Gå til innhold

Ny telefon etter X antall ganger på verksted?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en LG KC910 som har vært på verksted en gang allerede. Frykter nr 2 står på døren da den stadig låser seg. Mener å ha hørt at man etter minimum 3 ganger på verksted har krav på ny telefon til tilsvarende pris? I garantipapirene står det at jeg har rett på nytt produkt så lenge det ikke påfører bedriften en urimelig utgift (altså at repp'en blir dyrere tilsammen enn en ny tlf/produkt).

...den gangen den var på verksted (og denne som kommer) gikk det på garantien.

Takker for svar.

PS: tror denne bør plasseres under "Forbrukerrett"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis SAMME feil oppstår for 3 gang kan du kreve å heve kjøpet, altså pengene tilbake.

Hvis det er forskjellig feil hele tiden så kan man i teorien måtte sende den inn til service hver gang, men det er en bransjenorm/standar som sier at 4. gang på verksted sier at man normalt får byttet inn i en ny tlf.

Lenke til kommentar
Ved en omlevering så er det produktets egenskaper som er gjeldende, altså ikke pris.

Ok? Den tok jeg ikke helt. Vet ikke om du kjenner LG KC910, men specsa er ganske råe, 8mp kamera, Dolby Mobile, divX støtte + masse annet bullshit. Selve telefonen er jo en dritt, men betyr det at jeg kan få en annen tlf (f. eks Sony Ericsson) med samme specs? Den med 8,1 MP kamera eller noe?

Lenke til kommentar

dersom den telefonen du har, er på markedet enda(den er jo tilgjengelig på nett), så vil den nok bli omlevert til samme modell.

det er jo ikke sånn at forhandlerene er skikkelig gira på å gi deg en SE til høyere pris for å møte specsa.

Endret av Dorf_2003
Lenke til kommentar
Hvis SAMME feil oppstår for 3 gang kan du kreve å heve kjøpet, altså pengene tilbake.

Hvis det er forskjellig feil hele tiden så kan man i teorien måtte sende den inn til service hver gang, men det er en bransjenorm/standar som sier at 4. gang på verksted sier at man normalt får byttet inn i en ny tlf.

Vær oppmerksom på at "samme feil" kan ikke tolkes for snevert. Det fremgår av forarbeidene til forbrukerkjøpsloven at det ved flere feil på mindre gjenstander i mange tilfeller uten videre anses som "samme feil". Som eksempel nevnes (med forbehold om eksakt gjengivelse) en lekedukke som får en materialbrist i hodet på grunn av en mangel. Dersom det ved en senere anledning oppstår en mangel i form materialbrist i det ene benet er dette å anse som "samme feil".

Det vil også måtte kunne legges til grunn grunn at det er "samme feil" dersom symptomene er de samme, uavhengig om årsaken til feilen er den samme. F .eks vil vilkåret om samme feil være oppfylt dersom resultatet er svart skjerm på telefonen ved to anledninger, selv om det den ene gangen er som følge av et brudd i selve skjermen, og den andre gangen som følge av en kontaktfeil med telefonens "hjerne".

Lenke til kommentar
Ved en omlevering så er det produktets egenskaper som er gjeldende, altså ikke pris.

Men hvis samme feilen oppstår 3 ganger, har kjøper rett til å heve kjøpet i stedet for å få omlevering. Og ved heving av kjøpet er det den originale kjøpesummen som er gjeldende (minus verdi for bruk, men pluss renter, som i praksis er såpass like summer at de fleste butikker gir tilbake original kjøpesum).

Lenke til kommentar

Men hvis samme feilen oppstår 3 ganger, har kjøper rett til å heve kjøpet i stedet for å få omlevering. Og ved heving av kjøpet er det den originale kjøpesummen som er gjeldende (minus verdi for bruk, men pluss renter, som i praksis er såpass like summer at de fleste butikker gir tilbake original kjøpesum).

YES! Det var det jeg tenkte meg! Jeg visste jeg hadde hørt noe slikt et eller annet sted ;) Takk for svar :)

Men om den er på verksted 3 ganger, men av ulike grunner...hva skjer da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...