Gå til innhold

Noen som har erfaring med Nespresso-maskiner?


Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Vi har en Krups espresso-maskin som ikke blir så mye brukt, både fordi det er litt pes både å lage kaffe (måle, stampe, montere, lage kaffe, demontere, tømme, vaske, gjenta for hver kopp) og fordi det er mye jobb å holde maskinen ren. I tillegg blir espressoen av varierende kvalitet, avhengig av kaffen som er kjøpt inn (stor forskjell på merker og malingsgrader).

 

Vi vurderer nå å kjøpe en Nespressomaskin i stedet, men vil gjerne høre om noen har erfaring med disse. Både merke, hvordan den er i praktisk bruk, og hva man bør se etter når man kjøper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi har en Krups espresso-maskin som ikke blir så mye brukt, både fordi det er litt pes både å lage kaffe (måle, stampe, montere, lage kaffe, demontere, tømme, vaske, gjenta for hver kopp) og fordi det er mye jobb å holde maskinen ren. I tillegg blir espressoen av varierende kvalitet, avhengig av kaffen som er kjøpt inn (stor forskjell på merker og malingsgrader).

Vi vurderer nå å kjøpe en Nespressomaskin i stedet, men vil gjerne høre om noen har erfaring med disse. Både merke, hvordan den er i praktisk bruk, og hva man bør se etter når man kjøper.

For de av oss som er kaffenørder, og er villig til å bruke nærmest ubegrenset tid og resusser på å utforske det spennende universet som kaffe er; ville det vere utenkelig å kjøpe en maskin fra Nespresso!

  1. Nespresso binder deg til sin egen kaffe. Det er umulig å bruke noe annen kaffe enn den som Nestle ønsker at du skal kjøpe. Uten å diskutere kvaliteten på råvaren, foredlingen og lagring, er det en indikator at disse kapselene inneholder kun 5 gram kaffe. Samme hvor mye du leter vil du ikke finne noen som anbefaler en så liten dose kaffe til en enkel espresso. Standard er 7 gram til en enkel espresso (ca. 30 mil), men det er ikke uvanlig med 9-10 gram!
  2. Nespresso eies av Nestle som er en av de 4 største oppkjøperene av kaffe på kaffebørsene. I kraft av sin handelsmakt holder Nestle kaffeprisen nede på et nivå som er totalt uanstendig, og holder verdens kaffebønder nede i fattigdom. Jeg er kapitalist, men har ikke sosial samvittighet til å kjøpe kaffe som er omsatt på kaffebørsen ...

Jeg forstår problematikken rundt dette med det praktiske ved en pod-maskin. Det er ikke alle som er vilige til å stå opp 30 minutter tidligere om morgenen for å lage og nyte en skikkelig cappuccino. Hadde jeg vært i ditt sted hadde jeg vurdert å kjøpe en Rancillio Silvia. Dette er verdens mest solgte espressomaskin til privat bruk. Den har 100 000-vis av fornøyde brukere over hele verden, og den får alltid meget gode resultater i tester http://www.kaffe.no/?l=5&ls=156&h=377. Denne maskinen får du kjøpt til ca 5 000 kr, og den er egntlig en maskin til vanlig kaffe, men du kan også bruke den til pods. Forskjellige nettsteder tilbyr et mange forskjellige kaffe i dette formatet, og om du lyster kan du altså kjøpe hvilken som helst kaffe til denne maskinen og brygge på vanlig måte.

 

PS! I testen til Norsk kaffe informasjon kan du også lese de dårlige testresultatene til Nespressomaskinene ...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Takk for nyttig tilbakemelding. Jeg forstår at det er noen som brenner mer for temaet enn meg, og bra er det!

 

Jeg er ikke spesielt kaffenerd, men ønsker litt variasjon fra den vanlige traktekaffen. Det som er viktig for meg er at maskinen har en overkommelig pris, at den er enkel å bruke (det er bare jeg her i huset som er godt over snittet når det kommer til teknisk interesse), og at den gir stabil og jevn kvalitet. Har du smakt Nespresso selv? Har ikke særlig erfaring med Nespresso, men har prøvd 2-3 varianter. Synes egentlig de smakte veldig bra og fyldig, men det kan skyldes at resultatene fra egen maskin er veldig varierende. Mest fordi den brukes sjelden, og med forskjellige kaffemerker. Dette med 5 g pr kopp i forhold til 7, kan ikke dette gi like god kaffe ved å kompenseres med å lage 25 ml i stedet for 30?

 

Er ikke en podmaskin en som bruker kaffe i filter-"puter"? Vår er helt manuell, man måler opp kaffen med en måleskje og stamper kaffen passe hardt i en filterholder. Filterholderen må byttes om man skal lage 1 eller 2 kopper.

Lenke til kommentar

Jo-a, pods er slike puter, men det er like praktisk som disse kapslene til Nespresso. Jeg smakte noen sorter Nespresso under en demonstrasjon på an storhusholdningsmesse ... Jeg er ikke veldig imponert, men det kommer selvfølgelig ann på hva du sammenligner det med.

Er det superviktig for deg å lage espresso? Espresso er bare en av måtene å ekstraktere kaffe, det finnes utrolig mange enklere måter å lage fantastisk kaffe. Det er mye lettere og billigere å lage fantastisk traktekaffe. Jeg annbefaller å utforske kaffeverdenen først ved å kjøpe en godkjent kaffetrakter og en kvern for noen hundrelapper. Så går du bananas i all den ferske spesialkaffen som finnes på mange kaffebarer ol. Personlig kjøper jeg skjelden en kaffe som jeg har prøvd før - det er så mye forskjellig å utforske ...!

 

Sjekk ut denne til inspirasjon og opplysning:

http://timwendelboe.no/resources/coffee-vi...-better-coffee/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Vi lager mest kaffe i trakteren, og ofte i presskanne. Espresso er mer for avveksling.

 

Kan jeg bruke pods i min Krups? Dette vil gjøre bruk av maskinen noe enklere. Akkurat nå lever den forøvrig en rolig pensjonisttilværelse i kjellerboden....

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Eg og samboeren min snakker om å kjøpe ein nespressomaskin + melkeskummer. Ingen av oss drikker vanlig kaffe, men me er begge glad i latte o.l. Kva maskin anbefaler dåke? Er det store forskjeller fra den billigaste og dei dyre? Rekner med at den billigaste er god nok no, men kommer me til å angre på at me ikkje valgte ein dyrere ein visst me blir hektet?

Samboeren min lurer også på om det går an å lage vanlig kakao med desse maskinene, eller om det kun er kaffe ein kan lage?

Lenke til kommentar

Min personlige mening er at det ikke er noe poeng å kjøpe noe billigere enn denne. De billigere er rett og slett ikke bra nok. Hvis du synes det er for mye, noe jeg gjør, er det bedre å kjøpe en sånn. Den lager ikke en espresso, men den lager noe som likner en mokka (det som lages på en bialettikanne, som mange feilaktig kaller en espressokanne..) og kan brukes som base for en caffe latte.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Den var nok i drøyeste laget ja, og det var heller ikkje ein nespressomaskin. Ingen som har tips om kva nespressomaskin me bør gå for?

For de fleste av oss kaffe-nerder er det umulig å anbefale en eneste nespressomaskin! Min erfaring en at de produserer lunkent brunt vann. I et øyeblikks åndsfraver kan det muligens sammenlignes med dårlig traktekaffe, men espresso er det i alle fall ikke. Helt objektivt så bommer nespresso på minst fire ting: 1. Temperaturen er for lav. 2. Det er for lite kaffe i kapslene. 3. Ekstraksjonstiden er for kort. 4. Det kommer ut alt for mye vann i relasjon til kaffe i kapslene.

 

Om du ønsker deg en lett og praktisk måte å drikke lunkent brunt vann, og du blåser i om Nestle underbetaler de fattige kaffearbeiderne - kan du kjøpe hvilken som helst av maskinen deres. Men, er du genuint interesert i kaffe må du begynne et helt annet sted. Det smarteste er kanskje å skaffe en kværn og kjøpe råvare med skikkelig kvalitet.

 

Norsk kaffeinformasjon har testet mange kapselmaskiner, deriblant noen av disse Nesoresso-greiene:

http://www.kaffe.no/...=5&ls=156&h=240

Lenke til kommentar

Den var nok i drøyeste laget ja, og det var heller ikkje ein nespressomaskin. Ingen som har tips om kva nespressomaskin me bør gå for?

 

Jeg så visst ikke at du skulle ha en Nespressomaskin.. Har du smakt Nespresso? Hvis dere synes det er bra nok, så ikke hør for mye på oss kaffenerder som sier at det ikke er "ordentlig espresso". Hvis du i tillegg har samvittighet til å kjøpe fra det ondeste selskapet siden IG Farben, er det ingen grunn annet enn de kosmetiske til å kjøpe noe mer enn den billigste modellen. Kjøper du den må du kjøpe en melkeskummer separat, men de selges så vidt jeg husker i kit..

Lenke til kommentar

Man trenger vitterlig ingen melkeskummer om man skal drikke espresso. Ønsker man latte, cappucino eller cortado, får man uansett en duganes melkeskummer til 29 kr. på Clas Ohlson.

 

Jeg har god erfaring med Nespresso. De har med tiden opparbeidet seg et relativt stort arsenal med kaffekapsler, av både espresso- og såkalte lungo-varianter. Jeg har Essenza Automatic C100.

 

Av espresso er det dog kun et fåtall som i det heletatt kan måle seg mot det man får servert på gode kaffebarer. Ristretto-kapslen er fyldig og intens og er nok den som er nærmest en god italienskbrent espresso. Indriya er ikke fyllt så fyldig, men mer krydret. Arpeggio er derimot hakket mer fyldig, men ikke fullt så intens. Roma kan også gå ann. De andre espresso-kapslene med litt mindre futt i kan ikke sammenlignes med ordentlig, fyldig italiensbrent espresso. Men enkelte av de er likevel veldig gode. Spesielt Dulsao og Vivalto.

 

Jeg er ekstremt fornøyd med mitt valg av Nespresso, etter å ha hatt en halvmanuell Krups med mye jobb og renhold for en espresso... Med de beste kapslene (i min munn) får man noe som er særdeles nært en god italienskbrent espresso, uten noe plunder og heft.

 

Fortissio Lungo og Finezzo Lungo er også to utsøkte kapsler tilpasset vanlig kaffekopp (110ml).

 

Håper de med tiden får kapslene litt mer økologiske (Noe som ser ut til å være på trappene).

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Jeg har brukt nespressomaskiner i flere år, og er tilhenger av disse. De er geniale når jeg har liten tid, og vil ha en kjapp kopp kaffe. Men der stopper det. Nespresso er ikke espresso. Volummessig er den jo nokså lik, men den har mer tilfelles med en kopp sterk kaffe servert i en liten kopp. Har jeg tid, foretrekker jeg å bruke aeropress eller santosen min for "vanlig" kaffe, og silviaen for espresso. Stiller meg også bak kritikken om at man binder seg til nespresso sine kapsler. Det er riktignok blir flere å velge mellom, men selv den "beste" kapselen, når ikke lengre opp enn "greit nok" på min skala. Skal man kun bruke kaffen som kaffebase i drikker, fungerer den bra, enn så lenge man skjuler kaffens egenart blant melk, sukker, siruper og annet man måtte finne på å tilsette drikken sin.

 

Om du gidder, kjøp silvia/rocky-kombinasjonen noen linker til lengre oppe i tråden, og ta tiden til hjelp. Selv en dårlig ekstraksjon vil i mange tilfeller gi en kopp kaffe tilsvarende det du vil kunne få fra en nespressomaskin (dog, i begynnelsen vil du lure på hva i helvete du driver med når du stamper på en badevekt for å finne rett trykk). Du vil også en haug kopper kaffe en knapt nok ville servert jehovas vitner, skulle de en dag komme på døra di. Blir det for mye arbeid, legg i noen lapper ekstra for en helautomatisk maskin. Den vil ikke lage en bedre kopp kaffe enn en silvia (betjent av en som vet å betjene den), men de er fryktelig enkle i bruk (som en nespressomaskin), og området rundt maskinen ser ikke ut som kjøkkenbenken fra helvete etter å ha laget tre kopper kaffe.

Lenke til kommentar

Grunnen til at man kanskje vil si at Nespressoen fremstår som svakere og mindre espresso-aktig, er at de helautomatiske Nespresso-maskinene som standard kjører 4cl vann gjennom kapslene. Det er gjerne 1cl mer enn en enkel espresso skal ha. Vannmengden kan enkelt justeres etter eget ønske. Reduserer man vannmengden til 3cl vil man få et mye bedre resultat.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Me kjøpte nespressomaskin for 1 veke siden, og er storfornøyd! :) Eg og samboeren min har bare laget mocca og latte til no, men dei blir fantastiske. Mor mi synst kaffeen var meget bra.

Men eg ser at det kun er noken få som er merket at dei kan brukes til latte osv. Korfor er det sånn?

Lenke til kommentar

Me kjøpte nespressomaskin for 1 veke siden, og er storfornøyd! :) Eg og samboeren min har bare laget mocca og latte til no, men dei blir fantastiske. Mor mi synst kaffeen var meget bra.

Men eg ser at det kun er noken få som er merket at dei kan brukes til latte osv. Korfor er det sånn?

Det er ikke noe i veien for å bruke andre kapsler til latte etc.

 

Det er typisk de kraftigste/mest intense espressoene (Ristretto, Arpeggio, Roma og Decaf. Intenso) som egner seg best. Grunnen er enkel. Man "vanner" ut kaffen ved å blande i melk. Er ikke kaffen ganske kraftig og intens i utgangspunktet så drukner den fullstendig i melken.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Me kjøpte nespressomaskin for 1 veke siden, og er storfornøyd! :) Eg og samboeren min har bare laget mocca og latte til no, men dei blir fantastiske. Mor mi synst kaffeen var meget bra.

Men eg ser at det kun er noken få som er merket at dei kan brukes til latte osv. Korfor er det sånn?

Det er ikke noe i veien for å bruke andre kapsler til latte etc.

 

Det er typisk de kraftigste/mest intense espressoene (Ristretto, Arpeggio, Roma og Decaf. Intenso) som egner seg best. Grunnen er enkel. Man "vanner" ut kaffen ved å blande i melk. Er ikke kaffen ganske kraftig og intens i utgangspunktet så drukner den fullstendig i melken.

 

Logisk igrunn... :)

Noken som har oppskrifter å anbefale?

Endret av Hootie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...