Gå til innhold

Vil ha anonyme jobbsøknader - Smart eller ikke?

Anbefalte innlegg

Nei, men hvis en søker har bare bodd her i noen år, vil man forstå hvorfor personen er ganske dårlig i norsk og la han komme til intervju selv om norsken ikke er på topp. Hvis det er en norsk søker, vil man anta at personen ikke gadd å jobbe med søknaden og man velger en annen person.

For det første, har ikke alle mennesker med utenlandsklydende navn bodd få år i Norge. For det andre er det en ganske god andel nordmenn som har lese- og skrivevansker.

Du skriver sånt i søknaden. Les litt her om hva de mener at du bør ta med i søknaden http://www.aftenposten.no/jobb/guide/article2849562.ece

Hvis noen har bodd få år i Norge, vil man få vite det igjennom jobbsøknaden og forstå hvorfor norsken deres ikke er på topp. Hvis man skal gjøre søknadene anonyme, kan ikke slikt bli tatt med, og de havner i bunnen av bunken.

Det er veldig få nordmenn som faktisk har alvorlige lese og skrivevansker. Da får du heller få en attest fra legen og sende den med jobbsøknaden.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det å ha lese og skrivevansker betyr ikke at du er fritatt fra å skrive så godt du kan.

Jeg har selv slitt med skrivevansker ifra barneskolen til voksen alder, men det går som det meste annet an å jobbe med det.

Om jeg hadde mottatt en søknad med mye sms språk og dialekttull, hadde den ganske fort havnet på bunn av bunken. Man har normalt god tid på å skrive en skikkelig søknad, så om den er dårlig, er det et tegn på at man enten ikke klarer eller ikke gidder å skrive den skikkelig. Om du ønsker manuell arbeidskraft til å bære ting fra A til B er det kanskje ikke så farlig, men om personen skal kommunisere med kunder f.eks, er det greit å vite at de i det minste kommer til å prøve sitt beste.

Og ja, jeg regner med at det er skrivefeil i hva jeg har skrevet, men jeg orker ikke finlese det for en forumpost. Men om det var en jobbsøknad, ville jeg lest over 10 ganger, og evt fått noen andre til å se over om jeg var usikker.

Lenke til kommentar
Og hvordan vet du at vedkommende ikke vil få jobben?

Fordi at idiotene som ikke gir folk en mulighet fordi at de har et navn som ikke høres norsk ut, ikke kommer til å gi dem en sjanse om disse stiller opp, face to face heller.

Du vet det, at når man forhåndsdømmer andre utifra noe så uviktig som navn, så skal det ikke så mye til å skifte oppfatning av vedkommende.

Vel, jeg er av den oppfatning at folk med slike fordommer er idioter og derfor ikke kommer til å forandre mening, selv om de møter vedkommende. De stadfestede fordommene ligger like godt forankret likevel.

Da hjelper det mye å møte søkeren, og det er jo hele målet. At søkerne ikke skal bli avvist på grunn av utenlandslydende navn.

Det er bedre at de blir avvist pga utseende?

Det er nok ikke noe kjempeproblem å kontakte søkere uten at den som leser søknadene sitter på navnene. Det kan for eksempel ordnes ved at hver søknad får et referansenummer koblet til søkerens kontaktinformasjon. Sånn som man gjør med kontaktannonser, vet du ^^

Hvem foreslår du så til å organisere alt dette? Hvis f.eks Tine utlyser en stilling, hvem skal ha jobben med å samle inn søknadene FOR Tine, og gi søknadene referansenummer? Det er ikke slik at avisene sitter som bindeledd mellom firma som har utlyst en stilling og søkerne, slik de gjør for kontaktannonser. Det er lov å bruke hodet litt. Om dette skulle bli gjennomført, så må det altså opprettes et uavhengig, upartisk organ som tar seg av alle søknadene og utlystningene i Norge - den som ikke forstår hvor idiotisk et slikt forslag er, bør finne seg en annen hobby enn å sitte på Stortinget. :)

Lenke til kommentar
Fordi at idiotene som ikke gir folk en mulighet fordi at de har et navn som ikke høres norsk ut, ikke kommer til å gi dem en sjanse om disse stiller opp, face to face heller.

Jeg har mer tro på at dette handler mest om ubevisste fordommer, og at folk velger bort søkere med fremmedlydende navn uten å egentlig tenke seg så veldig om. Jeg tror ikke det er rasisme eller fordommer som stikker veldig dypt, men snarere snakk om korttenkthet. I det fleste tilfeller, altså. Det finnes selvsagt dem som drar det en del lenger.

Når man først da får møtt søkeren ansikt til ansikt, vil man da mest sannsynlig klare å se forbi fordommene man ville hatt til et navn, og heller vurdere personen bak søknaden, og ikke navnet.

Hvem foreslår du så til å organisere alt dette? Hvis f.eks Tine utlyser en stilling, hvem skal ha jobben med å samle inn søknadene FOR Tine, og gi søknadene referansenummer? Det er ikke slik at avisene sitter som bindeledd mellom firma som har utlyst en stilling og søkerne, slik de gjør for kontaktannonser. Det er lov å bruke hodet litt. Om dette skulle bli gjennomført, så må det altså opprettes et uavhengig, upartisk organ som tar seg av alle søknadene og utlystningene i Norge - den som ikke forstår hvor idiotisk et slikt forslag er, bør finne seg en annen hobby enn å sitte på Stortinget. :)

Hehe. Man trenger ikke leie inn egne selskaper for å orden på dette. Det holder hvis for eksempel en person tar imot søknadene og anonymiserer dem, og så vil den som skal lese og vurdere søknadene motta anonyme søknader, og basere seg på den informasjonen som står i dem. Innad i firmaet er ofte flere personer involvert i slike søknadsprosesser uansett.

Lenke til kommentar

Hehe, så du vil bytte ut den ene i firmaet med en annen i firmaet? Hva pokker får deg til å tro at det vil forandre noe som helst? Herregud, bruk nå hodet litt da?

Red.: Den som redigerer søknadene og anonymiserer dem kan ikke ha disse fordommene, det er det jeg prøver å si. Å bytte ut Jens i Tine, med Jon i Tine - kan like gjerne gjøre vondt værre.

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar
Hehe, så du vil bytte ut den ene i firmaet med en annen i firmaet? Hva pokker får deg til å tro at det vil forandre noe som helst? Herregud, bruk nå hodet litt da?

Red.: Den som redigerer søknadene og anonymiserer dem kan ikke ha disse fordommene, det er det jeg prøver å si. Å bytte ut Jens i Tine, med Jon i Tine - kan like gjerne gjøre vondt værre.

Oi, må jeg begynne å bruke hodet mitt òg nå?

Hør her da: Hvis den som behandler søknadene ikke vet hvem som har sendt dem inn, kan vedkommende umulig opptre rasistisk, med mindre søkeren informerer om at han eller hun er innvandrer i selve søknaden.

Så hvis noen allerede har anonymisert søknadene, vil man jo slippe hele denne forhåndsdømmingen basert på navn. Den som får i oppgave å anonymisere søknadene er altså ikke samme person som behandler søknadene, og kan derfor være Tore Tvedt uten at det betyr noe som helst. Med mindre vedkommende skriver (NB! Neger!) i margen, da.

Lenke til kommentar

Tanken er egentlig genial. Hvis du som arbeidsgiver ser en søknad av Ali Abdullha Mohammed vil du gjerne forhåndsdømme Ali med en gang, og hive søknaden rett i makulatoren.

Hvis Abdullha skriver en anonym søknad og du som arbeidsgiver våger å ta inn den anonyme til intervju, kan dette ha en stor forandring. Da ser du nemlig at Ali ikke er den selvmordsbombende islamisten du trodde han var i utgangspunktet.

Selvfølgelig, det er nok få arbeidsgivere som hadde våget å ta inn anonyme søkere, men tanken er i hvertfall at hvis du blir kjent med mennesket i stedet for å forhåndsdømme pga navnet, kan utfallet i søknaden få en annen virkning, hvis dere skjønner.

Lenke til kommentar
TheMartine: Hvorfor svarer du meg ikke, men forsatt konkluderer at dette vil hindre forhåndsdømming?

Innlegget ditt var rotete og vanskelig å tolke. Jeg kan godt svare deg om du prøver å formulere deg litt annereldes, slik at meningen kommer fram bedre.

Lenke til kommentar
Hvordan vil du gjennomføre de anonyme intervjuene sa du?

Det var snakk om anonyme søknader, var det ikke?

Jeg vet det, men hvilket problem vil det løse? Når vedkommende likevel ikke får jobben etter å ha vært på intervju? Det eneste det gjøre er å gjøre det mer komplisert å søke, for hvordan i pokker skal arbeidsgiver kunne kontakte deg om han ikke vet hvem du er? Dette er ene og alene et skikkelig idiotisk forslag.

Vedkommende VIL få jobben OM vedkommende snakker FEILFRI norsk.

Lenke til kommentar
Dette er et utrolig tåplig forslag som vil ha motsatt effekt av vi ønsker. Mange innvandre har ganske dårlig skriftlig norsk, og hvis de ikke en gang vet hvem som er innvandre vil det føre til at de aldri blir kalt inn til intervju. Jeg ville aldri ha latt en person med elendig norsk komme på intervju hvis han var født i Norge. For det andre, finner arbeidsgiveren hvem du er på intervjuet.

Du kan vel se på en skriftlig søknad om søkeren har dårlige norskkunnskaper, eller ikke? Trenger du navnet for å se dette, mener du?

Nope. Har selv renskrevet både søknad og CV for en innvandrer som skrev middels norsk, men som snakket språket som enhver hvit Oslo-borger. Så sånn sett kan du oppleve at en som skriver feil snakker perfekt, mens en som skriver perfekt snakker latterlig gebrokkent. Amerikænere kåmmer til mind...

Lenke til kommentar

Jeg er ikke kjent for å like innvandring og kommer til å stemme Frp ved valget 2009. Likevel er det ingen tvil om at innvandrere som vil jobbe blir diskriminert, akkurat som andre blir diskriminert pga andre usaklige ting. Har ikke familie, overvektig, HIV, rullestol ++++

Her er en somalier som garantert har blitt diskriminert:

http://www.dagbladet.no/2009/05/05/nyheter...dsjobb/6047056/

Lenke til kommentar
TheMartine: Hvorfor svarer du meg ikke, men forsatt konkluderer at dette vil hindre forhåndsdømming?

Innlegget ditt var rotete og vanskelig å tolke. Jeg kan godt svare deg om du prøver å formulere deg litt annereldes, slik at meningen kommer fram bedre.

For en elendig unnskyldning. La meg gå igjennom det "vansklige" innlegget og tolke det for deg.

(1)Du skriver sånt i søknaden. (2)Les litt her om hva de mener at du bør ta med i søknaden http://www.aftenposten.no/jobb/guide/article2849562.ece

(3)Hvis noen har bodd få år i Norge, vil man få vite det igjennom jobbsøknaden og forstå hvorfor norsken deres ikke er på topp. Hvis man skal gjøre søknadene anonyme, kan ikke slikt bli tatt med, og de havner i bunnen av bunken.

(4)Det er veldig få nordmenn som faktisk har alvorlige lese og skrivevansker. Da får du heller få en attest fra legen og sende den med jobbsøknaden.

1. Jeg sier rett og slett at man skriver om seg selv i søknaden og hvor man kommer ifra.

2. Jeg kunne ha lenket til en jobbsøknad, istedenfor CV-en som man legger ut, men forskjellen blir ikke stor. Her har du litt om jobbsøknader http://www.nhoung.no/jobb/oppskrift-paa-jo...cle709-141.html Formålet med 2 er å forsterke 1.

3. Konstaterer konklusjonen kommet frem av 1 og 2. Legger til at hvis man skal gjøre jobbsøknadene anonyme kan ikke den informasjonen bli tatt med. Dette vil føre til at folk som har bare vært her i noen år blir havnet på bunnen av bunken på grunn av deres dårlige norsk, og man kan ikke forstå hvorfor de har dårlig norsk. Dette argumentet har jeg nevnt tidligere og nevnte det derfor ikke igjen.

4. Jeg angriper andre del av posten din som skriver at en god del nordmenn har lese og skrivevansker.

Dette tror jeg ikke var veldig vanskelig å forstå. Slutt å oppfør deg så barnslig, og svar ordentlig, ok?

Beklager, men jeg ville heller aldri ansatt den fyren. Navnet er ikke noe problem, men når det ser ut som om han er konstant dopet, vil jeg få problemer med å ansette han. Han minner meg også om en stalker jeg har hatt, og det hjelper ikke. Hvis han ønsker å bli ansatt må han forandre på stilen sin, og prøve å se litt ordentlig ut.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Beklager, men jeg ville heller aldri ansatt den fyren. Navnet er ikke noe problem, men når det ser ut som om han er konstant dopet, vil jeg få problemer med å ansette han. Han minner meg også om en stalker jeg har hatt, og det hjelper ikke. Hvis han ønsker å bli ansatt må han forandre på stilen sin, og prøve å se litt ordentlig ut.

Er det ikke sånn de ser ut i Somalia?

Lenke til kommentar

Er det ikke sånn de ser ut i Somalia?

Nei, se på de folkene her http://farm1.static.flickr.com/25/48541001_e1886cfc07.jpg Han bør fikse på håret, fjerne gjeipen og ikke se dopet ut.

Lenke til kommentar
Så hvis noen allerede har anonymisert søknadene, vil man jo slippe hele denne forhåndsdømmingen basert på navn. Den som får i oppgave å anonymisere søknadene er altså ikke samme person som behandler søknadene, og kan derfor være Tore Tvedt uten at det betyr noe som helst. Med mindre vedkommende skriver (NB! Neger!) i margen, da.

Med mindre den som anonymiserer dem kaster dem i søpla, akkurat slik de gjør nå. Unnskyld meg, men hvor treig er det mulig å bli. Hvis man ikke har et uavhengig organ, så kommer de til å kaste søknadene i søpla likevel, da slike holdninger gjerne er gangske like i ledelsen i en bedrift, da ledelsen ofte består av "you scratch my back and I scratch yours".

Lenke til kommentar

Javel, så poenget ditt er at mennesker som har tilbrakt få år i Norge vil ha dårlige norskkunnskaper. Er ikke det helt naturlig? Men det gjelder da vitterlig innvandrere som har kommet fra vestlige land, også. Selv om man er så "heldig" å ha et nordisk utseende og ha et navn som klinger bedre i våre fordomsfulle ører enn Mohammad Ngogo, så betyr ikke det automatisk at man lærer seg norsk raskere enn andre.

Dessuten er det heller ingen automatikk i at en som er mørk i huden og har et eksotisk navn, er ny her i landet. Han eller hun kan ha bodd her hele sitt liv, og da er vel vedkommende like norsk som deg og meg. Skal denne jobbsøkeren bli diskriminert fordi det sitter en sneversynt arbeidsgiver i andre enden og antar at søkeren kom til Norge i fjor, og ikke kan et kvekk norsk?

Poenget er at vi vet ikke hva andre kan, med mindre vi gir dem muligheten til å vise det.

Og forresten: Ja, det er fortsatt mange nordmenn som har lese- og skrivevansker.

Endret av TheMartine
Lenke til kommentar
Med mindre den som anonymiserer dem kaster dem i søpla, akkurat slik de gjør nå. Unnskyld meg, men hvor treig er det mulig å bli. Hvis man ikke har et uavhengig organ, så kommer de til å kaste søknadene i søpla likevel, da slike holdninger gjerne er gangske like i ledelsen i en bedrift, da ledelsen ofte består av "you scratch my back and I scratch yours".

Hvis det virkelig vanker så dårlige holdninger innad i norske bedrifter, er det jo mer et moralsk problem enn et problem med rasisme. I så fall kan jeg se behovet for et uavhengig organ, ja.

Jeg vil likevel mene at en slik anonymiseringsprosess ville hjulpet betraktelig, i og med at det blant annet ville bidratt til å heve bevisstheten rundt dette. For som jeg har nevnt tidligere, er nok dette mye ubevisst diskriminering. Men det vil uansett alltid finnes svarte får.

Og når det er sagt, NikkaYoich og Camlon, er det virkelig nødvendig å gjøre denne diskusjonen så innmari personlig? Å kalle meg treig og barnslig er så vidt jeg kan se ikke særlig konstruktivt.

Lenke til kommentar

Javel, så poenget ditt er at mennesker som har tilbrakt få år i Norge vil ha dårlige norskkunnskaper. Er ikke det helt naturlig? Men det gjelder da vitterlig innvandrere som har kommet fra vestlige land, også. Selv om man er så "heldig" å ha et nordisk utseende og ha et navn som klinger bedre i våre fordomsfulle ører enn Mohammad Ngogo, så betyr ikke det automatisk at man lærer seg norsk raskere enn andre.

Dessuten er det heller ingen automatikk i at en som er mørk i huden og har et eksotisk navn, er ny her i landet. Han eller hun kan ha bodd her hele sitt liv, og da er vel vedkommende like norsk som deg og meg. Skal denne jobbsøkeren bli diskriminert fordi det sitter en sneversynt arbeidsgiver i andre enden og antar at søkeren kom til Norge i fjor, og ikke kan et kvekk norsk?

Poenget er at vi vet ikke hva andre kan, med mindre vi gir dem muligheten til å vise det.

Og forresten: Ja, det er fortsatt mange nordmenn som har lese- og skrivevansker.

Nei, det er ikke poenget mitt. Det er argumentet mitt. Resten av avsnittet argumenterer du mot skybert, så det gidder jeg ikke å kommentere.

Neste avsnitt forsetter du å diskutere mot skybert.

Det siste var dermed relevant, men du glemte hva jeg skrev. Jeg sa at få nordmenn har alvorlige skriveproblemer. F.eks. en av de andre brukerene over skrev at han hadde lese og skrivevansker, men hadde forsatt veldig god norsk. De som er dårlige i norsk og er etnisk norske, er som oftest dårlig i norsk fordi de har jobbet for lite med norsken.

Du burde ha visst hva jeg skrev fra mine tidligere innlegg, og jeg foreslår at du leser innleggene til folk bedre, fordi du misforsto fullstendig. Poenget er at mange arbeidsgivere ikke vil ansette noen om de sender inn en søknad med masse skrivefeil, men er det noen som har akkuratt kommet til Norge vil man forsto hvorfor norsken ikke er på topp. Hvis man har en anonym søknad kan ikke slikt bli nevnt og søknaden deres vil bli kastet i søpla.

Og når det er sagt, NikkaYoich og Camlon, er det virkelig nødvendig å gjøre denne diskusjonen så innmari personlig? Å kalle meg treig og barnslig er så vidt jeg kan se ikke særlig konstruktivt.

Det eneste jeg gjorde var å kalle deg barnslig, fordi du ignorerte posten min med begrunnelse av at du ikke forsto den. For det første er det en ren løgn, for det andre er det frekt.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...