Gå til innhold

Linux vs windows på server?

Anbefalte innlegg

Heisann

Skal sette opp en backup server som skal dagelig ta backup av 3 maskiner.

Det jeg sitter og lurer på nå er om jeg skal gå for ubuntu eller windows?

Windows kan jeg jo fra før og jeg føler meg trygg på den, så planen er vanelig windows xp eller 7 når den kommer med 1års gratis test.

Som jeg kjører alle programmer fra som skal ta backup/deler mapper så programmer på arbeids-stasjonene kan ta backup til.

+ Noen delte mapper for lagring av filer i mellom maskiner.

Er dette noen stor sak og få til via ubuntu?

Har hatt ubuntu på laptopen en stund for gøy, og virker jo veldig enkelt...

Så sitter derfor og lurer på om det kansje er like greit og installere ubuntu på backup servern, da det er gratis og kansje like enkelt og bruke?

Vil det være store problemer da arbeids-stasjoene kjører windows?

Backup servern skal:

-Norton Ghost innstalert på arbeids-stasjoner kjøre backup over til delte disker på server.

-Mappesytem på arbeids-stasjon skal bli tatt bacup på til server (om ett dokument skulle slettes, kan bruker enkelt hente det ut i sitt eget kjente mappesystem på arbeids-stasjon hente det tilbake på server)

-Liten plan om MS Groove på server(kan kansje kjøres via wine?)

-Fungere som filserver mellom arbeids-stasjoner

Vil dette være noen stor sak og sette opp som noob i linux/ubuntu?

Endret av Itw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja.

Vurder å bytte ut Groove. Hvis content management system er det du er ute etter, så kan du se på Alfresco, eller kanskje du rett og slett bare trenger versjonskontroll på dokumenter, da kan du se på eksempelvis subversion.

Lenke til kommentar
Heisann

Skal sette opp en backup server som skal dagelig ta backup av 3 maskiner.

Det jeg sitter og lurer på nå er om jeg skal gå for ubuntu eller windows?

Windows kan jeg jo fra før og jeg føler meg trygg på den, så planen er vanelig windows xp eller 7 når den kommer med 1års gratis test.

Som jeg kjører alle programmer fra som skal ta backup/deler mapper så programmer på arbeids-stasjonene kan ta backup til.

+ Noen delte mapper for lagring av filer i mellom maskiner.

Er dette noen stor sak og få til via ubuntu?

Har hatt ubuntu på laptopen en stund for gøy, og virker jo veldig enkelt...

Så sitter derfor og lurer på om det kansje er like greit og installere ubuntu på backup servern, da det er gratis og kansje like enkelt og bruke?

Vil det være store problemer da arbeids-stasjoene kjører windows?

Backup servern skal:

-Norton Ghost innstalert på arbeids-stasjoner kjøre backup over til delte disker på server.

-Mappesytem på arbeids-stasjon skal bli tatt bacup på til server (om ett dokument skulle slettes, kan bruker enkelt hente det ut i sitt eget kjente mappesystem på arbeids-stasjon hente det tilbake på server)

-Liten plan om MS Groove på server(kan kansje kjøres via wine?)

-Fungere som filserver mellom arbeids-stasjoner

Vil dette være noen stor sak og sette opp som noob i linux/ubuntu?

Har ikke så veldig god peiling på Norton Ghost skal jeg være ærlig, men dette programmet tror jeg kan gjøre det samme for deg: http://partimage.org/Main_Page

http://justinsomnia.org/2007/02/how-to-reg...tu-using-rsync/

MS Groove må du nok finne ett alternativ til

Bare å bruke Samba

Lenke til kommentar

Alt du trenger å gjøre er å dele ut mapper fra Ubuntu-boksen. Du trenger ikke gå lenger enn til signaturen min for å finne all veiledning du trenger.

Ja, uansett hvor noob du er så er det ikke noe problem, spesielt hvis du søker hjelp her. Jeg anbefaler at du bruker 8.04 versjonen av Ubuntu.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Planen er og bruke ubuntu ja.

Ettersom at jeg har det på laptopen og er noenlunde kjent i det landskapet.

Tror nok en slik server med kun komando vindu er litt over the top:)

Er sant som du sier at alt jeg egentlig trenger og gjøre er og lage delte mapper, resten fikser programmene på win arbeids-stasjonene, alt de trenger er delte mapper og lagre i..

Lenke til kommentar

Okei møtt på ett problem nå.

Sleit litt med og få delt mapper, men fikk til ettervert.

Fulgte guiden, men i tilleg måtte jeg sette usershare owner only = false inni smb.conf så nå kan jeg dele mapper.

Men når jeg skal kobble meg til mappene i fra windows maskinen min, så finner den maskinen, mappene kommer ikke opp på mine nettverks-steder men maskinen kommer opp.

Men når jeg prøver og kobble til maskinen så ber den om brukernavn og passord, og jeg har ikke noe annet på maskinen uten om admin navnet og passord, som jeg har prøvd og som ikke funker.

En annen ting er jo om det er mulig og fjerne det at den ber om brukernavn og passord, vil jo bare være i vegen når program på windows maskina skal bruke delte mapper på ubuntu maskina.

Så kunne tenkt meg og fjernet det men hvordan?

På xp maskinene mine er det slik at jeg hopper rett inn i mapper uten noen passord eller brukernavn, slik vil jeg ha det. Så hvordan få det slik?

En annenting jeg så inne i smb.conf er:

The specific set of interfaces / networks to bind to

# This can be either the interface name or an IP address/netmask;

# interface names are normally preferred

; interfaces = 127.0.0.0/8 eth0

Er dette noe jeg må endre på og hva betyr det?

Lenke til kommentar
Men når jeg prøver og kobble til maskinen så ber den om brukernavn og passord, og jeg har ikke noe annet på maskinen uten om admin navnet og passord, som jeg har prøvd og som ikke funker.

Du har opprettet en bruker med passord i Ubuntu, men Samba krever også sin egen bruker + passord, og - slik at det er identisk med det du har opprettet for Ubuntu. Hvis du ikke har gjort det så åpner du en terminal og kjører:

sudo smbpasswd -a brukernavn

Her må altså brukernavn være det samme som det du valgte for administrator, og velg det samme passordet.

Det er også mulig å sette det opp slik at du ikke tenger brukernavn/passord, men da blir det helt åpent.

Lenke til kommentar

Ja helt åpent er jo det jeg ønsker, så det blir lettest mulig for programmene på win maskiner og lagre til delte hdd på linux servern.

Har akkurat nå siste versjon da jeg bare sitter og lærer meg litt på linux.

SMB.txt

HVordan sette helt åpent?

Endret av Itw
Lenke til kommentar

Jepp, fjern # fra linjen

# security = share

og så kan du fjerne ; fra linjene

;	browseable = yes

mot slutten av filen. Les så inn den nye filen med

sudo /etc/init.d/samba reload

så skulle alt være i orden, dvs. så sant mappene /media/Diverse/Video

og /media/disk/ASW eksisterer og er satt med les og skrive rettigheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...