Itw Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 (endret) Heisann Skal sette opp en backup server som skal dagelig ta backup av 3 maskiner. Det jeg sitter og lurer på nå er om jeg skal gå for ubuntu eller windows? Windows kan jeg jo fra før og jeg føler meg trygg på den, så planen er vanelig windows xp eller 7 når den kommer med 1års gratis test. Som jeg kjører alle programmer fra som skal ta backup/deler mapper så programmer på arbeids-stasjonene kan ta backup til. + Noen delte mapper for lagring av filer i mellom maskiner. Er dette noen stor sak og få til via ubuntu? Har hatt ubuntu på laptopen en stund for gøy, og virker jo veldig enkelt... Så sitter derfor og lurer på om det kansje er like greit og installere ubuntu på backup servern, da det er gratis og kansje like enkelt og bruke? Vil det være store problemer da arbeids-stasjoene kjører windows? Backup servern skal: -Norton Ghost innstalert på arbeids-stasjoner kjøre backup over til delte disker på server. -Mappesytem på arbeids-stasjon skal bli tatt bacup på til server (om ett dokument skulle slettes, kan bruker enkelt hente det ut i sitt eget kjente mappesystem på arbeids-stasjon hente det tilbake på server) -Liten plan om MS Groove på server(kan kansje kjøres via wine?) -Fungere som filserver mellom arbeids-stasjoner Vil dette være noen stor sak og sette opp som noob i linux/ubuntu? Endret 5. mai 2009 av Itw Lenke til kommentar
Del Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Ja. Vurder å bytte ut Groove. Hvis content management system er det du er ute etter, så kan du se på Alfresco, eller kanskje du rett og slett bare trenger versjonskontroll på dokumenter, da kan du se på eksempelvis subversion. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 5. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2009 Ja menes som at dette er en stor sak og sette opp for en noob? Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Heisann Skal sette opp en backup server som skal dagelig ta backup av 3 maskiner. Det jeg sitter og lurer på nå er om jeg skal gå for ubuntu eller windows? Windows kan jeg jo fra før og jeg føler meg trygg på den, så planen er vanelig windows xp eller 7 når den kommer med 1års gratis test. Som jeg kjører alle programmer fra som skal ta backup/deler mapper så programmer på arbeids-stasjonene kan ta backup til. + Noen delte mapper for lagring av filer i mellom maskiner. Er dette noen stor sak og få til via ubuntu? Har hatt ubuntu på laptopen en stund for gøy, og virker jo veldig enkelt... Så sitter derfor og lurer på om det kansje er like greit og installere ubuntu på backup servern, da det er gratis og kansje like enkelt og bruke? Vil det være store problemer da arbeids-stasjoene kjører windows? Backup servern skal: -Norton Ghost innstalert på arbeids-stasjoner kjøre backup over til delte disker på server. -Mappesytem på arbeids-stasjon skal bli tatt bacup på til server (om ett dokument skulle slettes, kan bruker enkelt hente det ut i sitt eget kjente mappesystem på arbeids-stasjon hente det tilbake på server) -Liten plan om MS Groove på server(kan kansje kjøres via wine?) -Fungere som filserver mellom arbeids-stasjoner Vil dette være noen stor sak og sette opp som noob i linux/ubuntu? Har ikke så veldig god peiling på Norton Ghost skal jeg være ærlig, men dette programmet tror jeg kan gjøre det samme for deg: http://partimage.org/Main_Page http://justinsomnia.org/2007/02/how-to-reg...tu-using-rsync/ MS Groove må du nok finne ett alternativ til Bare å bruke Samba Lenke til kommentar
Itw Skrevet 5. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2009 Okei. Men selve og sette opp dette er ikke noe stort problem? Er jo egentlig bare snakk om og dele mapper i linux med windows? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Det er null stress å dele mapper mellom Linux og Windows, til det kan du bruke Samba. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 5. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2009 Okei, men skal prøve meg med linux da, så får man se hvordan det fyker avgårde. Takker for all hjelp;) Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Post her hvordan det går 'a. Dette blir spennende... Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 (endret) Ubuntu Server Guide: https://help.ubuntu.com/9.04/serverguide/C/index.html Endel ting kan også gjøres grafisk hvis du bruker GUI. Endret 5. mai 2009 av oj88 Lenke til kommentar
Del Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 (endret) Alt du trenger å gjøre er å dele ut mapper fra Ubuntu-boksen. Du trenger ikke gå lenger enn til signaturen min for å finne all veiledning du trenger. Ja, uansett hvor noob du er så er det ikke noe problem, spesielt hvis du søker hjelp her. Jeg anbefaler at du bruker 8.04 versjonen av Ubuntu. Endret 5. mai 2009 av Del Lenke til kommentar
Itw Skrevet 5. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2009 Planen er og bruke ubuntu ja. Ettersom at jeg har det på laptopen og er noenlunde kjent i det landskapet. Tror nok en slik server med kun komando vindu er litt over the top:) Er sant som du sier at alt jeg egentlig trenger og gjøre er og lage delte mapper, resten fikser programmene på win arbeids-stasjonene, alt de trenger er delte mapper og lagre i.. Lenke til kommentar
Del Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Jepp, punkt 1.1 og 1.2 her: http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:(...omatisk_back-up og de kan du gjøre fra full desktop. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 5. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2009 Ja satt og leste på denne guiden i går faktisk. Takker venter bare på maskinvare nå så er jeg igang, men skal test kjøre litt med laptopen nå først mens jeg venter. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 6. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2009 Okei møtt på ett problem nå. Sleit litt med og få delt mapper, men fikk til ettervert. Fulgte guiden, men i tilleg måtte jeg sette usershare owner only = false inni smb.conf så nå kan jeg dele mapper. Men når jeg skal kobble meg til mappene i fra windows maskinen min, så finner den maskinen, mappene kommer ikke opp på mine nettverks-steder men maskinen kommer opp. Men når jeg prøver og kobble til maskinen så ber den om brukernavn og passord, og jeg har ikke noe annet på maskinen uten om admin navnet og passord, som jeg har prøvd og som ikke funker. En annen ting er jo om det er mulig og fjerne det at den ber om brukernavn og passord, vil jo bare være i vegen når program på windows maskina skal bruke delte mapper på ubuntu maskina. Så kunne tenkt meg og fjernet det men hvordan? På xp maskinene mine er det slik at jeg hopper rett inn i mapper uten noen passord eller brukernavn, slik vil jeg ha det. Så hvordan få det slik? En annenting jeg så inne i smb.conf er: The specific set of interfaces / networks to bind to # This can be either the interface name or an IP address/netmask; # interface names are normally preferred ; interfaces = 127.0.0.0/8 eth0 Er dette noe jeg må endre på og hva betyr det? Lenke til kommentar
Del Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 (endret) Post smb.conf, så får vi ta en titt på oppsettet. Bruker du 8.04 som anbefalt? Endret 6. mai 2009 av Del Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Men når jeg prøver og kobble til maskinen så ber den om brukernavn og passord, og jeg har ikke noe annet på maskinen uten om admin navnet og passord, som jeg har prøvd og som ikke funker. Du har opprettet en bruker med passord i Ubuntu, men Samba krever også sin egen bruker + passord, og - slik at det er identisk med det du har opprettet for Ubuntu. Hvis du ikke har gjort det så åpner du en terminal og kjører: sudo smbpasswd -a brukernavn Her må altså brukernavn være det samme som det du valgte for administrator, og velg det samme passordet. Det er også mulig å sette det opp slik at du ikke tenger brukernavn/passord, men da blir det helt åpent. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 6. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2009 (endret) Ja helt åpent er jo det jeg ønsker, så det blir lettest mulig for programmene på win maskiner og lagre til delte hdd på linux servern. Har akkurat nå siste versjon da jeg bare sitter og lærer meg litt på linux. SMB.txt HVordan sette helt åpent? Endret 6. mai 2009 av Itw Lenke til kommentar
-Logos- Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 fjern # fra: security = share så vil mappa stå helt åpen Hvorfor har du fjernet at mappene skal være browsable? Lenke til kommentar
Del Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Jepp, fjern # fra linjen # security = share og så kan du fjerne ; fra linjene ; browseable = yes mot slutten av filen. Les så inn den nye filen med sudo /etc/init.d/samba reload så skulle alt være i orden, dvs. så sant mappene /media/Diverse/Video og /media/disk/ASW eksisterer og er satt med les og skrive rettigheter. Lenke til kommentar
Varj Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 er nok fornuftig å bruke SWAT om du ikke er trygg på smb.conf (og for alle andre egentlig) tipper swat legger seg inn sammen med samba i ubuntu, men hvis ikke, installer dette. deretter gå til http://serverip:901 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå