Skribenten_ Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 En stor nyhet er at W7 har en såkalt XP modus. Er det noen der ute som konkret kan beskrive åssen det funker eller hva det er? Jeg har ikke brukt winXP på 3-4 år, hvorfor skal jeg plutselig begynne å bruke det nå? For meg så føles det bare som en unødvendig ting som bare krever enda mer ressurser og enda mer plass på harddisken, og som bare komme til å ligge der ubrukt. Er dette noe man MÅ installere, eller kan man velge det bort under installasjonen av W7, eventuelt av installere det etter at man har installert ferdig W7 Mvh meg. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Det er vel for å gi bedre kompatibilitet med XP-kompatible programmer. I bedriftsmiljø kan dette være viktig, da man gjerne har eldre programmer som fungerer fint og ikke er villig til å betale masse penger for å oppgradere til Vista/W7-kompatibel utgave (om det finnes i det hele tatt). http://windowsteamblog.com/blogs/business/...virtual-pc.aspx Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Dette er ment mer for bedrifter der en del av programmene ikke kan kjøre på Win 7. Jeg vet at her jeg sitter vil vi ta i bruk denne muligheten før alt blir lagt over til Win 7. Det kan sikkert gjelde for andre programmer for privat bruk, kanskje også eldre spill. Synes uansett det er en nyttig funksjon. Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 5. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2009 Men er det ikke noe som helst mulighet for å av installere det, eller fjerne det. Tar det opp mye ressurser og plass? Jeg syns uansett det er teit, det er som å kjøpe en Audi, men du får med deg en Skoda som bare står i garasjen, tar opp plass og bare er til irritasjon. (i hvertfall for meg) Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Men er det ikke noe som helst mulighet for å av installere det, eller fjerne det.Tar det opp mye ressurser og plass? Jeg syns uansett det er teit, det er som å kjøpe en Audi, men du får med deg en Skoda som bare står i garasjen, tar opp plass og bare er til irritasjon. (i hvertfall for meg) For det første er det bare Windows 7 Pro, Ultimate og Enterprise som støtter "XP Mode", og for det andre må du laste det ned og installere det for å kunne bruke det. Hvis du ikke laster det ned, så slipper du å ha noe med det å gjøre. Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 5. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2009 Dette er ment mer for bedrifter der en del av programmene ikke kan kjøre på Win 7. Jeg vet at her jeg sitter vil vi ta i bruk denne muligheten før alt blir lagt over til Win 7. Det kan sikkert gjelde for andre programmer for privat bruk, kanskje også eldre spill. Synes uansett det er en nyttig funksjon. Er det virkelig noen privat personer som etter 4-5 år fremdeles sitter å tviholder på et program dem bare MÅ ha, og tilfeldigvis så er det programmet, ikke blitt oppdatert på 5 år. Og selv om det helt sikkert har blitt laget flere vel så gode programmer gjennom de årene, som godt kunne erstattet det. så nekter dem å bytte OS? Hvilket program er det vi snakker om? winamp 1? Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Nå har ikke jeg kilder eller lest meg opp på det, men jeg går ut i fra at dette bare følger med på enkelte versjoner. Om dette er spesifikt bedrift, eller om det kommer med en Ultimate versjon vet jeg ikke. Tror nok ikke det er noe som stjeler mer ressurser enn noen MB på disken, frem til du faktisk bruker det. Sjekket litt rundt dette nå og fant denne. Ifølge Paul Thurrot's Supersite Blog skal brukere av de dyrere Windows 7-utgavene Professional, Enterprise, og Ultimate kunne laste ned en virtuell Windows XP SP3-installasjon, som kjøres på en spesiell virtuell maskin i Windows 7, fra Microsofts nettsted. Altså må du selv laste den ned, og den kjører hos Microsoft. Tror ikke du merker noe særlig til dette om du ikke faktisk skal bruke den. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Sjekket litt rundt dette nå og fant denne. Ifølge Paul Thurrot's Supersite Blog skal brukere av de dyrere Windows 7-utgavene Professional, Enterprise, og Ultimate kunne laste ned en virtuell Windows XP SP3-installasjon, som kjøres på en spesiell virtuell maskin i Windows 7, fra Microsofts nettsted. Altså må du selv laste den ned, og den kjører hos Microsoft. Tror ikke du merker noe særlig til dette om du ikke faktisk skal bruke den. Det digi.no på en litt fomlete måte forsøker å si, er at du kan laste ned "en virtuell Windows XP SP3-installasjon fra Microsofts nettsted". Denne kan du deretter "kjøre på en spesiell virtuell maskin i Windows 7". Den kjører ikke hos Microsoft - den kjører hos deg. (Men bare om du selv vil.) Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Er det virkelig noen privat personer som etter 4-5 år fremdeles sitter å tviholder på et program dem bare MÅ ha, og tilfeldigvis så er det programmet, ikke blitt oppdatert på 5 år. Dette er ikke beregnet på privatpersoner, men på bedrifter med meget spesielle behov. Det forhindrer ikke at eventuelle privatpersoner med like spesielle behov har muligheten til å bruke XP Mode dersom de ønsker det og har en Windows 7-versjon som støtter det. Selv om vi ikke på stående fot kan identifisere noen programmer som vil ha nytte av det, er det av den grunn riktig av oss å konkludere med at det ikke er bruk for det? Lenke til kommentar
lain Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Dette er ment mer for bedrifter der en del av programmene ikke kan kjøre på Win 7. Jeg vet at her jeg sitter vil vi ta i bruk denne muligheten før alt blir lagt over til Win 7. Det kan sikkert gjelde for andre programmer for privat bruk, kanskje også eldre spill. Synes uansett det er en nyttig funksjon. Er det virkelig noen privat personer som etter 4-5 år fremdeles sitter å tviholder på et program dem bare MÅ ha, og tilfeldigvis så er det programmet, ikke blitt oppdatert på 5 år. Og selv om det helt sikkert har blitt laget flere vel så gode programmer gjennom de årene, som godt kunne erstattet det. så nekter dem å bytte OS? Hvilket program er det vi snakker om? winamp 1? Veldig så frekk tone vi skulle bruke her da. Vet om slektsprogram for å nevne en ting som ikke akkurat er oppdatert ofte. Det er nok mulig det blir oppdatert for vista, men tar nok tid. Dette er da eksempel på en type program som det kan være mye arbeid, om ikke direkte vanskelig, å overføre data til et annet program som gjør samme tjeneste. Det er også endel som har kjøpt program som ikke støtter vista, men ikke ønsker å bruke tusenvis av kroner på å kjøpe nye lisenser. Men skjønner jo at folk som bare laster ned nyeste versjon ifra TPB ikke bryr seg om sånt. Dette er uansett et tilbud ifra MS, og ikke noe man MÅ kjøre. Dessverre er det ikke ikke med til alle versjonene av W7 (i det minste ikke per i dag). Jeg får mine lisenser gratis, så kommer uansett til å velge en versjon som har tilgang på denne softwaren. Det er greit å være ignorant, men da er det også greit å holde det for seg selv, i stedet for å prøve å rakke ned på de som faktisk har behov for noe du ikke ser nytten av. Du tror vel ikke MS hadde forenklet muligheten for dette om det ikke var et behov for det? Lenke til kommentar
TCi Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Jeg har ikke fått testet den ennå, men skal gjøre det i løpet av uken. Hvordan den fungerer er at du laster ned og installerer XPM. Deretter må du starte den virtuelle maskinen. Dette krever 2GB minne eller mer, siden du da kjører en ekstra "PC". I tillegg må prosessoren din støtte virtualisering via maskinvaren. De fleste Core 2 Duo gjøre det. Etter at den er startet blir XPM integrert i Windows 7 systemet. Altså kan du kjøre programmer fra XPM inne i selve Windows 7. Dermed kan du f.eks. ha en installasjon av Office 2003 på XP og Office 2007 på Windows 7 aktiv nede på oppgavelinjen. Meget genial løsning spør du meg. Og jeg tror mange bedrifter vil sette pris på denne muligheten. Men igjen det krever at prosessoren støtter virtualisering fra maskinvaren, noe kanskje ikke alle bedrifter har i stort omfang. Lenke til kommentar
sandman Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 (endret) PDMT - Politiets Data- og Materiell Tjeneste - er jo ett eksempel på "bedrift" som bruker gammel programvare (Windows 2000 og WinNT). Og mange bedrifter kjører ennå applikasjoner som er utviklet for XP. Jeg skjønner svært godt at MS tilbyr dette, jeg tror det er måten å få "lokket" flere til å bytte fra XP til Windoes 7. I forhold til hvor mange som ble med på overgangen fra XP til Vista. Likedan synes jeg det er genialt av MS å slippe beta til oss over-snittet-interessert-i-data-folk. At vi skryter av OS'et, og anbefaler det til kjente som har null interesse for data, men som har pc av ren nødvendighet, er masse gratis reklame for MS og Windows 7. Hva vi sier til venner og bekjente betyr mer enn hva pusher'n på Elkjøp sier til tanta mi når hun skal ha ny pc. Edit: Lagt til tekst Endret 5. mai 2009 av sandman Lenke til kommentar
anotherzen Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 normale dødlige har ikke bruk for dette imo, jeg lastet ned virtual PC og virtual XP saken for jeg tenkte, aha her kan jeg sikkert fyre opp noen gamle ting. Etter installasjonen skulle jeg se hva jeg hadde som kunne legges inn. Nix, nada, nothing, zip, zero. Ikke en skit som kunne falle meg inn å bruke som funker kun på XP. Jeg greide heller ikke finne noe som kun funker i XP av programmer mens jeg satt der. Muligens ene printeren til en kompis funker i virtual PC.. finnes ikke vista/win7 drivere. Men XPmode funker fint, etter å installere et program i Virtual PC så kommer start linken på startbaren i windows 7, man trenger ikke ha virtual PC kjørende for å starte programmet (det vil starte og kjøre i bakgrunnen) og det vil se ut som om du kjører programmet nativly i windows7. Supert for bedrifter, useless for normale og unormale mannen igata. Selv om det er en morsom ting å ha liggende. Lenke til kommentar
eXclusive1337 Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 jeg lurer på en ting.. i XP mode, kan man kjøre programmer derfra sammtidig som du kjører andre i W7? Eksempel: Installerte w7 på en pc, hvor jeg skulle prøve å spille battlefield2142, og installerte punkbuster, men fikk runtime error eller noe 5 sekunder i gamet. Kan man da kjøre punkbuster i XP-modus og kjøre 2142 på W7, og sammtidig få dem til å "kommunisere"? Lenke til kommentar
norlæning Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Bedriften jeg jobber i har flere instrumenter som kun fungerer med gammel hardware / software. Ett analyseinstrument fra USA kjører fortsatt på en spesialedition av DOS 3.1... Og vi har ett elektronmikroskop som kjører på Windows 98, og et annet som kjører Windows NT4. Ingen av disse er mulig å oppgradere til nyere versjoner, så der må det i så fall kjøpes nytt... Og vi har en industriell mikrobølgeovn som kerver ISA-slot på hovedkortet og Windows 95 som OS. Så det er ennå mye gammelt utstyr igjen hos bedriftene, og det vil koste (bare hos oss) flere millioner å skifte ut alt vi har til Vista/Win7-nivå... Og det er ennå mye programvare som er i bruk rundt om kring som ikke virker i Vista, som f.eks. dokumentstyringsprogrammer, kvalitetssikring, databaseprogrammer og annet.. Til slike programmer ser jeg stor nytte av XP-modusen i WIn7, da de som ofte krever lite av resursser fra PC'en. Lenke til kommentar
sandman Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 http://www.hardware.no/artikler/begrenset_..._xp-modus/69553 "For de som fortsatt trenger Windows XP-kompatibilitet i Windows 7 er det viktig å få med seg at ikke alle prosessorer støtter dette." Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Gjort noe tester og har lagt ut screen shots (guide) her : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry13681501 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry13681641 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry13681987 Lenke til kommentar
TCi Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Får slenge på min litt artikkel om det også: http://eholten.net/2009/05/test-av-windows-7-xp-mode/ Lenke til kommentar
lain Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Noen som har testet http://www.dinside.no/812108/naa-kan-du-putte-xp-i-lomma dette med W7? Skal vist fungere greit for XP, og W7 skal jo ikke kreve noe særlig mer. Kunne gjerne tenkt meg å kunne tatt med meg et W7 desktop på en minnepenn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå