bare tenker på å slippe atombomber over hele verden, og ikke minst slippe en atombombe i hvert araberland i Midtøsten...

 

...merkelig at de ikke har gjort det allerede da! Hm, siden menneskene i Israel er noen særdeles utspekulerte djevler som har oppfunnet alt det onde i universet ifølge muslimene. Hadde det ikke vert for jødene så hadde jorden gått inn i Nirvaniske tilstander. Hahaha....

 

...haha, du er enig i dette, er du vel ikke Glimti?

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Da kan du sette igang med å lete opp og legge ut all informasjon du kan komme opp med hva som kjennetegner ultaortodoks/hasjemittisk jødedom.

Venter i spenning.

 

Og for siste gang: Jeg snakket ikke bare om ultraortodokse, men også om bla. ekstreme.

 

Visst du hadde hatt makten i Gaza, og du hadde tilgang til ett super millitære som kunne pløye over hele jødestaten på tre dager - slik at du kunne erobre hele Israel og Jerusalem slik at hele pakken ble omvandlet til en arabisk stat - tar jeg ikke feil, så hadde du gjort det uten å blunke - hvem kan en kalle ekstrem da?

 

...riktig, nettopp du kan kalles ekstrem da! Og mye mer ekstrem en Israel!! Fordi Israel har mulighet til å pløye brutalt over den ene og andre "fienden" på korttid, for å deretter gjøre områdene 100 prosent jødisk kontrollert.

 

Araberene har faktisk prøvd mange ganger å "pløye over" Israel, oppigjennom det siste 60 årene, for å utslette jødestaten til fordel for araber stat. Men de har enda ikke lykkest. Israel hadde til og med mulighet til å erobre hele Damaskus i Syria, og gjør området jødisk kontrollert. Men de var faktisk "nådige" mot fienden og lot være, da Syria "skrek om nåde". Og det att på til, etter at Syria gikk til fullt angrep mot Israel for med det mål å utslette jødestaten og la araberne overta jødestaten. Men likevel var israelerne nådige med de.

 

Det fleste land i verden som hadde blitt angrepet med ett slikt destruktivt motiv, hadde med høy sansynleghet ikke vert nådige i en slik situasjon med fienden. Men israelerne stoppet opp med engang fienden sa "stopp stopp fordi vi taper jo, så dere kan stoppe nå siden vi ikke klarer å utslette dere likevel".

 

Ifølge en rapport så tok Israel mye mer hensyn til de sivile under Gaza krigen, enn noe annet land i verden i tilsvarende kriger. SÅ selv om de tar mer hensyn til sivile enn hva verdens standaren gjør, så klager verden mye på Israel, som faktisk tar mer hensyn enn hva "verden" gjør i sine kriger. Særdeles urettferdig gjort, mildt sagt...

 

...derfor er det ikke rart at mange sier at det er 1 regelsett for jødene, og ett annet regelsett for verden forøvring i kriger.

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Først og fremst: Har du gitt opp diskusjonen om ultrortodokse jøder ettersom du ikke ville fortsette temaet?

 

Når det kommer til hva Israel har gjort og ikke har gjort så er de selvsagt redd for å gape over for mye, noe som kan skje alle. Forøvrig så gjør de ingen allvorlige besluttninger eller handlinger uten først å ha fått tillatelse av USA.

 

Om jeg hadde hatt muligheten hadde jeg fjerne tIsrael fra d eokkuperte områdene og stilt de annsvarlige for Israels krigsforbrytelser for Den internasjonale krigsforbryterdomstolen!

Jeg har sagt uttallige ganger at dersom Israel hadde trukket seg ut av de okkuperte områdene og anerkjennt Staten Palestina ville jeg ikke hatt noe mer imot israel! På tide at du legger merke til det.

Lenke til kommentar
Politisk sett hører Israel til Vesten ja, men når det gjelder stabilitet kan ikke Israel sammenlignes med feks. Frankrike eller Tyskland! Israel er et langt mer aggresivt og krigersk land enn noen av dem man kan oppspore i Vesten i dag, selv USA! Nå er det ikke til å nekte for at Israel har blitt angrepet flere ganger så det er vel en kombinasjon av angrep mot dem selv og deres angrep mot andre som har gjort dem så aggresive, men som jeg har poengtert haevis av ganger nå så er det Israel som sier nei mens alle ders motparter modererer seg. Nå trenger heller ikke de ultraortodokse jødene å få makten i israel ettersom det finnes uttallige av ekstreminister som ikke er ultraortodokse. Hva mener du forøvrig med at de andre jødene ikke liker de ultraortodokse?

 

Når det kommer til samtalene mellom Iran og israel er det spennende ja, Har forøvrig lest i SADDAMS FORTROLIGE at israel forsøkte å komme frem til en fredsforståelse med Irak også før Gulfkrigen, men at Saddam Hussein nektet!

DETTE HANDLER IKKE OM ISRAELS OVERGREP.

 

Israels overgrep er ille, det er så sin sak, men dette handler om den generelle stabiliteten i regjeringssystemet til de to landene, og der er Israel utvilsomt å foretrekke foran Iran.

Lenke til kommentar

Israel er ikke mildere enn Iran av den grunn, spesielt ikke når det kommer til fiender. Og som sagt er ikke Iran en selvmordsnasjon og de vet at de vil bli tilinntettgjort om de selv bruker atomvåpen først. Jeg tror fortsatt på en stabilitet av type kald krig i Midtøsten dersom Iran får atomvåpen. Samtidig blir det spennende å se om det kommer noe utav samtalene mellom de to landene.

Lenke til kommentar
Og som sagt er ikke Iran en selvmordsnasjon og de vet at de vil bli tilinntettgjort om de selv bruker atomvåpen først. Jeg tror fortsatt på en stabilitet av type kald krig i Midtøsten dersom Iran får atomvåpen. Samtidig blir det spennende å se om det kommer noe utav samtalene mellom de to landene.

 

Men med denne logikken, så bør du vel også mene Sør-Korea bør få farten opp å skaffe seg atomvåpen, siden Nord-Korea har det. Og Taiwan siden Kina har det.

 

Og Gaza folket bør skaffe seg atomvåpen siden jødene har det. Og Norge bør skaffe seg atombomber, siden Russland har det, det fleste vet jo hva Russland har gjort ovenfor Norge i det siste med både bombefly og andre fantestreker. I samme slengen bør vel Israel hjelpe Georgia med å snikkre sammen atombomber også, slik at Russland må tenke seg om to ganger neste gang de invaderer Georgia...

 

...ja, så kan vi jo fortsette på det viset. Og det ender vel med at "50 prosent" av verdensland bør skaffe seg noen tonn med atombomber. OG VIPPS, så er det bare fred i verden, fordi ingen tørr å angripe noen som helst.

 

Hahahaha! Ja, dette var steike genialt dere. Hvor er min og Hr. Glimti`s nobel`s fredspris, Jagland?...

 

Jeg tror ganske sikkert at Jagland river seg i håret og føler seg litt dum (visst han rekker det) - den dagen da astronautene på den internasjonale romstasjonen ser at jorden forvandles til dette en kan se på bildet under.

 

Er du sikker på at mer atomvåpen i verden, gjør verden til en tryggere plass? Jeg vil påstå at det er feil at verden blir til en betre og tryggere plass visst Iran får seg atombomber.

 

Så sorry Glimti, jeg går ikke i tog med deg der det står på plakaten "JA TIL FLERE ATOMBOMBER I VERDEN, LA OSS BEGYNNE MED IRAN OG DERETTER SYRIA".

post-160065-1256244896.jpg

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Israel er ikke mildere enn Iran av den grunn, spesielt ikke når det kommer til fiender. Og som sagt er ikke Iran en selvmordsnasjon og de vet at de vil bli tilinntettgjort om de selv bruker atomvåpen først. Jeg tror fortsatt på en stabilitet av type kald krig i Midtøsten dersom Iran får atomvåpen. Samtidig blir det spennende å se om det kommer noe utav samtalene mellom de to landene.

Nei, de er ikke mildere, men de er mer beregnelige.

Lenke til kommentar

Atomavtale gir Teheran mer tid

 

Israelske tjenestemenn uttrykker skepsis til avtaleutkastet om det iranske atomprogrammet, fordi det gir mulighet til Teheran "å kjøpe mer tid", rapporterte Israel Radio torsdag.

 

Statsminister Benjamin Netanyahu har innkalt sitt sikkerhetskabinett for å drøfte Israels strategi og holdning til avtaleutkastet.

 

Teheran har ennå ikke gitt noe offisielt svar på utkastet som er utarbeidet sammen med diplomater fra flere vestlige stormakter.

 

Utkastet er ikke akseptabelt for oss, sa Mohammad Reza Bahonar, viseordføreren i det iranske parlamentet, torsdag.

 

Intensive forhandlinger om Shalit

 

Hamas holder "intensive forhandlinger" med Israel om en fangeutveksling, ifølge Israel Radio. Osama al-Muzaini, som leder samtalene for Hamas, skal ha uttrykt seg positivt om de tyske meklerne til en Hamas-avis.

 

Canada lærer av den israelske hæren

 

Den canadiske forsvarssjefen Walter J. Natynczyk har besøkt Israel denne uken. De siste årene, i perioden da Canadas forsvarsstyrker har operert i Afghanistan, har forståelsen for Israels anti-terror kamp økt, forteller forsvarssjefen.

 

Vi har virkelig fått forståelse for hva de israelske styrkene har stått over for i lengre tid og teknikkene, måten og prosedyrene som det israelske militæret har tatt i bruk og utviklet gjennom de siste tiårene, sier Natynczyk til det militære tidsskriftet Bamahane.

 

Vi lærer det vi kan tilpasse [canadiske forhold] fra israelske styrker som vil gjøre oss bedre til å redusere risikoen for våre folk, sier Natynczyk.

 

Marginal antisemittisme i USA

 

Antisemittismen i USA er marginal og er begrenset til de private. Det sa sjefsredaktør Morton Zuckerman i US News & World Report under en konferanse i Jerusalem i går. Han la til at Holocaust gjorde antisemittismen uakseptabel, og den har ingen innvirkning på hvor jøder jobber eller går på skole.

 

Iran

 

Ifølge den norsk-iranske menneskerettighetsforkjemperen er Iran det land i verden som henretter flest mindreårige. Antallet henrettelser av voksne er også meget høyt.

 

Ifølge meldinger fra offisielle iranske medier er 277 personer blitt hengt hittil i år.

 

Her står tilskuere og politi utenfor "marked plassen" og får meg seg "dagens lettere bizarre underholdning":

Kilder: aftenposten.no - karmel.net - miff.no

post-160065-1256246019_thumb.jpg

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Marginal antisemittisme i USA

 

Antisemittismen i USA er marginal og er begrenset til de private. Det sa sjefsredaktør Morton Zuckerman i US News & World Report under en konferanse i Jerusalem i går. Han la til at Holocaust gjorde antisemittismen uakseptabel, og den har ingen innvirkning på hvor jøder jobber eller går på skole.

 

Man må kunne skille mellom fornektelse av holocaust og kritikk av Staten Israel! Det er samtidig lov å kritisere Israel for å missbruke betydningen av holocaust, noe de i aller høyeste grad gjør!

Lenke til kommentar
Hva legger du egentlig i begrepet "beregnelig"?

At en kan forutse den politiske eller samfunnsmessige utviklingen i ett land, eller for den saks skyld landets handlinger i gitte situasjoner.

 

Vi vet at Israel ikke holder tilbake om de angripes. Det er beregnelig. Vi vet også at Israel har vært i ganske farlige situasjoner uten å bruke atomvåpen. Det beregnelige i Israel er at avgjørelsen om å ta i bruk atomvåpen er langt unna fingrene til religiøse fundamentalister. I Iran er ikke samfunnsstrukturen slik at man kan garantere det. Iran er et land som i langt større grad kan skli i et utall av retninger, det er soleklart..

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...