TheMartine Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 [...]Poenget er at mange arbeidsgivere ikke vil ansette noen om de sender inn en søknad med masse skrivefeil, men er det noen som har akkuratt kommet til Norge vil man forsto hvorfor norsken ikke er på topp. Hvis man har en anonym søknad kan ikke slikt bli nevnt og søknaden deres vil bli kastet i søpla. Det er greit nok. Og det er også rettferdig. Saken er at man ikke skal diskrimineres og forskjellsbehandles på grunn av navnet sitt. Så hvis Ola Nordmann skriver dårlig og får søknaden kastet i søpla, og Mustafa Mohammadi skriver dårlig og får søknaden kastet i søpla, da er vi jo i mål. Det eneste jeg gjorde var å kalle deg barnslig, fordi du ignorerte posten min med begrunnelse av at du ikke forsto den. For det første er det en ren løgn, for det andre er det frekt. Hehe, jaha. Det er løgn at jeg ikke forstod innlegget? Neppe. Det er frekt at jeg ikke forstod innlegget? Neppe. Det ville vært fullstending uhensikstmessig å lyve om noe sånt. Du må nok bare akseptere hva som er skjedd, og så legger vi den delen av diskusjonen død. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Det er greit nok. Og det er også rettferdig. Saken er at man ikke skal diskrimineres og forskjellsbehandles på grunn av navnet sitt. Så hvis Ola Nordmann skriver dårlig og får søknaden kastet i søpla, og Mustafa Mohammadi skriver dårlig og får søknaden kastet i søpla, da er vi jo i mål. Det synes du rettferdig? Synes du ikke en som akkuratt har kommet hit skal ha muligheter til jobb? Jeg hadde synes det var mektig uretferdig om jeg kom til Norge og ikke fikk jobb i noe hvor jeg ikke trengte god norsk, fordi norsken min var for dårlig. For det andre er det viktig at de får seg jobb. Er du ikke enig i dette? Hehe, jaha. Det er løgn at jeg ikke forstod innlegget? Neppe. Det er frekt at jeg ikke forstod innlegget? Neppe. Det ville vært fullstending uhensikstmessig å lyve om noe sånt. Du må nok bare akseptere hva som er skjedd, og så legger vi den delen av diskusjonen død. Les hva jeg skriver. Det er løgn at du ikke svarte på innlegget mitt, fordi du ikke forsto den. Hadde det bare vært at du ikke forsto den ville du ha spurt meg om å skrive den om igjen. Det er frekt å ikke svare med begrunnelse om at du ikke forsto den. Forstår du ikke hva jeg sier, sier du "jeg forstår ikke helt hva du mener her". For det andre burde det ikke være veldig vanskelig å forstå. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Det synes du rettferdig? Synes du ikke en som akkuratt har kommet hit skal ha muligheter til jobb? Jeg hadde synes det var mektig uretferdig om jeg kom til Norge og ikke fikk jobb i noe hvor jeg ikke trengte god norsk, fordi norsken min var for dårlig. For det andre er det viktig at de får seg jobb. Er du ikke enig i dette? Selvsagt skal man ha mulighet til å få jobb. Man skal ha like muligheter til å få jobb, og det får man hvis man opererer med anonyme søknader. Like muligheter, altså. Ikke diskriminering. Ikke forskjellsbehandling. Likhet. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Det synes du rettferdig? Synes du ikke en som akkuratt har kommet hit skal ha muligheter til jobb? Jeg hadde synes det var mektig uretferdig om jeg kom til Norge og ikke fikk jobb i noe hvor jeg ikke trengte god norsk, fordi norsken min var for dårlig. For det andre er det viktig at de får seg jobb. Er du ikke enig i dette? Selvsagt skal man ha mulighet til å få jobb. Man skal ha like muligheter til å få jobb, og det får man hvis man opererer med anonyme søknader. Like muligheter, altså. Ikke diskriminering. Ikke forskjellsbehandling. Likhet. Du svarer ikke på det jeg skriver. Synes du det er riktig at utlendinger ikke får jobber, fordi de ikke er like god i norsk, når jobbene ikke trenger noe spesiell kunskap i norsk. Det er kanskje forskjellsbehandling, men det er riktig å forskjellsbehandle av og til. Blir en person utviklinshemmet gir vi han ekstra midler. Det handler om å gjøre systemene rettferdige, ikke om å gjøre dem like. For det andre, er det ikke veldig lønnsomt at utlendinger ikke får jobber? Enig? Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Du svarer ikke på det jeg skriver. Synes du det er riktig at utlendinger ikke får jobber, fordi de ikke er like god i norsk, når jobbene ikke trenger noe spesiell kunskap i norsk. Det er kanskje forskjellsbehandling, men det er riktig å forskjellsbehandle av og til. Blir en person utviklinshemmet gir vi han ekstra midler. Det handler om å gjøre systemene rettferdige, ikke om å gjøre dem like. For det andre, er det ikke veldig lønnsomt at utlendinger ikke får jobber? Enig? Så du mener at slik situasjonen er i dag, vil innvandrere nyte godt av at arbeidstakeren ser at de har utenlandsklydene navn, sånn at det til en viss grad kan unnskylde dårligere språk? Hva med alle de som faktisk ikke har dårlig språk, da? De som har lært seg språket, integrert seg godt, men som likevel vil bli diskriminert fordi de har et eksotisk navn? Ja, selvsagt er det best at innvandrere får seg jobb. Og sliter de med språket, kan de vel alltids skrive årsaken i søknaden sin. Navnet forklarer jo uansett absolutt ingenting. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Du svarer ikke på det jeg skriver. Synes du det er riktig at utlendinger ikke får jobber, fordi de ikke er like god i norsk, når jobbene ikke trenger noe spesiell kunskap i norsk. Nevn én stilling i Norge, hvor du kan si at det å forstå norsk ikke er en egenskap man må/bør beherske. Jeg vil minne deg på at vi befinner oss i Norge. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Du svarer ikke på det jeg skriver. Synes du det er riktig at utlendinger ikke får jobber, fordi de ikke er like god i norsk, når jobbene ikke trenger noe spesiell kunskap i norsk. Nevn én stilling i Norge, hvor du kan si at det å forstå norsk ikke er en egenskap man må/bør beherske. Jeg vil minne deg på at vi befinner oss i Norge. Noen stillinger hvor det ikke er viktig å kunne skrive feilfritt norsk? F.eks. lege, og det er nok av andre yrker hvor du trenger mindre norsk enn i legeyrket, f.eks. ingeniør. BTW: jeg vet om leger som ikke skriver veldig godt, men det hindrer dem ikke å være leger på noen måte og de er ikke dårlige leger. Så du mener at slik situasjonen er i dag, vil innvandrere nyte godt av at arbeidstakeren ser at de har utenlandsklydene navn, sånn at det til en viss grad kan unnskylde dårligere språk? Hva med alle de som faktisk ikke har dårlig språk, da? De som har lært seg språket, integrert seg godt, men som likevel vil bli diskriminert fordi de har et eksotisk navn? Ja, selvsagt er det best at innvandrere får seg jobb. Og sliter de med språket, kan de vel alltids skrive årsaken i søknaden sin. Navnet forklarer jo uansett absolutt ingenting. I en søknad skriver du litt om deg selv og hvor du kommer fra. Skal alle søknadene være anonyme, kan ikke slikt bli skrevet, fordi ellers kan de vite hvor de kommer fra og hvilken nasjonalitet de har. Det er f.eks. ganske lett å gjette at en som har studert eller jobbet i Pakistan, faktisk er Pakistansk. Å være anonym handler ikke bare om navnet. Det er som sagt ikke navnet man bruker, og da betyr det ingenting hvordan navnet lyder. Endret 8. mai 2009 av Camlon Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Du svarer ikke på det jeg skriver. Synes du det er riktig at utlendinger ikke får jobber, fordi de ikke er like god i norsk, når jobbene ikke trenger noe spesiell kunskap i norsk. Nevn én stilling i Norge, hvor du kan si at det å forstå norsk ikke er en egenskap man må/bør beherske. Jeg vil minne deg på at vi befinner oss i Norge. Noen stillinger hvor det ikke er viktig å kunne skrive feilfritt norsk? F.eks. lege, og det er nok av andre yrker hvor du trenger mindre norsk enn i legeyrket, f.eks. ingeniør. BTW: jeg vet om leger som ikke skriver veldig godt, men det hindrer dem ikke å være leger på noen måte og de er ikke dårlige leger. Du mener altså at det ikke er viktig at legen kan kommunisere med pasientene sine? Og at skrivefeil i en journal kan medføre misforståelser som kan føre til alvorlige feilbehandlinger. Nå nei, her skal du være forsiktig ja. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Du svarer ikke på det jeg skriver. Synes du det er riktig at utlendinger ikke får jobber, fordi de ikke er like god i norsk, når jobbene ikke trenger noe spesiell kunskap i norsk. Nevn én stilling i Norge, hvor du kan si at det å forstå norsk ikke er en egenskap man må/bør beherske. Jeg vil minne deg på at vi befinner oss i Norge. Noen stillinger hvor det ikke er viktig å kunne skrive feilfritt norsk? F.eks. lege, og det er nok av andre yrker hvor du trenger mindre norsk enn i legeyrket, f.eks. ingeniør. BTW: jeg vet om leger som ikke skriver veldig godt, men det hindrer dem ikke å være leger på noen måte og de er ikke dårlige leger. Du mener altså at det ikke er viktig at legen kan kommunisere med pasientene sine? Og at skrivefeil i en journal kan medføre misforståelser som kan føre til alvorlige feilbehandlinger. Nå nei, her skal du være forsiktig ja. Jeg tror du bør lese definisjonen av kommunisere igjen http://no.thefreedictionary.com/kommunisere Og, at folk misforstår hva de skriver, ser sjeldent uansett fordi det aller viktigste er medisinene og doseringene, og du trenger ikke å skrive noe godt for det. Det andre er prøvesvar, men du trenger ikke å skrive godt for det heller. Ingen leger skriver lange avhandlinger om pasientene sine uansett, fordi de har ofte over 1000 pasienter å ta seg av. Et mye større problem er leger som lar papirarbeidet sitt ligge, fordi da blir ikke viktige ting gjort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå