Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lett-mc lappen og moped?


Anbefalte innlegg

Hei, har et spørsmål som beklageligvis er litt på kant med reglene her på bordet, men det er kanskje litt annerledes enn vanlige formål.

 

Jeg har planer om å ta lappen til lett-mc, og samtidig skaffe moped, så spørsmålet er:

Kan jeg øke motoreffekten på en moped som tilsvarer motoreffekten på en lett-motorsykel hvis jeg har klasse A1 lappen?

 

Hvis dette spørsmålet går over grensa, så bare lås/slett den.

Håper iallfall på svar enten her, eller PM.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke lov. A1 lappen begrenser til 15hk, men kjøretøyets effekt begrenses til det som står i vognkortet. ;) Men det kan hende du kan sette på 80ccm sylinder osv, og få den opp mot 15hk, for så å registrere til en lett sykkel(?), veldig usikker på det forøvrig.

Endret av Scotty
Lenke til kommentar
Nei, det kan du ikke. Ramme, bremser, hjul, dempere, alt sammen, er beregnet for 50cc og 45 km/t, det er derfor ikke mulig å få den regga som lett-mc.

Det er norge som setter 45km/t, og produsenten lager ikke mopeder ut ifra det. Det du sier er at en moped ikke er beregnet til å kjøre uten plomber/restriksjoner, men det er feil.

Lenke til kommentar

Nei, det er fabrikken som plomberer mopeden. Tror du Norge har ressurser til å lage alle slags typer plomberinger til nådagens mopeder for å få de til å gjøre 45? Ta deg en tur til et av EU-landene så blir du ikke forundret over at de i de fleste tilfeller er 45 km/t der og, for det er nemlig gjennom EØS-avtalen at Norge har fått samme regler mht. mopedhastigheter som resten av EU.

 

Jeg er forresten klar over at nye kvalitetsmopeder er konstruerte for hastigheter oppimot 80 km/t og at komponentene er konstruert for disse hastighetene, men likevel er det ikke fabrikkene som bestemmer hva som er forsvarlig og ikke forsvarlig hastighet for en moped. Dessuten, tror du alle nye mopeder er trygge i 70-80 km/t?

Lenke til kommentar

Du har nok misforstått litt. Jeg har ikke sagt at det er norge som setter i plomber. Men produsentene lager ikke motoren til å yte 45km/t da Norge/EU har restriksjoner om det, men de setter i plombene slik at kjøretøyet kommer innen de riktige kravene. Har man en 100% fabrikkorginal moped som ikke trenger å møte noen fartsbegrensningskrav, så går den raskere enn 45km/t, og dermed er den faktisk laget for å gå i den hastigheten.

Lenke til kommentar
Du har nok misforstått litt. Jeg har ikke sagt at det er norge som setter i plomber. Men produsentene lager ikke motoren til å yte 45km/t da Norge/EU har restriksjoner om det, men de setter i plombene slik at kjøretøyet kommer innen de riktige kravene. Har man en 100% fabrikkorginal moped som ikke trenger å møte noen fartsbegrensningskrav, så går den raskere enn 45km/t, og dermed er den faktisk laget for å gå i den hastigheten.

 

Det er du som misforstår. Du har sagt at det er "Norge som setter 45 km/t". Med dette regner jeg med du mener at dette er en lov Norge har satt? Det er jo nettopp produsentene som lager mopeder til å gjøre 45 km/t, og ja, de setter inn plomber for at den skal gjøre 45 (slik at den skal registreres som moped). Selv om nye mopeder gjør fortere enn 45 km/t originalt, betyr ikke dette at den er laget for det. Hvorfor tror du INGEN mopeder med 50ccm blir solgt som lett-mc nye? Og har du noen gang hørt om en moped omregistert til lett-mc? Neppe!

Nye mopeder er kanskje GODE NOK for mer fart enn 45, men det er ikke ansvarlig og som sagt tidligere er ikke bremser, ramme osv laget for hastigheter høyere enn 45 (ifølge myndighetene).

Lenke til kommentar
Du har nok misforstått litt. Jeg har ikke sagt at det er norge som setter i plomber. Men produsentene lager ikke motoren til å yte 45km/t da Norge/EU har restriksjoner om det, men de setter i plombene slik at kjøretøyet kommer innen de riktige kravene. Har man en 100% fabrikkorginal moped som ikke trenger å møte noen fartsbegrensningskrav, så går den raskere enn 45km/t, og dermed er den faktisk laget for å gå i den hastigheten.

 

Det er du som misforstår. Du har sagt at det er "Norge som setter 45 km/t". Med dette regner jeg med du mener at dette er en lov Norge har satt? Det er jo nettopp produsentene som lager mopeder til å gjøre 45 km/t, og ja, de setter inn plomber for at den skal gjøre 45 (slik at den skal registreres som moped). Selv om nye mopeder gjør fortere enn 45 km/t originalt, betyr ikke dette at den er laget for det. Hvorfor tror du INGEN mopeder med 50ccm blir solgt som lett-mc nye? Og har du noen gang hørt om en moped omregistert til lett-mc? Neppe!

Nye mopeder er kanskje GODE NOK for mer fart enn 45, men det er ikke ansvarlig og som sagt tidligere er ikke bremser, ramme osv laget for hastigheter høyere enn 45 (ifølge myndighetene).

 

Oppkast, der FAILet du jah.. Norge som setter i plomberinga, dette vet jeg veldig godt. Andre land har de ikke detta, jeg kjøpte meg en Rieju RS2 pro. Der sa forhandleren at Norge setter i plomberinga, og at i andre land kjører de fortere. Så mopeder klarer godt mer en 45 km/t ja!

Lenke til kommentar
Du har nok misforstått litt. Jeg har ikke sagt at det er norge som setter i plomber. Men produsentene lager ikke motoren til å yte 45km/t da Norge/EU har restriksjoner om det, men de setter i plombene slik at kjøretøyet kommer innen de riktige kravene. Har man en 100% fabrikkorginal moped som ikke trenger å møte noen fartsbegrensningskrav, så går den raskere enn 45km/t, og dermed er den faktisk laget for å gå i den hastigheten.

 

Det er du som misforstår. Du har sagt at det er "Norge som setter 45 km/t". Med dette regner jeg med du mener at dette er en lov Norge har satt? Det er jo nettopp produsentene som lager mopeder til å gjøre 45 km/t, og ja, de setter inn plomber for at den skal gjøre 45 (slik at den skal registreres som moped). Selv om nye mopeder gjør fortere enn 45 km/t originalt, betyr ikke dette at den er laget for det. Hvorfor tror du INGEN mopeder med 50ccm blir solgt som lett-mc nye? Og har du noen gang hørt om en moped omregistert til lett-mc? Neppe!

Nye mopeder er kanskje GODE NOK for mer fart enn 45, men det er ikke ansvarlig og som sagt tidligere er ikke bremser, ramme osv laget for hastigheter høyere enn 45 (ifølge myndighetene).

Har du mensen? Du virker så utrolig negativ og vrien på alt. Nei, det er ikke jeg som misforstår, det er heller du som ikke klarer å tolke riktig det jeg skriver. Det er produsentene som sender ut mopeden fra fabrikk begrenset til 45km/t når den skal til Norge, men det betyr ikke at motoren er laget til å gå i 45km/t, motoren er laget orginalt til å gå over 45km/t, og dermed stilles det krav til at kjøretøyet skal ha bremser etc som takler høyere fart enn 45km/t. Og hvorfor skriver du hele tiden at "nye mopeder går raskere" etc? Det er de eldre mopedene som går raskest. Og hva har det med saken at mopeder ikke blir solgt som lett-mc'er? Såklart blir det ikke det, bruk huet, hvem søren er det som kjøper en 50ccm når de har A1 lappen? Har man A1 lappen, så har man også M lappen, dermed er det lite poeng med å ha en moped som går litt raskere enn 45km/t, for så å betale mye mer forsikring etc. Om mopeder skulle bli solgt som lett-sykkel, med en fart på 60-70km/t, tror du virkelig en 16åring hadde kjøpt det? Ikke sannsynlig. Har man A1, så kjøper man faktisk en 125ccm. Mopeder Er beregnet på høyere fart enn 45km/t. 60/70km/t, ja.. trimmet moped 100km/t, nei. Enklere blir det ikke, kom med litt bevis om du skal drive å motsi.

Lenke til kommentar
Du har nok misforstått litt. Jeg har ikke sagt at det er norge som setter i plomber. Men produsentene lager ikke motoren til å yte 45km/t da Norge/EU har restriksjoner om det, men de setter i plombene slik at kjøretøyet kommer innen de riktige kravene. Har man en 100% fabrikkorginal moped som ikke trenger å møte noen fartsbegrensningskrav, så går den raskere enn 45km/t, og dermed er den faktisk laget for å gå i den hastigheten.

 

Det er du som misforstår. Du har sagt at det er "Norge som setter 45 km/t". Med dette regner jeg med du mener at dette er en lov Norge har satt? Det er jo nettopp produsentene som lager mopeder til å gjøre 45 km/t, og ja, de setter inn plomber for at den skal gjøre 45 (slik at den skal registreres som moped). Selv om nye mopeder gjør fortere enn 45 km/t originalt, betyr ikke dette at den er laget for det. Hvorfor tror du INGEN mopeder med 50ccm blir solgt som lett-mc nye? Og har du noen gang hørt om en moped omregistert til lett-mc? Neppe!

Nye mopeder er kanskje GODE NOK for mer fart enn 45, men det er ikke ansvarlig og som sagt tidligere er ikke bremser, ramme osv laget for hastigheter høyere enn 45 (ifølge myndighetene).

Har du mensen? Du virker så utrolig negativ og vrien på alt. Nei, det er ikke jeg som misforstår, det er heller du som ikke klarer å tolke riktig det jeg skriver. Det er produsentene som sender ut mopeden fra fabrikk begrenset til 45km/t når den skal til Norge, men det betyr ikke at motoren er laget til å gå i 45km/t, motoren er laget orginalt til å gå over 45km/t, og dermed stilles det krav til at kjøretøyet skal ha bremser etc som takler høyere fart enn 45km/t. Og hvorfor skriver du hele tiden at "nye mopeder går raskere" etc? Det er de eldre mopedene som går raskest. Og hva har det med saken at mopeder ikke blir solgt som lett-mc'er? Såklart blir det ikke det, bruk huet, hvem søren er det som kjøper en 50ccm når de har A1 lappen? Har man A1 lappen, så har man også M lappen, dermed er det lite poeng med å ha en moped som går litt raskere enn 45km/t, for så å betale mye mer forsikring etc. Om mopeder skulle bli solgt som lett-sykkel, med en fart på 60-70km/t, tror du virkelig en 16åring hadde kjøpt det? Ikke sannsynlig. Har man A1, så kjøper man faktisk en 125ccm. Mopeder Er beregnet på høyere fart enn 45km/t. 60/70km/t, ja.. trimmet moped 100km/t, nei. Enklere blir det ikke, kom med litt bevis om du skal drive å motsi.

:thumbs:

Lenke til kommentar
Mange som skrive vist... og om... MEN teoretisk er det vel mulig å omregistrere ein moped til lett mc vist du virkelig går inn for det ? :ermm:

tviler EKSTREMT sterkt på det. etter som en moped er typegodkjent som moped ikke lett mc. det får du ikke endert på. feks nissan skyline osv er ikke typegodkjente i norge lenger derfor kan de ikke registreres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...