Gå til innhold

Lage en "stødighetstester"

Anbefalte innlegg

Jeg har fått i oppgave på skolen å lage en "stødighetstester", eller forklare hvordan man bygger en. Det blir forklart i oppgaven på denne måten:

En stødighetstester er et spill hvor en liten metallring skal føres langs en kobbertråd uten å berøre tråden. Dersom en klarer å føre ringen langs hele tråden uten at den berøres, er prøven bestått. Kretsen skal gi alarm når ringen berører tråden.

Jeg skal altså forklare hvordan man lager en slik. Vi har tidligere laget en-trinns og to-trinns strømforsterkere (ved hjelp av motstander, transistorer, noe ledninger og en lysdiode), så jeg regner med at vi skal bruke dette i denne oppgaven også.

Det er ikke noe universitetsoppgave som skal gjøre kjempe omfattende, men en oppgave jeg har i Teknologi og Forskningslære på VG2.

Om noen her kunne hjelpe meg med hvordan man kan lage dette, så hadde jeg satt pris på det. Jeg er ingen vitenskapsmann, går ikke på realfag og vet egentlig ikke hvorfor jeg har dette faget. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn frem et enkelt koblinsskjema for hvordan en lyspære lyser når den får strøm fra et batteri. Dette var en oppgave vi hadde i 8 klasse.

Ut fra det bør du kunne ekstrapolere hvordan du bygger dette. Bare bytt ut lyspæren med en alarm.

Nøkkel ordet her er jo at kretsen skal sluttes.

AKIRA

Lenke til kommentar

Enten den enkle måten: Ledning fra signalhorn frem til metallringen og spenning inn på kobbertråden. Signalhorn tilbake til 0. Enkel bryterkobling.

Eller den vanskelige måten: Måle kapasitansen i kobberlederen. Hvis den stiger nok (noe er borti), gi signal til noe som fyrer igang hornet. Ingen forstyrrende ledning trengs å være tilkoblet metallringen :).

Eller siste måten: Koble høy spenning inn på kobbertråden, personen skriker selv høyt hvis han kommer borti ;).

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

Den enkle metoden du har beskrevet er det jeg har tenkt på. At jeg lager en strømkretts med kobbertråden (bare kobler kobbertråden fra den ene polen på batteriet til den andre) og så har metallringen koblet til alarmen. Men da må vel alarmen også være koblet til den negative polen på batteriet?

EDIT: ja, du skrev at signalhornet skulle tilbake til 0 (negativ pol?), så det besvarte vel spørsmålet mitt.

Endret av MagnusW
Lenke til kommentar
(bare kobler kobbertråden fra den ene polen på batteriet til den andre)

Obsobs :)

Høh?

--------------------------------------------------------------

Jeg har uansett valgt en annen måte. Vi har lært å lage to-trinns strømforsterkere, så jeg tar utgangspunkt i det. Kobler batteriet inn på den ene siden, og på den andre siden går det en ledning til en kobberplate. Det går også en ledning til kobbertråden som metallringen skal føres rundt.

Den funker slik at man legger den ene hånden på kobberplaten og holder metallringen med den andre. Når man kommer nær kobbertråden går det strøm gjennom kretsen, summeren lager lyd og dioden lyser. :)

Jeg har laget et bilde. Er egentlig ganske fornøyd med hvordan jeg har løst denne oppgaven. :p

EDIT: Jeg aner ikke hvordan strømmen går i den, eller hvorfor det skal se sånn ut, men det er slik våre to-trinns strømforsterkere ser ut. Har bare gått ut i fra hvordan det er forklart i bøker og hefter vi har.

Om det er noen som kan forklare meg hvor det går svak strøm og hvor det går sterk strøm, så hadde det vært supert.

post-40045-1241547862_thumb.jpg

Endret av MagnusW
Lenke til kommentar

Fancy shmancy greier! Hvilket fag var dette, sa du?

Til dere med peil på elektronikk her: Strømmen fra kobberplaten til basen på transistor #1, den vil vel være måtte være fryktelig liten (hud leder strøm dårlig)? Så spenningen kan vel neppe bli særlig høy? Jeg tenker at når transistor #1 åpner, så stiger emitterspennigen dens, og jeg tenker da også at den fort stiger over basespenningen, slik at den transistoren stenger igjen (Evt. blir stående og oscillere mellom stengt og åpen) ?

En mulighet jeg tenker meg for å stoppe det på, er å kople sette en ganske stor motstand foran kollektor på transistor #1, og ha mellom emitter #1 og jord minst mulig...

Forøvrig så ville jeg hatt en seriemotstand på den dioden, dioder som leder har alltid en gitt spenning over seg + spenningen fra indre motstand (liten) => fort stor strøm => fort smeltet diode...

*imponert*

Lenke til kommentar

De tre pinnene på en (vanlig, liten "BJT") transistor kalles kollektor, base, og emitter.

Kontakten du får "strøm inn" på (positivt) kalles gjerne kollektor (collect = samle)

Kontakten du får "strøm ut" fra (negativ) kalles gjerne emitter (emmit = sende ut)

Kontakten som styrer hvor stor strømmen fra kollektor til emitter skal bli, (positiv i forhold til emitter) kalles gjerne base.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...