Gå til innhold

Videoredigering, overføring, brenne DVD

Anbefalte innlegg

Hei

Fra en bekjent har jeg fått en mail med en del spørsmål om Videokamera/overføring/brenning av DVD.

Siden jeg ikke beskjeftiger meg med videokamera, men kun med fotografering, er jeg usikker på hvordan jeg skal svare. Noen tanker har jeg rett nok, men dette er et heller usikkert område for meg.

Jeg har kopiert mailen.

Jeg håper at en eller flere eksperter kan gi gode svar, noe jeg er helt sikker på.

Mailen:

Jeg skal legge inn analog film til Pinnacle 11.0.

Analogt kamera Canovision E 90. Kassett inneholder ca 90 min spilletid.

Jeg har prøvd:

Alternativ 1 er: Å kjøre filmen over til et digitalt kamera som tar opptak på ca 60 min i SP format.

Etterpå kjøres dette opptaket over til Pinnacle.

Resten av analog kassett kjøres på samme måte i neste omgang.

Her kan det muligens være en måte å unngå to kjøringer ved å ta opptak på det digitalt kamera i LP format, men er det heldig for opptaket?

Så et spørsmål: Er det noen mulighet å innstille overføringen slik at det rett fra analogkamera via digitalt kamera og inn på Pinnacle

Alternativ 2: Jeg har koblet ledningen fra det analoge kamera til TV og tatt opptak på DVD på videomaskin. Da får jeg med hele opptaket.

DVD`n er så forsøkt kjørt over til Pinnacle, men da kommer det en melding om feil og Pinnacle kobler seg ut. En mulig årsak er antagelig feil filformat. Det skal muligens være MPEG-2 filformat.

Spørsmål 2: Hvordan få DVD-opptak i MPEG-2 format.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom jeg forstår deg rett, har ditt digitale kamera analog inn-kontakt, og du kan normalt få til digitaliseringen direkte til PC uten å ta opp på kassett.

På DVDopptak er .VOB-filene det du trenger for redigering. VOB er i grove trekk MPG2. .VOB kan endres til .MPG, men går kanskje ikke inn i Pinacle. I Magix trengs ikke navneendring, VOB-filene går inn direkte.

Lenke til kommentar
Hei

Fra en bekjent har jeg fått en mail med en del spørsmål om Videokamera/overføring/brenning av DVD.

Siden jeg ikke beskjeftiger meg med videokamera, men kun med fotografering, er jeg usikker på hvordan jeg skal svare. Noen tanker har jeg rett nok, men dette er et heller usikkert område for meg.

Jeg har kopiert mailen.

Jeg håper at en eller flere eksperter kan gi gode svar, noe jeg er helt sikker på.

Mailen:

Jeg skal legge inn analog film til Pinnacle 11.0.

Analogt kamera Canovision E 90. Kassett inneholder ca 90 min spilletid.

Jeg har prøvd:

Alternativ 1 er: Å kjøre filmen over til et digitalt kamera som tar opptak på ca 60 min i SP format.

Etterpå kjøres dette opptaket over til Pinnacle.

Resten av analog kassett kjøres på samme måte i neste omgang.

Her kan det muligens være en måte å unngå to kjøringer ved å ta opptak på det digitalt kamera i LP format, men er det heldig for opptaket?

Så et spørsmål: Er det noen mulighet å innstille overføringen slik at det rett fra analogkamera via digitalt kamera og inn på Pinnacle

Alternativ 2: Jeg har koblet ledningen fra det analoge kamera til TV og tatt opptak på DVD på videomaskin. Da får jeg med hele opptaket.

DVD`n er så forsøkt kjørt over til Pinnacle, men da kommer det en melding om feil og Pinnacle kobler seg ut. En mulig årsak er antagelig feil filformat. Det skal muligens være MPEG-2 filformat.

Spørsmål 2: Hvordan få DVD-opptak i MPEG-2 format.

Last ned Sony Vegas Pro 8.0c, trialversjon. Prøv DVD der. Bør gå fint.

Endret av oddmanil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...