Gå til innhold

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten

Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

• Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

• Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

• Ja
      234
    • Nei
      37
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

• Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

• Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

• Ja
      159
    • Nei
      57
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

• Ja
      128
    • Nei
      141
      39

Anbefalte innlegg

Israelerne er paranoide av natur, om de får viljen sin med Iran så finner de straks en ny ytre fiende etterpå som de også ønsker håndtert av sin favorittproxy USA.

Fascinerende at dette folket på tross av muligheten for ett regn av missilier (denne gangen noe større enn fis-raketter fra gazastripen) vil ta sjangsen på å angripe en fiende som ikke har startet en angrepskrig på 1000 år.

Hvor lenge før noen gjentar løgnen om å slette Israel fra kartet.

Ja israelerne er "svært paranoide", når de reagerer på at Iran sier gjentatte ganger at de skal utslette jødestaten så snart de får sjansen.

Og ja israelerne er "virkelig noen sneverdige idioter" som ligger en alternativ plan for å forsvare seg mot Iran - visst ikke verden klarer å stoppe Iran sin atombombe utvikling med prating og dialog.

Steike balle altså, hvor "syke" israelerne og verden forøvrig er i hodet, som tar Iran sine gjentatte trussler og ambisjoner seriøst.

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor skulle Iran være noe å bry seg med? Trusslen mot verdensfreden er uansett Israel!

Ja jeg er klar over at du mener Israel er roten til all synd, vondt og uroligheter i verden. Snoverdig at det har vert krig og elendighet i verden i tusenvis av år før 1948 da Israel ble opprettet, men det er sikkert bare en ren tilfeldighet eller totalt uinteressant ifølge deg.

Det er forferdelig lite av poengene mine du har fått med deg så langt! Jeg mener ikke at det er interessangt å glane tilbake og tilbake i hva som har skjedd. Krigene før Den israels-arabiske krig i 1948 er totalt uinteressange med tanke på situasjonen Israel - Palestina i dag! Det samme er Den israelsk-arabiske krig, Seksdagerskrigen, Youm Kippurkrigen og den første Libanonkrigen. Siden det bare er noen få år siden den andre Libanonkrigen og den utspilte seg etter at den andre palestinske intifadaen brøt ut så kan det kansje være verdt å fremdeles ta med den.

Men hva som skljedde 1000-tallet,1010-tallet,1020-tallet,1030-tallet,1040-tallet eller hvor langt tilbake i historien du vil er og forblir totalt uinteressangt!

Jeg tar utgangspunkt i konflikten slik den er i dag!

Lenke til kommentar

La oss for all del kalle en spade en spade.

Israel er en paranoid nasjon. Israel er ett av de landene som har vært utsatt for mest ufred, terrorisme og vold opp gjennom landets sekstiårige historie.

Samtidig har Israel vært en svært konspiratorisk og ytterliggående nasjon. Israel har operert som de ønsket å operere i sine naboand, de har gått til krig mot Egypt (Suez, 1956), de har invadert sitt nordlige naboland tre ganger (1978, 1982 og 2006), de skapte de facto Hizbollah ved å oppføre seg som en gjeng med bøller i Sør-Libanon etter den andre invasjonen. Israel har støttet ekstremistiske grupperinger som den falangistiske Addad-millitsen som terroriserte palestinere og muslimer i Sør-Libanon, massakrerte sivile og brente ned landsbyer i Sør-Libanon. Det var nevnte falangister som i 1982, mens de var i Beirut, fikk beskjed fra sine israelske føringsoffiserer om å "gå inn i Shatila og Sabra" for å "ta dem". De tok dem. Massakrerte menneskene de kom over, litt over tusen sivile måtte bøte med livet, atter andre ble såret og voldtatt.

Samtidig har Israel blitt angrepet av Egypt, Jordan, Syria, Libanon og Irak (1948), av Jordan, Syria og Egypt (1967, Israel slo til først, men den egyptiske hæren var klare til å angripe), Egypt og Syria (Yom Kippur, 1973) og i årene etter Yom Kippur har Israel stått overfor domestiske og utenlandske terrorister, alt fra rakettangrep til selvmordsbombere.

Iran liker ikke Israel. At Ahmedinijad snakker om å utslette Israel er omstridt. Jeg legger vekt på mennesker som er eksperter på språket, som mener at Ahmedinijad snakker mer om at han ikke liker Israel enn at han er tilhenger av å utslette Israel.

Iran har neppe atomvåpen i dag. Iran kan få atomvåpen. Iran med atomvåpen vil være destabiliserende, men det spørs også om iranske ledere egentlig er gale nok til å bruke våpnene, jeg tviler.

Jeg kunne skrive mer, men jeg har en dundrende hodepine og orker ikke å skrive mer om denne konflikten i dette innlegget.

Lenke til kommentar
Iran med atomvåpen vil være destabiliserende, men det spørs også om iranske ledere egentlig er gale nok til å bruke våpnene, jeg tviler.

Et Iran med atomvåpen vil utelukket være stabiliserende ettersom man da vil ha en motvekt mot Israel! Og det er større sannsynelighet for at Israel vil ta i bruk våpnene enn Iran!

Lenke til kommentar

Ovenfor hva eller hvem da? Israel er den staten i Midtøsten med størst politisk frihet. Iran har nest størst. Men avgjør virkelig det hvilken av nasjonene som er mest stabil og beregnelig?

Iran har ikke vært i noen stor konflikt siden krigen mot Irak på 1980-tallet og da var det Irak som angrep. Israel har konstant vært i konflikt mer eller mindre siden staten ble opprettet og ikke minst siden slutten av år 2000! Israels handlinger de siste årene har fått hele verden utenom USA til å reagere og når det kommer til hvem som har snakket om bruk av atomvåpen så er det USA og Israel, ikke Iran. Forøvrig er det Israel som har angrepet andre de siste årene, ikke Iran. Og det er Israel som stadig snakker om å angripe Iran, ikke omvendt. Og det er Israel som nekter å snakke med alle sine motparter nå når alle er mer modererte enn de noen gang har vært!

Lenke til kommentar

Hvorfor Russland ikke er redd for Iransk bOmbE

Russland har vert og er aktive i å hjelpe Iran i byggingen av atomkraftverk. Hvorfor?

Russland har gode kilder til informasjon i Iran. Russlands eksperter som er tett involvert i byggingen av det kjernefysiske anleggene, har informasjon som er ukjent for resten av verden.

Russland tenker strategi her og er sansynlegvis godt fornøyd med at kjernefysiske våpen blir plassert så nær sitt eget territorium. Russland grenser til Iran, men mener nok at våpnene ikke vil utgjøre en trusssel mot Russland.

Det fordi Russland står til stor nytte ovenfor Iran, og er "gode" kompiser med de. Selger de våpen, og hjelper de ellers. Itillegg til at de er til stor nytte i Iran sin kamp mot USA og FN sikkerhetsråd.

Først og fremst er Iran trussel mot jødestaten Israel, i hjertet av araberverden. Også mot Saudi-Arabia og Tyrkia. Dette vil kunne øke regionale spenninger, og styrke Russlands posisjon der.

Russland gir ikke opp sine økonomiske forbindelser med Iran. De fordeler bygging av atomkraftverk, og vil levere nødvendige råvarer og forsyninger. Og selger Iran ulike våpen, inkludert anti-fly rakettsystem. For å ikke snakke om vanlig handel. Så økonomiske forbindelser med Iran, er også en av årsakene til at Russland ønsker ett godt forhold til Iran.

Itillegg så er også religion inne i bildet her. Iran motsetter seg sunni islamske bevegelser, slik som Taliban og Wahabiyya som har blitt en alvorlig trussel i Russlands nordlige kaukasus område. Disse felles fiender hjelper også på å forene Russland og Iran.

Russland og Iran er begge betydelige leverandører av olje til verdensmarkedet. Enhver økning av politisk spenning i regionen påvirker oljeprisen, som Russland kan bare vinne. Dette gjelder spesielt i tider med militær konflikt.

Dette settet med russiske nasjonale interesser ytterligere kompliserer den iranske kjernefysiske krisen og illustrerer at bare en svært stor grad av kreativt diplomati kan løse Irans atomvåpen trussel.

Ifølge Bibelens profeter, skal Russland sammen med nettop blandt annet Iran gå til millitært angrep mot jødestaten Israel i "endetiden". Utfallet av krigen skal bli en stor overlegen seier til jødene og ett stort tap for Russland og vennene deres, der israelittene må bruke sju år på å kvitte seg med det millitære avfallet av fiendens hærer.

--------------------------

adelsoninstitute.org

jpost.com

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Ovenfor hva eller hvem da? Israel er den staten i Midtøsten med størst politisk frihet. Iran har nest størst. Men avgjør virkelig det hvilken av nasjonene som er mest stabil og beregnelig?

Iran har ikke vært i noen stor konflikt siden krigen mot Irak på 1980-tallet og da var det Irak som angrep. Israel har konstant vært i konflikt mer eller mindre siden staten ble opprettet og ikke minst siden slutten av år 2000! Israels handlinger de siste årene har fått hele verden utenom USA til å reagere og når det kommer til hvem som har snakket om bruk av atomvåpen så er det USA og Israel, ikke Iran. Forøvrig er det Israel som har angrepet andre de siste årene, ikke Iran. Og det er Israel som stadig snakker om å angripe Iran, ikke omvendt. Og det er Israel som nekter å snakke med alle sine motparter nå når alle er mer modererte enn de noen gang har vært!

Israel styres ikke av fundamentalistiske religiøse lærde. Iran er relativt stabilt i dag, men man vet aldri med teokratier, det er poenget mitt.

Og hvorfor er det viktig å demonisere Israel i absolutt alle innlegg? Du vet hvor jeg står, jeg er ingen fiende av det palestinske folk.

Israel har, se det hvordan du vil, de siste årene ikke bare angrepet andre, Israel har også blitt ANGREPET av andre. Man kan gjerne peke på årsakene til dette, men det endrer ikke det faktum at Israel har blitt angrepet, noe Iran har vært forskånet for. Iran støtter dog ymse organisasjoner som har vist seg alt annet enn diplomatiske overfor Israel. Det er også en del av bildet.

Vi kan gjerne late som om Israel er best i klassen, eller vi kan late som om Israel er verst i klassen, det har uansett lite for seg, det eneste du ender opp med er steilere fronter.

Jeg stiller deg derfor spørsmålet, er du ute etter steilere fronter?

Lenke til kommentar
Ifølge Bibelens profeter, skal Russland sammen med nettop blandt annet Iran gå til millitært angrep mot jødestaten Israel i "endetiden". Utfallet av krigen skal bli en stor overlegen seier til jødene og ett stort tap for Russland og vennene deres, der israelittene må bruke sju år på å kvitte seg med det millitære avfallet av fiendens hærer.

adelsoninstitute.org

jpost.com

Her er en annen ting som står i bibelen.

Johannes åpenbaring kapittel 2, vers 9

Jeg vet om de trengsler du må lide, og hvor fattig du er – men du er rik. Jeg vet også at du blir spottet av dem som kaller seg jøder, men ikke er det. For de er Satans synagoge

Alternativt

“Joh. Åp. 2.9: ”Jeg vet også om blasfemien fra dem som kaller seg jøder, men ikke er det. For de er Satans Synagoge.”

Lenke til kommentar

Kan vi ikke bare droppe hva som står i biblen og alle andre religiøse skrifter? Å blande latterlige farser av foreldet overtro inn i en så komplisert konflikt som Israel - Palestina samt de andre konfliktene i Midtøsten har ingen ting å bidra med bortsett fra å komplisere konfliktene ytterligere!!!

Lenke til kommentar

Israel styres ikke av fundamentalistiske religiøse lærde. Iran er relativt stabilt i dag, men man vet aldri med teokratier, det er poenget mitt.

Og hvorfor er det viktig å demonisere Israel i absolutt alle innlegg? Du vet hvor jeg står, jeg er ingen fiende av det palestinske folk.

Israel har, se det hvordan du vil, de siste årene ikke bare angrepet andre, Israel har også blitt ANGREPET av andre. Man kan gjerne peke på årsakene til dette, men det endrer ikke det faktum at Israel har blitt angrepet, noe Iran har vært forskånet for. Iran støtter dog ymse organisasjoner som har vist seg alt annet enn diplomatiske overfor Israel. Det er også en del av bildet.

Vi kan gjerne late som om Israel er best i klassen, eller vi kan late som om Israel er verst i klassen, det har uansett lite for seg, det eneste du ender opp med er steilere fronter.

Jeg stiller deg derfor spørsmålet, er du ute etter steilere fronter?

Bare fodri de israelske lederne kommer og går ved valg og går i dress istedefor å gå i religiøs symbolikk så er de ikke mindre fundamentalistiske eller religiøse! Hva vil du kalle folk som David Ben Gurion, Moshe Dayan, Ariel Sharon, Avidgor Lieberman og Benjamin Netanyahu bare for å nevne noen få? Første gang Sharon møtte Ben Guron sa Ben Gurion noe lignende som "Det viktigste er ikke hva folk mener om Israel, men hvordan vi forsvarer oss". Tatt fra hukommelsen, men poenget hans var iallefall at Israel skulle gjøre som de ville. Og hva med Moshe Dayan som ledet innvasjonen og okkupasjonen av vestbredden? hva med Sharons utallige angrep på palestinere og andre arabere? Det er en grunn til at han kalles Arik, konge av Israel av Israelerne og Slakteren fra Beirut av palestinerne! Og hva med alle uttalelsene fra Lieberman og Netanyahu!? Og hva med Golda Meir som sa at det ikke fantes et palestinsk folkeslag!? Husk forøvrig at det ikke er tillatt med politiske partier som ikke følger det sionistiske grunnlaget for staten i Israel... Så joda, du finner fudamentalistiske og religiøse folkemordere og ekstreminister i israel! De vokser faktisk på trærne!

Nå er ikke meningen å forsvare Iran i enhver anledning eller å demonisere israel i enhver anledning og forøvrig trenger ikke israel hjelp til å demoniseres! Det som jeg har nevnt i flere innlegg i det siste og som først og fremst er grunnen til at jeg ikke vil nevne et vennlig ord om israel nå i disse dager er at alle motparter av Israel nå viser tegn til å moderere seg mens Israel plent nekter å strekke ut hånden til en eneste part!

Lenke til kommentar
Er nå en del år siden Sovjet grenset til Iran. Russland gjorde det vel sist på sin ekspansjonstid på 1800-tallet.

Russland grenser til Iran i Kaspihavet.

åååå ja...glimrende. Kun 1000 km mellom da (lengste strekket for det Kaspiske havet). Steinkast unna. Ellers er det nærmeste gjennom Azerbadjian. Gjennom Kaspiske hav så skal jeg gi deg 400km for å være meget snill.

Lenke til kommentar

For å være meget snill med deg Kjære Luftbor, så virker det som at du kanskje tar det "en tanke dårlig" visst du tar feil i noe. Iallefall i dette tilfellet.

Jeg sa at Russland grenset til Iran. Deretter nektet du og sa at Russland sist grenset til Iran på 1800 tallet.

Jeg sa høfflig tilbake at Russland idag grenser til Iran i kaspihavet!

...men istedet for at du voksent innrømmet at du tok feil angående at Russland IKKE grenset til Iran, så sa du "ironisk og surt" tilbake til meg: "åååååå jaa....glimrende!!!" og deretter prøvde å vri deg unna med helt "uvesentlige unnskyldninger"...

...som ikke hadde noe å gjøre med om Russland grenset til Iran eller ikke.

Du får stå for egne ord, og når du nektet for at landene grenset til hverandre og tok feil - så får du ta det på egen rekning, og ikke slenge uvesentlig tull etter meg, som høfflig og snillt gjort sa til deg at landene grenser til hverandre i kaspihavet.

Det er en 100 prosent gyldig, lovlig og operativ grense som går i kaspihavet mellom Russland og Iran. Om du liker det eller ikke, tror det eller ikke eller uansett hva du mener om den saken.

Endret av IDF
Lenke til kommentar
For å være meget snill med deg Kjære Luftbor, så virker det som at du kanskje tar det "en tanke dårlig" visst du tar feil i noe. Iallefall i dette tilfellet.

Jeg sa at Russland grenset til Iran. Deretter nektet du og sa at Russland sist grenset til Iran på 1800 tallet.

Jeg sa høfflig tilbake at Russland idag grenser til Iran i kaspihavet!

...men istedet for at du voksent innrømmet at du tok feil angående at Russland IKKE grenset til Iran, så sa du "ironisk og surt" tilbake til meg: "åååååå jaa....glimrende!!!" og deretter prøvde å vri deg unna med helt "uvesentlige unnskyldninger"...

...som ikke hadde noe å gjøre med om Russland grenset til Iran eller ikke.

Du får stå for egne ord, og når du nektet for at landene grenset til hverandre og tok feil - så får du ta det på egen rekning, og ikke slenge uvesentlig tull etter meg, som høfflig og snillt gjort sa til deg at landene grenser til hverandre i kaspihavet.

Det er en 100 prosent gyldig, lovlig og operativ grense som går i kaspihavet mellom Russland og Iran. Om du liker det eller ikke, tror det eller ikke eller uansett hva du mener om den saken.

Med dette så grenser Norge til Usa, Island, Grønland, Kanada, Mexico osv osv med denne logikken. 12 nautiske mil grensen er det som er gyldig juridisk. Utover dette er det faktisk kun en økonomisk sone (200nm). Uansett med disse grensene vil du kun ved kreativ tegning klare å få russerne til å grense med Iran;

Iran_southern_caspian_energy_prospects_2004.jpg

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...