Gå til innhold

Linux vs windows på server?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
Okei er ubuntu jeg bruker

Høyreklikk på NetworkManager i tray > Edit Connections > Velg Wired eller Wireless alt etter hva du bruker > Velg Edit og gå til IPv4 settings > Velg Method: Manual

Endret av oj88
Lenke til kommentar

i smb.conf kan du skrive inn feks /media/navnetpåmappenhvorhdderplassert (/media/sdafeks). Da vil mappene i den harddisken vises. Kan sikkert høyreklikke på mappen om du navigerer deg frem også.

Går ut ifra at du har den under /media/. Er den et annet sted blir stien /der/hvor/du/har/den/plassert/

Lenke til kommentar

Nytt problem.

Nå har jeg fått serverne, og har installert 8.04 som nevnt lengere opp i tråden.

Men når jeg installerte samba så kommer den ikke opp i menyen.

Prøvd flere ganger i terminalen, og får bare beskjed om at programmet alt er installert, men det dukker ikke opp så jeg får lagt til nye delte mapper.

Prøvde og installere conky også, men samme skjer der...

Hva er det som kan være galt?

Lenke til kommentar
Nytt problem.

Nå har jeg fått serverne, og har installert 8.04 som nevnt lengere opp i tråden.

Men når jeg installerte samba så kommer den ikke opp i menyen.

Prøvd flere ganger i terminalen, og får bare beskjed om at programmet alt er installert, men det dukker ikke opp så jeg får lagt til nye delte mapper.

Prøvde og installere conky også, men samme skjer der...

Hva er det som kan være galt?

Samba i seg selv har ikke noe grafisk verktøy for å administrere, derfor dukker det ikke opp i menyen.

Det finnes flere ulike grafiske verktøy. Profesjonelle bruker som regel konfigurasjonsfilen i /etc/samba/smb.conf, og foretrekker gjerne servere uten noe GUI/grafisk desktop pga sikkerhet, stabilitet og ytelse.

Sjekk her for GUI:

https://help.ubuntu.com/9.04/internet/C/net...ing-shares.html

Du kan også bare høyreklikke på mapper og velge "Share options"

Sjekk her for avansert server-guide:

https://help.ubuntu.com/9.04/serverguide/C/...networking.html

Finnes også et grafisk verktøy i pakkebrønnen. Gå i Applications > Add/Remove og søk på Samba.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Snodig sak her nå...

Etter mye om og men så fikk jeg satt opp serverne med raid.

Har nå fått delt backup diskene mine som beskrevet lengere opp i tråden...

Jeg får tilgang til dem med alle retigheter i fra windows, men når jeg prøver i fra en ubuntu maskin kommer jeg meg ikke inn i de delte mappene...

Hva kommer nå dette av?

And how to fix?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...