JarleW Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Hei. Har laget et script som henter informasjon fra en database. I output så har jeg en overskrift for hver kolonne. Jeg vil gjerne kunne klikke på en av disse overskriften i listen for å få sortert ASC eller DESC hver gang man klikker på overskriften (f.eks.). I scriptet mitt er det kolonnen Vekt som jeg vil ha gjort dette med. <html> <head> <style type="text/css"> table.data { width:75%; height: 25px; margin: 0; border: 1px solid black; border-spacing: 2px; } .navn {width: 25%; background-color: #c7c7c0; } .dato {width: 10%; background-color: #d8d8d1; } .art { width: 10%; background-color: #c7c7c0; } .vekt {width: 10%; background-color: #d8d8d1; } .redskap { width: 20%; background-color: #c7c7c0; } .bilde { width: 20%; background-color: #d8d8d1; } </style> <table class="data" border="0" cellspacing="2"> <tr> <td width="25%" class="navn"><b>Navn</b></td> <td width="10%" class="dato"><b>Dato</b></td> <td width="10%" class="art"><b>Art</b></td> <td width="10%" class="vekt"><b>Vekt</b></td> <td width="20%" class="redskap"><b>Vekt</b></td> <td width="20%" class="bilde"><b>Bilde</b></td> </tr> </table> </head> <body> <?php $con = mysql_connect("localhost", "bruker", "passord"); if (!$con) { die('Could not connect to DB: ' . mysql_error() ); } mysql_select_db ("database", $con); $sql = "SELECT * FROM tabell"; $res = mysql_query($sql); while ($row = mysql_fetch_array($res)) { echo "<table class='data' border='0' cellspacing='2'> <tr> <td class='navn'>".$row['navn']."</td> <td class='dato'>".$row['dato']."</td> <td class='art'>".$row['art']."</td> <td class='vekt'>".$row['vekt']."</td> <td class='redskap'>".$row['redskap']."</td> <td class='bilde'>".$row['bilde']."</td> </tr> </table>"; '<tr>'; echo '</tr>'; } echo '</table>'; ?> </body> </html> Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 prøvd med ORDER_BY i søket? Lenke til kommentar
alfred97 Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Et enkelt og billig triks er å legge link-tags på alle kolonneoverskriftene. Linken må peke tilbake til samme dokument, bare med en get-parameter som angir sorteringsrekkefølge, for eksempel slik: <a href="side.php?orderby=1">Vekt</a> Så kan du ut fra denne parameteren modifisere sql-spørringen med en "order by", for eksempel "select * from tabell order by felt1" eller "select * from tabell order by felt2 desc". Merk at eksemplet forutsetter at dokumentet heter side.php. Enten kan du erstatte dette med det egentlige filnavnet, eller så kan du bruke $_SERVER['PHP_SELF']. Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 6. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2009 Takk for det Da skal jeg prøve litt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå