Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kroppshår på ville veier!

Gjest Hårball

Anbefalte innlegg

Gjest Hårball

Hei!

Nå er det slik at kroppshår er vanlig både hos gutter og jenter, og det i og for seg greit. Det jeg derimot ikke kan holde ut er hår i ansiktet, og i mitt tilfelle er det på overleppa og under haken. Jeg ble sist spurt av en liten unge i dag om jeg var jente eller gutt, og da jeg svarte jente og fnyste litt av det, fulgte hun opp med: "Hvorfor har du hår under haka da?" Jeg ble litt overrasket og gjorde ikke annet enn å lette på skuldrene til svar.

Dette har blitt et voksende problem for meg, og vintrene er blitt satt mer pris på enn noen gang grunnet muligheten til å skjule det med skjerf. Nå som det går mot sommer gruer jeg meg, og prøver å gå gjennom hverdagen som normalt, men det blir mer og mer vanskelig. Hver gang jeg er i samtale med noen passer jeg alltid på å ikke vri hodet opp for mye slik at det skal bli lettere synlig, men jeg tror det hjelper lite... Jeg føler meg ukomfortabel med situasjonen daglig. Hårene er ikke veldig tykke, men kan sees ekstra godt f.eks. i sterkt sollys og i prøverom. Barbering er uaktuelt, ettersom det kun vil forverre situasjonen på lang sikt.

Er det noen som kan anbefale noe?

Fins det noen krem som kan bleke hårene eller enkle lasermetoder (som ikke koster skjorta)?

På forhånd takk,

hilsen fortvilet jente 18

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er flere jenter som plages med hårvekst i ansiktsregionen. Det at en liten unge kommenterer det må du ikke bry deg om.

Når det kommer til metoder på hvordan du kan fjerne dette må enten bli voksing eller laserbehandling, siden du ikke vil barbere dette bort. En laserbehandling koster en god del penger, og du må nok gå i noen uker med et rødt ansikt. Hvis du vokser det bort derimot, så blir det fjernet, ikke permanent, men i ca. 2 uker, før det vokser ut igjen.

Voksing blir da det forslaget jeg anbefaler deg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
  Skugga skrev:
Barbering vil ikke forverre noe som helst, det er en myte.

Du kan jo prøve slike voks-strips. :p

Jeg har iallefall hørt at hvis du barberer hår gjentatte ganger, så blir de hardere og hardere for hver barbering.

Ergo; det forverrer situasjonen.

Lenke til kommentar

Hei Jente 18.

Her mitt råd.

Først må du utelukke om det er noe "hormonelt" bak hårveksten din. Dvs. ta kontakt med fastlegen om dette.

Det andre er p-piller. Enkelte p-piller, evnt. ved brutal stopp av kontraseptiv, kan føre til hår vekst.

Det eneste som kan hjelpe, er laser behandling. Mtp det er kun et lite området, haken, kan det være et alternative til rådighet.

Lykke til.

Vaio :wee:

Lenke til kommentar
Gjest Hårball

Det er ikke det at denne ene kommentaren nå har gjort meg til et nervevrak. Det første jeg ser etter på bilder der jeg er med, er om det vises. Jeg har også en kjæreste som har kommet til å påpeke det, selv om det ikke var vondt ment. Jeg ønsker helst ikke å snakke så mye med ham om det ettersom jeg ikke føler meg komfortabel ved emnet selv.

Problemet med både barbering og voksing er at det må gjøres om til faste rutiner over kort tid. Skulle jeg komme i en situasjon der jeg ikke har tilgang til å få kjøpt eller brukt disse midlene, f.eks. på ferie eller hyttetur, vil det vises mer enn før og alt blir verre enn det i utgangspunktet var.

Jeg antar jeg er nødt til å bestille legetime for å få henvisning videre til en hudspesialist/annen spesialist for å få mer informasjon om pris og metode for laserbehandling, med mindre sånt ligger ute på nett? Jeg har også nummeret til en hudspesialist som jeg prøvde å kontakte i dag, men hun har visst ikke telefontider utenom 13.00-14.15. :ermm:

Angående P-piller er jeg og har vært en fast bruker av Mercilon 28 i over ett års tid. Jeg har ikke hatt noen merkbare negative bivirkninger ved pillen, og ifølge helsesøster skal eventuelle bivirkninger som kvalme, humørsvingninger, nedsatt sexlyst osv. ha gitt seg til nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...